Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 10.11.2016 klo 13:24

Aggressiivinen puremisen jälkeen

Rellu53

Rellu53
Viestimäärä: 1

AGGRESSIIVINEN PUREMISEN JäLKEEN - Torstaina, 10.11.2016 klo 13:24  
+
0
Mulla on 9 v. saksanpaimenkoira narttu. Se on tottunut asumaan omakotitalossa. Se on aina tullut toimeen muiden koirien kanssa, vaikka onkin tavannut heitä harvakseltaan syrjäisen asuinpaikan vuoksi.Samoin on kissojen laita, meidän kaksi olivat sen silmäteriä, ja vähän niinkuin pentuja sille. Koira on aina ollut tosi kiltti kaikille. Lapset eivät ongelma. Nyt, avopuolisoni kuoleman jälkeen, jouduin muuttamaan luhtitaloon, metsän laitaan, mikä sopi erinomaisesti koiralleni. Pihalla se tapasi ensimmäisen kerran toisen, mustan villakoiran, ja meni innokkaana tutustumaan. Ei mennyt hyvin. Toinen koira näykkäisi, ja emäntä vielä potkaisi päälle. Emäntä ei sanonut sanaakaan, vaan lähti koiransa kanssa tiehensä. Omani ei sillä hetkellä tehnyt mitään, kallisteli päätään ja katseli ihmeissään ulvahduksen jälkeen. Olimme seuraavana päivänä menossa lenkille, ja villakoira huomasi omani ensin, ja rupesi haukkumaan. Siitä omani sai selaisen raivokohtauksen, että minun oli vaikea pidellä sitä aloillaan. Koira painaa lähes saman kuin minä. Seuraavina päivinä emme ole onneksi tavanneet, paitsi eilen illalla. Olimme normaalisti illalla lähdössä lenkille. Pihalla näkyi vain mies, joka teki lumitöitä rappustensa edessä. Koira ei hänestä välittänyt. Kuulin heikon huudahduksen selkäni takaa, ja sekä minä että koira käänsimme päätämme. Sieltä se oli tulossa kovaa vauhtia ilman hihnaa, musta villakoira. Aikoi hyökätä takaapäin omani kimppuun. En saanut pidettyä omaani enää hihnassa, vaan se lähti juoksemaan villakoira perään. Tottakai tämä lähti takaisin, kun huomasi ettei päässytkään yllättämään, kiitos koiran isännän. Tappeluhan siitä meinasi tulla. Villakoira saatiin onneksi nopeasti sisälle. Nyt pelkään, että oma narttuni muuttuu vihaiseksi kaikille koirille. Mitä teen? Villakoiraa aion vältellä parhaani mukaan. Ystäviä niistä ei koskaan tule.
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.11.2016 klo 14:07)

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: AGGRESSIIVINEN PUREMISEN JäLKEEN - Keskiviikkona, 16.11.2016 klo 15:51  
+
0
Voi sentään. Ison koiran omistajalle tilanne on tuttu. Pienet saavat juosta vapaana ja tulevat takaapäin räksyttämään hihnassa kulkijalle. Vähän liikaa pyydetty koiralta siinä tilanteessa että jättäisi huomiotta. Ja huonosta kokemuksesta koira oppii puolensa pitämään. Teillä varmasti vaikuttaa myös perheenjäsenen poismeno.
Ensi sijassa on varmistettava että koira pysyy käsissä kaikissa tilanteissa. Jos koira pääsee riistäytymään taluttajaltaan vapaaksi, se oppii sen tekemään halutessaan. Kuonopanta tms. vedonestoväline vie voimaa pois vetävältä koiralta. Itse käytän myös juoksuvyötä, johon kytken hihnan. Ei se koira kauas juokse minua perässään raahaten. Tosin sitten kypäräkin olisi tarpeen kaatumisen varalta. :wink: Mutta kalliiksi käy, jos koirasi riistäytyy irti ja tekee jauhelihaa jonkun lemmikistä.
Hihnassa tutustuminen on mielestäni huono idea, parempi oppi koiralle on, että vieraisiin koiriin ei kiinnitetä huomiota. Jätä taaksesi huono kokemus ja keskity nyt vain oman koirasi koulutukseen ohitustilanteissa. Koulutusohjeita en tähän laita, niitä löydät pilvin pimein kunhan googletat.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28252
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6356
Viestejä yhteensä545799
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265922
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.05.2024 klo 07:30)