Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 12.07.2012 klo 21:10

Koiran kanssa reissuun

lartuska

lartuska
Viestimäärä: 215

KOIRAN KANSSA REISSUUN - Torstaina, 12.07.2012 klo 21:10  
+
0
Missä voisi ja kannattaisi käydä, jos haluaa lähteä koiran kanssa reissuun?

Otsikko muokattu laajemmin aihetta käsitteleväksi.
Jaijah
(Viestiä on muokattu lauantaina, 23.02.2013 klo 18:34)

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Torstaina, 12.07.2012 klo 21:29  
+
0
Mökille?
Follies Neville
09.03.2011

Acacia

Acacia
Viestimäärä: 96

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Torstaina, 12.07.2012 klo 21:29  
+
0
Suomessa vai ulkomailla?

Suomessa varmaan kävisin vaeltamassa, telttailemassa tai muuten retkeilemässä koiran kanssa. Itse en ulkomaan lomalle lähtisi lentokoneella, vaan valitsisin kohteen jonne pääsee autolla/junalla/laivalla. Mikäli koiralla vaan on passi, löytyy Baltian maista paljon kivoja paikkoja.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Perjantaina, 13.07.2012 klo 23:11  
+
0
Myö käytiin viime viikolla koko poppoon (minä, avo + 3 koiraa) kanssa Ahvenanmaalla. Mentiin saariston rengastietä. Kaikenkaikkiaan oltiin reissussa 4 päivää, ja ihan mutkattomasti meni. Telttailtiin suurimmaksi osaksi, Maarianhaminassa tosin otettiin mökki koska tuttavat olivat samaan aikaan kaupungissa ja lähdettiin yöelämää katselemaan, enkä mä uskaltanut jättää koiria häkkeihin teltan viereen ja autossa oli liian kuuma.
Kyllähän tuo koiran kanssa matkustaminen varsinkin näin kesähelteillä tuo hieman enemmän mietittävää reissuun, kun pitää suunitella mitä menee katsomaan ja mihin koirat sijoittaa siksi aikaa. Meillä oli mukana kaksi kevythäkkiä ja mä voin sanoa että ei oltais selvitty ilman niitä. Koirat nukkuivat niissä yöt, ja päivisin jos kävimme piipahtamassa esim. jossain museossa.
Camping-alueet olivat pääosin hyvin koiraystävällisiä, yhdestäkään emme saaneet kielteistä vastausta kun kysyimme että ovatko koirat ok, ja saimme hyvin omaa rauhaa myös telttapaikoilla.

Kannattaa myös valita ne kohteet sen mukaan että koiran saa mahdollisimman moneen mukaan. Esim. luontopolut ja muut luonnon nähtävyydet, rauniot yms.
Me valittiin kotimaan matkailu ihan vaan sen takia, että ei olisi tarvinnut hoitaa kaikkia vastaine-testejä yms., eikä seropilla ole sirua. Tämä oli eka "matka" minkä teimme koko poppoon kanssa, ja ehkä hieman testimielessä lähdimme katsomaan että miten oikein sujuisi. Kaikki meni yli odotusten, ja mä olen erityisen ylpeä seropista koska otti asiat aika rennosti ja hyvin eikä ressannut hirveästi. Ensi vuonna suunittelemme matkan paremmin ja ajatuksissa on lähteä käsivarteen ja ehkä Norjaan, katsotaan nyt. Luulen kuitenkin että vuokraamme asunto-auton, se helpottaa huomattavasti koirien pitoa esim. juuri nähtävyyksiä katseltaessa tai niiden yksinolemista miettien. Baltiakin on mielessä, mutta sinne lähtisin vain asunto-autolla koirien kanssa, että ne saa jätettyä turvallisesti jos johonkin haluaa lähteä.
Manner-Euroopassakin olisi kiva käydä, mutta se olisi melkein täysi mahdottomuus näin kesähelteillä koirien kanssa, tai sitten pitäisi vaan suunitella reissun tosi hyvin myös koirien kannalta.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Perjantaina, 13.07.2012 klo 23:17  
+
0
Me ollaan koirien kanssa lomailtu paljon Suomea kiertäen. Luontoon.fi -sivusto on hyvä suuntien valitsemisessa jos luontoretkeilystä tykkää. Sitten vaan valitsemaltaan suunalta joko koiraystävällistä mökkimajoitusta tai teltan kanssa liikenteeseen. Me ollaan koirien kanssa käyty kesälomareissuilla mm. Kolilla, Saarisellällä, Enontekiöllä sekä Kitkan ja Rautalammin maastoissa.

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Lauantaina, 23.02.2013 klo 18:32  
+
0
Siirretty useammista vanhoista keskusteluketjuista:

santtu1981 kirjoitti:

Lähikuukausina olisi mahdollisesti edessä muutto vuodeksi Kanadaan. Mukaan lähtisi 2 noin 10kg painavaa koiraa. En ole ennen lennättänyt koiria, saati itse ollut kovinkaan montaa kertaa lentokoneessa.
Mitä kaikkea kuuluisi muistaa ja tietää? Kokemuksia kaipaillaan ja lentoyhtiösuosituksia! :)

Olen saanut jo harmaita hiuksia etsiessäni mahdollisimman suoraa lentoa Suomesta Vancouveriin. Ontarioon kyllä olisi lentoja, mutta ne sisäiset lennot on niin pirun kalliita..

Ja lento olisi pitkä, miten teidän koirat ovat lentäneet pitempiä matkoja, onko ollut ongelmia?

Kiitos jo etukäteen! :)


saije kirjoitti:

Koneeseen saa viedä n.8kg painavia koiria, joten viisainta olisi viedä molemmat koirasi "ruumaan".
Check-in tiskillä ilmoitat että tahdot kaksi koiraa laitettavan lentoboksiin matkustamaan, hyvin usein ainakin Finnairilta saa lainaan lentoboksin, mutta kannattaa tiedustella asiaa etukäteen. Molemmat koirat voi laittaa samaan boksiin, kun ovat alle 14kg painavia.
Tässä hintakaava koiran kuljetukselle.

Kun saat check-in:in suoritettua sinulle ja koirillesi, suuntaa turvaan.
Turvassa henkilökunta ottaa boksin ja koirat sivusta ja tekevät niille käsintarkastuksen. Joissain tapauksissa koirat voivat tulla kanssasi myös portin läpi.
Sitten koirat laitetaan boksiin sinun toimestasi ja henkilökunta tarkkailee koiria kunnes handling yhtiön työntekijä huolehtii koirat koneeseen.

Eri lentoyhtiöillä on erilaisia tapoja kuljettaa koiria, sekä suosituksia. Kannattaa tutustua todennäköisen lentoyhtiön sivuihin ennen lippujen varaamista.

Saapumis päämäärässä koirat tuodaan matkatavara-aulaan lentorahtien ovesta, useimmiten ensimmäisenä.

Onko jotain muuta mikä jäi mieltä askarruttamaan? :)


Melina kirjoitti:

Helsinki-Vantaan aikatauluhausta löytyy kaikki Helsinki-Vantaalta lähtevät lennot.



trai kirjoitti:

Hei!
Onko kenelläkään tietoa koiran viemisestä ja tuomisesta Uruguaihin? EVIRAn sivuilta ei saanut oikein muuta selvää kuin Uruguai on korkean rabiesriskin maa. Mitä pitää ottaa huomioon ennen ja jälkeen menon ja takaisin tulon. Työkomennus olisi vajaa vuosi ja haluaisin koirani sinne mukaan, koska koulutus vielä jatkuu. kiitän jo vastauksista.


Melina kirjoitti:

Mulla ei tuo espanja oikein taivu, joten ootko kokeillu googlettaa espanjaksi "uruguayn ministeriö eläinterveys / koiran vienti" tms? Parhaimman ja ajankohtaisimman tiedon saa aina kohdemaan omasta ministeriöstä tai muulta vastaavalta viranomaiselta. EVIRAhan on Suomessa tuo eläinten tuontivaatimuksista vastuussa oleva viranomainen, joten sieltä kannattaa katsoa tuontivaatimukset sitten, kun paluu Suomeen lähestyy.


jepaa kirjoitti:

Mun vähäisen espanjan osaamisen tulos: Ministerio de ganadería agricultura y pesca


Melina kirjoitti:

Se tuli muuten vielä mieleen, että sitten kun sinne Uruguayhin asti on päässyt, kannattaa käydä paikallisella eläinlääkäriasemalla selvittämässä paikallinen rokotusohjelma. Siellä Uruguayssa kun on tod näk hieman erilainen tautitilanne mitä Suomessa, niin siellä voi hyvinkin olla suositeltavaa ottaa jotain sellaisia rokotteita, mitä Suomessa ei tarvitse.

Manu 6/2008
Morris 3/2013

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Lauantaina, 23.02.2013 klo 18:37  
+
0
Siirretty useammista vanhoista keskusteluketjuista:

tanjaliini3 kirjoitti:

Olisiko kenelläkään kokemuksia koiran kanssa pitkän matkan/valtameri purhehduksesta? Minkälaisia ongelmia tuli vastaa (jos tuli), miten eri maiden tulleissa koiraan suhtauduttiin, miten koirasi viihtyi veneessä jne. Olisiko sinulla myös antaa joitain vinkkejä matkan varrelle?

Kiitos asiallisista viesteistä koiran kanssa purjehtineille ja koira veneessä on eläinrääkkäystä viestit voi jättää lähettämättä :)


Liinuska kirjoitti:

Kuulostaa hauskalta. Mielessäni oikein ruusunpunainen mielikuva miten Roni istuu kiltisti kannella ja haistelee merituulta ja minä istun mieheni kainalossa nauttien auringolaskusta siemaillen kallista shampanjaa ja mansikoita.
Vaikka oikeasti se menisi näin;

Roni yrittäisi hypätä kokoajan mereen, se pitäisi olla sidottuna tai sisätilassa kokoajan. Siellä se varastaisi ruoat pöydiltä ja kaapeista. Ukon kanssa tapeltaisiin kumpi tiskaa ja kumpi veivailee purjeita ja kuka siivoaa ja mihin helvettiin me nyt seilailtas! :DD

Sori, tästä nyt ei ollut apua.. :shifty:


Asiallinen kirjoitti:

Ei olla koirien kanssa purjehdittu, mutta mökillä koirat on kyllä moottoriveneissä mukana.
Toinen on ihan vanha konkari, seisoo keulassa pää pystyssä, silmät kiinni, ja nauttii tuulesta. Toinen taas häslää, piippaa, ei tiedä miten päin olisi, mutta koittaa kanssa vähäsen pyrkiä keulaa kohti.

Uskoisin koiran tottuvan nopeasti purjeveneilyyn, mutta mites nuo jätösten tekemiset pidemmillä merimatkoilla? :mietiskel:


tanjaliini3 kirjoitti:

Eikö täältä löytyisi ketään jolla olisi oikeasti kokemusta koiran kanssa purjehtimisesta? Olisi todella hienoa kuulla kokemuksistanne merellä koiran kanssa :)


Enne kirjoitti:

