Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 22.06.2015 klo 12:23

Koira näykkii vieraita, apua kaivataan...

MyyMyy

MyyMyy
Viestimäärä: 2

KOIRA NäYKKII VIERAITA, APUA KAIVATAAN... - Maanantaina, 22.06.2015 klo 12:23  
+
0
Eli 1,5 v ranskis narttu heittäytyy todella hankalaksi vieraiden ihmisten seurassa ja erityisesti vieraassa paikkassa. Näykkii varpaita, käsiä, jalkoja pohkeesta takamukseen ja komentaa haukkumalla. Saattaa komentaa ja näykkiä myös minua mutta ainoastaan vieraassa paikassa. Samoin ei kuuntele käskyjä ja koiraa ei siis komeltamalla saa lopettamaan.

Koira menee ikään kuin ylikierroksille, toiminta on mielestäni huomion hakua, aseman testausta siinä samalla ja leikkiin kutsua mutta se saa jo melko totiset mittasuhteet. Kiellot ei auta, ne kiihdyttävät koiraa entisestään.

Koiraa on yritetty olla huomioimatta mutta se epäonnistuu viimeistään siinä kohtaa kun se alkaa puremaan sen verran kovaa ettei enää pysty vaan seisomaan paikallaa kädet puuskassa ja tuojottamaan kattoon.

Koska komentaminen ei auta eikä koiraa saa muutenkaan hallintaan olisi seuraavaksi testissä ihan paikalta poistuminen, toiseen huoneeseen. Mitä luulette ? Kokeeko koira tämän niin että se on nyt the boss ja muut väistää vai toimiiko niin kuin ajattelisin eli rangaistuksena koska huomiota se hakee ja silloinhan tulos olisi päin vastainen ?

Kotona tätä ongelmaa ei ole ja kotiväki saakin olla ihan rauhassa. Koira on kuin unelma, lepäilee matolla ne ajat kun ei tehdä mitään.

Koira on tullut meille yli vuoden ikäisenä ja sillä on muitakin paneutumista vaativia juttuja kuten tassujen, korvien ja muiden käsittely. Ne ovat edenneet hyvin, samoin ulkona remmissä riehuminen on saatu kuriin. Aluksi hihnaa revittiin ja jalkoja näykittiin aika paljonkin.

Muuta taustaa vielä käytöksestä jos näillä on jotai merkitystä:

- Kävelee nätisti hihnasta
- Ottaa kontaksia lenkillä
- Ei rähjää toisille koirille
- Ohittaa myös toiset koirat useimmiten ihan sujuvasti, jos toinen koira kovasti höösää menisi tämäkin mielellään leikkimään.
- Odottaa lupaa syödä
- Osaa perus käskyjä, istu, maahan, odota jne ja lisää opetellaan
- Jos yrittää vaikka kiusata meidän kissoja kääntyy välittömästi käskystä pois
- On sosiaalinen, ei ongelmia toisien koirien kanssa ja samoin pitää kaikista ihmisistä

Muuten koira on siis kuin unelma ja paremmaks vieläi muuttuu koko ajan :)



Vinkkejä ja kokemuksia siis kiitos :)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: KOIRA NäYKKII VIERAITA, APUA KAIVATAAN... - Maanantaina, 22.06.2015 klo 13:25  
+
0

MyyMyy kirjoitti:


Koska komentaminen ei auta eikä koiraa saa muutenkaan hallintaan olisi seuraavaksi testissä ihan paikalta poistuminen, toiseen huoneeseen. Mitä luulette ? Kokeeko koira tämän niin että se on nyt the boss ja muut väistää vai toimiiko niin kuin ajattelisin eli rangaistuksena koska huomiota se hakee ja silloinhan tulos olisi päin vastainen ?


Miksette poistaisi koiraa pois tilasta, koirahan se on joka käyttäytyy huonosti ettekä te?
Mulla ei ole näykkivää ja haukkuvaa koiraa, mutta jos olisi, pitäisin ensisijaisesti tärkeimpänä sitä ettei koira pääse toteuttamaan itseään. Joko sitten pitämällä sen hihnassa ja antamalla sille käskyn miten olla vieraiden kanssa, opetella ihan alusta asti mikä on sallittua ja mikä ei.

