Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 14:39

koira ei mene häkkiin

koiratyttö

koiratyttö
Viestimäärä: 1

KOIRA EI MENE HäKKIIN - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 14:39  
+
0
eli en saa koiraa menemään häkkiin vaikka käsken sen, esimerkiksi aina kun tullaan lenkiltä, koira jumittaa, eikä tahdo mennä. Joskus joudun kunnolla vetämään remmissä sitä sinne, mutta osaa pujottautua irti valjaista. Miten ihmeessä saisin tämän tavan pois, ja koiran tottelemaan?

Ennen ei ole ollut tätä ongelmaa, mutta noin 3-4 kuukautta sitten rupes näin tekemään ja ollut irti yleensä ulkona, mutta ei enään voi irti pitää kun karkailee, joten pakko laittaa koppiin.
Joskus olen jättänyt naruun kiinni ulos, koska en yksinkertaisesti ole jaksanut alkaa tuntia siinä houkuttelemaan koppiin.

Mietin, että jos sitä esim. jollakin herkulla yritän saada, niin eikai sekään kannata, koska sitten se tottelee vain sillon kun on jotain herkkua.

Nyt kaikki apu otetaan vastaan, elikkäs kertokaa kokemuksia jos on, ja jos tiedätte miten voisin ruveta opettaan koiraa kunnioittamaan minua ja minun käskyjä!

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 15:12  
+
0
Mun mielestä toi herkulla houkuttelu kannattaa, koska sitten se häkkiiin meno on koiralle palkitsevaa. Kun sen kunnolla ehdollistaa siihen niin ei siinä loppujen lopuksi aina tarvitse jotain herkkuja olla, mutta tietysti aina välillä kannattaa vahvistaa :) Ja jos koira tykkää leikkiä leluilla niin viel se vaikka lelun avulla häkkiin ja leikit siellä hetken aikaa.

Kuinka vanha koira on? Jos se on esim. murrosikäinen niin voi johtua siitäkin.

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 20:12  
+
0
Mulle tuli mieleen että mitä jos syöttäisit koiralle sen päivittäisen ruoka-annoksen häkissä? Missään muualla ei siis kippoansa saisi kuin siellä.
Kuinka pitkiä aikoja koira on päivittäin pihalla häkissä? Aattelin vaan, että jos koira on sosiaalinen niin voiko olla että se haluaisi viettää enemmän aikaa laumansa kanssa.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 21:01  
+
0
Mun mielestä ruokailut kannattais suorittaa juurikin häkissä, entä jos lenkin jälkeen vaikka leikkisitte häkissä jonkun superlelun kanssa? Niin, että koira alkaa ajatella että kannattaa mennä häkkiin, koska sielä tapahtuu aina jotain kivaa. Ruokailu (varsinkin jos on ahne koira) tapahtuu sielä, sinne saa ehkä sillon tällön hyvän luun tai kongin, sielä leikitään yhdessä sillon tällöin ym.

Toki herkullakin voi houkutella, mutta ainakin jos mun koiraa inhottais mennä häkkiin niin tuskin sellanen houkuttelukaan auttais, ainakaan pidemmän päälle. Siitä häkistä täytyy kokonaisuudessaan tehdä hauska paikka, missä viihtyy yksinkin.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Torstaina, 03.03.2011 klo 18:53  
+
0
Itse en houkuttelua kannata, silloin silloin koira todellakin oppii, että häkkiin kannattaa mennä vain silloin kuin sitä houkutellaan. Sen sijaan kyllä palkkaisin sitä, kun se sinne häkkiin menee. Kouluttaisin sille myös erikseen ihan samalla tavalla kuin muutkin käskyt (eli käyttämällä palkkioita) oman "häkkiin" käskyn. Kun koira osaa homman, niin sitten voi siirtyä satuinnaiseen palkkaamiseen eli esim. palkkita koiran vain päivän normaalilla ruoka-annoksella, luulla tms., jotka se saisi muutenkin jossain vaiheessa.

Haikeksi

Haikeksi
Viestimäärä: 42

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Tiistaina, 08.03.2011 klo 15:35  
+
0
-
Kennel Tarumaisen
Koohot Sirius & Aurinko
http://tarumaisen.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu tiistaina, 08.03.2011 klo 15:35)

Kaizi

Kaizi
Viestimäärä: 9

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Perjantaina, 25.03.2011 klo 18:30  
+
0
Kannatan tuota leikkiä ja ruoan antamista häkissä. : ) Aluksi voi houkutella esim. herkun tai lelun kanssa, mutta sitten kun tulee häkkiin hyvin, niin herkkua voi vähentää/jättää pois. Ennen kaikkea koiran olo pitää saada häkissä mukavaksi.
Suomenlapinkoira
Shacal Ruska 21.08.2009

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Perjantaina, 25.03.2011 klo 19:50  
+
0
Helpoin tapa on juuri tuo houkuttelu niin että koira saa päivittäisen ruokansa siellä ja silloi tällöin jotain herkkua, luuta tai vastaava. Näin ollen häkistä tulee mukava paikka ja samalla ehdollistuu sille ja näin ollen tulevaisuudessa se menee sinne kiltisti, siihen voi liittää käskyn jos haluaa mutta sekään ei ole pakollinen. Toki jos koira on häkissä suurimman osan päivästä voi tuo olla oireilua tylsyydestä tai siitä että tarvitsee ihmiskontaktia. Koska tokihan koira on oppinnut että lenkin jälkeen häkkiin ja jos muuta sen kanssa ei tehdä, luonnollisesti koira alkaa sitä vieroksumaan. Nameilla ja ruaalla houkuttelu ei tarkoita että sitä pitäisi tehdä koko loppu elämä, mutta sillä saa hyviä, varmoja ja suht nopeita tuloksia. Jokainen väkisin veto häkkiin pahentaa koiran haluttomuutta mennä, koska silloin häkkiin meno on sama kuin rangaistus.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Perjantaina, 25.03.2011 klo 21:11  
+
0

zirppa kirjoitti:

Jokainen väkisin veto häkkiin pahentaa koiran haluttomuutta mennä, koska silloin häkkiin meno on sama kuin rangaistus.


Ei vaan se on koiralle pakote ja haaste.
Koira iskee liinat kiinni, tyhmä/tietämätön/välinpitämätön omistaja vetää sen häkkiin väkisin perässään, eikä kukaan oppinut mitään. Kun taas viisas omistaja haastaa koiran turvallisesti - pitämällä vain hihnasta ja odottamalla milloin koira antaa periksi ja menee häkkiin eli periaatteessa kummassakin tilanteessa koiralla on pakote, mutta viimeisimmässä koiran on vain tyydyttävä tilaansa, vaihtoehtoja ei ole. Ensimmäisessä jätetään koiralle vaihtoehto osoittaa mieltään.

Mietiskelin, että paras tapa olisi varmaankin odottaa milloin koira menee sinne vapaaehtoisesti. Kun pakoon ei pääse ja eteenpäin ei halua - häkkiin, on vaihtoehdot koiralla vähissä. Eteenpäin ja häkkiin on vain mentävä, eikä siitä keskustella. Itse vaan kannattaa varata aikaa ja varustautua pitkällä pinnalla. Kun koira lopulta luovuttaa ja menee häkkiin - palkitaan ruhtinaalisesti. Näin syntyy koiralle voimakas kontrasti - temppuilu ei ole yhtään kannattavaa ja suosiolla häkkiin meno on enemmän kuin kannattavaa.
Tätä kun toistelee pari kertaa päivässä viikon päivät, pitäisi hommaan tulla jo kosketusta ja sen sujua ilman suurempaa teatteria.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Perjantaina, 25.03.2011 klo 21:43  
+
0
Tässä tapauksessa kumpikin keinoista voi käydä, koska emme tiedä miksi koira on alkanut laitta vastaan häkkiin menoon. Jos kyseessä on se että koira on aina häkissä ja häkin kokokin vaikuttaa niin tokihan koira on jo ketjuttannut, mamma pyytä luokse, ottaa kiinni, lenkki loppu ja häkkiin.
Silloin kannataa käyttää vain positiivista keinoa, jos kyse on muusta kokeilusta voi pakoitteet toimia, tosin kuinka pitkä aikainen tulos on ja se miksi koira aloitti, jää selvittämättä ja voi myöhemmin huonolla tuurilla uusiutua pahempaana, jopa niin että siinä vaiheessä väkisin laittaminen uhkaa molempia.

Myös toiminnan ja liikunnan lisääminen itsessään voi poistaa koko ongelman.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Lauantaina, 26.03.2011 klo 08:55  
+
0
Koira ei mene häkkiin, koska se ei halua. Häkki on koiralle paikka, jonne mennään lenkin jälkeen, jossa sillä ei ole seuraa ja ns. pientä puuhaa. Koiralla on häkissä aktiviteettia enemmän kuin monella koiralla kerrostalon yksiössä. Se voi seurailla lintuja, oravia, ohikulkijoita, kuunnella erilaisia ääniä jne.
Kun koiralle antaa vaihtoehdon, että häkkiin on vain mentävä, poistuu ongelma, jossa koiralla on asiasta päätösvalta. Voimakas kontrasti on lähes yksi parhaista keinoista saada koira ns. kuriin, koska koiralle häkkiin meneminen on tällöin erittäin kannattavaa ja temppuilu ei ole, siitä seuraa vain harmia.
Koiralle täytyy antaa mahdollisuus oppia itse, sillä silloin koira oppii parhaiten. Kun se omalla toiminnallaan, jonka se on keksinyt ihan itse, saavuttaa jotakin suurta ja mahtavaa, kuten puoli kiloa lenkkimakkaraa ja puolen tunnin kepin heittelyn, ei sen mielestä ole kannattavaa jättää tätä tarjousta väliin. Se, ettei koira halua mennä häkkiin, on koiralle jokin iso iso harhi ja kun häkkiin menemisestä tekee ison ison ison ison ilon, on koiralle selää, että häkkiin meneminen on paljon kannattavampaa.
Houkuttelulla häkkiongelmissa yleensäkin on omat ongelmansa - koira ensinnäkin houkutellaan, joka tarkoittaa sitä, että koiralla on aina toinen vaihtoehto. Myöskin, jos koiralle houkuttelullakaan häkkiin menemisestä ei saa kannattavaa, voi houkuttelusta itsestään tulla koiralle epämiellyttävä mielikuva. Makkara heitetään häkkiin - koira menee perästä - ovi sulkeutuu ja omistaja poistuu paikalta. Jokainen voi miettiä minkä yhtälön koira tekee... Kun koira oppii itse häkkiin menemisen upeat puolet, pienellä avustuksella, on tulokset yleensä huomattovasti paljon paremmat ja pidempi kestoiset.
Tämä sama pätee kaikkeen muuhunkin koulutukseen. Omistaja pitää namia kädessään - koira tympääntyy namin havitteluun ja istahtaa takamukselleen - nami tulee välittömästi. Kohta koira tajuaa, että istahtaminen on se kannattava juttu, eikä omistajan sormien pureminen namin saamiseksi.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Lauantaina, 26.03.2011 klo 15:08  
+
0
Molemmat keinot pitää tehdä vähitellen, jos omistaja poistuu molemmissa tapauksissa heti, on kokiran kannalta lopputulos sama.
Houkuttelulla tässä tarkoitettiin että ruoka odottaa häkissä, ei jolloin koira oppii tässäkin tapauksessa itse että häkkiin meno kannattaa. Ei niin että makkara kädessä ohjataan koira häkkiin.

Joka tapauksessa aloittaja saa poimittua ne vinkit mitä tarvitsee, joten tästä kinaaminen on taas aivan turhaa, enkäs itä omasta toimesta jatka.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Sunnuntaina, 27.03.2011 klo 01:47  
+
0
Meillä ei ole häkkiin menenis ongelmaa mutta huoneeseen portin taakse meno oli vielä jokin aika sitten sellaista "ota kiinni jos saat"-meininkiä. Sheba ei olisi millään halunnut mennä yhteen huoneeseen portin taakse yöksi. Kun huomasi, että alkoi olla ilta ja nukkumaan meno aika, se pysyi huoneesta mahdollisimman kaukana ja sen joutui kantamaan sinne iltaisin. Kyllästyin tohon ja aloin kokeilemaan, mitä meinaa kun houkuttelen namien kanssa sen sinne ja ei mennyt kauaa kun huomasi että huoneeseen kannattaa tulla mun perässä kun mulla nameja ja vielä ennen nukkumaan menoa tehdään muutama temppu, että saa ne namit. Koira jää todella mielellään nykyään huoneeseen ja menee sinne nykyään ihan itsekkin nukkumaan jo hyvissä ajoin eikä edes hyppää pedistä enää ylös, vaikka suljen portin ennen kuin itse menen nukkumaan. Mietin vaan, että miten koira ylipäänsä kokee tuon huoneen, koska se toimii myös eristyssellinä kun tekee tiettyjä kiellettyjä asioita, esim. komentaa vanhempia koiria pois mun luota. Silloin kannan sen samantien portin taakse jäähylle ja jätän sen sinne pällistelemään säälittävän näköisenä ja päästän jonkin ajan päästä sitten pois.

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Maanantaina, 28.03.2011 klo 16:39  
+
0
Neron kanssa aloin ensin heittelemällä nameja/leluja häkkiin ja pyysin sitä menemään maahan siellä häkissä (ei kyllä tarvitse jos ei halua) sitten ku se meni jo sujuvasti hakemaan niitä sieltä niin yhdistin vihjesanan "koppiin". Nykyään Nero osaa mennä käskystä koppiin makuulle. Ja myös pysyä siellä vaikka häkki auki.
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: KOIRA EI MENE HäKKIIN - Maanantaina, 28.03.2011 klo 16:39  
+
0
Neron kanssa aloin ensin heittelemällä nameja/leluja häkkiin ja pyysin sitä menemään maahan siellä häkissä (ei kyllä tarvitse jos ei halua) sitten ku se meni jo sujuvasti hakemaan niitä sieltä niin yhdistin vihjesanan "koppiin". Nykyään Nero osaa mennä käskystä koppiin makuulle. Ja myös pysyä siellä vaikka häkki auki.
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010


 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28249
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 15:30)