Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 14:21

Patellaluksaatio

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 13

NikiNuka

NikiNuka
Viestimäärä: 29

VS: PATELLALUKSAATIO - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 03:20  
+
0
Suosittelen myös fysioterapiaa ja mahdollisesti osteopatiaa jälkihoitona. Ja kun lääkäri on todennut jalan olevan leikkauksen osalta kunnossa, niin kannattaa muistaa tehdä niitä jumppaliikkeitä, joita saat ohjeeksi. Eli ihan polven koukistaminen auttaa muokkaamaan jalan liikeratoja ja edistää kuntoutusta. Koira on nuori, joten sillä saattaa jäädä virheasentoja lihasmuistiin, jos kuntoutusta ei hoida kunnolla. Ja kevyt koira alkaa herkästi kulkea kolmella jalalla, jos sen takapään käyttöä ei ohjata esim.fysioterapeutin ohjeilla. Sen tulisi käyttää leikattua jalkaa (siis kunhan leikkaushaava on ensin parantunut ja lääkäri todennut kaiken olevan ookoo) eli hidas kävely metsäpolulla (vapaana juostessa saattaa keventää hyppimällä) tms.pehmeällä alustalla, ylämäkikävely, peruuttaminen ja pyöriminen ovat hyviä liikkeitä. Kylkien ja yläselän venytykset ja kevyt rentouttava hieronta auttavat lihasjumien ehkäisyssä. Osteopaatti löytää hyvin esim.niveljumit ja kireydet, sitä kannattaa ainakin kokeilla. Uiminen ja matalassa vedessä kahlaaminen ovat hyviä kuntoutusmuotuja kesällä. Ja muista myös järjestää koiralle aivojumppaa, eli nenätyötä, aktivointileluja jne. Silloin se ei ehdi surkeilla turhaan ja saa mielekästä tekemistä toipilasajalle, kun liikkuminen on rajoitettua.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 13:22  
+
0
^ Kiitos vastauksestasi :) Kuntoutus aiotaan ehdottomasti tehdä kunnolla, että jalka saadaan varmasti kuntoon.
Sellaista vielä mietin, että voinko yrittää koukistaa ja taivutella leikattua jalkaa kunhan side otetaan pois, jos koira ei sitä itse rupea käyttämään? Vai kannattaako mieluummin odottaa kontrollikäyntiin ennen kuin koskee siihen?

Edit. Lisäksi pohdin sellaista, että voinkohan pitää koiraa jo juhannuksena vapaana mökillä? Siihen on aikaa siis reilu 5 viikkoa. Perinteenä on ollut lähteä joka juhannuksesi mökille, ja harmittaa, jos sinne ei tätä vuonna päästäkään :/ Ja koiraa olisi mahdotonta pitää vain sisällä, koska mökissä on ovet auki lähes koko ajan ja ihmiset (mökki on koko suvun) ramppaavat koko ajan ulos ja sisään.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.05.2011 klo 14:11)

NikiNuka

NikiNuka
Viestimäärä: 29

VS: PATELLALUKSAATIO - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 16:06  
+
0
Mä en menis koskemaan jalkaan ennen kontrollikäyntiä. Ainahan on olemassa kuitenkin mahdollisuus, että leikkaus olisi epäonnistunut ja silloin kaikki omatoiminen jalan vääntely on huonoa. Samoin haavan täytyy kunnolla umpeutua, tikit voivat aueta turhasta venytyksestä. Mutta siis haavaahan pitää suihkutella ja koiraa varmaan saa hiljalleen kävelyttää ennen tarkastusta. Muuta ei tarvitse. Ja pyydä lisää kipulääkettä, jos koira on kovin kipeä. Lääkäri voi olla vähän sitä mieltä, että turha antaa lääkettä, koska silloin koira ei huomaa varoa jalkaa. Se on osittain totta, mutta kokemuksesta sanoisin, että kipulääke auttaa koiraa käyttämään jalkaansa. Omistajan tehtävä on huolehtia, ettei koira pääse hyppimään tai repimään tikkejä. Se antaa myös paremmin haavan olla rauhassa, jos saa tarpeeksi lääkettä. Tulehdukseen ja turvotukseen lääke auttaa myös, esim.Norocarp tai Rimadyl.