Eikä mun mielestä vaan voi seistä paikallaan jos koira puree/näykkii/komentaa. Mulle on ehdottoman tärkeää että koira tajuaa mahdollisimman pian ettei sellainen käytös ole missään nimessä sallittua (jo ihmisten turvallisuudenkin vuoksi, pienikin koira voi riehaantuessaan tehdä jälkeä, vaikkei vihaisesti sitä tekisikään). Omalle lentäisi aika nopeasti tiukka ärräpää ja paikalta poistaminen (häätö) jos noin tekisi. Rauhoittumisen jälkeen kokeilu uudestaan ja toistoa jos tarvitsee. Toki koirat ja omistajat on erilaisia, itse en vain olisi huomoimatta koiraa jonka käytös on noin räikeästi perseilevää.

MyyMyy

MyyMyy
Viestimäärä: 2

VS: KOIRA NäYKKII VIERAITA, APUA KAIVATAAN... - Maanantaina, 22.06.2015 klo 15:36  
+
0
Jep, koska koiran kierrokset vaan lisääntyy jos siihen kiinnittää mitään huomiota poistuminen on oikeastaan ainoa tilanne missä se rauhoittuu. Sen kurittaminen, pois vieminen etc on vaan lietsomista kuten yritin tossa aloituksess kyllä mainita ;) ja toki olemme näitä jo kokeilleet.

Poistuminen ja koiran yksin jääminen ovat juuri sitä mitä se ei nimittäin tolla toiminnalla hae, vaan se hakee mitä tahansa huomitota, painia jne.

Ja tosiaan , tarkoitus olisikin ettei koira pure, oli se iso tai pieni niin purra ei saa. Siihen mä tässä kai apua tai oikeastaan KOKEMUKSIA kyselin ;)

Olisiko siis jollain sanottavaa kenen koira tätä on joskus tehnyt ?

Ollaan kyllä menossa tänään jo ihan ammattilaisen paikkeille, varasin juuri ajan mutta kokemuksia on aina silti hyvä jakaa. Voi olla apua muillekkin.

Kiitos sullekkin kuitenkin vastauksesta, jossain toisessa tilanteessa tai koirassa varmaan toimisikin :)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.06.2015 klo 21:51)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: KOIRA NäYKKII VIERAITA, APUA KAIVATAAN... - Maanantaina, 22.06.2015 klo 18:56  
+
0
Mä haluaisin ihan mielenkiinnosta kuulla miten koira sitten reagoi kun se vietiin tilanteesta pois (tällä nyt siis tarkoitan koiran viemistä joko fyysisesti tai käskyllä eristykseen ihmisistä, portin/oven taakse)? Miten tilanne päättyi?

Koiran viemisestä toiseen huoneeseen ei tarvitse omalta osalta tehdä mitään painia jos se huomiota haluaa. Koiralla voi olla vaikka valjaat päällä joista ottaa kiinni ja viedä pois tilasta missä vieraat ovat (toisen luona voi miettiä etukäteen rauhoittumispaikkaa kodin omistajan kanssa). Ei tarvitse sanoa mitään tai sen enempää tehdä eleitä tai huomioida koiraa.
Vieraille on kuitenkin varmasti aika ahdistavaa (jopa mullekin ajatus tuollaisesta koirasta on inhottava, vaikka "koiraihmisiä" olenkin) jos koira näykkii perseestä tai jaloista, eikä siinä voi kauheasti jäädä odottamaan että koira vain rauhoittuu, vaan jotain täytyy tehdä ja koiran käytökseen puuttua aika nopeasti. Enkä mä vieraana haluaisi poistua paikaltakaan sen koiran takia.

Jos koiran käytös on vain huomionhakuisuutta ja ylikierroksilla pämppäämistä, niin pelkän ongelman poistamisen lisäksi kannattaa miettiä miten sen koiran sitten haluaa vieraiden kanssa/vieraassa paikassa käyttäytyvän. Ja koska ongelmaa ei ilmene oikein muissa tilanteissa, niin voisi olettaa että koiran hermot olisi ihan ok ja rauhoittumista opettamista vieraassa paikassa voisi opettaa ihan kädestä pitäen.

Enkä mä edelleen toitota minkään ainoan oikean tavan perään, kunhan pohdiskelen ääneen jos jotain vinkkejä poimisitkin. Ja haluan kyllä kuulla millaista apua ammattilaiselta saat ja auttoivatko ne :)

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: KOIRA NäYKKII VIERAITA, APUA KAIVATAAN... - Lauantaina, 11.07.2015 klo 22:56  
+
0
Mä tuun nyt tänne ihmettelemään kun liippaa aika lähelle aloittajan ongelmaa.

Ollaan tälläkin hetkellä mökillä, jossa mukana myös +80v mummo, joka ei juurikaan ymmärrä koirista tai osaa komentaa niitä tms. