Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Keskiviikkona, 05.10.2011 klo 17:55

Kysy mitä vaan terveydestä

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 45

TiinuLiinu

TiinuLiinu
Viestimäärä: 9

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Lauantaina, 22.10.2011 klo 20:03  
+
0
Hei!

Meillä kultaisella noutajalla yhden nisän ympärissä on semmoinen tumma alue (selkelälinjainen tumma läiskä) josta puuttuu karvat. nisän reunamat täynnä ruskeaa kuivunutta töhnää. Mistä vois olla kyse?

Koiralla ollut vasta ihotulehdus johon saatiin antibiootit ja ainakin ihosta muualta ne "hot spotit" parantuneet. tuo on vain jotenkin erilainen ei samanlainen märkivä kuin yleensä olleet. ja se iho ei ole rikki vaan ihan kunnossa vain että alla pilkottaa tumma läiskä ihankuin ihmiselläkin on nänni ja tumma nännipiha. tämä tummuus koiralla on vain ihon alla ja tuo ruskea töhnä tuossa nisän reunoilla... omituista. pitäiskö koira viedä lekuriin vai seurata tilannetta? Onko kellään kokemusta? koira ei arista nisää eikä sitä näytä kutittavankaan...
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.10.2011 klo 20:05)

func

func
Viestimäärä: 37

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Maanantaina, 31.10.2011 klo 13:38  
+
0
Tää nyt on tosi tyhmä kysymys mutta onko kaikilla koirilla tassujen "iho" siis se mikä on maata/lattiaa vasten, tummentunuttta ja kovettunutta. Tassuissa näkyy ihan mustia "täpliäkin". Luulen kyllä et tuo on ihan normaalia kulumisesta johtuvaa.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Maanantaina, 31.10.2011 klo 21:07  
+
0
Eli antura? Onhan se kovaa, mutta pitäisi olla silti joustava, eikä halkeillut. Väri voi olla melkein ihan mitä vaan.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

func

func
Viestimäärä: 37

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Maanantaina, 31.10.2011 klo 22:17  
+
0
Niin ei siinä sen kummempia... näyttää vaan vähän hassulta, ajan kanssa varmaan tummuu koko tassu sitten. :)
Sinällään hassua että ei oo koiran tassuihin tullu katottua ikinä ennen. :D

MylzeR

MylzeR
Viestimäärä: 36

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Tiistaina, 01.11.2011 klo 09:56  
+
0

Jagster kirjoitti:

Eli antura? Onhan se kovaa, mutta pitäisi olla silti joustava, eikä halkeillut. Väri voi olla melkein ihan mitä vaan.




Mikä muuten olisi hyvä voide/rasva anturoihin? tuntuu välillä halkeilevan ja olevan vähän kovat!!
Mistä tuo muuten voi johtua?? vai onko perinnöllistä

SiVe

SiVe
Viestimäärä: 1170

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Tiistaina, 01.11.2011 klo 10:30  
+
0
^Meillä auttoi kaikista parhaiten lohiöljy, ruokaan lisättynä siis. Mutta saahan eläinkaupoista omia tassurasvoja, sekä perinteinen tummeli, jota saa melkein mistä vain.
- -08 Karjalankarhukoira x samojedi/labradori-mix n. Rape

SiVe

SiVe
Viestimäärä: 1170

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Tiistaina, 01.11.2011 klo 21:26  
+
0
Hmm, voisi kai täältäkin kysästä. Eli muilla kokemusta siitä kun koira jahtaa omaa jalkaansa? En tiedä onko sillä kuinka paljon eroa jahtaako häntäänsä vai jalkaansa. Koira siis ns. härnää omaa poskeaan takajalalla, ja sitten ärisee ja murisee kuin viimeistä päivää. "Kohtaus" tapahtuu yleensä pihalla ollessaan kiinni, joskus harvoin sisällä, kestää sen 5min, ellei keskeytä. Arjessa on joka päivä tuttu rytmi, liikuntaa saa, eläinlääkäri + hieroja tarkastanut, mistä siis mahdollinen stressi, vai huiskiiko sillä päässä?
- -08 Karjalankarhukoira x samojedi/labradori-mix n. Rape

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 19:15  
+
0
Oon löytäny koiralta kolme pattia ihosta ja ihmetellyt tovin mitä ihmettä ne voi olla. Kaks niistä sijaitsee kyynärien seudulla ja yks niskassa. Patit ovat kovia, pieniä (n. 5 mm halkaisijaltaan) ja iho niissä normaalia eli ei karvapuutosta, ei punoistusta, ei hilseilyä. Ne vain siis tuntuu siellä ihon sisällä möllöttävän eikä niitä "ulospäin" huomaa. Mitä nuo voi olla?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 02.11.2011 klo 19:18)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Sunnuntaina, 06.11.2011 klo 18:47  
+
0
^ Meidän vanhempien koiralla on samankaltaisia. Ne on ihan vaan rasvapatteja, joskus puristaessa tulee talia ulos.

