Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 10.01.2013 klo 06:09

Laihdutus- ja liikuntapulina 5

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 06:09  
+
0
Jatkoa laihdutus- ja liikuntapulinalle.

Edellinen ketju löytyy täältä.
Manu 6/2008
Morris 3/2013

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 10:41  
+
0
Riisis, lihaskunto tosiaan on avainsana polvien kunnossapidon kannalta! Juoksemisesta on turha edes haaveilla, jollei lihaskunto ole todella hyvässä kunnossa. Itsehän olen myös saanut ikuisen kiellon juoksulenkeille ja useampi vuosi sitten, mutta nyt lihaskunnon kasvaessa on kielto "kumottu" - vaikka edelleen esim. fyssarin mukaan lihaskuntoni on liian heikko hölkkälenkeille! Polviongelmia on toki laidasta laitaan ja toimintakyky niiden ilmettyä varmasti jokaisella erilainen, mutta ihan ei kannata kirvestä heittää kaivoon vain lääkärin sanojen vuoksi. Ykkösasiana kuitenkin on löytää se jaksaminen ja viitsiminen treenaamiseen. Omalla kohdallani viimeinen niitti oli ortopedin sanat "Jos aiot kävellä kymmenen vuoden päästä, kannattaa alkaa miettiä tekemiäsi valintoja.". Ei kamalan kivalta kuulostanut, kun ikää oli tuolla hetkellä 23 vuotta. Vaan sen myös sanon, että eipä ole polvet näin oireettomina olleet aikoihin kuin ovat nyt kunnon lihaskuntotreenin seurauksena! Ja muutoksen huomaa selvästi: jo viikon vähempi treenaus aiheuttaa kipuiluja. Nyt kauhulla odotankin, koska ongelmat alkavat, kun päällä oleva flunssa rajoittaa treenaamista hyvinkin tehokkaasti...

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 12:00  
+
0
Ymph.. nyt tarvittais jostain sen verta salilla käynyttä, jotta sais ratakiskosta väännettyä...
Kun siis ihminenhän ei voi pudottaa painoa (ts. vähentää rasvaa) samalla kun kasvattaa lihaksia - eihän?

Mulla on vielä normaalipainoon matkaa se ~6kg, suurin osa löllyvästä sijoittuu tällä hetkellä "alempaan keskivartaloon" vaikka on sitä tasaisesti ehdottomasti muuallakin. Jalkalihakset ovat huomattavasti ylävartalon lihaksia paremmassa kunnossa, ja selkälihakset voittaa vatsalihakset mennen tullen. Salilla olis tarkoitus alkaa käymään taas se kolme kertaa viikossa, lisäksi työmatkapyöräilen 5pv viikossa 5km suuntaan rasvanpolttosykkeellä ja toki lenkitän koirat, talvikelillä tosin melko tallustelutahtiin.

Tällä hetkellä mua enemmän kiinnostaisi lihaskunnon kehittäminen kuin varsinaisesti painon pudottaminen, joten miten syödä? Miinuskaloreilla lihakset ei kasva, mutta kasvaako myös läskin määrä samassa suhteessa lihasten kanssa kun on pluskaloreilla? ..ei kai?!

Mä ihan just havahtusin siihen, etten tosiaan tiedä miten tässä vaiheessa edetä. Paino pudotkoon jos on pudotakseen - kunhan ei jumaliste lisää tule - mutta miten varmistaa syömisellä että lihas kasvaa ja rasva palaa?
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 12:04  
+
0
Sillonhan kannattaisi just niihin protskuihin panostaa ja hiilareita vähentää. Eli rahkaa, raejuustoa, kanaa tms ja hiilareita vähemmälle muttei kuitenkaan kokonaan pois. Ja kyllä mä lähtisin vielä tuossa vaiheessa edelleen "laihduttamaan" miinuskaloreilla ja nostaisin ne "normaalikulutukseen" ne kalorit siinä vaiheessa kun on normaalipainossa, koska kyllähän siinä normaalipainossakin on vielä sitä läskiä mitä kiinteyttää, mutta sitten ei tarttis enää pudottaa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 12:09  
+
0
^Joo, noin mä olen vähän järkeillytkin. Millään valtavilla miinuksilla en oo missään vaiheessa mennytkään kun tuppaa siinä vaiheessa elämänilokin menemään miinukselle, melko rehellinen arvio päivittäisestä kaloriensaannista on siinä 1500 kieppeillä. Kulutustasohan mulla on melko korkea joten todennäkösesti sais syödä enemmänkin, mutta kun vähähiilarisella ja kolesteroliystävällisellä ruokavaliolla jo ton täyteen saaminen tekee toisinaan tiukkaa.
Raejuustoa ja rahkaa siis menee, aamupalaksi sitä kaurapuuroa ja päivittäisen lämpimän ruuan kanssa saa yhä taistella mutta eiköhän siihenkin aina joku patenttiratkasu löydy.

Syöminen oikein on kyllä muuten hemmetin paljon hankalampaa kuin se salille raahautuminen.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 12:21  
+
0

jannie kirjoitti:

Ymph.. nyt tarvittais jostain sen verta salilla käynyttä, jotta sais ratakiskosta väännettyä...
Kun siis ihminenhän ei voi pudottaa painoa (ts. vähentää rasvaa) samalla kun kasvattaa lihaksia - eihän?

Tällä hetkellä mua enemmän kiinnostaisi lihaskunnon kehittäminen kuin varsinaisesti painon pudottaminen, joten miten syödä? Miinuskaloreilla lihakset ei kasva, mutta kasvaako myös läskin määrä samassa suhteessa lihasten kanssa kun on pluskaloreilla? ..ei kai?!



Tiettyyn pisteeseen asti lihas voi kasvaa kalorivajeellakin, mutta varsinaiseen kasvuun tarvitaan pluskaloreita. Ja vastaavasti plussat kyllä kerryttää valitettavasti myös jonkin verran läskiä. Toki vähemmän, jos kulutus on hurjaa, mutta kokonaan siltä ei voi välttyä.

Tästä johtuu esim. lihaksiaan kisakuntoon treenaavien dietti ja bulkki kaudet.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Diltsi

Diltsi
Viestimäärä: 465

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 12:36  
+
0
Minä varmaan janniena söisin ihan rehellisesti plussa kaloreilla, ja myös niitä hiilareita, niitä tarvitset, jotta se lihas kasvaa ja jaksat treenata, veikkaisin että sä laihdut ja muokkaudut silti, koska teet aika paljon myös aerobista salin lisäksi :hymy:
Kiristelet sitten joskus ne viimeset jos halu on, mutta aktiivinen sali muokkaa kroppaa parempaan suuntaan, vaikka painossa ei merkittäviä muutoksia tapahtuisikaan.
Se KOOSTUMUS merkkaa :nauru:

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 13:10  
+
0
Ja sitten vielä se, että lihaskunnon kehittäminen (voima, kestävyys, jäntevyys jne) on vielä hiukan eri asia kuin jos puhutaan vain lihasmassan kasvattamisesta, noin niinkuin kalorien keräilyn suhteen. Lihaskuntoa voi kehittää +-0 tai pienillä miinuksillakin (tosin miinuksilla kehitys on aikas hidasta). Jos taas haluaa kehittää lihasmassaa (isompia lihaksia), tarvitaan kyllä niitä plussakaloreita ennen pitkää jos jotain silmälle erottuvaa tulosta haluaa saada aikaiseksi.

Useimmillahan se tavoite on ns kiinteytyä eli polttaa rasvaa ja saada jonkin verran lihaserottuvuutta (eikä niinkään sitä kokoa lihaksiin), parempaa ryhtiä jne. Tähän päästään parhaiten maltillisilla miinuskaloreilla ja yhdistämällä aerobista harjoittelua (lenkkeily, pyöräily, uinti jne) ja lihaskuntoharjoittelua (kuntosali, jumppa, kuntopiirit, kahvakuula jne). Toisille sopii VHH, toisten kroppa kaipaa enemmän hiilaria. Silkka sokeri ja alkoholi kannattaa kuitenkin joka tapauksessa jättää vähemmälle jos aikomus on tiivistyä. Rajummalla tahdilla (useita tunteja monipuolista liikuntaa viikossa ja tiukalla ruokavaliolla) tuloksia tulee tietysti nopeammin, mutta hitaammalla ja hiukan leppoisammallakin tahdilla onnistuu jos malttia löytyy ja haluaa ottaa vähän rennommin. Tulosten pysymisen kannalta useimmille kyllä sopii parhaiten hiukan verkkaisempi ja vähemmän tiukkapipoinen tahti. Jos yhtäkkiä rajoittaa ruokavalionsa kovin ankeaksi ja totutusta poikkeavaksi ja kieltää itseltään kaikki herkkunsa ja samalla ahnehtii kalenteriin tuntitolkulla lenkkejä, jumppia, salikäyntejä ja ties mitä, voi into lopahtaa hyvin äkkiä tai ainakin homma alkaa ärsyttämään jossain vaiheessa.

Sitten taas jos haluaa ihan isommat lihakset, saa ainakin naisena varautua tekemään paljon töitä salilla. Kalorit pitää olla plussalla, maltillisesti ellei kovin paljoa rasvakudosta halua keräillä. Lihasmassan kasvatusprojektissa toki kehittyy myös se lihaskunto. Aerobisen kanssa ei kannata innostua liikaa.

Toiset tekee niinkin, että lyö reilusti energiaa koneeseen, mänttää salilla hiki päässä puoli vuotta - vuoden (lähtötasosta riippuen) ja jättää aerobiset minimiin ja pitää sitten pienen dieettijakson jolloin kiristellään ylimäärästä fläsää pois aerobisella ja miinuskalsuilla. Tämä systeemi sopii niille jotka haluavat sitoutua kropanmuokkausprojektiinsa pitkäksi aikaa eivätkä ole kärsimättömiä tulosten suhteen.

noh noh, tulipa taas tarinoitua...
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 15:27  
+
0
Jee, -1,6 kg viikossa. Avolta oli lähtenyt -2,5 kg. Lauantaina Killerille jumppaamaan avoimille päiville ja pitäis se salikorttikin käydä hakemassa. Miten te aamukuntoilijat teette aamupalan kanssa? Hyvissä ajoin ennen treeniä vai treenien jälkeen?
shelam 4/10
Blogi

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 15:43  
+
0
En tiedä voiko mua nyt suoranaisesti kuntoilijaksi sanoa, mutta mä teen työni vuoksi usein päivän pitkän lenkin aamulla ja mä ainakin tykkään syödä vasta lenkkeiltyäni. Jo ihan sen takia, että mulla ainakin liikunta hillitsee nälkää/syömistäkin.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 15:53  
+
0
Jos mä treenaan aamulla, juon joko vettä tai syön kevyesti (esim. jogurttia/hedelmän) ennen treeniä. Olen ylipäätäänkin sellainen ihminen, että tarvin TOSI tuhdin aamupalan, että selviän lounaaseen asti - ihan tyhjällä mahalla treenailu aiheuttaisi lähinnä huimausta eikä kuntoilusta tulisi mitään. Varsinainen, suurempi aamupala sitten toki treenien jälkeen.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 16:16  
+
0
Meillä oli pesisaikoina treenit aina lauantaisin yhdeltätoista, yläaste/lukioikäiselle se oli aikainen aamu viikonloppuisin. :D Mä söin yleensä ihan normaalin aamupalan, kun ensin sain itseni hereille joskus puoli kympin jälkeen. Ja treenien jälkeen olin tietysti puolikuollut, mutta kotiin päästyäni olikin sitten jo lämpimän ruuan aika. Liikaa ei toki ennen treenejä voi syödä, mulla oli vieläpä semmoinen ihme psyykkinen ongelma, että jos söin kunnon ruuan alle tuntia ennen treenejä, en pystynyt tekemään mitään kunnolla koska pelkäsin oksentavani.. :roll:

Nika

Nika
Viestimäärä: 903

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 16:17  
+
0
Kukahan se oli, kun mainitsi, että hyvin/terveellisesti syöminen on paljon haastavampaa ku salille meno. Oon ihan samaa mieltä! Liikunnan puolesta pystyn tekemään järkeviä suunnitelmia, mutta jotenkin tuo syömisten miettiminen on vaikeaa. Joko syön terveellisesti mutta aivan liian vähän, minkä huomaa sitten treenatessa kun voimat loppuu. Tai sitten syön tarpeeksi, mutta "huonosti", eli pelkkiä hiilareita ja rasvaa, pääasiassa hiilareita. Oon vielä todella laiska tekemään ruokaa, joten kokkailu keskittyy vaan viikonloppuihin, jos sinnekään. :roll:
Kääpiöpinseri Sakis 8/2009