Tosta juhannuksesta ajattelen, että on aika aikaista ottaa riskiä, että koira satuttaa/venäyttää jalan. Vapaana sinkoilu myös jumiuttaa koiran selkää enemmän. Itse pitäisin esim.pitkässä narussa omassa valvonnassani.Ei siis tarvi lukita sisälle.Lääkäri varmaan antaa ohjeen, että anna pomppia vaan sen verran mitä koira itse haluaa. Osittain on totta, että koira ei liiku jos siihen sattuu, mutta kun ollaan jossain hässäkkätilanteessa (isolla porukalla mökillä) niin koira on vähän ylikierroksilla ja liikkuu enemmän kuin normaalisti. Usein koira unohtaa kivun kun on muuta ohjelmaa ja se voi kostautua myöhemmin.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 17:48  
+
0
^ Koiralla on Loxicom tulehduskipulääke. Tätä samaa lääkettä koira vaan on syönyt jo puolen vuoden aikana kai neljä kertaa muutaman viikon kuurin, koska jalasta ei osattu tehdä oikeaa diagnoosia vaan mentiin aina vaan kipulääkkeillä ja levolla. Mietityttää tuon lääkkeen teho, kun koira on syönyt sitä niin paljon tässä viime aikoina jo ennen leikkaustakin...

Mä olenkin kuullut, että lääkärin ohjeet toipumisesta saattaa olla vähän erilaiset kuin fysioterapeutin. Ajattelin kysyä tosta juhannuksesta fysioterapeutilta sitten kun mennään sinne ja katsella tilannetta vähän lähempänä :)

Tänään koira sai syötyä ja juotua vähän, muuten se onkin vaan nukkunut. On se kuitenkin tänään selvästi parempi kuin eilen, joten ehkä se tästä!

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 20.05.2011 klo 21:01  
+
0
Mikähän tossa on kun koira ei anna suihkutella leikkaushaavoja? Alkaa vain kiljua hirveästi ja riepottelee itseään ja yrittää päästä pois otteestani. Voiko suihkuttelu tehdä kipeää? Toisaalta tuo koira on kyllä muissakin asioissa varsinainen Drama King että voisin laittaa senkin piikkiin, mutta ei se esimerkiksi tassujen suihkuttelusta noin sekoa.

NikiNuka

NikiNuka
Viestimäärä: 29

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 20.05.2011 klo 21:28  
+
0
Aivan varmasti tekee kipeää. Patellaluksaatioleikkaus ei ole mikään pikkujuttu kuitenkaan. Tärkeintä on pitävä ote koirasta ja olla itse rauhallinen ja varmaotteinen. Mitään paikka-käskyjä ei kannata yrittää jaella, koira jännittää ja siihen sattuu. On kuitenkin erittäin tärkeää saada leikkaushaavat suihkutettua kunnolla muutaman kerran päivässä ja suosittelen myös ihan reilua kipulääkitystä. Se estää myös tulehdusta. Kun haavat alkavat parantua, ne kiristävät koiraa ja tuntuvat inhottavilta. Koiraa ei pidä säälitellä, vaan olla itse sillä mielellä, että hyvä kun koira tulee kuntoon.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Lauantaina, 21.05.2011 klo 19:32  
+
0
^ Juu tietysti leikkaus noin muuten tekee kipeää, mutta sitä pohdin, että kirveleekö vesi haavaa? Mulla ei ole koskaan ollut tikkejä, mutta terveydenhoitaja-äidiltäni kyselin ja sanoi ettei tikki-haavan yleensä pitäisi kirvellä. Luulisi, että koirillakin olisi sitten sama juttu...

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 27.05.2011 klo 16:19  
+
0
Munkin koiralla todettiin patella luxaatio kun loukkas jalkansa koirapuistossa ihan pienenä kun yksi iso koira oli vähän liian raisu ja Lulu oli jotain 2-3kiloinen niin aika ikävästi kävi . Niin sen jälkeen alkoi ontumaan välillä. Mietin tässä vain että onkohan se aina synnynnäistä vai voikohan se tulla just tapaturman takia? niinkuin Lululle kävi. Eläinlääkärin mielestä ei rupeis leikkaamaan heti. mutta varmaan kesän jälkeen leikkautan, en halua että mun koira on loppuelämän polvivammainen:) ... Lulu on 7kuukautinen et suositellaanko sitä leikkausta edes pennuille?
Ontumatutkimuksessa ei ollut selvää ontumaa mutta kyl se silti nostelee välillä jalkaansa ripeässä juoksussa Esim .silloinku on vapaana ja juoksee kovempaa.
Potilaskertomuksessa lukee muunmuassa et : Patella luxoi lievästi mediaalisesti mutta palaa heti paikoilleen.

Lonkka/polven alue röntgenkuvassa ei normaalista poikkeavia muutoksia.

Sain myös reseptin yhteen tulehduskipulääkkeeseen mitä annan viikon ajan mut en käynyt vielä ostaa.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 27.05.2011 klo 19:34  
+
0
^ Voi tulla tapaturmaisestikkin. Käsittääkseni, jos on niin pahasti, ettei pysy paikoillaan, niin leikkausta ei saisi venyttää. Näin ainakin meillä viime kesänä Ernon kanssa. Oireilu alkoi maanantaina ja heti tiistaina lähdettiin lääkäriin. Ortopedi painotti, että leikkausta ei saa viivyttää, ettei pahene entisestään ja leikattiinkin heti saman viikon perjantaina. Aapolla ei ollut taas niin akuuttitilanne ja sen polvi leikattiin kuukautta myöhemmin Ernon leikkauksesta kun ortopedi palasi lomalta.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.05.2011 klo 19:36)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 27.05.2011 klo 21:34  
+
0
No tässä tapauksessa ei vissiin ole niin akuuttia ,niin eläinlääkäri ainakin sanoi ja eläinlääkäri myös sanoi että ei vaikuttais että Lululla mitään kipui on ja olen kyllä samaa mieltä asiasta. Tosin silloin ku tää tapaturma tapahtui niin vinkas ja kovaa ja sen kyllä ymmärtää jos polvi menee jotenkin pois paikaltaan,auts!
En jaksais ihan heti viedä leikkaukseen =/ mutta tässa joskus lähiaikoina kyllä vien.... ellei parane noilla tulehduskipulääkkeillä mut en löydä sitä resepii mistään :ttou: Ehkä se on jossain täällä mut en tajua yhtään mihin olen sen laittanut!! mut kai lääkäriltä voi pyytää uuden jos en löydä sitä ??=/
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.05.2011 klo 21:44)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 27.05.2011 klo 23:20  
+
0
^ Kyllä noita leikkauksia iästä riippumatta tehdään. Aina tehdään kun on tarve. Kannattaa muuten miettiä, onko lääkäri, jolla koiraasi käytit, varmasti todella pätevä. Mehän ravattiin neljällä eri lääkärillä ennen kuin tajusin viedä koiran arvostetulle ortopedille ja sain vihdoin oikean diagnoosin.

Mun koira oli myös ontunut/hyppyyttänyt jalkaa kovemmassa menossa kunnes putoamisen jälkeen se alkoi mennä oikeasti paikoiltaan päivittäin. Lääkäri sanoi, että ennen putoamista jalka meinasi kovemmassa vauhdissa mennä koko ajan lähes paikoiltaan, jolloin jalkaan koski ja koira nosti sen ylös. Polvi siis luksoitui vaan kun koko jalka oli suora ja sen takia se tapahtui aina kovemmassa vauhdissa. Kävellessä kun jalka oli vähän koukussa, se ei päässyt niin helposti paikoiltaan.
Eli kyllähän koiralla aina kipuja on jos se jalkaa ontuu. Suosittelisin käymään vielä jollain toisella lääkärillä (ellei tuo lääkäri jolla kävit ole sitten ortopedi) ja kysymään mielipidettä. Mä voin yksärillä suositella lääkäriä, jos haluat. :)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PATELLALUKSAATIO - Perjantaina, 27.05.2011 klo 23:41  
+
0

magik kirjoitti:

