Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Tiistaina, 16.12.2014 klo 20:14

Lopetus

Cissu

Cissu
Viestimäärä: 1

LOPETUS - Tiistaina, 16.12.2014 klo 20:14  
+
0
En ollut varma mihin osioon tämä parhaiten soveltuisi.
Mietteitä aiheen tiimoilta kuulisin mielelläni.

Minulla on iso palveluskoira rotuinen uros. Koira on nyt kolme vuotias. Koira on perus terve mitä nyt herkkä mahainen. Olen kuitenkin lopetusta miettinyt vakavasti jo pidemmän aikaa ja syitä selvennän alla..

Koira on mitä mainioin treeni kaveri, omaa suuren miellyttämisen halun ja sen kanssa on mukava tehdä melkein mitä tahansa. Koira on treenannu hakua (lopetettu), jäljestystä, tokoa, rallitokoa ja agilityä.

Se on kuitenkin aivan äärimmäisen uros agressiivinen koira ja kyselemättä on valmis tappamaan kaikki urokset, jotka erehtyvät tulemaan liian lähelle. Tämä on aiheuttanut sen, että agility oli pakko lopettaa - liian riski altista vaikka ratojen ympärillä onkin heppoiset aidat. Lenkit ovat stressin täyteisiä, koska tilanteita on tullut, että toinen on meinannut menettää henkensä tyhmien omistajien takia, jotka eivät usko vaikka jo hyvissä ajoin huutaa, että älä missään nimessä päästä lähelle. Muuten koira on rento lenkkeiliä. Ei välitä ohi kulkijoista tmv. Omaa hienon hihna käytöksen ilman turhia riekkumisia ja vetämisiä. Pystyy kulkemaan vilkkaassakin liikenteessä.

Koira on myös osaltaan arvaamaton. Se osaa käyttäytyä niin kotona kuin kylässä, jos omistaja eli minä olen paikalla. Se saattaa kuitenkin minun huomion herpaannuttua näykkiä muita - jopa oman perheen väkeä. Se on kolme kertaa hyökännyt (ja muutaman kerran koittanut hyökätä) ihmisen kimppuun täysin ilman selkeää syytä tai ennakoivaa varoittamista. Toisella kerralla ihmisen joutui tikattavaksi ja kantaa jälkiä luultavasti lopun elämäänsä. Se saattaa näytellä hampaitaan yllättäen, eikä näille olla löydetty mitään syytä. Näitä tilanteita ennen ei ole tapahtunut mitään minkä pitäisi laukaista tälläistä agressiota. Koiraa ei ole koskaan kiusattu tai millään lailla härnätty vieraiden ihmisen puolesta ja onkin todella sosiaalinen samoja ihmisiä kohtaan, joiden kimppuun saattaa hetken päästä koittaa käydä. Koulutuksista ei ole ollut tehoa, koska koira on muuten normaali kiva koira. Tilanteet tapahtuvat aivan kuin sillä naksahtaisi jotain hetkellisesti päässä. Palautuukin noista hyvin nopeasti ja on niiden jälkeen taas normaali iloinen itsensä.

Koiralla ei ole lihasjumeja löydetty eikä muitakaan kipuja kun on tutkittu. Koiran käytökselle ei olla löydetty mitään järkevää selitystä.

Viimeinen yllätys tapahtui kun kotosalla koiran kanssa kahdestaan oltiin ja normaalisti käskin hurtan pois keittiöstä kun tein ruokaa - täysin jokapäiväinen toimenpide siis, ei mitään ihmeellistä. Pelkkä käsky "pois", ei muuta. Koira jähmettyi ja irvisti, jonka jälkeen se vaikutti kovin hämmentyneeltä, niinkuin olin itsekkin. Koira meni tämän jälkeen alistuvin elkein kauemmas minusta. Koira ei ole ikinä vahtinut mitään tavaroita, ruokaa tai muuta, joten siitä tässä ei ollut kyse. Siltä on aina voinut huoletta ottaa herkut, lelut ym pois tarvittaessa.

Koiran uudelleen sijoitusta en edes harkitse. En voisi ottaa sitä riskiä, että joko A. koira onnistuisi tekemään pahaa jälkeä uudessa kodissa tai B. se joutuisi kiertolaiseksi. Rotu on myös hyvin yhden ihmisen koira, joten kiertolaisen elämä ei todellakaan tulisi kysymykseenkään, vaikka eihän se minkään koiran kanssa ole hyvä tilanne. Koira on myös niin iso (65-75cm, en ole mitannut ja 45kg), että se todella saa helposti pahaa jälkeä aikaiseksi.

Ja miksi ollaan lopetusta nyt harkittu vakavissaan, vaikka käsissä onkin aivan mahtava harrastuskoira (jos yksin tai narttujen kanssa harrastaa) ja täysin terve koira. No siksi, että en haluaisi odottaa niin kauan, että jotain todella vakavaa tapahtuu. Tuo tikattavaksi joutunutkin olisi voinut mennä pahemmin, kun koira tähtäsi kaulan seudulle, mutta osui olkapäähän ko. ihmisen ripeän reaktion ansiosta. Tilanne aiheuttaa myös äärimmäisen suurta stressaamista minussa itsessäni ja olen alkanut pelkäämään tilanteita ja ehkä myös jollain tavalla liiallisesti koittaa välttää niitä ja tämä aiheuttaa mm. unettomuutta ja paniikin omaisia kohtauksia iltaisin. Nyt kun stressi itselläni on alkanut menemään hyvin äärimmäiseksi olen alkanut taas pelkäämään, että annan vaikutelman heikosta omistajasta ja edes autan koiran käytöstä jatkossa. Tilanne on sietämätön.

