Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 30.10.2010 klo 21:19

Pyreneittenpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 2

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Lauantaina, 30.10.2010 klo 21:19  
+
0
Moi! Yritin katsella josko ko. rodusta olisi ollut keskustelua, mutta en löytänyt? Saa siis poistaa jos sellainen jo on :)

Mutta asiaan.. Olen kovin kiinnostunut pyreneittenpaimenkoirasta ja haluaisin kovasti tietää rodusta lisää!

Minkä lainen pyreneesi (lyhennänkö oikein?) on harrastus koirana jos vaikkapa vertaa bordercollieen?
Toinen koira tulossa parinvuoden sisään ja bc on nyt ykkösenä, mutta onko enää kauaan? :mietiskel: :wink:
Sitten tuo sosiaalisuus ja puolustamisvietti? En halua koiraa joka on jokaisen ihmisen kohdalla yli iloinen, mutta en myöskään koiraa joka ei päästä vieraita kotiini. Pieni varautuneisuus ok! Entä toiset koirat, miten suhtautuu? Onko nartun ja uroksen välillä suuria eroja?

Turkin hoidosta en löytänyt kovinkaan paljon tietoa... Onko vaikea hoitoinen? Pystyn kyllä harjailemaan koiraa kerran pari viikossa. Koska tuon collienkin turkki sitä vaatii.

Toivottavasti täältä löytyy edes joku jolla olisi tietoa pyreneittenpaimenkoirasta! :nauru:

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 31.10.2010 klo 09:59  
+
0
Minulla ei ole pyreneittenkoiraa joten en osaa kysymyksiisi vastata mutta olen saanut sellaisen käsityksen että vartioimis vietti on aika vahva koiran historian (laumanvartija koirana) vuoksi.

Toivottavasti joku jolla on kokemusta osaisi vastata sinulle:peukku:

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 31.10.2010 klo 14:59  
+
0

emppu97 kirjoitti:

Minulla ei ole pyreneittenkoiraa joten en osaa kysymyksiisi vastata mutta olen saanut sellaisen käsityksen että vartioimis vietti on aika vahva koiran historian (laumanvartija koirana) vuoksi.

Toivottavasti joku jolla on kokemusta osaisi vastata sinulle:peukku:


Aloittajahan siis kysyi pyreneitteinPAIMENkoirasta, mikä on eri rotu kuin pyreneittenkoira
:wink: -> Suomen Pyreneläiset

Pyreneittenpaimenkoira -> kuva
Pyreneittenkoira -> Kuva
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 31.10.2010 klo 16:22  
+
0
Joo siis pyreneittenpaimenkoirasta kyselen. Tiedän että pyreneittenkoiralla on vahva laumanvartioimis vietti kun tutullani on sellainen, mutta onko tuolla pyreneessillä kuinka vahva? :hymy:

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 31.10.2010 klo 21:14  
+
0
Hupsis:ttou:
Sori. No en siitä pyreneittenpaimenkoirasta tiedä oikein mitään, mutta toivottavasti silti joku joka tietää niin vastaa:peukku:

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Tiistaina, 02.11.2010 klo 16:14  
+
0
Joo toivotaan,että täältä nyt joku ees löytyis... :shifty:

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 14:22  
+
0
Heips! Oletko jo ehtinyt tutustua tähän sivustoon? Sieltä löytyy paljon kuvia, videoita ja tarinoita pyreneesistä. Mahtavia otuksia ainakin nuo Trkmanin koirat. :cool:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 08.11.2010 klo 21:01  
+
0
^Todellakin olen sivua selannut :D Ihme että ei ole viellä mennyt jumiin tms. :viheltel: :wink:

Aivan mahtavia koiria, mutta hänen koiransa ovatkin se "priima" ja siihen pyrkiminen oman pennun kanssa ON pitkä matka... :) Mutta kiitos kuitenkin vinkistä!

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Tiistaina, 09.11.2010 klo 12:22  
+
0
Jep ja siellä muuten myös jossain tekstissä vertailtiin pyreeneesiä ja bc:tä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Tiistaina, 09.11.2010 klo 16:24  
+
0
Oliko? En ollut huomannut? :o Tutkimaan...

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Perjantaina, 12.11.2010 klo 17:54  
+
0
Tässäpä tämä Silvian BC vs. PS.

Löytyy, kun selaa alas.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Lauantaina, 13.11.2010 klo 10:14  
+
0
myway Kiitti! :)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Perjantaina, 19.11.2010 klo 15:27  
+
0
Mitä luulette, voiko mahdollisesti olla, että pyrpailla olisi enemmän keskittymiskykyä kun bordercolliella, koska bc on monesti paljon sosiaalisempi rotu kun pyrri? Vai meneenkö homma enemmin niin että juuri tuon varautuneisuuden takia pyrrillä keskittymistä riittäisi...? :mietiskel:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 19.11.2010 klo 15:27)

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Perjantaina, 19.11.2010 klo 23:44  
+
0
Minä olen sitä mieltä, että keskittymiskykyä näillä ei ole luonnostaan ollenkaan...
(Liioittelen...)

Oma bc on ainakin sellanen hulivili, että alusta asti olen yrittänyt parhaani mukaan suunnata ylitsepursuavan energian leikkimiseen ja oppimiseen. Keskittymiskykyä olen saanut naksuttimen avulla. Se, että pentu on kiinnostunut minusta, ei tule luonnostaan. Ei ainakaan tämän kanssa. Nyt 3,5kk yhteistä aikaa takana ja tänään sain nähdä, että naksuttimen kasvaminen käteeni tuotta tulosta. Olimme ensimmäistä kertaa oikeassa agilityhallissa ja tutustumassa oikeisiin esteisiin. Pentu ylitti kaikki odotukset. <3

Töitä on kuitenkin tehty joka päivä. Näin pentu on myös oppinut, että minun kanssani tehdään ja minä olen kiva.

