Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 20.08.2010 klo 17:31

Millainen on hyvä koiranomistaja?

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Perjantaina, 20.08.2010 klo 17:31  
+
0
Pohjustusta aiheeseen: lueskelin tässä muutama päivä sitten erästä blogia, jonka kirjoittajalla on koira (blogi käsittelee kuitenkin aivan toista aihetta). Ko. blogin kirjoittaja mainitsi eräässä postauksessaan, että koiranomistajan tulisi olla valmis harrastamaan koiransa kanssa. Kyseinen henkilö ei kuitenkaan itse harrasta koiransa kanssa mitään (tämä on erikseen mainittu toisessa tekstissä). Ensimmäisenä mieleeni tuli, miten tehopyhältä kuulostaa, että ns. vaaditaan koiraa harkitsevia harrastamaan koiran kanssa, kun kuitenkaan itse ei näin tehdä. Huono koiranomistaja, oli ensimmäinen ajatukseni, kyllähän koiran kanssa täytyy tehdä ja harrastaa. (kyllä, tämä johtopäätös oli ensimmäinen mieleeni tullut, enkä sitä sen enempää ehtinyt miettiä käsityksen jo muodostuttua)

Seuraavaksi aloin miettiä, mitä itse teenkään koirani kanssa... Virallisissa treeneissä ei olla käyty minkään lajin tiimoilta. Kotioloissa kyllä tehdään, mutta lasketaanko se harrastamiseksi? Onko ns. virallinen harrastamattomuus vain omaa laiskuuttani, kun en ole löytänyt sopivaa treeniryhmää? Vai onko sillä harrastamisella sitten lopulta niin väliä, kunhan koiran kanssa vain toimitaan?

Lopulta tulin siis siihen tulokseen, että voisin itse oppia ajattelemaan nenääni pidemmälle ennen kuin pidän ihmisiä huonoina koiranomistajina. Jokainen varmasti valitsee koiran sen mukaan, mitä sen kanssa aikoo tehdä. Mutta miten te muut palstalaiset? Onko mielestänne olemassa tiettyjä määreitä, joiden mukaan jaotellaan hyvät ja huonot koiranomistajat? Vaaditaanko hyviltä omistajilta tiettyjä toimintatapoja, ominaisuuksia tms. tai voiko vaihtoehtoisesti joku pienikin asia leimata huonoksi omistajaksi? (lähtökohtana kuitenkin se, että koira saa ruokaa, juomaa ja pääsee ulos tarpeilleen - näiden puute kun varmasti jokaisen mielestä tekee ihmisestä huonon omistajan)

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Perjantaina, 20.08.2010 klo 18:07  
+
0
Minusta hyvä koiranomistaja huolehtii valitsemansa koirarodun edustajan henkisestä ja fyysisestä aktivoinnista koiran tarvitsemalla tasolla. Esim. bortsun omistajan ja chihuahuan omistajan ei tarvitse tarjota koiralleen ihan samanlaisia puitteita siihen, että koira olisi tyytyväinen. Tiettyjen rotujen kanssa ei tarvitse "harrastaa" muuta kuin lenkkeilyä ja siltikin koirat ovat täysin onnellisia. Tavoitteellisesti ei tarvitse harrastaa minkään koiran kanssa, kunhan koiran tarpeet vain tulevat täytettyä.
kääpin uros -09
shelam uros -16

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Perjantaina, 20.08.2010 klo 18:11  
+
0
Tuntuu että ne on omistajat jotka luo itselleen koiriensa suhteen kamalia suorituspaineita. Mä uskon vakaasti siihen, että koira on onnellinen kun saa viettää ihan perus "koiranelämää", joka tarkoittaa mun näkökulmasta sitä, että se saa laadukasta ravintoa, riittävästi liikuntaa sekä aivotyöskentelyä. Mikä on sitten riittävää liikuntaa ja aivotyöskentelyä riippuu tietenkin rodusta ja yksilöstä.

Mä en itse harrasta omieni kanssa mitään virallista. Me käydään lenkeillä ja touhutaan kotona kaikkea pientä, kuten piilotellaan nameja jne.

