Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Torstaina, 30.12.2010 klo 17:19

Ruokatorven tulehdus / ruokatorven laajentuma

miti

miti
Viestimäärä: 51

RUOKATORVEN TULEHDUS / RUOKATORVEN LAAJENTUMA - Torstaina, 30.12.2010 klo 17:19  
+
0
Siskoni 8-vuotiaalla flatillä epäillään oireiden perusteella ruokatorven tulehdusta, mutta myös ruokatorven laajentuma on ell:in mukaan mahdollinen, joskin epätodennäköinen. Olisikohan täällä kellään tietoa/kokemusta em. vaivoista. Etenkin tuo ruokatorven tulehdus kiinnostaa. Ruokinnalla on ymmärtääkseni merkitystä ainakin vaivan parantamisessa, mutta entä synnyssä? Ikäkin kai voi vaikuttaa syntyyn? Koira on ollut ikänsä raakaruokinnalla ja syönyt aika paljon luita. Nyt sai tänä aamuna kaksi rajua kipukohtausta syödessään luuateriaa, aikaisemmin oireita ei ole ollut. Itse neuvoin siskoa jättämään luut pois ruokinnasta ainakin toistaiseksi. Olisiko muita vinkkejä? Ell määräsi nestemäistä Antepsinia, mutta ei esim. antibioottia. Onko tämä tyypillistä?

Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan. Googlettamalla löytyy harmillisen vähän aiheesta.

creek

creek
Viestimäärä: 1222

VS: RUOKATORVEN TULEHDUS / RUOKATORVEN LAAJENTUMA - Perjantaina, 31.12.2010 klo 11:56  
+
0
Mun koiralla on ruokatorventulehdus. Ollut jo luultavasti kesästä saakka, syksyllä todettiin tähystyksessä. Aiheuttajana meillä on ilmeisesti kävyt mitä koira oli syönyt ja ne poistettiin leikkauksella vatsalaukusta samalla kun tähystettiin.

Tämä oli myös aikasemmin raaka rualla ja sai luita myös, nyt ollaan kypsennetyllä broileri/kasvismössö/riisi/hirssi ruokavaliolla, johon olen lisännyt myös ziwipeakia. Ruokavalio on vähän vaihdellut jatkuvasti viljattomaan, proteiinisempaan ja takasin viljalliseen..jne.
Kerran kokeilin raakana broileria ja se ilmeisesti sai vatsahapot nousemaan ruokatorveen helpommin kuin kypsä, niin olen pysytellyt kypsällä broiskulla.

Kontrollitähystyksessä kävimme pari viikkoa sitten, ruokatorvi on edelleen tulehtunut, muttei niin pahasti mitä syksyllä. Hoitona meillä on antepsin ja happosalpaaja omepratsolkapselit.
Eläinlääkärin mukaan ruokatorventulehduksen parantamisessa voi mennä kauan.
Antibiotit ei paranna tulehdusta, käsittääkseni vain lääkkeet jotka hillitsee vatsahappojen nousua ruokatorveen.
(tarkemmin meidän tilanteesta lukee allekirjoituksessani olevassa blogissa)

Minkälaisia oireita koiralla on?

miti

miti

VS: RUOKATORVEN TULEHDUS / RUOKATORVEN LAAJENTUMA - Tiistaina, 04.01.2011 klo 19:56  
+
0
Kiitos vastauksestasi! :aurinko: Koiralla on ollut oireina vain kipukohtaukset (luiden)syömisen yhteydessä, ei muuta huomattavaa oiretta. Närästyksestä tms. happovaivoista ei ole tietoa, koska sellaiseen ei ole osattu kiinnittää huomiota. Luita (lähinnä rustoja) koira syö siis aika paljon, niiden lisäksi kasvissosetta ja elimiä. Mun ymmärtääkseni menee aikalailla barffiohjeiden mukaisesti. Ja hyvin on voinut tähän asti, myös minun mielestäni. Nyt ei ole enää saanut ei-jauhettuja luita eikä kipukohtauksia ole tullut. Suosittelin korvaamaan luut ainakin toistaiseksi kalkkivalmisteella ja näin sisko ilmeisesti aikookin tehdä.

Onko tuo hapoasalpaaja sellaista mitä saa ilman reseptiä ? Onko sinulla tietoa miten pitkään toipuminen tällaisesta vaivasta yleensä kestää? Entä suosituksesta ravinnosta toipumisen ajaksi?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.01.2011 klo 20:03)

creek

creek
Viestimäärä: 1222

VS: RUOKATORVEN TULEHDUS / RUOKATORVEN LAAJENTUMA - Tiistaina, 04.01.2011 klo 20:24  
+
0
^En tiedä saako tuota omepratsolia ilman reseptiä ihmispuolelta.
Mun koira on n.2kg, niin sille piti annostella kapselit erikseen, koska noin pienelle ei ole valmiina annoksia ja ne siis ainakin siitä syystä tarvi reseptin.

En tiedä kauanko toipumisessa menee, mutta tuo meidän happosalpaaja kuuri kestää 1kk.
Ravinnostakaan ei kukaan osannut sanoa mitään, vähärasvaista on kuitenkin hyvä antaa ja seurata tuleeko jostain ruuasta oireita.
Ja meillä on oireina siis nieleskely ja maiskuttelu. (tuota oli vaikea tajuta, vasta kun ell. kysyi nieleskeleekö koira, niin tajusin että sekin voi olla oire:nolo:)

miti

miti

VS: RUOKATORVEN TULEHDUS / RUOKATORVEN LAAJENTUMA - Tiistaina, 04.01.2011 klo 20:53  
+
0
No noista nieleskelystä, maiskuttelusta ja myös nuoleskelusta kyselin, koska tiedän niiden olevan närästyksen oireita, mutta vilkkaasta flatistä ei oikein ota selkoa, että onko noita ja jos on, niin mistä johtuu. Diagnoosi on siis tässä tapauksessa myös aika epävarma, koska mitään tutkimuksia ei mun ymmärtääkseni tehty. Ilmseisesti vain oireiden mukaan pääteltiin. Täytyy yrittää selvitellä tota happosalpaajan saatavuutta. Jotenkin myös omaan järkeen kävisi, että vatsahapot olisivat osallisia tähän tilaan. Hankalaa... Koira on noin muuten ikäisekseen niin elämänsä kunnossa, että en soisi sille tällaisia ongelmia, siksi asiaa yritän selvitellä... Kiitoksia vaan vastauksestasi. :)

Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä20064
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä4672
Viestejä yhteensä516194
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös221232
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.10.2014 klo 08:45)