Riippuu ihan koirasta onko se tottunut olemaan veneessä,aallokkoon ja tarvittaessa suostuuko tekemään tarpeet esim.lehden päälle. Ensikertalaista en veisi todellakaan valtamerelle...aallokko ja keikutus vähän eri luokkaa ku pienemmillä vesillä. Lisäksi kyllä koiran tarvii ainakin kahdesti vuorokaudessa maihin päästä juoksemaan(tai ainakin itse ajattelen näin,kokeneemmat voi kai olla muutakin mieltä). Riippuu tietysti myös paatin koosta ja rakenteen mallista kuinka siellä pystyy ylipäätään liikkua. Mulla on kyllä ollu merellä mukana ja yöpyny pidemmän aikaa neljä omaa koiraa ja tosi hienosti ovat pärjänneet. Nauttivat kyllä muutenkin veneilystä eivätkä säikähdä keikutustakaan. Viimeksi aallokko oli niin korkeaa että itse oksensin monta tuntia,mutta koirat oli ok,lähinnä yrittivät huolehtia minusta:) omat koirat eivät kyllä ole joutuneet lehdelle hätiköimään,maissa ollaan käyty ainakin kahdesti vuorokaudessa,mutta tarpeen tullen kyllä varmasti siihen tekisivät. Meillä on kyllä menny aina niin että koirat on tosiaan makoilleet liivit päällä nokat pystyssä meri-ilmaa nuuhkien välillä kannella välillä sisätiloissa. Noi ovatkin kyllä hyviä rauhoittumaan joka paikassa,että kyllä se voi hyvinkin onnistua. Tosin jos purjehditaan jonkun tuttavan paatilla,voi olla vähän noloa ja työlästä mennä "koirien ehdoilla". Eläinlääkäriltä kannattaa selvittää paperiasiat,ne vaihtelee maista riippuen.

Manu 6/2008
Morris 3/2013

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

VS: KOIRAN KANSSA REISSUUN - Lauantaina, 23.02.2013 klo 18:43  
+
0

Pexuli kirjoitti:

MOI!

Eikö ookki hienoa, että Viking Line osaa päättää meidän kaikkien koiranomistajien puolesta, ettemme ole kykeneviä tekemään risteilyjä ja samalla ottamaan koiriamme mukaan?! Mua alkaa ärsyttää tuo koiravastaisuus, jota esim. Vesa Keskinen hotellissaan ja nyt Viking Line harjoittavat. Emmeköhän me koiranomistajat itse osaa pitää huolta rakkaista perheenjäsenistämme?!

Kaikille koiranomistajille suosittelen Scandic-ketjun hotelleja. Aina saa koiran ottaa mukaan ja palvelu on ensiluokkaista.


boxerowner kirjoitti:

Yrittäjät ja firmat saavat kyllä linjata aivan vapaasti, ottavatko koiria tiloihinsa vai ei, eikä siihen pitäisi olla yhdelläkään asiakkaalla nokan koputtamista. Jos koirat on kiellettyjen listalla, etsitään toinen firma/kuljetusyhtiö/ratkaisu.

Ja kuka haluaa muutenkaan asua hotellissa jossain hevonkuusen Tuurissa??


volkodav kirjoitti:

^Ah hah :nauru: Olisin itse sanonut aivan samoin, ellet olisi jo ennättänyt tätä julkilausua.

Asia on kyllä juurikin niin, kuin boxerowner sanoi - firmat saa itse linjata ja valita asiakkaansa.
Koirat ovat jo siksikin useammassa paikassa kiellettyä tavaraa, koska täällä on niin paljon allergisia ja astmaatikkoja. Koiraa ei voi viedä paikkaan, jota on suositeltu vaikkapa allergiselle. Koirat ovat muutenkin punainen vaate julkisessaliikenteessä ja esimerkiksi uudemmissa junissa on koirakoille oma lasitettu "aitaus", jossa matkustavat. Ja juurikin siksi, ettei hilse, karva ja pöly leviäisi pitkin poikin junaa. Myöskin ihmiset pelkäävät koiria. Vanhemmissa junissa koirakoille ja kissakoille on oma lemmikkivaunu.
Bussit saavat päättää ottavatko koiramatkustajia vai ei. Taksien kanssa on myös ongelmaa - kaikki taksit eivät ota koiria kyytiin. Täten täytyy vain toivoa, että taksikeskuksen linjoilla on tavoitettavissa kuski, joka pitää koirista ja mahdollisesta omistaa itsekin koiran - ottaa koiran kyytiin.
On lentoyhtiöitä, jonne koirilla ei ole mitään asiaa. Metrotkin on siinä ja siinä - niissä koiria kuitenkin saa vielä toistaisesti kuljettaa. Julkisillepaikoille ei koirilla ole mitään asiaa, kuten torit toriaikaan, uimarannat, leikkipuistot jne.
On myös useampia laivaliikenteen reissuja takana, joissa on saanut todellakin tinkiä, että koira on päässyt mukaan tai vaihtoehtoisesti jättää nousematta laivaan ja etsiä jokin toinen kulkupeli. Ei siis ole mitenkään ihmeellistä tai tarvitse tehdä haloota, jos suomeenkin tämä laivakoira-ilmiö on rantautunut.


Rorys kirjoitti:

Ja kun ottaa huomioon millaisia vatipäitä koiranomistajien joukosta myös löytyy (niitä, joille se koirasta huolehtiminen saattaa todella tarkoittaa sitä että jätetään paskat keräämättä, vahingot ilmoittamatta, jätetään koira yksin huoneeseen/hyttiin kun itse lähdetään bilettämään jne) niin en minäkään päästäisi hotelliini/laivaani/jne koiria.


Melina kirjoitti:

Minä ymmärrän kyllä koiran kanssa hotellit ja reittimatkat laivoilla. Kyllähän koiran kanssakin täytyy voida matkustaa. Mutta risteilyiden pääasiallinen tarkoitus on suurimmalle osalle matkustajista ryyppääminen. Ja silloinhan risteilijä ei välttämättä ole ihan parhaassa terässä huolehtimaan koirastaan. En siis väitä että aloittajalle risteily olisi ryyppyretki, mutta isolle osalle risteilyasiakkaista se on.


jannie kirjoitti:

Miksi ihmeessä koira ees pitäis saada risteilylle mukaan? Reittimatkallehan saa ottaa, ja se onkin asia erikseen - se on matkustamista, kuten junalla tai lentokoneella.

Meillekin hotelliin on lemmikit tervetulleita, lisämaksua vastaan. Kaikki nelijalkaiset tervehditään myös henkilökohtaisesti sisäänkirjautumisen yhteydessä :wink:


ellikeksi kirjoitti:

^aivan. Risteilyhän kestääkin sen verran kauan, varsinkin jos ei ole "päivä Tukholmassa", että koira pääsee jaloittelemaan ja tekemään tarpeensa välissä. Turhuutta.
Itse ehkä tulen kokeilemaan tänä vuonna miten tuo reittimatka sitten toimii koiran kanssa. Tulee halvemmaksi kuitenkin mitä sitten kaksi ihmistä + koira lentää. Olikohan muita lautta vaihtoehtoja? Siis jonne pääsee pelkästään matkustajana, ilman autoa jne.


Kuuska kirjoitti:

Samaa minä tulen päivittelemään, miksi lemmikki pitäisi saada ottaa mukaan risteilylle? :roll: Ihan sama, kuin haluaisin raahata koirasi mukaan ulkomaanmatkalle.

Joskus on tarpeellista ellei jopa erittäin suotavaa ajatella sitä lemmikin hyvinvointia omien "tarpeiden" edellä. Reittimatkoille pääsee Viking Linellakin koiran kanssa, hyvä vaan, että osaavat rajoittaa, ettei kaiken maailman älykääpiöt vie koiriaan laivaan mukanaan lomailemaan.


ellikeksi kirjoitti:

^mä meinasin ottaa mukaan lomalle ;). Tosin, eikai sitä lasketa?
Ajattelin että tuo laivamatka voisi stressatakin hieman vähemmän, mitä sitten sulkea sitä yksin koneeseen, vaikka matka ehkä olisikin lyhempi...
Ollaan me mietitty joskus autoreissua jonneinpäin Eurooppaa koiran kanssa, mutta ohan se nyt eri asia lähteä rantsulomalle Espanjaan viikoksi ja pakata koirakin lomalle mukaan...
Noh, me kokeillaan ehkä nyt kesällä lyhyempää autoreissua Norjaan, et miten Dave suhtautuu. Tuskin mitenkään erityisesti.


Chantel kirjoitti:

En myöskään ottaisi koiraa risteilylle tai viikon tai parin lomareissulle mukaan; jos matka kestäisi kuukauden tai kauemmin, olisi asia ehkä eri. En kyllä ymmärrä sitä, että koirilta aletaan karsia kaikkia julkisia kulkuvälineitä pois, niinkuin volkodav kertoikin. Milläs me, joilla ei ole autoa, sitten liikutaan jos kohta yhteenkään bussiin ei saa viedä saatika metroon tai muuallekaan :mietiskel: Ymmärrän todellakin erilliset junavaunut lemmikkien kanssa matkustaville ja näin pois päin, mutta jos joku on tosiaan niin allerginen ettei paikallisbussissa voi olla hetkeäkään samassa tilassa koiran kanssa, niin eikö hänen pitäisi olla siihen varautunut ihan itse, että joskus jossain saattaa joutua olemaan samassa tilassa eläimen kanssa.. :eitietoo:


tonitrua kirjoitti:

Oulun julkisissa on ainakin käytäntö (nettisivujen mukaan, en ole testannut todellisuutta), että kun koira on nousemassa bussiin, voi jo bussissa oleva allerginen matkustaja estää koiran tulemisen. Mutta jos koira on ensin bussissa, ja allerginen on nousemassa kyytiin, hänellä ei ole oikeutta häätää koiraa autosta. Siinä saa allerginen itse valita tuleeko koiran kanssa samaan bussiin vai ei. Ja tiedän, eihän kukaan voi valvoa onko ne oikeasti allergisia, jotka koiran tulon bussiin kieltää (vai muuten vain koiran vihaajia). Ja on oikeasti olemassa esim niin pahoja astmoja, että ei tosiaankaan voi olla samassa tilassa (ulkotilat asia erikseen, ilma vaihtuu vapaasti). Ja tällöin on niin astmaatikon kuin koirakonkin kannalta oikein, että ensin tulleella on oikeus jatkaa matkaansa.

Ja modelle: voisko tämän topicin otsikon muuttaa esim. "Julkiset ja koirulimme" tai "Koiruli lomalle?". Vastais paremmin tämänhetkistä sisältöä ja juttua voi tulla enempiki... Ehotanpa vaan. :roll:


magik kirjoitti:

luojan kiitos koiria ei saa ottaa risteilylle mukaan.Mitäköhän siitäkin tulis ku kaikilla känni(ääliöillä)läisillä on joku koira. Koirat juoksis pitkin laivoja ja paskantais ties minne yms hauskaa Ja näitä allergikoitakin pitäis vähän ajatella. Ei niitä koiria kuitenkaan ihan joka paikkaan tarvi ottaa mukaan. Ne kyllä pärjää jos ne nyt vähäksi aikaa jää ilman omistajaakin ! Mutta pärjääkö omistaja? Niin kiintynyt ei kyllä kannattais olla kuiteskaan?


Vanis kirjoitti:

Koiran saa kyllä viedä laivalle, mutta ei risteilylle. Kyllä minä ainakin matkustan koirani kanssa laivalla, koska se on koiralle mukavampi matkustusmuoto kuin lentäminen. Ei tule ihan heti mieleen että olisin nähnyt koirien paskantavan ympäriinsä ja laukkaavan vapaana pitkin laivaa. Tiedän kyllä tapauksen, jossa koirat olivat karanneet hytistä. Sen takia en isoja koiria jätä hyttiin yksinään, koska saavat halutessaan oven auki. Tietenkin jokaisen omistajan on huolehdittava etti koirista ole haittaa muille matkustajille, mutta allergisia ei voi joka paikassa huomioida. Kyllä lemmikkienkin kanssa on voitava matkustaa, ihan kuten junissa ja busseissakin. Monet jättävät koirat autoon laivamatkan ajaksi, mikä on sinänsä ihan ok, mutta autokannelle ei matkan aikana pääse tarkistamaan tilannetta. Kesällä autokannen lämpötila nousee sietämättömän kuumaksi, eikä koiraa missään nimessä tule sinne jättää.


Dintti kirjoitti:

Mun mielestä tuo Tonitruan kertoma Oulun käytäntö on todella huono. Allergisia on kuitenkin niin paljon (+koiranvihaajia) että niitä voi ihan hyvin sattua peräkkäisiin busseihin sillä tavalla, että koiran kanssa liikkuva ei ehdi mihinkään jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin liikkua bussilla. Mitäs jos on esim. lähdössä junaan eikä pääse bussiin, koska joku ei pidä koirista tai on allerginen? Ei se juna ketään odottele.

Edit .kirjoitusvirheet


Sasha kirjoitti:

^ Sama käytäntö on Tampereella busseissa. Mitä mielestäsi siis tulisi tehdä tilanteessa, jossa ihminen on oikeasti pahasti allerginen, eikä kestä olla samassa tilassa koirien kanssa? Hänen olisi jäätävä pois bussista sillä pysäkillä (ja vaikkapa myöhästyttävä junasta)? Koirallisiakin on hyvin paljon, eikä se juna tosiaan sitä allergistakaan odottele.
Molempien - sekä allergisten että koirallisten - kannalta vaikea juttu. Olen samaa mieltä kuin tonitrua, että ensin tulleella on oikeus jatkaa matkaansa.
Minä olen päässyt joka kerta bussiin koiran kanssa, kertaakaan ei ole matkustaja "kieltänyt".

Onko joillain ollut tilannetta, että bussiin tulo olisi estetty?


Dintti kirjoitti:

En osaa tähän mitään yksinkertaista ratkaisua antaa, jos osaisin niin varmaan joku muukin olisi sen hoksannut ja sitä käytettäisiin jo. En vaan ole tavannut niin allergista ihmistä, ettei pystyisi olemaan max. puolta tuntia samassa bussissa koiran kanssa. Minulla on sukulaisia, joilla on paha koira-allergia, mutta silti kaikki ovat pystyneet olemaan jopa samassa huoneessa koiran kanssa. Ja tämä ei tarkoita, että kaikki pystyisivät, siihen ei tarvitse takertua.

Suoraan sanottuna minuahan ei kiinnosta kettuakaan miltä koira-allergisesta tuntuu olla samassa bussissa koiran kanssa. Olen itsekäs ihminen :)

Pieni lisäys: Kuljin monta vuotta bussilla joka päivä useaan kertaan ennen kuin sain ajokortin, ja koiria oli todella, todella harvoin samassa bussissa kanssani. Ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin sattui koira samaan bussiin.


Sasha kirjoitti:

^ Isälläni turpoavat silmät umpeen kymmenessä minuutissa koiran läheisyydessä ilman allergialääkkeitä. Lääkkeiden kanssa "vain" muut oireet, eli kyyneleet valuu, nenä menee tukkoon ja hengitystä ahdistaa. Itselläni tulee hajuvesistä heti pääkipu ja pahimmillaan migreeni, ja joudun usein kestämään hajuvesihuuruja - vaikka se onkin tuskaista. Ehkä minua näiden seikkojen vuoksi kiinnostaa miltä koira-allergisesta tuntuu.

muoks. Viestiä, johon vastasin, oli muokattu minun kirjoitukseni aikana. Tämä kirjoitus siis vastaus siihen, ettei Dintti ole tavannut niin pahasti allergista, ettei kestä puolta tuntia samassa tilassa koiran kanssa.


Dintti kirjoitti:

En sanonutkaan, että kaikki pystyvät olemaan koiran kanssa samassa tilassa. Mutta se siitä.


magik kirjoitti:

Mä olen päässyt aina bussiin ja olen suht usein linja-autolla mennyt koirien kanssa. Paitsi kerran en päässyt kun bussikuljettaja laittoi nenän edestä oven kiinni ja sama kuski on ollut ennenkin tosi törkeä ja tosi vihaisen oloinen mut sen jälkeen kun laitoin kyseiselle bussi yhtiölle valitusta kyseisestä kuskista nii on ollut jopa ystävällinen ,halleluja.Mut se oli se kuski eikä kukaan matkustaja oo ikinä valittanut. Olen välillä nähnyt muitakin koiria busseissa.
No kai harvempi on niiin allerginen ettei pysty olemaan ollenkaan samassa tilassa. Paitsi allergiat on kyllä lisääntymään päin..

Manu 6/2008
Morris 3/2013

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 19:00)