Omasta mielestäni olen hyvä koiranomistaja ja koirani ovat varmasti onnellisia. Ne ovat rakkaita lemmikkejä, mutta koiria.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Perjantaina, 20.08.2010 klo 18:24  
+
0
Mun mielestä hyvä koiranomistaja on sellainen ihminen, joka ensin valitsee itselleen sellaisen koiran, joka suurimmalla mahdollisella todennäköisyydellä sopii hänen elämäntoverikseen. Sen jälkeen järjestää koiralleen elämisen arvoisen elämän (ruokinta, liikunta, lepo ja turva) ja pitää huolta, että koira kokee mahdollisimman paljon onnistumisia. Oli ne sitten harrastuksissa tai kotona.

selevätsävelet

selevätsävelet
Viestimäärä: 62

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Lauantaina, 18.02.2012 klo 09:14  
+
0
Lyhyestä virsi kaunis:

Ihmisen täytyy AINA muistaa, eli siis ihan koko ajan, että koira on ELÄIN!
Koiraa tulee hoitaa laji- ja rotutyypille oikein ja sopivasti.

asiasta vähän viereen:
Tuli mieleen eräs shelttikasvattaja, joka ei myynyt tädilleni pentua, kun täti on niin vanha!
Jos se koirareppana jää orvoksi!!
Tätini oli silloin 59-vuotias, terve ja liikunnallinen, koko ikänsä koiria pitänyt henkilö:
ikärasismia!
nykyaikana, kun ihmisten eliniänodote vain nousee ja nousee.
Osti sitten toiselta kasvattajalta. Nyt tätini viettää onnellisia eläkepäiviä varmaankin yhtä onnellisen sheltin kanssa.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Lauantaina, 18.02.2012 klo 09:48  
+
0
^Hoh, pitääkin mun äiteelle sanoa, että osta nyt äkkiä uus koira, ku alat olee jo niin vanha ettei sulle välttämättä myydä... unbelievable, oikeesti O.o
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Lauantaina, 18.02.2012 klo 13:15  
+
0
Mä olen kyllä tosi huono siinä mielessä että inhimillistän koiraa ihan sikana. Tunsin esim. eilen itseni tosi kipeäksi ja rasittuneeksi ja tunsin käsittämättömän huonoa omatuntoa siitä, etten päässyt tänäaamuisiin koiratreeneihin. Ja eniten ajattelin, että olen täysin epäreilu koiraa kohtaan, ja nyt sillä keljuttaa. Mun piti ihan oikeasti soittaa eilen äidillekin ja kysyä, eihän Notte voi tajuta sitä, että me jätetään treenit vain siksi pois välistä kun mulla on niin paha olo ? Ja niin, aikaisemmin päivällä mä olin paitsi taistellut läpi seminaarin PLUS käynyt yhteisökokouksessa koska mä olin luvannut ihmisille ja tulin kotiin ihan kuolleena. Mutta ehdin jo ajattelemaan, että kerta nuokin tapaukset saatoin taistella läpi, on tekopyhää, miksi en voi taistella koiratreenejä. Äiti sanoi että nyt loppu ja pää tyynyyn :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Umber

Umber
Viestimäärä: 572

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Lauantaina, 18.02.2012 klo 14:49  
+
0
Hyvä koiranomistaja ottaa paitsi koiransa tarpeet huomioon, niin myös muut kanssaeläjät ja ihan ulkopuolisetkin. Risottaa sellaiset, jotka eivät taajamassa jalkakäytävältäkää lemmikkiensä kakkoja poimi, antavat puistossa koiran haukkua pikkutunneille asti ja valloittavat flexin päissä tempovine fifeineen pyörätietkin koko leveydeltä, ja kohauttavat muiden (ihmisten) mielipiteille olkiaan, kunhan mamman murupullat saavat tahtonsa läpi missä kulkevatkaan :twisted:
Newfoundlandinkoira 2011
Amerikanakita 2014

cada

cada
Viestimäärä: 875

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Lauantaina, 18.02.2012 klo 18:55  
+
0
Mun mielestä tuntuu hölmöltä, että koiran kanssa pitäisi jotain tiettyä harrastaa. Mulle ainakin riittää se, että aktivoin koiraa päivittäin erilaisilla tavoilla ja ulkoillaan päivittäin riittävästi ja puistoillaan aina kuin mahdollista. Käytään myös pentujen tottelevaisuuskurssilla ja keväällä mennä agilityyn. Koen silti, että pärjättäisiin ilmankin.

