Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 14:21

Patellaluksaatio

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 13

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 21.10.2011 klo 14:21  
+
0
^kannattaisi varmaan vielä ottaa rennommin!

No voi jestas, täällä kans ollaan yhtä isoa virtapiikkiä! :( Aamulla mentiin paikallaan ympyrää, ylikuumennut elukka!
Haluaisin kyllä ottaa fillarin viikonloppuna, että tuo pääsee edes sitä OMAA vaihtiaan joskus menemään, eikä nihkuttamaan peitsikyytiä rinnalla. Ei tietenkään mitään raskasta / kovaa kyytiä, vaan hissukseen. Ei tuolla ole ollut jalan kanssa ongelmia tosiaan kuin juostessa ympäri / äkkikäännöksissä. Olenko ihan tyhmä jos edes harkitsen tätä fillarimenoa? :(

Iiris

Iiris
Viestimäärä: 95

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 21.10.2011 klo 18:28  
+
0
^^ Meillä ainakin ell ohjeissa sanotaan, että vasta 8vk jälkeen varovasti pidemmille lenkeille ja kevyttä juoksua, siihen asti rauhallisesti ja lyhyessä hihnassa.

Meillä leikkauksesta kulunut nyt viikko, jalka toimii hienosti, mutta mä stressaan. Mua ahdistaa aivan suunnattomasti, ja huolestuttaa nuo yksittäiset ponnistukset takajalkojen varaan (innostuessa, tai jos olen nostamassa syliin, niin "auttaa" itse takajaloilla ennen kuin kerkeän nostaa kokonaan syliin). Mä en edes ennen leikkausta koskaan stressannut näin paljoa tästä asiasta, enkä sen puoleen mistään muustakaan. Miten mä saan kaikki nuo "vaaratilanteet" kitkettyä pois? Mä oon kohta niin stressaantunut että pidän koiraparkaa häkissä koko päivän ettei sille jalalle vaan sattuisi mitään, eikä menisi uudestaan rikki.. Onko teillä muilla ollut tämmöistä? Ja tietääkö joku lasketaanko nuo ns. ponnistukset hypyiksi, onko ne miten haitallisia? Meillä lääkäri siis sanoi että jalkaa saa käyttää, mutta hyppyjä varottava. En kehdannut vielä soittaa kyseiselle lääkärillekään, mutta maanantaina varmaan pitäisi, että saisi kysyttyä tuota asiaa.. Mutta tällä hetkellä musta tuntuu että mä tuun hulluks, ja lasken päiviä tuohon millon tulee 8vk täyteen. Tosin mistäpä sitä tietää onko tilanne sillonkaan semmoinen että uskaltaa antaa koiran mennä ja touhuta.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Lauantaina, 22.10.2011 klo 00:11  
+
0
^ Me ei saatu leikanneelta lääkäriltä juuri mitään kuntoutusohjeita, koska lääkäri on sitä mieltä, että koiran pitäisi antaa olla koira. Jos omistaja stressaa hirveästi, se tarttuu koiraankin ja sitä kauttaa vaikeuttaa paranemista... Tai jotenkin näin käsitin. Allekirjoitan nuo ajatukset siltä osin, että pitäis itse olla stressaamatta, mutta tietysti kaikkia kuntoutusjuttuja olisi hyvä tehdä.

Muistan hyvin ton tunteen (ja sitä on esiintynyt paljon viime aikoinakin kun tuo jalka ei ota parantuakseen) kun on koko ajan vain ihan paniikissa ja stressaa. Ei siinä auta oikein muu kuin hengittää rauhallisesti syvään ja yrittää rauhoittua. Luottaa siihen, että tekee parhaansa ja ymmärtää, ettei sen enempää voi tehdä. Mä en usko, että takajaloille nousemisesta on kamalasti haittaa, kunhan ei tulisi noita hyppyjä. Olen kuullut, että joillekin on nimenomaan tullut ohjeeksi, että takajalkoja pitäisi käyttää paljon. Hypyissä se polvi vaan äkkiseltään venyy niin paljon, että leikattu nivel saattaisi löystyä tai vaikka jotenkin revetä.

Magik, melko paljon Pablo kyllä jalkaa hyppyyttää.. Mä varasin tänään lääkäriajan leikanneelle lääkärille. Katsotaan nyt mikä sieltä tuomioksi tulee. Toivon kovasti, että toi olisi vaan jäänyt tavaksi. Pelottaa :suru:, mutta pakko tähän on nyt saada joku selvyys. Sanoisin, että toi jalan hyppyytys on samanlaista kuin viime keväänä ennen kuin Pablo tippui sohvalta, milloin vaiva siis selkeästi paheni.

En kyllä suosittelisi teille vapaanapitoa... Meillä ohje oli ainakin, että vauhdin tulee olla sellainen, missä koira ei nosta jalkaa. Eli jos juoksussa käyttää jalkaa, sitä voi pienissä määrin antaa tehdä (tosin oisko ollut 10 viikon jälkeen leikkauksesta? en muista, mutta tuoltahan se löytyis jos selais pari sivua taaksepäin :D). Jos ei käytä jalkaa, niin sitten täytyy mennä vain niin hidasta vauhtia, että käyttää.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Lauantaina, 22.10.2011 klo 00:18  
+
0
Niin..mun koira oli aitauksessa KOKO AJAN ne kaksi ekaa viikkoa ja sen jälkeen aina mun poissaollessa olen laittanut aitaukseen. Kyllähän sitä välillä on hirvittänyt kun en mä ainakaan ole pystynyt ihan kaikkia riekkumisia estämään,kun välillä juoksee sisälläkin yms =/ Stressaan nyt sitä tällähetkellä että paraneekohan tuo jalka ollenkaan . Muihin sun kysymyksiin en osaa vastata:) mut tsemppii paranemiseen.

muoks. Välillä menee juoksussa kaikilla jaloilla mut taas välillä nostaa aika pahastikkin jalkaansa. Hassua että esim nurmikolla nostaa jalkaansa aika paljon mutta tiellä ei... Mutta en enää päästä vapaaksi.
blanko kerro sitten heti mitä eläinlääkäri sanoi =D. ..Toivottavasti on jäänyt vain tavaksi...
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.10.2011 klo 00:29)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PATELLALUKSAATIO - Lauantaina, 22.10.2011 klo 01:07  
+
0
Iiris Sun koiralla on todella vähän aikaa vielä leikkauksesta joten pidä se rauhallisena, äläkä anna hyppiä ja pomppia. Tiedän, se on vaikeaa. Ekat pari viikkoa pidin itse koiria ns. pumpulissa, häkitin ja katsoin etteivät hypi. Meillä ainakin ortopedi painotti että todella rauhassa pitää olla ainakin siihen tikkien poistoon saakka, oliko se nyt 12 päivää, sen jälkeen uskalsi jo vähän enemmän antaa vapautta mutta vahtia toki piti edelleen. Kuukauden päivät piti ulkoiluttaa vain hihnassa omallakin pihalla. Siitä sitten alkoi kuntoutus päivittäisten useiden jumppahetkien muodossa, vesialtaassa kävellen sekä pienen pieniä lenkkejä ulkona pikkuhiljaa vaikeuttaen rasittavampaan mäkikävelyyn jne. Meillä ortopedi painotti jumppaamisen tärkeyttä ja näytti kaikki kirjallisten ohjeiden lisäksi kädestä pitäen, miten ne tehdään.

Meillä Aapo ajoittain pompauttaa vielä leikattua jalkaa vaikka leikkauksesta jo pitkälle yli vuosi. Se kävi vuosi leikkauksen jälkeen polvitarkissa (viime kesänä) tästä syystä ja polven tutki lääkäri toisella asemalla. Sanoi ettei tiedä, kumpi näistä on leikattu. Eli toi satunnainen pomputus jäänyt ilmeisesti tavaksi.

Oletteko huomanneet omien koirien lihaksissa muutosta leikkauksen jälkeen. Aapollehan palautu lihakset tosi hyvin leikkauksen jälkeen jumppaamisen ym. annettujen ohjeiden ansiosta mutta nyt sillä on tuo vasen kankku jotenkin erilainen, lihaksittomampi kuin ennen. En tiedä, johtuuko leikatusta polvesta vai huonoista lonkista. Luulisin että jälkimmäisestä. Pitänee kuvata uudelleen ja samalla ottaa kuvat myös leikatusta polvesta että miltä näyttää.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.10.2011 klo 01:08)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Lauantaina, 22.10.2011 klo 08:58  
+
0
^ Mä olen vähän huono kokeilemaan noita lihaksia, mutta täytyy sanoa, että ainakin ne ovat kasvaneet mielettömästi! Pablo on muutenkin vahvistunut tosi paljon kesän ja syksyn aikana, kun olen antanut sen juosta, vaikka jalkaa pomputtaakin välillä. Siis sen jälkeen antanut juosta kun fysioterapeutti antoi luvan... Juostessa tuo käyttääkin kaikkia jalkoja, ainoastaan ripeässä ravissa pomputtelua tapahtuu. Mutta voihan se olla, että leikatun jalan lihakset jäävät ikuisesti vähän erilaiseksi, jos jalan liikerata on vähän erilainen tms.

Juu, mä kerron sitten mitä lääkäri kertoo!

Muoks. Monna tuli muuten mieleen, että ettekö te sitten voisi tehdä vähän niitä jumppaliikkeitä jalan kanssa, jos sillä saisi lihakset kuntoon? Mutta tietysti kannattaa tutkia, jos se mietityttää.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.10.2011 klo 09:01)

Iiris

Iiris
Viestimäärä: 95

VS: PATELLALUKSAATIO - Lauantaina, 22.10.2011 klo 10:57  
+
0
Meillä ell sanoi että tämän tyyppisessä polvileikkauksessa toipumisaikana ei ole tarvetta käydä fyssarilla eikä tarvitse tehdä mitään erikoisia jumppausjuttuja, JOS lähtee paranemaan niinkuin pitäisi. Että kuulemma jouluun mennessä pitäisi olla jalka kunnossa sikäli mikäli kaikki menee niinkuin pitäisi.
Kuulemma nuo jumppaukset ja mäkikävelyt yms. liittyvät enemmänkin ristiside-tyyppisiin leikkauksiin, tai sitten jos tulee jotain ongelmia toipumisessa. Antoi toipumisohjeeksi lähinnä juuri sen että koiran pitää antaa käyttää jalkaa heti leikkauksesta lähtien, että lihakset pysyvät kunnossa. Kuulemma ei tarvitsisi ollenkaan välttämättä edes häkkiaikaa jos muuten osaa olla rauhallisesti ja hyppimättä. Meillä ollaan kuitenkin tosiaan häkissä melkein koko päivä, välillä ulkoillaan pehmeässä maastossa pikkuaikoja(5-10min) ja jonkun verran saa sisällä jaloitella.

Ollaan käyty vuosia tällä lääkärillä, ja luotan suuresti hänen sanomisiinsa. Todella arvostettu ja osaava lääkäri, enkä kenenkään muun olisi antanutkaan leikata. On leikannut kuulemma kymmeniä luksaatioita ja ristisidekorjauksia tehnyt satoja.. ja meillähän nimenomaan nyt korjailtiin niiden nivelsiteiden paikkaa. Meillä paraneminen on lähtenyt hyvin liikkeelle, mutta käyn varmaan oman mielenrauhan vuoksi parin viikon päästä kontrollikäynnillä kysymässä että miltä se polvi näyttää tuon lääkärin mielestä :) Sitten jumppaillaan jos on tarvis. Koirauimalakin läheltä löytyy, että sinänsä myös uimiseen on mahdollisuus sitten myöhemmin.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 31.10.2011 klo 17:36  
+
0
Tänään oli kolmas kerta kuntoutuksessa ja uimaan ollaan jo hieman paremmin opittu. Käyttää takajalkojakin uimiseen tosi hyvin :aurinko:.

Parasta oli kuitenkin kuulla, että kuntouttajan mukaan polvi tuntuu jo paremmalta, on enemmän vastusta tuntuvissa mitä ekalla kerralla. Pitää jatkaa samalla tavalla (ja siis enemmän ja paremmin, mitä nyt... kaikenmaailman juttua ollut viimesen kuukaudet elämässä). Mutta jatketaan taas että ei äkkinäisiä käännöksiä jne. Nyt aletaan enemmän harjoittelemaan peruuttamisia :) ja käännöksiä/ympyröiden tekemistä r a u h a l l i s e s t i.

