Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 28.05.2015 klo 10:22

Hallitus ja eduskunta 2015

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 10:22  
+
0
No niin, nyt on sitten kohistaan, suuntaan ja toiseen. Mitä mieltä arvon kooceeraati on uuden hallituksen linjauksista?

On mulla ajatuksia muistakin jutuista, mutta eniten teki pahaa takinkääntö opiskelua koskevissa leikkauksissa. Härskiä ja julmaa sekä mielestäni pelottavan lyhytnäköistä. Pettynyt olo.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 10:52  
+
0
Mie en oikein osaa sanoa mitään, aika hurjalta yllä kuulosti ne pätkät hallitusohjelmasta mitkä ymmärsin. En edelleenkään tajua tuota opiskeluhommaa, en tajunnut edes silloin kuin puhuttiin jostain indeksiin sitomisesta. :nauru: Mutta kyllähän se on julmaa että opiskelijoiden tukia mennään sörkkimään ja petetäänkin lupauksia. Ensin hoputetaan valmistumaan ajallaan, mutta eipä tää taida sitä ainakaan helpottaa.

Muoks. Sanonpa vielä että tupakkaveron nosto on hyvä juttu. Kannatan myös nuuskan myynnin vapautamista, mutta se tuskin tulee ikinä tapahtumaan. Täälläpäin ainakin nuuskaa käytetään ihan järkyttäviä määriä ja kaikki haetaan koko Svetogorskista tai ryhmäreissulla Haaparannasta. Tuosta saisi kyllä kivat veroeurot. :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015
(Viestiä on muokattu torstaina, 28.05.2015 klo 10:55)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 12:24  
+
0
^Mäkin mietin tupakkaverosta että se on ihan OK juttu, mutta hetken myöhemmin pulpahti päähän sellainen, että kuinka moni lähtee hakemaan ne röökinsä sitten itärajalta tai eteläisestä naapurista..? Ottivatko huomioon laskuissa sen miten rahat siirtyy muihin maihin..?
Enkä oikein ymmärtänyt miten Suomen taloutta ja työllisyyttä saataisiin nostettua sillä että pidetään ne ulkomaalaiset työntekijät työskentelemässä täällä, mutta rahat menee kuitenkin heidän kotimaahansa.

Sitten näitä pikkujuttuja esim. Keliakikkojen tuen poistaminen. Noh, äiti olisi ollut siihen esimerkiksi oikeutettu, mutta hänen olisi kuulemma pitänyt puoli vuotta syödä normaalia viljaa, jotta suoliston nukan olisi saanut tuhottua sitä varten että saadaan lääkärintodistus (keliakia kun oli todettu liian aikaisin nykyistä korvausta ajatellan..). Päätti että mieluummin pitää suolensa terveenä kuin hakee korvausta tuhoamalla ruoansulatuselimistönsä.

Isoiten tietty iski opiskelijoihin kohdistuvat leikkaukset, samalla kun luki vanhuksiin, sairaisiin ja lapsiperheisiin iskeviä kiristyksiä..Tosin voi olla että niitä on nostettu esiin myös eniten, nyt vain tuntuu että leikkaukset on (Baelianan sanojen mukaan) "lyhytnäköistä".

Mä esimerkiksi kuulun siihen riskiryhmään jonka on tosi, tosi helppo syrjäytyä nopeasti. Jos opintotukikuukausia lasketaan, opinnot pitäisi suorittaa nopeammin: mulle tulee tosi helposti burn out ja opinnot myöhästyy => tuet laskee/jää pois => opiskelu on mahdotonta. Pitää toivoa että saisi tämän koulun jälkeen hyvät työt, mutta jatko-opiskelu olisi se kaikkein mukavin vaihtoehto itselle.
Ehkä tää sitten vain kolahtaa liian lähelle itseä, mutta musta ei tunnu että asiaa on ajateltu niiden kannalta, joille opiskelu on raskaampaa kuin terveellä ihmisellä (ja terveetkin ihmiset ovat tuntuneet valittelevan kuinka nopeassa tahdissa kaikki pitäisi tehdä).

Mä olen tosi huono talousjutuissa (tai ylipäätään politiikassa), mutta haluan silti niistä keskustella, oppiipahan siinä samalla ja jos jollain on selkeitä vastauksia niin saa aina laitella tulemaan :D Koettakaa antaa anteeksi jos on ihan kauhean ymmärtämättömän kuuloista tekstiä :nauru:

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 13:16  
+
0
Mua itseä puhututtaa opintotuen lisäksi päivähoitoon ja erityisesti ryhmäkokoon liittyvät asetukset. Aiemmin yli 3-vuotiaiden ryhmässä on kokopäiväisiä lapsia saanut olla 7 yhtä aikuista kohden. Nyt suhdelukua ollaan nostamassa 8/1. Tähän toki vielä lisätään puolipäiväiset lapset. Ja jos subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan (eli ne lapset, joiden vanhempi on esimerkiksi työttömänä kotona, saisivat osallistua päivähoitoon vain ns. puolipäiväisinä), kasvaa myös näiden puolipäiväisten lasten määrä. Joka tapauksessa siis kolmen aikuisen ryhmässä ryhmäkoko kasvaisi 21 lapsesta 24 lapseen. Tämä tarkoittaa vajaan 15% kasvua. Jos samaa tarkasteltaisiin työpäivän pituutena, kasvaisi kahdeksan tunnin työpäivä vajaalla tunnilla. Tämähän ei toki mitenkään näy palkassa. Työmäärä kasvaa, korvaus tehdystä työstä ei. Kuka haluaisi hankkia itselleen ammatin ja sitten tehdä osan työstään käytännössä vapaaehtoistyönä.

Suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu alkaa jo nyt olla retuperällä, eikä se siitä ainakaan parane kun työntekijöitä venytetään äärimmilleen. Ja siihen kun vielä otetaan huomioon ne - öö mitäs nää nyt oli, ainiin - lapset! Siinä vaiheessa on turha haaveilla mistään yksilöllisestä huomioinnista, kun 24 lasta on ohjaamassa kolme aikuista, joista yksi voi joutua istumaan vaikkapa palaverissa. Sitten kun sielä sopassa on mukana usein myös tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevia lapsia, S2-lapsia tai vaikka vain siitä liian suuresta ryhmästä oireilevia lapsia, niin ei ole enää kellään kivaa. Se, että nyt kuvitellaan ryhmäkokojen suurentamisen aiheuttavan säästöjä, kusee kyllä silmään siinä vaiheessa kun nämä lapset tarvitsevat entistä enemmän hoitoa ja tukea sellaisiin ominaisuuksiin, joihin oltaisiin voitu laadukkaassa päivähoidossa kiinnittää jo aikoja sitten huomiota.

Ugh. :ylpea:

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 13:19  
+
0

myrkku kirjoitti:

Pitää toivoa että saisi tämän koulun jälkeen hyvät työt, mutta jatko-opiskelu olisi se kaikkein mukavin vaihtoehto itselle. Ehkä tää sitten vain kolahtaa liian lähelle itseä, mutta musta ei tunnu että asiaa on ajateltu niiden kannalta, joille opiskelu on raskaampaa kuin terveellä ihmisellä (ja terveetkin ihmiset ovat tuntuneet valittelevan kuinka nopeassa tahdissa kaikki pitäisi tehdä).


Mä miellän itseni terveeksi ihmiseksi, mutta mulle opiskeluaika oli todella raskasta enkä olisi varmaan ikinä jaksanut valmistumiseen asti, ellei ryhmä olisi ollut niin mahtava. Opiskelin toki alaa, joka ei ollut (eikä ole edelleenkään, vaikka työstäni tykkäänkin) missään määrin kutsumus. Mä olin ihan rikki syventävän harjoittelujakson aikana ja itkin arvioinnissa, koska olin niin väsynyt. En mä silti lähtisi väittämään, että opiskeluaikaa (3,5 vuotta amk:ssa) oli liian vähän - kyllä se ongelma jossain muualla oli.

Voin siis kuvitella, että pienet rajoitukset elämässä voivat tehdä hommasta vielä raskaampaa. Toisaalta, kaipa niitä poikkeuksia on ollut ja aina tulevaisuudessakin on. Jos on diagnosoituja rajotteita, niin voi hakea lykkäystä tai muuta apua opiskelujen valmiiksi saamiseen. Miten sulla, jos opiskelu on raskasta, niin miksi vielä jatkamaan? Miksei työelämään? Eikö ilman jatko-opintoja ole töitä tarjolla?

Mä siis ymmärrän, miksi opinnot halutaan saada valmiiksi mielummin ajoissa kuin myöhässä. "Ikuisuusopiskelijat" eivät tuota mitään, mutta kuluttavat kyllä. (Meikäläisen veli, joka ei edes alkuun osannut päättää, mitä opiskelee. Kirjautui sitten muutaman vuoden sisällä kolmeen tiedekuntaan.) Ilmaisen opiskelun tavoite on kuitenkin saada sitä uutta työvoimaa. Mua tökkii eniten se, että siitä elämisestä opintojen aikana tehdään niin hankalaa. Ei ole aikaa tehdä töitä, ei ole rahaa elää, ei voi opiskella.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 13:50  
+
0

myrkku kirjoitti:

^Mäkin mietin tupakkaverosta että se on ihan OK juttu, mutta hetken myöhemmin pulpahti päähän sellainen, että kuinka moni lähtee hakemaan ne röökinsä sitten itärajalta tai eteläisestä naapurista..? Ottivatko huomioon laskuissa sen miten rahat siirtyy muihin maihin..?



No ainakin täällä on ollut paljon viimei aikoina lehdissä tupakan tuontirajoituksien kiristymisestä, joka kiristää myös itärajalaisten nuppeja. Tähän hätään en tietenkään löytänyt yhtään paikallislehtien juttua aiheesta, mutta viime viikkoina tästä ollaan oltu aika näreissään. Toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta jotenkin inhottaa tuollainen "rajoitetaan kaikkea"-meininki.

Nyt perehdyin myös tuohon opintotuki-kiristykseen ja eihän se hyvältä kuulosta. En tiedä miten homma käytännössä toimii, onko amk:in opiskelijoilla eri opintotukikuukaudet kuin vaikka lukion käyneillä? Itse kun olen tosiaan ollut kirjoilla lukiossa muutaman vuoden ja siihen päälle vielä kolme vuotta amiksesa, niin voi olla että tukikuukaudet on aika vähissä jos haluaisi jossain vaiheessa lähteä jatko-opiskelemaan.

Niin ja menivätpä näköjään päättämään alkoholiveron kiristyksestäkin. Juuri eilen avon kanssa katsottiin kesäksi meille Tallinnan-(kaljanhaku)matka kun sieltä saa miun lemppariviiniäkin 9 litraa sillä hinnalla mitä suomesta saa 3 litraa. Siinäpähän nostavat veroja, mutta se kyllä tulee näkymään entistä kovempana Viron viinarallina. Ja tulen kuulumaan tähän porukkaan itsekin.
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 14:42  
+
0

BaeLiana kirjoitti:


Mä miellän itseni terveeksi ihmiseksi, mutta mulle opiskeluaika oli todella raskasta enkä olisi varmaan ikinä jaksanut valmistumiseen asti, ellei ryhmä olisi ollut niin mahtava. Opiskelin toki alaa, joka ei ollut (eikä ole edelleenkään, vaikka työstäni tykkäänkin) missään määrin kutsumus. Mä olin ihan rikki syventävän harjoittelujakson aikana ja itkin arvioinnissa, koska olin niin väsynyt. En mä silti lähtisi väittämään, että opiskeluaikaa (3,5 vuotta amk:ssa) oli liian vähän - kyllä se ongelma jossain muualla oli.

Voin siis kuvitella, että pienet rajoitukset elämässä voivat tehdä hommasta vielä raskaampaa. Toisaalta, kaipa niitä poikkeuksia on ollut ja aina tulevaisuudessakin on. Jos on diagnosoituja rajotteita, niin voi hakea lykkäystä tai muuta apua opiskelujen valmiiksi saamiseen. Miten sulla, jos opiskelu on raskasta, niin miksi vielä jatkamaan? Miksei työelämään? Eikö ilman jatko-opintoja ole töitä tarjolla?

Mä siis ymmärrän, miksi opinnot halutaan saada valmiiksi mielummin ajoissa kuin myöhässä. "Ikuisuusopiskelijat" eivät tuota mitään, mutta kuluttavat kyllä. (Meikäläisen veli, joka ei edes alkuun osannut päättää, mitä opiskelee. Kirjautui sitten muutaman vuoden sisällä kolmeen tiedekuntaan.) Ilmaisen opiskelun tavoite on kuitenkin saada sitä uutta työvoimaa. Mua tökkii eniten se, että siitä elämisestä opintojen aikana tehdään niin hankalaa. Ei ole aikaa tehdä töitä, ei ole rahaa elää, ei voi opiskella.



Oli ehkä vähän harjaanjohtava tuo "nopeassa tahdissa", kun tarkoitin sillä yleisesti koko koulutusta Suomessa ja omakohtaisia kokemuksia. Se miten nuorena pitäisi jo tietää mitä haluaa, että on kannattavaa lähteä opiskelemaan (muuten menettää niitä tukikuukausia väärään paikkaan), en minä tiennyt 16-vuotiaana mikä "haluan olla isona", eikä mua lukiossakaan kiinnostanut kemia tippaakaan, mutta tässä sitä ollaan laborantiksi syksyllä valmistuvana. Tosin, 24-vuotiaana.

Tämän koulunhan mä olen käynyt ihan hyvään tahtiin, jopa vähän nopeampaa kuin moni muu, johtuen koulun vaihdon takia ja opetussuunnitelmien eroamisesta toisistaan. Ja niistä johtuvien mutkien ja hässäkän takia mä nyt sitten keväällä sainkin burnoutin ja olin sairaslomalla hetken. En silti koe että itse opiskelu olisi aivan hirveän raskasta, kun ala on mulle kiinnostava ja opinnot sujuisi normaalissa tahdissa. Lukio oli kyllä tuskaa ja sen kävinkin 4,5 vuoteen sairaslomineen (toki silloin olin myös hoitosuhteessa). Kyllä mä tunnen kasvaneeni niistä ajoista sen verran että tunnistan omat voimavarat paremmin. Nyt syksyllä elämäntilanteet muuttui niin paljon ja tekemistä oli hurjasti enemmän kuin normaalisti, että se yllätti off guard.

Ja ei siis sillä, ettenkö ymmärtäisi myös opintojen hyvässä ajassa valmistumisen tärkeyttä. Ja niinkuin sanoinkin, jatko-opiskelu houkuttaisi mutta jos mä töitä löydän, niin varmasti pyrin niihin ensisijaisesti. Mutta en mä halua myöskään kotiin jäädä istumaan, kun jatko-koulutukseen pääsen ihan helposti ja se on tätä alaa tukevaa. Eri asia on sitten työllistyminen, ala alkaa olla kohta ylibuukattu ja esim. sosiaaliterveyspuolelta saisin hommia ja nekin kiinnostaisi: en vain tiedä pääsenkö pääsykokeisiinkaan, en ainakaan lukion todistuksella.
Minä siis ainakin yritän miettiä omaa tulevaisuuttani myös sen kannalta, miten maksaisin vähiten yhteiskunnalle ja miten saisin itse alkaa maksaa veroja mahd. pian. Eli tarkastelen kyllä jokaisen kohdan tarkkaan kun mietin jatkoa. Ja sitä tässä on koko kevät pohdittu ensi syksyä ajatellen. Mukana on tietty monta muuta muuttujaa, kuten tuo avopuoliso, joka aikoo hakea ensi keväänä opiskelemaan yliopistoon, mutta minne ja lähdenkö sitten perässä, haenko samaan kaupunkiin jne. Töitä olisi siis haettava samoin ottaen huomioon tämä.

Ja samaahan tuo avo on kironnut opiskelun vaikeaksi tekemisestä. Kun kelalta kysyi minne asti saa tienata rahaa, ennenkuin se vaikuttaa tukiin, vastaus oli: koulun alkuun. Ei vain tarkennettu, että se tarkoittaa kuukauden alkua, missä koulu alkaa. Ja näin sitten meni yli tulorajat ja opintotuesta pätkäistiin pois 100e/kk. Siihen päälle se, ettei tietenkään saa enää tienata enempää rahaa, koska tulorajat on jo ylittyneet, niin mitäs sitten :eitietoo: Soskusta tulee "ei-oota" ja kelalta ei tule enempää ja töissä et voi käydä kun menis taas perintään :ttou:

Näistä asioista voisi kirjoittaa aivan hurjasti paljon enemmän, ja totean tähän että vaikka paljon löytyy mulla valitettavaa, oon saanut paaaaaaaljon hyvääkin Suomen byrokratialta. Mutta on sitä jouduttu säätämäänkin asioiden eteen aivan liian vaikeasti monta kertaa.

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 21:38  
+
0
Minä kerran laskin, että kun AMK opiskelijana saan 503€/kk ja siitä makselee asumisen, puhelinlaskun, nettilaskun ja koiran ruuat niin käteen jää 114€, eli 3,80€/pvä. Siitä pitäisi maksella omat ruuat, vaatteet, hygieniatarvikkeet ja vessapaperit yms. Ja itsellänihän on vielä hyvä tilanne, että on avopuoliso jonka kanssa jakaa kulut, mutta yksin eläjällä ei jää edes tuota määrää rahaa kuussa elämiseen ja sitä lähdetään vielä kiristelemään ja opintokuukausia vähentämään. Huhuh. Onneksi toki lainaa on mahdollisuus ottaa, mutta toki mieluumin ilman sitä olisi mukava elää. Mutta ei auta.

Itseäni hirvittää myös se, että luokkakokoot pysyvät ennallaan tai jopa kasvavat. Tehtiin yksin kurssiin liittyvä tehtävä luokassa jossa oli 28 oppilasta ja kyllä siinä miettii, että kuinka yhden opettajan on mahdollista huomioida jokaisen lapsen omat henkilökohtaiset tarpeet. Ja toki myös tuo päiväkotien ryhmäkokojen suurennus kauhistuttaa. Päiväkodissa työskennellessä tuli liiankin usein olo, että lapset kulkivat kuin liukuhihnalla niin pihalle, syömään kuin nukkumaan ja iltapäivällä kotiin. Minusta olisi äärimmäisen tärkeää, että lapsia olisi sen verran vähän, että jokainen saisi tarpeeksi huomiota hoitajalta, mutta suurissa ryhmissä esimerkiksi hiljaisemmat lapset jäävät monesti huomaamatta.
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Torstaina, 28.05.2015 klo 23:38  
+
0
Uuden oikeusministerimme kotisivut. Ysäri huutelee, että sillä on ikävä sivujaan.

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Perjantaina, 29.05.2015 klo 10:06  
+
0
^ Miun on nyt vähän pakko puolustaa, koska jos ei itse osaa tehdä sivuja ja kukaan muu ei auta tai tee puolestasi niin ei silloin voi kovin hyvää jälkeä odottaa. :hymy: Ja kotisivujen ulkoasu ei kerro mitään miten tyyppi työtehtävistään suoriutuu.

Piti jotain muutakin sanoa liittyen tuohon hallitusohjelmaan, mutta en nyt muista että mitä, palaan siis asiaan kun muistan.
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Perjantaina, 29.05.2015 klo 10:21  
+
0
^Mutta jokuhan kyllä tekee helpostikkin puolestasi, toki se vähän maksaa. Mutta kuvittelisi noissa töissä olevan varaa ja halua vähän vaikka maksaa myös edustavista kotisivuista. Tai siis, eihän sellaisia ole pakko olla, mutta jos kotisivut on, niin olisihan se järkevää, että ne olisivat vähän toimivammat. (Sisällöstä en jaksa edes sanoa mitään :nauru: )
Ja toisaalta, onhan noita huomattavan helppokäyttöisiä ilmaisohjelmiakin kotareiden tekoon. Sellaisia, joilla saa fiksumpia sivuja kuin nuo.