Komppailen aika pitkälti Johin tekstiä.

OT: Tuli tosta flexi-jutusta mieleen oma käytös nykyään :viheltel: Mä en aluksi sietänyt flexejä ollenkaan, mutta täällä kaupungissa ei oikein pysty pitämään koiraa vapaana, joten hankin flexin tolle elukalle. Käytän sitä yleensä vain sellaisilla lenkeillä, jotka tehdään sellaisilla paikoilla missä ihmisiä ei paljoa liiku. Toki otan koiran haltuun heti kun muita ihmisiä nähdään. Ja kävellään kyllä aina tien reunassa... Ulkonäöllisesti ollaan kyllä Nupun kanssa just tollasia "valkonen pikku-fifi juoksee pinkissä flexissä ja omistaja raahautuu perässä" :D
A house is not a home when I'm alone here....
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.02.2012 klo 18:55)

miimi

miimi
Viestimäärä: 121

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Sunnuntaina, 19.02.2012 klo 06:23  
+
0
Todellakin lyhyesti virsi kaunis:
Koiranomistajan on ennenkaikkea oltava hyvä laumanjohtaja, vahva ja määrätietoinen.
monirotu-tyttö Mytty s. 18.11.2010
irlanninsusikoira neiti Mankku 3v

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Sunnuntaina, 19.02.2012 klo 07:35  
+
0
Miten tuosta harrastamisesta onkin tullut niin kynnyskysymys ja avainasia tänä päivänä (vai onko se ollut sitä aina)? Jos et harrasta niin oot huono koiranomistaja, et piittaa koirasi hyvinvoinnista ja jätät sen heitteille. Aivan kuin harrastamaton koira olisi yhtä kuin kouluttamaton koira. Koira kun ei ymmärrä minkään paremman päälle eikä se osaa ajatella "muut pääsee ja mä en"...

Rebekka ei harrasta mitään, eikä se taatusti ole huonompi yksilö, kuin muutkaan, enkä mä taatusti ole huono koiranomistaja. Nih. :ylpea: :nauru:

Ai niin, äiti täyttää tänä vuonna 63 ja otti tosiaan nyt pennun Mantan kareriksi. Herra mun reiteni, täytyy toivoa ettei äiti kuuppaa kymmenen vuoden sisään.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.02.2012 klo 07:39)

selevätsävelet

selevätsävelet
Viestimäärä: 62

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Tiistaina, 21.02.2012 klo 09:50  
+
0
Se on sitä nykyaikaa, että pitää harrastaa, lasten sekä lemmikkien :nauru:
Onko akvaariokaloille jossain sirkuskoulua..?
Eihän sitä ole hyvä vanhempi tai lemmikinomistaja ellei kaikki vapaa-aika mene harrastuksiin ja niihin kulkemiseen ja raha harrastustarvikkeisiin!
Minä ainakin osaan elää ilman maksullisia ja ohjattuja toimintoja lasteni ja lemmikkieni kanssa.
:aurinko:Annetaan kaikkien kukkia vaan!

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Tiistaina, 21.02.2012 klo 10:16  
+
0

selevätsävelet kirjoitti:

Se on sitä nykyaikaa, että pitää harrastaa, lasten sekä lemmikkien :nauru:


Eihän näin ole läheskään kaikkialla maailmassa, ei edes kaikissa länsimaissa. Onhan täällä ollut esimerkiksi jenkkien koiranpidosta juttua.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

selevätsävelet

selevätsävelet
Viestimäärä: 62

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Tiistaina, 21.02.2012 klo 11:50  
+
0
Juu en muiden maiden kuin Suomen asioista tarkasti tiedä, joten vastaukseni onkin vain ihan kotimaisella tasolla. Sen mitä saa yleisöosastoilta lukea ja mitä ihmisten kanssa liikkuessa kuulee ja näkee. Tutkimustuloksiakaan ei minun mielipiteiden tueksi ole:nauru:

