Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Perjantaina, 28.02.2020 klo 16:40

Kipu

KuuLe

KuuLe
Viestimäärä: 4

KIPU - Perjantaina, 28.02.2020 klo 16:40  
+
0
Mistä saisin luotettavaa tietoa koiran kivusta?

Minulla on ollut nyt noin kolmen vuoden ajan kiinanharjakoira uros, joka on iältään 9-vuotias.

Minulle tullessaan se oli jo niin sanottu ongelmatapaus. Rähisee muille koirille ja polkupyörille. Se puri montaa tuntematonta ihmistä, kun en osannut varautua tällaiseen käytökseen. Tietysti puri myös minua alkuun. Jne.

Ilmeisesti olen oppinut elämään koiran vaikean käytöksen kanssa ulkoillessamme. Kovasti olen siihen myös kiintynyt, koska sisällä se on, mitä mainioin kaveri.

Olen kuullut, että koira voi kivun takia muuttua agressiiviseksi. Onko kenelläkään tietoa, mitä tutkimuksia eläinlääkäri voi tehdä kivun selvittämiseksi? Käytin koiran leikkauksessa, jossa ohimennen asiasta mainitsin, mutten saanut kovin kattavaa vastausta.

Havahduin siihen, että koirani on nyt muuttunut agressiivisemmaksi. Jos se ei olisi hihnassa niin se varmasti purisi ohi kulkevia ihmisiä. Se on alkanut myös ärisemään kissoillemme, jotka ajoittain eivät anna koiran nukkua rauhassa. Tosiaan koira kotona vain nukkuu.

Muutaman kerran näiden vuosien aikana se on uikuttanut pedissä ilman mitään näkyvää syytä. Takkia pukiessa joskus uikahtaa, kun nostan sen jalkoja. Rappusia se ei halua kävellä. Talomme rappusissa se ns. valmistautuu ennen, kuin juoksee ne ylös. Kaiken kaikkiaan, kun vertaan tätä nuorempaan harjakoiraani niin havaitsen, että tietynlaista elämäniloa en ole juurikaan vanhemmassa koirassani nähnyt näiden kolmen vuoden aikana. Viime aikoina vähenemissä määrin.

Mainittakoon, että tämä on virallisen suomalaisen kasvattajan koira. Se on käynyt näyttelyt ja tehnyt pennut. Minä olen sen kolmas omistaja. Kasvattaja ei tähän käytösasiaan ole kommentoinut juuri mitään. Häneltä en saa apua. Sen ymmärsin, että koira ei hänen aikana ole koskaan käytökseltään ollut tällainen. Kasvattaja oli suoranaisesti ihmeissään, miten koira on tuollaiseksi voinut muuttua.

Isoin ongelma on se, että alan olemaan kyllästynyt koirani ulkoiluttamiseen. Olen huomaamattani alkanut ottaa lenkille vain nuoremman koiran, jonka käytös ei ole vastaavaa. Pelkään melko paljon sitä, että jos koira karkaa ja pääsee puremaan ihmistä tai koiraa rajusti.
Perheeseemme odotamme lasta, joka on varmasti herättänyt minut tähän ongelmaan. En yksinkertaisesti siinä tilanteessa voi pitää koiraa kotona, joka puree. Tähän asti se on ollut helppoa, koska meillä ei juurikaan käy vieraita.

En voi tätä koiraa lähteä antamaan pois, koska tuntuisi typerälle ns. siirtää ongelma, jonkun muun hartioille. Nythän tässä on jo kerran käynyt niin.

Osaisiko joku viisaampi neuvoa, mistä saisin apua tilanteeseen?

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 00:45)