Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 19.10.2016 klo 19:29

Fly Snapping / Kärpästen nappailu

Tigrru

Tigrru
Viestimäärä: 9

FLY SNAPPING / KäRPäSTEN NAPPAILU - Keskiviikkona, 19.10.2016 klo 19:29  
+
0
//Kuuluisiko tämä ennemminkin Terveys-palstalle? Saa tarvittaessa siirtää.. Nyt sössin koko viestin, kirjoitin tekstin uudestaan.

Hei,

Minulla on kuuden koiran suuruinen kokemus nelijalkaisista, mutta välillä sitä kaipaa muiden apua yllättävissä tilanteissa. Tällä hetkellä kotonani on kaksi koiraa, joista nyt kyse on nuoremmasta, n. 8kk ikäisestä venäjäntoy ipanasta. Tämän viikon aikana olen huomannut, kuinka kotona koira "hypähtelee", ikään kuin metsästäessään näkymättömiä (minä en mitään näe) kärpäsiä ilmasta. Se siis "nappailee" jotakin, ihan kuin hyttynen pörräisi nenän edessä. Ulkona en ole kertaakaan tätä huomannut, vaan ainoastaan sisätiloissa. Koira on muuten kaikin puolin terveen oloinen, syö hyvin ym. ei mitään muuta mainittavaa. Päästään myös fiksun oloinen, oppii nopeasti ja on suhteellisen rauhallinen rotunsa edustaja. Tämä käytös on nyt kuitenkin pistänyt viime viikon aikana silmään.

Ensin mietin, olisiko koiralla tylsää. Tylsyyttään koirat monesti keksivät kaikenlaista sijaistoimintaa. Olen kuitenkin mielestäni suhteellisen kova puuhaamaan koirieni kanssa, niitä lenkitetään kunnolla joka päivä, ja aktivoin niitä muutenkin kotona ollessani (kongit, luut ym. muu jännä). Yksin koirani harvoin ovatkaan yli 5-tuntisia päiviä. Toiseksi mieleeni tulivat neurologiset ongelmat. Olen myös aikaisemmin kuullut, että tällainen käytös voidaan liittää mm. epilepsiaan, aivokasvaimiin ym. muuhun sairauteen. Myös ns. OCD-häiriöiden (Obsessive Compulsory Disorder) yhteydessä tämän tyyppisestä käytöksestä olen lukenut.

Google on kuitenkin minusta vaarallinen lähde, kun oma kokemus tästä asiasta on heikko. Soitin myös muutamalle eri eläinlääkäriasemalle, joista kaikista tarjottiin ensimmäisenä juuri "tylsistymis"-vaihtoehtoa, ja kehotettiin seuraamaan tilannetta. Voisiko siis olla, että koira tarvitsee vieläkin enemmän nimenomaan "pääjumppaa"..?

Nyt kaipailisin kuitenkin kovasti kommentteja; Ovatko teidän koiranne tehneet tätä samaa? Oletteko kuulleet, että "kärpästen nappailu" liittyisi johonkin sairauteen? Löytyisikö joku, jolla olisi minkäänlaista kokemusta asiasta?

Kiitos jos jaksoit lukea! :)

//Konsultoin tänään lisää eläinlääkäreitä, ja yksi heistä totesi, että kyseessä saattaisi olla lievä epilepsia. Hän kertoi, että hänen kokemuksensa mukaan usein näissä tapauksissa koira näkee "pieniä valopisteitä", joita se sitten yrittää nappailla. Hänen mukaansa mikäli muita oireita ei ole, on asiaan turha puuttua. Yhä kaikki kokemukset kiinnostavat..
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.10.2016 klo 17:45)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28187
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 08:00)