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Tiistaina, 21.02.2012 klo 12:25  
+
0
Mun mielestä voi olla rotuja, jotka kaipaa kunnon "työtä", ja näin ollen koirien kanssa harrastaminen voi olla jonkinlainen mittapuu hyvästä omistajuudessa. (ja toki koiran ikäkin vaikuttaa asiaan)

Kuitenkin kaikki rodut ei vaadi harrastuksia, ja hyvä koiran omistajuus on aika paljon itsensä tuntemista ;) Hyvä koiran omistaja osaa valita rodun oman elämäntapansa ja valmiuksiensa mukaan. Koira on kuitenkin koira, ja sen hankkiminen pitäis myös harkita niin ettei vedä itseään heti ihan loppuun. Jos koiran kanssa tekeminen on koiran vaatimaa pakkoa, on koiran valinta mennyt väärin.
Mä ajattelen että loppujen lopuks koira on perheenjäsen, tarkotus ei oo kuitenkaan alkaa elää koiralle, vaan koiran kanssa :) En tarkota, etteikö koira muuttais elämää, vaan että sen elämän pitäis olla mieluisaa, ja omistajan pitäis pystyä elämään myös "omaa elämää" , eli tehdä välillä asioita "vain itselleen". Vähän sama kun parisuhteessa, jos luovut kaikesta toisen takia, voi olkaa se toisen naama pidemmän päälle kyllästyttää ;)
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Tiistaina, 21.02.2012 klo 14:51  
+
0
Hyvä koiran omistaja ottaa itselleen sopivan koiran, hoitaa rodunomaisella tavalla jne!
Sekä ei inhimmillistä!
Mun mielestä joillakin roduilla olis hyvä harrastaa jotain,niinku esim dobermanni ja ton tapaiset tosi paljon aktiviteettia vaativat rodut. Mut monet koirat ei mun mielestä tarvitse mitään virallisia harrastuksia ollakseen tyytyväisiä!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

maaku

maaku
Viestimäärä: 104

VS: MILLAINEN ON HYVä KOIRANOMISTAJA? - Tiistaina, 21.02.2012 klo 15:34  
+
0
Nimenomaan tuosta harrastamisesta tuli mieleen, että Suomessahan on hyvin omanlaisensa koiraharrastuskulttuuri verrattuna ihan vaikka muihin Euroopan maihinkin. Suomessa on paljon eri rotuisia koiria, koiraharrastuskerhojen määrä on huima (koulutuskerhot, agilitykerhot, koiratanssikerhot, valjakkourheilukerhot, vinttikoirakerhot, nuorisokerhot jne. jne..) ja lajikirjokin on laaja aina koirakeilauksesta pk-tottelevaisuuteen ja näyttelyihin. Täälläpäin koirilla harrastetaan paljon, ja koiraa ei nähdä pelkästään lemmikkinä vaan myös harrastuskumppanina. Ja tällä en tarkoita välttämättä mitään koiran esineellistämistä, vaan sitä että täällä koetaan koiran kanssa harrastamisen olevan hyväksi sekä omistaja-koira -suhteelle että ihmiselle itselleen sen sosiaalisen aspektin vuoksi. Koiran kanssa harrastaminen koetaan palkitsevana ja positiivisena asiana.

Ehkä sen vuoksi moni ei harrastava koiranomistaja kokee huonoa omaatuntoa. Kuitenkaan se koira ei välitä saako se päivittäisen aktivointinsa keskellä metsää, kaupungissa kaduilla vai koulutuskentällä. Koira on yksinkertaisesti onnellinen, kun se on johdonmukaisesti koulutettu, sosiaalistettu ja sen muista (lajin/rodunomaisista) tarpeista on huolehdittu. Loppujen lopuksihan ne ovat ihmiset jotka niillä kentillä harrastavat, eivät koirat.
Sloughi Elmo 6/2013

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 15:00)