Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Maanantaina, 03.05.2010 klo 11:56

Nivelrikko

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: NIVELRIKKO - Keskiviikkona, 14.05.2014 klo 21:25  
+
0
Oon kyselly yheltä kasvattajalta sen tulevasta pentueesta ja tulevan emän käytyä luustokuvauksissa olin pettynyt, kun sen kyynäriä ei ollutkaan kuvattu. Alissalla on kyynärät 2/1, joten toiveissa on ollu, että mahdollisen tulevan pennun vanhemmilta ois kyynärät tutkittu.

Kasvattaja ymmärsi mun pettymyksen, mutta perusteli hyvin, miksi ei nähnyt kyynärien kuvaamista tarpeellisena. Hän kertoi belgianpaimenkoirille tehdystä tutkimuksesta, jossa oli tutkittu kyynäristä 1-tuloksen saaneita koiria. Tutkimuksessa koirien nivelet tutkittiin tarkemmin magneettikuvin ja selvisi, että 40 % todennäköisyydellä ykkösen kyynärät olikin terveet. Samoin terveiksi tutkituissa kyynärissä saattokin olla nivelrikkoa ja vain 39 % tutkituista nollaksi lausutuista kyynäristä oli terveitä myös magneettikuvien perusteella. Samaten kasvattaja oli kysyny kuvaavan eläinlääkärin mielipidettä kyynäräkuvien luotettavuudesta ja lääkäri ei antanut kuville paljoakaan painoarvoa ja piti niitä varsin epäluotettavina, kyseessä siis ihan ortopediaan erikoistunut kokenut lääkäri. Kuulemma sairaan nivelen tunnistaa ilman kuviakin.

Mä olin tästä tiedosta ihan ällistynyt. :eek: Jos on oikeasti niin, että kyynärien tilaa ei voida luotettavasti tutkia röntgenkuvin, niin miksi asiasta ei puhuta enemmän? Tottahan se tietty on, että sairaat nivelet oireilee sitten arjessakin, mutta aika jännää, jos kuvaustulokset on noin epäluotettavia. Mua rupes oikeesti kiinnostamaan, mikä mahtais olla tulos, jos esim. Alissan kyynäristä otettaisiin magneettikuvat. Mehän lopetettiin agility vain noiden tulosten perusteella, ei Alissa oo sen jalkoja oireillu.

Mitä mieltä asiasta, ootteko kuullu tästä tutkimuksesta aiemmin? Onko joku muu joskus kysyny eläinlääkärin mielipidettä kyynärnivelien kuvaamisen tarkkuudesta?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: NIVELRIKKO - Keskiviikkona, 14.05.2014 klo 21:58  
+
0
^Kyseisiin tutkimuksiin en ole tutustunut, mutta tiedän koiria, jotka on kuvattu kyynäriltään ja saaneet tulokseksi 0/0, mutta jonkin ajan kuluttua koiran oireilun takia on magneettikuvattu ja onkin löytynyt selvää nivelrikkoa ja irtopaloja. Olen ymmärtänyt, että kyynärien oikeasta tolasta ei saa varmaa selvyyttä kuin magneettikuvauksella. Yksi puolituttu kasvattaja sanoi omien kokemustensa ja tietonsa pohjalta, että ei se 0/0 tulos ole mikään autuaaksi tekevä ja kuulemieni juttujen perusteella kallistun itsekin sille kantille.
Vpn 06/13

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: NIVELRIKKO - Keskiviikkona, 14.05.2014 klo 23:15  
+
0
Mitäköhän tollanen magneettikuvaus maksais?

Muoks. Sen siis tiiän, et magneettikuvaus on todella kallis, mut entäs jos kuvauttaa vaan etukoivet? No joo, voipi olla hiukan turhaa alkaa niitä oireettomia jalkoja kuvaamaan...
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.05.2014 klo 23:37)

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 16:00)