Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:18

Katalonianpaimenkoira

santtukatala

santtukatala
Viestimäärä: 4

KATALONIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:18  
+
0
hei.olen uusi katalonianpaimenkoiran omistaja. kysymyksiä turkista..tuleeko pestä kovin usein??entä trimmata??


// Muokkasin otsikon käsittämään koko rodun eikä pelkästään turkkia
- griffon
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:25)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KATALONIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:28  
+
0
Antoiko kasvattaja mitään ohjeita? Tai oletko katsonut, jos eri kasvattajien sivuilla olisi hoito-ohjeita? Rotuyhdistyksen sivuilla ei varsinaista turkinhoito-ohjetta ollut.
Linkki rotuyhdistyksen sivuille, missä kasvattajia
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

santtukatala

santtukatala
Viestimäärä: 4

VS: KATALONIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:48  
+
0
tämä koira tuli minulle 3,5vuotiaana..siinä hötäkässä unohtui kuunnella niin tarkkaan mitä turkista sanoivat. kasvattajan ja kennelin sivuilta en löytänyt..siksipä ajattelin kysellä josko jollain olisi parempaa tietoa paimenkoirien turkin hoidosta:eek:

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KATALONIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 17:06  
+
0
^Hups... Mä jotenkin automaattisesti oletin että pentukatala on tullut taloon :nolo:
Mutta veikkaisin, jos täältä ei katalan omistajia löydy, niin vallan hyvin voit vaikka soittaa jollekin aiemmin laittamassani linkissä olevalle kasvattajalle. Uskoisin että mielellään auttavat :wink:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: KATALONIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 15.05.2010 klo 19:03  
+
0
Onnea uudelle koiranomistajalle! :hymy:

En omista katalaa, mutta olen rotuun koittanut kovasti tutustua kun oli muutama vuosi takaperin mun lempirotu ja olin miltei hankkia katalapennun.

Katalonianpaimenkoiran turkkia ei suositella pestävän kovinkaan usein, sillä sen on tarkoitus olla hieman karkea ja pesemällä se pehmenee turhan paljon. Kukaan ei toki kiellä pesemästä koiraa kun se on yltä päältä kurassa, mutta silloinkin koiran voi pestä vaikkapa Fairylla.

No trimmaamisesta en kyllä osaa mitään sanoa... Käsittääkseni katalalle tehdään perussiistimiset tassuista ja hännästä näyttelyihin, mutta eipä sitä taideta sen kummemmin leikellä.

Kuinka kauan sulla on katalonianpaimenkoira ollut? Miltäs on koira noin muuten vaikuttanut, ja jos saan udella, niin mistä syistä vaihtoi kotia?

TanjaJ

TanjaJ
Viestimäärä: 1

VS: KATALONIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 10:56  
+
0
Katalan omistajana voin kertoa vähän turkin hoidosta:
Turkkia ei tarvitse trimmata, mutta tietysti kotikoiran voi vaikka ajella lyhyeksi. Itselläni on koiria, joidenka kanssa käyn myös näyttelyissä, joten trimmailuja en harrasta. Nypin otsalta karvoja silmien edestä, samoin korvakarvat korvan sisäpuolelta käytävän edestä. Harjaus ja kampaus tarpeen mukaisesti. Toinen katalani tarvitsee huomattavasti enemmän harjausta runsaamman pohjavillan vuoksi. Katalani pesen silloin kun harja ei enää kunnolla liiku turkissa tai haju alkaa olla nenäänpistävä. Nyt kesäisin koirat uivat paljon, joten turkit pysyvät yllättävän siistissä kunnossa. Hyvälumisen talven jälkeen turkit olivat vielä maaliskuussa erinomaisessa kunnossa, vaikka edellisestä pesusta oli reilut puoli vuotta. Edellinen talvi oli yhtä vesisadetta ja likaa. Ulkoilemme paljon hiekkakuopilla, joten turkit olivat hiekasta tönkköjä, silloin tuli pestyä useammin. Pesusta en osaa sanoa, kuinka usein... itse menen ihan näppituntumalla. Jos turkki on tahmea ja iljettävän tuntuinen kädelle, pistän heti elukan pesuun. Jos taas turkki tuntuu hyvältä ja harja kulkee turkissa, jätän pesun väliin. Olen jostain lukenut, että katalaa suositellaan pestäväksi kerran vuodessa. Mielestäni tuo ohje on vähän... epämäärinen :)
Pesuaineena suosittelen jotain karkeakarvaisen koiran shampoota. Jos pohjavilla on koko ajan solmussa, voi pesun yhteydessä hyvin laittaa hoitoaineena jotain takkuja ehkäisevää. Puhdas turkki on helpompi pitää takuttomana. Jos katalallesi ei tule helposti takkuja ja harja menee läpi eikä haju käy nenään, ei tarvitse pestäkään... saahan se toki :)
Katalonianpaimenkoirat
Nana -08 ja Otto -06

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 23:00)