En jaksais ihan heti viedä leikkaukseen =/ mutta tässa joskus lähiaikoina kyllä vien.... ellei parane noilla tulehduskipulääkkeillä mut en löydä sitä resepii mistään :ttou:


Jaksamisesta ei saa olla kiinni. Ja jos koiralla patella luxaatio, ei se millään lääkkeillä parane, niillä voi vaan helpottaa sen oloa. Kuten blanko sanoi, koira ortopedille jos ei ole vielä käynyt.

Karkeasti voi sanoa että leikata pitää ja mielellään pian, jos takaliikkeet erilaiset kuin ennen. Eli esiintyy ontumista ja pomputtamista=askelten jättämistä väliin. Jos on pitkään siinä tilassa, että polvella mahdollisuus mennä pois paikoiltaan, saattaa koiralle tulla polveen myös nivelrikko ja se on kivulias.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.05.2011 klo 23:49)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Sunnuntaina, 29.05.2011 klo 16:38  
+
0
Okei. Kyllä tuo on ihan pätevä eläinlääkäriasema missä kävin että tuskin mun tarvii käydä toisella eläinlääkäriasemalla :)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 01:58  
+
0
^ Kuvattiinhan se polvi myös? Ilman kuvausta tuskin kukaan lääkäri voi sanoa, leikatako vai ei.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 07:09  
+
0
^ Meillä kyllä lääkäri teki päätöksen ilman kuvauttamista. Sanoi, että ensin tutkitaan ja sitten vasta kuvataan, jos ei diagnoosista voi olla varma. Ja luotan tohon lääkäriin, koska niin moni koiraihminen on sitä mulle suositellut :)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 14:56  
+
0
No siis lonkka/polven alueen röntgen kuvat otettiin ja ei ollut normaalista poikkeavia muutoksia. (kysyi multa haluanko että otetaan varmuuden vuoksi vielä ,jos on jotain muuta/muutakin jalassa,esim joku nivelsidevaurio? mutta hänen mielestään oli aika selvä että on patella luxaatio kun koitti polvea ja koitti kyllä toistakin polvea ni siinä ei ollut.)En sitten tiedä onko tuo se sama röntgen kuva mitä monna83 tarkoitit kun en oikein tiedä näistä =D mutta en nyt oikein uskois että ketään eläinlääkäri antaa vääriä lausuntoja?ainakaan tälläisissä asioissa mut tuo lääkäriasema on kyllä perehtynyt vaativimpiinkin kirurgioihin yms.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.05.2011 klo 22:15)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 17:38  
+
0
^ Eihän kukaan lääkäri tahallaan vääriä diagnooseja anna, mutta aina voi sattua virheitä, jos lääkärille ei vaikka ole aikaisemmin tullut montaa samanlaista tapausta vastaan. Vähän niin kuin mekin käytiin neljällä eri lääkärillä ontumisen takia ja aina vaan sanottiin, että lonkassa on vikaa, kunnes mentiin lääkärille, joka on nimenomaan erikoistunut ortopediaan ja vielä pieniin koiriin, eli hänellä oli todella paljon kokemusta tämänlaisista tilanteista, ja sitten vihdoin saatiin oikea diagnoosi. Ja hänen mukaansa lonkissakaan ei ollut mitään suurempaa vikaa. Neljäs lääkäriasema, missä käytiin ennen tätä ortopedia, on tosi arvostettu mun paikkakunnallani, enkä ole kuullut siitä mitään muuta kuin hyvää. Silti siellä ei tästä mun tapauksesta osattu antaa oikeaa diagnoosia.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 18:48  
+
0

blanko kirjoitti:

^ Meillä kyllä lääkäri teki päätöksen ilman kuvauttamista. Sanoi, että ensin tutkitaan ja sitten vasta kuvataan, jos ei diagnoosista voi olla varma. Ja luotan tohon lääkäriin, koska niin moni koiraihminen on sitä mulle suositellut :)


Kävitte ilmeisesti Skutilla? Siellä kyllä oikein pätevä henkilökunta. Itse myös viime kesänä olisin vienyt sinne mutta en saanut aikaa enää siihen hätään sieltä, niin oli pakko mennä Lohjalle. Ja olen toki tyytyväinen palveluun ja ortopedin osaamiseen mutta halvemmalla oltaisi päästy Skutilla. Lohjalla kun halusivat vielä kuvata polvet ja samalla otettiin sitten myös lonkat. Käsittääkseni Skutilla pääsee kaikkineen n. 600e/polvi kaikkineen päivineen. Lohjalla sama operaatio oli muutamaa kymppiä vaille 1000e/polvi. Tosin tohon sisältyy ne kuvat, jälkitarkastus ja tikkienpoisto. Melkoinen ero! En sitten lähtenyt Aapoakaan leikkamaan muualla, vaan vein samaan paikkaan kun siellä se kerta kuvattiinkin, niin jatkettiin hoito loppuun siellä. Ai Skutilla ollaan erikoistuttu pieniin koiriin? Hyvä tietää. Lohjallakin polvileikkaukset ovat arkipäivää ja potilaita on kuulemma joka viikko jopa useita. Musta oli kyllä ihanaa Lohjan palvelu kun ortopedi soitti ihan yllättäen molempien poikien leikkauksien jälkeen sekä Lexan nivelrikon toteamisen jälkeen ihan vain kysyäkseen että miten meillä on mennyt ja kuinka koirat voivat. Siellä ainakin palvelu kohdillaan. :hymy: On mahdollista että Aapon toinenkin polvi laikataan jossain vaiheessa jos menee huonommaksi, nyt vielä kelpo polvi eikä oireile. Kyllä mä Lohjalle vien leikattavaksi kun siellä kuitenkin Aapon potilashistoria polvien osalta.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.05.2011 klo 18:50)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 21:50  
+
0
Aijaa. No toivottavasti Lulu sai oikean diagnoosin:neutral:
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PATELLALUKSAATIO - Maanantaina, 30.05.2011 klo 22:01  
+
0
^^ Joo, siellä käytiin. 500e maksoi leikkaus (sisältää tikkien poiston ja jälkitarkastuksen, jotka on muuten ylihuomenna!) ja se polvitarkastus 50e kun koira jouduttiin rauhoittamaan. Meidän eläinlääkäri ei kyllä ilmeisesti pidä koirien kuvauttamisesta, koska mä olin jo muilla lääkäreillä tottunut siihen, että ensin kuvataan ja sitten mietitään diagnoosia ja marssin sinne vastaanotolle sillee että "Otetaanko heti ne kuvat pois alta." niin lääkärihän melkein suuttui mulle ja sanoi että "Kuules tyttö, ei me tässä mitään kuvata ellei diagnoosissa sitten ole jotain epäselvyyksiä!" :nauru: Mun mielestä palvelu ei tuolla paikassa tosin ehkä ollut ihan täydellistä, mutta ei se mua haittaa, jos tiedän, että koira saa parasta mahdollista hoitoa. Ja oli hienoa, kun sain leikkausajan parin päivän päästä ensimmäisestä käynnistä, koska lääkäri sanoi, että on järjetöntä, kun esim. terveyskeskuksissa kiireellistä hoitoa joutuu odottamaan!

En enää muista mistä, mutta jostain netistä luin kun etsin tietoa ja kokemuksia eri lääkäreistä, että tämä lääkäri olisi erikoistunut nimenomaan pieniin koiriin. Yritin äsken etsiä sitä sivua mistä näin luin, mutten löytänyt. Joten en mä tota tietoa nyt ihan 100% allekirjoita, ellen löydä vielä sitä sivua. :hymy:

Hmm, saanko mä mainita näin tarkkoja tietoja täällä tosta lääkäriasemasta? :mietiskel:

Muoks. Joo okei ehkä pitäisi lukea säännöt eka... Muokkasin nimet pois.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.05.2011 klo 22:10)

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28159
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545646
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 18:30)