Juoksemassa (hölkkäämässä) ollaan käyty fillarin kanssa nyt kahdesti, lyhyet matkat ja tosiaan mahdollisimman suoraan.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 31.10.2011 klo 17:38)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Torstaina, 03.11.2011 klo 23:13  
+
0
No niin, nyt on käyty samalla lääkärillä tarkastuksessa, missä polvi puoli vuotta sitten leikattiin. Iloinen yllätys oli se, ettei tarkastus maksanut mitään!
Lääkäri kokeili polvea, ja totesi, että se on hyvin paikoillaan. Ei luksoudu vaikka miten vääntelis. Sanoi, että hyppyytys johtuisi siitä, että polvessa on paljon arpikudosta, joka ei jousta niin kuin normaali iho. Sen takia tietyssä askellajissa jalka helposti nousee ylös.
Ihanan huojentunut olo, kun tiedän, että ainakin jalka on hyvin paikoillaan. :aurinko:

Nyt sitten paljon vapaana juoksentelua ja glukosamiinikuuri. Arpikudoksen paraneminen voi viedä kauan, mutta keväällä pitäis olla yhteydessä, jos hyppyytys ei vieläkään lakkaa.

Muoks. Huomasinpas kirjoitusvirheen, joka oli pakko tulla korjaamaan. :D
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.11.2011 klo 16:44)

NikiNuka

NikiNuka
Viestimäärä: 29

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 04.11.2011 klo 15:23  
+
0
Hienoa Blanko!
Tästä huomaa, että kannattaa antaa ajan kulua ja ottaa rauhassa, vaikkakin tuntuu joskus, että toipuminen vie ikuisuuden ja että koiran pää muka hajoaa.
Kyseinen lääkäri ei ota mistään leikkaukseen liittyvästä esim.jälkitarkastuksista tai korjausleikkauksista ylimääräisiä maksuja. Hänen mukaansa jalka tulee saada kuntoon yhdellä kertaa ja sillä hinnalla. Jos tulee tarkistuksia tai korjauksia, ne ovat ns.takuutyötä.

Joku kyseli aiemmin onko koiralle tehty ns. kapselinkiristysleikkausta, jossa telauraa ei syvennetä. Meillä on tehty kaksi sellaista leikkausta. Se tehdään ymmärtääkseni pennuille, koska luun pää ei ole vielä valmis eikä sitä kannata kovertaa tai sitten juuri noissa ristisiteeseen liittyvissä ongelmissa, jolloin vika ei ole varsinaisesti epäkehittyneessä luussa.

Mun koiralle on siis tehty kaksi kapselinkiristystä pentuna lateraalisen luksaation korjaamiseen ja kaksi telauran syvennystä eri ikäisenä mediaalisen luksaation korjaamiseen. Kuntoutus näihin on suunnilleen sama. Mäkikävelyt yms. ovat lähinnä lihasten vahvistamiseksi toipilasaikana, kun lihakset surkastuvat muuten eivätkä tue niveltä. Jalan koukistus on heti tikinpoiston jälkeen tehtävää jumppaa polven pitämiseksi liikkuvana. Muut harjoitukset, esim.venyttely ja takapään jumppa auttavat koiraa käyttämään kroppaansa oikein ja ehkäisevät lihasjumeja. Uiminen ja varsinkin kahlaaminen vedessä/lumessa/ruohikossa tms. on hyvää harjoitusta. Näitä kaikkia on hyvä tehdä minkä tahansa polvioperaation jälkeen.

Muistutan vielä, että jos niveleen on laitettu metallia, eli ruuvi tms., niin polvi voi oireilla voimakkaasti nyt kun tulee kylmät ilmat. Suosittelen lahkeellista haalaria, joka ehkäisee polven metalliosien kylmettymistä talvella. Ja myös selän lihakset on hyvä pitää lämpiminä.

Onnea toipumiseen ja kärsivällisyyttä!