Toivottavasti tähän tuli nyt kaikki oleellinen.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: LOPETUS - Keskiviikkona, 17.12.2014 klo 11:59  
+
0
Onko koiran tukiranka kuvattu kokonaisuudessaan? Spondyloosi tai nikamien rappeuma saattaisi olla ainakin osasyy arvaamattomaan käytökseen, varsinkin spondyloosin luutumisvaiheessa. Rangan muutoksia ei välttämättä voi havaita päällepäin, eikä koiralla ole välttämättä edes lihasjumeja, vaikka se onkin tavallista. Kannattaa kuvauttaa koira niskasta hännänpäähän ennen kuin tekee lopetuspäätöksen. Spondyloosihan lievänä ei haittaa koiran elämää juurikaan kun se on luutunut. Agilityn tosin joutuu varmaan jättää pois.
Et kirjoittanut mitään koiran kastroimisesta, joten oletan että sitä ei ole tehty koiralle? Ymmärrän jos potenttiaalisen harrastukoiran kastroiminen ei tule mieleen, mutta jos koirasta ei voimakkaan urosagressiivisuuden vuoksi ole harrastuskentille, kannattaa tätä miettiä.
Noihin käytösasioihin on vaikea kommentoida näkemättä koiraa, mutta kuullostaa siltä että kipu voisi kuitenkin olla se perimmäinen syy noille yllättäville aggre-tapauksille. Koira on ehkä oppinut elämään sen kanssa ja kaihtaa tiettyjä liikkeitä, ja osaa peittää sen hyvin. Oletteko käyneet koirien käytösneuvojan luona?
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LOPETUS - Keskiviikkona, 17.12.2014 klo 13:38  
+
0
Kastroimisen välttämistä en näe mitenkään syynä harrastuskoiralle, noin tuohon edelliseen viestiin viitaten.

Alkuperäiseen taas, että minä olen ainakin sen verran raadollinen, että jos koira ilman näkyvää syytä hyökkää ihmisen päälle noin tosissaan on se poispäästäminen edessä. En lähtisi tavoittelemaan kuuta taivaalta enää lisätutkimuksilla ja ongelmakoirakouluttajilla, sillä näkisin sen olevan liian riskialtista uutta, mahdollisesti vielä ikävämpää onnettomuutta odotellessa.

Aloittajalle kovasti voimia päätöksentekoon!

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: LOPETUS - Keskiviikkona, 17.12.2014 klo 15:44  
+
0
Kyllä kuulostaa siltä, että jotain vikaa on jossain. Jos kipu ei aiheuta, miettisin itse aivokasvaimen mahdollisuutta. Meno kyllä kuulostaa siltä, että kovin kauan en katselisi ja odottaisi, että jotain todella vakavaa sattuu. Voimia tilanteeseen!
Mukana menossa snu Napo

chava

chava
Viestimäärä: 16

VS: LOPETUS - Perjantaina, 19.12.2014 klo 02:09  
+
0
Lopettaminen kuulostaa kyllä olevan edessä, mikäli tilanteeseen ei tule muutosta ja olet itsekin jatkuvasti stressaantunut tilanteesta. Itse tuossa tilanteessa haluaisin kuitenkin kokeilla ensin muitakin vaihoehtoja, kuten naksutinkoulutusta, ongelmakoirakouluttajaa ja mahdollisten kipukohtien/sairauksien selvitämistä, jos koira ison osan aikaa kuitenkin vaikuttaa "tervejärkiseltä".
Itselläni on vain vähän kokemusta ongelmakoirista, joten en osaa hirveämmin auttaa tai tehdä tuosta päätelmiä. Tuli kuitenkin mieleen, voisiko tuo käytös johtua joko epävarmuudesta tai siitä, että koiran mielestä johtajuus on laumassanne epäselvää ja siksi se välillä johtajana komentaa niitäkin kivoina pidettyjä tuttuja?

Voimia päätöksentekoon täältäkin!

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: LOPETUS - Torstaina, 25.12.2014 klo 10:53  
+
0
Siis koira on virallisesti tutkittu lonkkien, kyynärten ja selän osalta?

Oletko kysynyt kasvattajalta tai muilta rodun harrastajilta neuvoja?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

OutiHy

OutiHy
Viestimäärä: 2

VS: LOPETUS - Lauantaina, 03.01.2015 klo 08:03  
+
0
Hei,
psyykkaan itsekin tässä koko ajan tulevaan: mikä on oikea ajankohta kokeilla, olisiko muilla tantereilla haistelemisen aika. Syy ei ole agressiivisuus, kuten tässä aloittajan, vaan sairastunut koira. Luin palstan säännöt, enkä huomannut, että blogilinkkiä ei saisi tänne laittaa. Mutta ylläpitäjät varmaan poistavat, jos näin on?
Tässä pohdintoja ja keskustelun aihetta siitä, mikä on hyvää koiranelämää tai omistajan elämää?
Otan mielelläni kommentteja omista ajatuksistanne blogiin tai tänne palstalle.

Outin Onni



Muokattu linkki toimivaksi, Sarahia
(Viestiä on muokattu lauantaina, 03.01.2015 klo 14:25)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28157
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545645
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 11:00)