Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 24.01.2023 klo 10:43

Ratsastus ilman kuolaimia, kannuksia & piiskaa

TheTiikeri

TheTiikeri
Viestimäärä: 4

RATSASTUS ILMAN KUOLAIMIA, KANNUKSIA & PIISKA... - Tiistaina, 24.01.2023 klo 10:43  
+
0
Uskoisin et itellä käyny hyvä tuuri ja olen eläinten kanssa toimimisessa luonnonlahjakkuus ja myöskin, että olen saanut varttua eläinten kanssa kennelissä. Muksuna kävin ahkerasti tallilla ratsastamassa, niin hepulitkin on tosi mielenkiintoisia ötököitä.

Tää alkuperäinen kuva hautautunu jonnekin (joten joudutte nyt ihasteleen anime-meitsiä) vanhempana tullu oltuu muutamilla talleilla työharjoittelussa ja sain sit "palkaksi" ratsastella ilmaiseksi. Kuvassa Sisu the ori, menin vaan siihen aidan viereen, kutsuin sen luokseni ja sit kädellä käänsin herran turpaa että saataisiin edustava selfie. Ei se ole mielestäni ylpeilyä sanoa, että olisin "hevoskuiskaaja" ja koirien kans tittelini taitaa sit olla koira-ulisija? On muuten kaunein suokki minkä oon koskaan nähny!



Joskus oli omaki heppa, suokin ja ponin risteytys, kun asuin vanhas kauppakartanos ja oli hepulille pari hehtaaria laidunta. Tein ton satulan ite 2 eri valmissatulasta ja väliin vähä lisää pehmustetta, kauhukahvoineen. Jalustimien lisäksi jätin pois kuolaimet, niin varmasti oli hepulle mukavampaa laukkailla kun ei ole suu täynnä metallia. Ei niitä kuolaimia tai kannuksia tarvii, mikäli se hepu haluaa ihmistä totella muutakuin kipua aiheuttamalla ja väkisin. Nehän länkkäreiden kannukset oli aika brutaaleja, kun niis oli piikit nii jos ei hepu totellu, se sai sit reiän kylkeensä, "oppiipahan". Vaiks nykyää ei yleensä enää oo piikkejä, niin metodi silti sama ja tietty kun ratsastajalla on samalla piiska kädessä, millä voi aiheuttaa kipua niin kyl itse arvostan enemmän inkkareita jotka sai hevoset tekemään miten haluavat ilman, et hevosta piti pitää kivun pelon avulla kurissa. Vaikka noi hevosille myytävät piiskat näyttää heiveröisiltä, voi empiirisesti kokeilla asiaa, tekee muuten kipeää jos sellaisella itseään lyö lihakseen. Ja muutenkin hevosen pitäminen kurissa pelon avulla on pöljää, koska hevosellakin voi hermo lopulta mennä ja sitten se ihminen satuttaa itsensä, kun hepuli heittää ratsastajan pois kyydistä.


 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 05:15)