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 04.11.2011 klo 15:26  
+
0
^ ^Hieno homma!! :peukku:. Lulun jalka ihan ok.Välillä nostaa jalkaansa kovemmassa juoksussa mutta ihan jeesh menee täälläkin :)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.11.2011 klo 16:22)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 04.11.2011 klo 16:47  
+
0
^^ Aika erikoista ettei korjausleikkauskaan maksa mitään! Mutta tietysti tosi hienoa, että ottavat asiakseen hoitaa potilaat kuntoon, eikä nyhtää omistajilta rahaa, kuten monessa muussa paikassa tuntuu olevan käytöntönä... Huojentavaa myös siltä kantilta, että jos jalka ei nyt tulekaan jostain syystä kuntoon, niin ei tarvitse stressata sitten rahasta.

^ Hyvä, että Lulullakin menee hyvin. :hymy:

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Tiistaina, 08.11.2011 klo 16:05  
+
0
Kävin eläinlääkärillä ja se kokeili tota jalkaa niin oli hyvin paikallaan mutta kun sanoin että tuo nostelee vielä jalkaansa niin sanoi että suosittelee että poistetaan pinnat polvesta ku ne voi aiheuttaa jotain tuntemuksia ja sen takia aristaa jalkaansa! what! onkohan tämä yleistäkin että jälkikäteen poistetaan pinnat????
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Tiistaina, 08.11.2011 klo 19:30  
+
0
^ Siis mitkä pinnat? :D Mä en kyllä yhtään osaa sanoa onko tuo normali käytäntö, mutta sen osaa sanoa, että ihan normaalia on vaikka Lulu vielä nostelee jalkaa. Meille lääkäri sanoi, että voi mennä vielä pitkäänkin ennen kuin pomputus loppuu.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Tiistaina, 08.11.2011 klo 20:04  
+
0
En todellakaan tiedä et mitkä pinnat!!! Vissiin se eläinlääkäri on jotkut pinnat laittanut polveen,en tiedä miksi ja miksi ne nyt tarttis sitten pois ottaa kerta sellaiset laittoi!! Olen ihan pihalla joten älä multa kysy =D!! .. vähän niinku outoo!!:pyssyt::pyssyt:
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu tiistaina, 08.11.2011 klo 20:29)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Tiistaina, 08.11.2011 klo 21:47  
+
0
^ Höh, no mutta nyt kannattaisi varmaan kysyä siltä eläinlääkäriltä, että se selittäisi sulle ton asian kunnolla.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PATELLALUKSAATIO - Tiistaina, 22.11.2011 klo 10:23  
+
0
^^selvisikö ongelma?

Eilen oli viimeinen uiminen kuntouttajan kanssa ja hommasin sitten 10 kerran kortin, jolla käydään itsenäisesti Daven kanssa uimassa.
Parin kuukauden päästä sitten tapaamaan eläinlääkäriä ja testaamaan onko polvi parempi. Tässä siis vielä parin kuukauden ajan jatketaan erilaisia kuntoutusmenetelmiä ja vahvistellaan polven lihaksia.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Tiistaina, 22.11.2011 klo 19:41  
+
0
En ole kysynyt vielä eläinlääkäriltä. Se sanoi että sitten kun on 3kuukautta kulunut leikkauksesta niin varaan ajan pinnojen poistoon ja kyllä tuo vielä nostelee aika paljon juostessa . 30.11 on kulunu 3 kuukautta et varmaan joskus silloin soittelen lääkärille.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Torstaina, 15.12.2011 klo 16:26  
+
0
Tänään Lulu oli pinnojen poistossa ja nyt polven pitäisi olla ok:hymy:. Vähän unelias ja pöhnässä on vielä ,tuol se makaa tyytyväisenä pehmusteen päällä, laitoin myös peiton Lulun päälle kun sillä tais olla vähän kylmä:nauru:.
Kuulemma noita pinnoja poistetaan jälkikäteen aika useastikkin,puolelta koirista.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu torstaina, 15.12.2011 klo 16:28)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Torstaina, 15.12.2011 klo 21:39  
+
0
^ Mutta kertoiko se lääkäri vieläkään mitä ne pinnat ovat? Meille kun ei ainakaan mun tietääkseni mitään pinnoja laiteltu, niin kiinnostaisi tietää mitä ne ovat.

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 00:00)