Oma kysymys: Voiko koiralla olla huono vastustuskyky luonnostaan? Meillä on nyt ollut kaks kertaa pissatulehdus, korvatulehdus ja silmätulehdus. Pienenä oli yksi silmätulehdus, nappula-aikaan. Söi nappuloita pari viikkoa satunnaisesti ja taas silmä rähmii. Voiko johtua siitä? Joka tapauksessa nappuloihin ei enää koske. Mutta millä vastustuskykyä saisi paremmaksi? Meillä syödään kotiruokaa ja kylkeen multipuppya+öljyt.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Tiistaina, 08.11.2011 klo 14:07  
+
0
Empä oikein tiedä mihinkä tämän kysymykseni tyrkkäisin. Siirtäkää johonkin jos tarve on..

Eli en oikein tiedä mikä tuota sakemannia vaivaa. Kyseessä siis reilu pari vuotias narttu. En ole aikaisemmin huomannut mitään ongelmaa, koira on aina ollut kova piippaamaan tilanteessa kun tilanteessa. Varsinkin kun on innoissaan jostain. No nyt kuitenkin huomasin muutama päivä sitten, että vinkuu ihan eritavalla kun aloin kuivata takajalkoja ja nostin takajalkoja siis vuorotellen ylöspäin. Vinkuu kun jalka on ylhäällä. Yritin kokeilla pysyykö polvi paikallaan, ja kyllä mun mielestä pysyy. Kävellessä on hieman jäykän näköinen, mutta todela iloinen koko ajan, ihan normaali. Keiju "kirputtaa" polven/lomkat aluetta aika usein hampaillaan. Rapsuttelee muutenkin itseään aika paljon. Ihossa ei ole jälkiä, ei punoita tms. En oikein enää tiedä mistä on kyse ja missä voisi olla syy tähän. Voiko oireilla esim polvi/lonkkavikoja tällä tavoin? Ja voiko ylipäätään kirputtaminen liittyä mitenkään jalka vaivoihin?
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Keskiviikkona, 09.11.2011 klo 09:48  
+
0
Mä olen ymmärtänyt että voi jyrsiä itseään jos on kipeä jostain. Eli kiikuta koira lekuriin, mä melkeen kuvauttaisin koira kokonaan tuollaisessa tilanteessa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Vattumato

Vattumato
Viestimäärä: 60

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Keskiviikkona, 09.11.2011 klo 14:14  
+
0
^^ Minunkin tiedon mukaan koira voi oirehtia kipua juurikin "kirputtamalla" ja pureskelemalla kipeää aluetta, jopa jonkin alueen jatkuva haistelu voi kertoa jostain sairaudesta :eek: Eli kyllä minäkin suosittelisin ell käyntiä.

SiVe

SiVe
Viestimäärä: 1170

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Keskiviikkona, 09.11.2011 klo 18:41  
+
0
^^^Hieroja voi myös joissain tilanteissa auttaa jos esiintyy kirputtamista. Aikamoisen prosessiin (ja kalliiseen) saa varautua jos lähtee viemään koiraa eläinlääkäriin vain kirputtamis-oireilla. (Viitaten lähinnä tuohon kommenttiin että heti kuvauttaisi koko koiran)
- -08 Karjalankarhukoira x samojedi/labradori-mix n. Rape
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.11.2011 klo 18:42)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Keskiviikkona, 09.11.2011 klo 22:04  
+
0

SiVe kirjoitti:

^^^Hieroja voi myös joissain tilanteissa auttaa jos esiintyy kirputtamista. Aikamoisen prosessiin (ja kalliiseen) saa varautua jos lähtee viemään koiraa eläinlääkäriin vain kirputtamis-oireilla. (Viitaten lähinnä tuohon kommenttiin että heti kuvauttaisi koko koiran)



Kyseessä on tunnetusti luusto ongelmainen rotu joka jalkaa käsitellessä huutaa ja kirputtaa itseään. Koira on kaksi vuotias ja jonkinlaista oiretta ilmenee, niin joo. Mä en lähtisi hierotuttamaan ennen tietää luuston tilan. Mä muutenkin kuvauttaisin ko rodun edustajan, samallahan sitä saa ne viralliset kuvat. Enkä näe mitään järkeä hypätä lääkärissä kun ei niillä mitään röntgen katsetta ole niilläkään.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

SiVe

SiVe
Viestimäärä: 1170

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Keskiviikkona, 09.11.2011 klo 22:42  
+
0
^Njooh, tarkoitinkin nimenomaan viittaukseesi siihen että "jos koira (vain) kirputtaa, se on kipeä jostain". Eli puhuin yleisesti kirputtamisesta, tällä ESSS:n koiralla nyt tuntui lisäksi kipuilevan jalat käsitellessä, joten tottakai niistä lähtisi etsimään syypäätä.
- -08 Karjalankarhukoira x samojedi/labradori-mix n. Rape

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Torstaina, 10.11.2011 klo 09:39  
+
0

SiVe kirjoitti:

^Njooh, tarkoitinkin nimenomaan viittaukseesi siihen että "jos koira (vain) kirputtaa, se on kipeä jostain". Eli puhuin yleisesti kirputtamisesta, tällä ESSS:n koiralla nyt tuntui lisäksi kipuilevan jalat käsitellessä, joten tottakai niistä lähtisi etsimään syypäätä.