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 20:47  
+
0
^Se olin mä, ja oikeastaan kaikki sun teksti olis voinut tulla myös mun näppikseltä - sillä erotuksella että mä en tee lainkaan ruokaa, kun se on meillä miehen hommia... :nauru:

Mutta joo, kuten vissiin yltäkin voi päätellä, optimaaliseen ruumiinrakenteeseen on monta erilaista mutta ihan yhtä hem-me-tin hankalaa tietä.

Hiilareita en oo pudottanut kokonaan pois, mutta pyrin kumminkin syömään niitä järkevämmin. Sokerin kanssa mulla ei oo "koskaan" ollut ongelmia ja piilosokereitakaan ei pitäis kamalasti tulla (mitä nyt silloin tällöin, esim. tänään, syön töissä hätävaraeväänä proteiinipatukkoja).
No, tarvii katella miten tää tästä lähtee muuttumaan, kokeilemallahan se selviää. Kasviksia ainakin pitää lisätä, siitä ny ei ainakaan oo haittaa :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 21:00  
+
0
huomenna puntrarille! :eek: vähän jännättää!

ja huomen illasta ois kans spinning tiedossa, lauantaina ajattelin touhuta jotain kuntosalilla ja sunnuntaina spinning! ja maanantainakin spinni! ihanata :jjei:
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 21:07  
+
0
Onko se spinning nyt sitte tosiaan niin ihmeellistä - en oo varmaan koskaan kuullu et joku sanois et se on kamalaa? :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 21:15  
+
0
^ ainakin meikäläisen mielestä se on iiiiihanaa :love: se että pääsee vetään ittesä ihan piippuun. musiikki ja ohjaaja on huippuja meidän salilla, niin nekin innostaa aina lähtemään. muutenkin tanssilajit ei nappaa, combatit ja pumpit ei ole koskaan innostanut. mutta spinuun jaksaa mennä pitkänkin tauon jälkeen ja sinne haluaa oikeasti lähteäkin. aikamoinen ylistyspuhe :nauru: mutta spinniä kannattaa koittaa, ehdottomasti!

// ja nyt vielä huipumpaa on se, että normaalin 1h sijasta maanantaisin alkaa 1h 15min spinnitunti pyöriä! ja nyt olin ennen joulua 2h spinning maratoonilla, huippua :jjei: olisin mennyt nyt 3h maratooniinkin, mutta nuha iski ja en päässyt :<

spinning tunnilla mulla menee vaan aina pers vähän kipeäksi, varsinkin 2h tunnilla, mutta sain yhdeltä konkarilta ohjeen että alkkarit vaan veke ja siihen trikoiden alle pitkistä kalsareista leikatut shortsit, niin ei saumat paina takapuolta ja pers puudu ja mene helläksi :nauru:
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.01.2013 klo 21:17)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 21:16  
+
0
Oijoi spinning on ihan mahtavaa!

havannu

havannu
Viestimäärä: 344

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 21:17  
+
0
Spinning on kamalaa :nauru:
Mä kävin kerran Elixian jollain spinning tunnilla ja voin vaikka luvata että se oli elämäni viimeinen. Peruspyöräily on ihan jees, mutta toi oli hirveetä. Tai sitten en vaan osaa. Mulla oli haarat niin kipeenä sen jälkeen, ja jossain vaiheessa kun piti polkee ilman käsiä luisuin vaan alas siitä satulasta :nauru:
Hyi!

muoks. väksy pois
Havaneset
Minttu 11/07
Nella 09/09
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.01.2013 klo 21:18)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: LAIHDUTUS- JA LIIKUNTAPULINA 5 - Torstaina, 10.01.2013 klo 21:18  
+
0
Eipä kyllä oo pahaa sanottavaa täälläkään.. Vaikka näin rapakuntosen jalat ja keuhkot huutaakin hoosiannaa, niin se fiilis mikä on sen jälkeen on ihan omaa luokkaansa.. :peukku:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28245
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 15:45)