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Perjantaina, 29.05.2015 klo 10:35  
+
0
^ Toki varmasti joku tekee ja olisi ihan hyvä jos tekisikin. Itsekin siis liputan hyvien kotisivujen puolesta, mutta tuo heppu on sellainen normaali keski-ikäinen suomalainen tehdastyöläismies, jota äänestää muut samanlaiset ja heidän keskuudessaan tuskin kotisivut on mikään must-juttu. :nauru: Ehkä asia korjaantuu nyt uusien työtehtävien myötä!
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Maanantaina, 01.06.2015 klo 23:28  
+
0
No eihän tässä voi muuta kuin nauraa. Meillä on kuolemanrangaistusta puolustava oikeusministeri, karjalasta haaveileva puolustusministeri, EU-vastainen ulkoministeri ja puhemies, jonka sanomisista ei tiedä onko ne vitsejä vai ei :D

Opintotuista leikkaaminen vaikuttaa vähän samanlaiselta ratkaisulta kuin talvella housuun pissaaminen. Tulee lämmin hetkeksi, mutta vielä kylmempi jälkikäteen. Koska koulutukseen ja tutkimukseen investoiminen kuitenkin lisää työn tuottavuutta ja aiheuttaa teknologista kehitystä, mitkä ovat ainakin teoriassa suurimpia talouskasvun lähteitä, ei se pidemmän päälle kauhean fiksulta ratkaisulta kuulosta.

No, jostainhan se on leikattava ja helppo se on täältä huudella. Vihreiden kaavailevat ilmastoa kuormittavien toimien tukien lakkauttamiset olisivat Niinistön Villen mukaan olleet saman suuruiset kuin nämä koulutusleikkaukset. En sitten sen tarkemmin tiedä, mitä tukia ne olivat ja olisiko se niiden lakkauttaminen noin vain ollut mahdollista, mutta vähän hassultahan se kuulostaa että mieluummin leikataan koulutuksesta kuin esimerkiksi jostakin tuollaisesta.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: HALLITUS JA EDUSKUNTA 2015 - Tiistaina, 02.06.2015 klo 10:26  
+
0
Itsehän äänestin virheitä, vaikka tiedän ettei heidän ajamat asiat tule varmaan koskaan toteutumaan, ainakaan nykyisellä suunnitellulla tavalla. Otetaan vaikka esimerkiksi, paperitehtaalle tulisi uudistuksena maksettavaksi jokin ympäristöhaittavero, koska eivät käytä uusiutuvaa energiaa. Hintoja joudutaan nostamaan, palkkoja laskemaan ja kilpailukyky kärsii, kun muualta saa paljon halvemmalla. Tuskin ostamaa kiinnostaa onko ostettava tuote tuotettu kuinka ympäristöystävällisesti. Sitä ostetaan mikä on halvinta. Hintojen nousun jälkeen tilausten määrä alkaa laskea, tarjouskilpailuja ei voiteta ja porukkaa alletaan potkia pellolle. Paperiala on muutenkin joissain muodoissa pienenemässä kokoajan teknologien kehittymisen myötä, mutta toivon että ei liian nopeasti, koska täälläpäin suomea on sen jälkeen nopeasti monia tuhansia uusia työttömiä.

Tämä siis näin asiaan perehtymättömän silmin katsottuna. Asiaan en ole oikeasti perehtynyt paljonkaan, enkä tiedä kuinka nuo haittaverot ja muut toimivat, mutta kyllä tuo vihreiden vaaliohjelma kuulosti niin mahdottomalta, vaikkakin ihan täydelliseltä miun korviin. Joku saa toki korjata jos tietää asiasta enemmän ja on perehtynyt. :hymy:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 23:15)