Tässäpä suoraan se mitä mä kirjoitin:
"Mä olen ymmärtänyt että voi jyrsiä itseään jos on kipeä jostain. Eli kiikuta koira lekuriin, mä melkeen kuvauttaisin koira kokonaan tuollaisessa tilanteessa. "

Eli en sanonut että koira kirputtaa vain jos se on kipeä jostain, vaan se voi kirputtaa jos on kipeä jostain. Mulla on allerginen koira ja se kirputtaa itseään koska se kutisee. Mutta jos se kutiaisisi ja (ihoon ei tulisi karstaa ) ulvahtaisi jalkaa nostaessa mä kuvauttaisin sen läpi, etenkin jos se olisi saksanpaimenkoira jonka luustossa ei noin rodussa ylipäätään ole tällä hetkellä kehumista. Pelkkiä jalkoja en lähtisi kuvaamaan, koska koira saattaa oireilla myös selkäänsä tuossa tilanteessa ja silloin menisi vaan enemmän ja enemmän kulua. Itse kuvathan ei miljoonia maksa, vaan se rauhoitus joten kerralla koko koira on järkevämpää mitä lähteä sulkemaan yhtä paikkaa kerrallaan pois. Ja samallahan sitä saisi ne viralliset kuvat.

Muoks. tuollaisessa tilanteessa lauseella tarkoitin siinä viestissä kerrottuja kaikkia oireita, en pelkkää kutinaa. Eli viittasin aloittajan tilanteeseen kokonaisuudessaan.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.11.2011 klo 09:41)

SiVe

SiVe
Viestimäärä: 1170

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Torstaina, 10.11.2011 klo 10:58  
+
0
Jees, kiitokset perusteellisemmasta vastauksesta, tätä lähinnä kaipasin. Ärsyttää välillä kun tulee kommentteja että "heti nyt lääkäriin", vaikka oire olisi kenties ihan kotikonsteinkin hoidettavissa. :wink: Tosin minusta huolestuttavampi oire oli edellä mainitun koiran ulahdukset jalkoja nostettaessa kuin kirputtaminen, sillä perusteella toki veisin lääkäriin.

Kirputuksesta vielä, jäi kaivamaan. Eli käsittääkseni sehän siis tosiaan voi johtua kivusta, allergiasta (kutina), tylsyydestä/stressistä, joskus vissiin on ihan hellyyden osoitusta jos kohdistuu toiseen koiraan tai ihmiseenkin, siihen taitaa löytyä niin lukemattomia syitä, että pelkästään sillä oireella varmasti vaikea perus-terveestä koirasta lähteä etsimään syytä.
Meillä sitä esiintyi selkä-jumien aikaan satunnaisesti, ja hieronta siis auttoi. Joskus huomaa kun on ollut lepopäivä, niin silloin saattaa kirputella pari kertaa. Etutassujen jyystäminen taas johtui vehnäallergiasta. Joo, mentiimpäs ojasta allikkoon :D
- -08 Karjalankarhukoira x samojedi/labradori-mix n. Rape

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Torstaina, 10.11.2011 klo 14:37  
+
0
Kiitos vastauksista. Ärsyttää koko tilanne, kun ei tuo koira kuitenkaan onnu, eikä muuten arista jalkoja, selkää, ei mitään. Oon koettanut painella ja kokeilla löytyykö "kipupisteitä", vaan ei löydy, ainoastaan vinkuu kun takajalkoja nostaa ylös. En tiedä voiko tuossa olla kyse jostain lihasjumista? Joku taisi jo aikasemmin mainita, että kyse voi olla lihasjumistakin, jollen nyt sitten ymmärtänyt ihan väärin...?

Osaako joku sanoa paljonko maksaa nuo kuvat jos kuvauttaa koko koiran. Virallisiin kuviin ollaan joka tapauksessa menossa viimstään tammikuun alussa, joten sama kait se olis hoitaa jo nyt alta pois. Mutta paljonko tulee suunnilleen( ! ) hintaa tuollaiselle laajalle kuvautukselle? eetla taisi mainita jotain että se rauhoitus maksaa eniten koko lystissä?
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Torstaina, 10.11.2011 klo 15:27  
+
0
Jos on edes kalpea aavistus oman koiran painosta niin kannattaa soitella oman paikkakunnan lekurit läpi ja kysyä paljonko maksaa. Käsittääkseni voi eri asemilla heittää se hinta isostikin, käsittääkseni muutaman satasen maksavat ainakin täällä päin. Tosiaan kannattaa muistaa se sanoa että kyse on virallisista kuvista, mä olen ymmärtänyt että niitä koskee erilaiset rauhoitus tms. määräykset, mitä ihan perus kuvautuksessa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KYSY MITä VAAN TERVEYDESTä - Torstaina, 10.11.2011 klo 17:16  
+
0
Kannattaa tosiaan kysellä useamallta lääkäriltä, ja vaikka vähän kauempaakin. Meidän vakiolääkärillä viralliset kuvat saa 130 €:lla, monessa muussa paikassa saa maksaa useamman satasen.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 45
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 03:00)