Se, että koira on varautunut...
Omasta mielestäni se voisi johtaa siihen, että koira tarkastelee ympäristöä enemmän. Reagoi ympäristöön enemmän. Pyrpailla on yleensä kuitenkin niin paljon energiaa, että luottamuksen ansaittua, koiran kanssa touhuaminen voi olla hienoa. Tämä vaatii tosiaan sen, että osaa osoittaa koiralle, että itsellä on homma hanskassa.

Olipa sekava.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 09:47  
+
0
Ei ollu sekava, kyllä tuosta sa hyvin irti asian ytimen :)

Menee nyt jonkin verran ehkä ohi aiheen.. liikaa bc:sta puhumista, mutta mutta.

Olen nähnyt sekä yli-into-sosiaalisia bordercollieita, sekä oikein varauksellisa-vainoharhaisa bortsuja, ja sitten viellä viellä hyvin koulutettuja ja toimivia bordercollieita. Mutta minusta alkaa tuntumaan jo siltä, että jokainen bc yksilö on jo oma rotunsa! Luonne eroja tuntuu erityisesti tässä rodussa olevan hurjan paljon. Enään ei oikein voi sanoa, että minkälainen on perus bortsu.

Pyreneittenpaimenkoirissa taas kanta on niin pieni, että perus pyrpain voi helpommin kuvailla.

Mutta miten oikeastaan määritellään varautuneisuus ja aktiivisuus?

Hassuja kysymyksiä, mutta kysympä nyt kuitenkin :))

PresaFinland

PresaFinland
Viestimäärä: 12

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 12:46  
+
0
Hei!

Itselläni on ollut useita pyreneessejä aikoinaan, kun rotu oli vielä varsin uusi, joten ehkä voin valaista muutamia asioita.

Pyreneessin kanssa on mukava harrastaa. Itse harrastin raunioita, hakua, agilityä ja tottelevaisuutta, kaikissa näissä lajeissa pyrtsi meni vallan mainiosti. Totta on, että pyreneessi on alkukantainen, ja toiset yksilöt ovat varautuneita vieraita kohtaan (kuten kuuluukin). Tämä tarkoittaa sitä, että pyreneessi on kohtuullisen herkkähaukkuinen, eikä välttämättä rakasta vieraiden ihmisten koskettelua ylitsepursuavasti. Mutta poikkeuksia löytyy suuntaan ja toiseen. Huolellinen saa olla siinä, ettei ota pentua yhdistelmästä, joissa on käytetty arkoja vanhempia, koska epäluuloisuus ja arkuus ovat asioina täysin eri juttuja, mutta niiden erottaminen toisinaan saattaa olla hankalaa.

BC on mielestäni koulutettavuudeltaan ehkä hieman helpompi, pyrtsillä on omalaatuinen luonne, joten mielikuvitusta sen kanssa saa käyttää jonkinverran enemmän! ;) Motivointi saattaa olla monimutkaisempaa kuin BC:lla, mutta palkitsevaa pyreneessin kouluttaminen on, ehdottomasti!

Teehän visiitti sivuille; http://www.kennel-drole.net/

Lisäyksenä vielä; http://pyrtsi-romandamour.blogspot.com/2010/11/koirat-ensin-blogi-sitten.html#comment-form
Tuolta löydät blogin viiden pyrtsin kanssa elämisestä! :)
Sobresalir Presa Canario
Jonna Nurmi
http://www.sobresalir-presa.com
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.11.2010 klo 14:38)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 17:35  
+
0
Löytyihän täältä pyrrin omistaja! :)

Kiitos vinkeistä ja avusta! Vaikka oikeastaan teet kyllä tämän rodun valinnan entistä vaikeammaksi! :wink: Nyt vaan pitäisi päästä katsomaan livenä noita pyrrejä. Sitten voisin varmemmin sanoa että onko tää se mun rotu. Pahasti siltä vaikuttaa! :))

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Lauantaina, 04.12.2010 klo 00:32  
+
0
Nyt olen kahta asiakasta jututtanut, koska heillä oli pyrtsi mukana. Molemmat harrastivat koiriensa kanssa. Toinen oli kasvattaja. Molemmat painottivat, että rodun pään sisään on vaikea päästä ja ovat oikukkaita.

Toinen sanoi, että mikäli miettii eroja pyrtsin aj bc:n välillä, kannattaa ottaa vielä paljon selvää. Ovat niin erilaisia koiria. Pyrtsillä on oma lauma eikä se yleensä niin välitä muista. Yleistys.

Lähinnä kertoilen, mitä olen kuullut. :)

Bc tekee yleensä töitä sen kanssa, joka sille töitä tarjoaa. Tähän bc:tä on myös jalostettu (työkkärit). Työmoraalia niin korkeaksi, että työnantajasta viis.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It
(Viestiä on muokattu lauantaina, 04.12.2010 klo 00:32)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 22.12.2010 klo 22:42  
+
0
Miks sanotaan että pyrristä ei olisi tavoitteellisempaakin harrastamiseen? Missä se este tulee?

Ansktu

Ansktu
Viestimäärä: 3

VS: PYRENEITTENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 31.08.2011 klo 14:00  
+
0
Heippamoippa, huomasin täällä pyrtsikeskustelun ja aloin huutelemaan, olisko täällä vielä eloa? :viheltel:
pyrenetteinpaimenkoira/havannankoira 'Justus' <3

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 21:30)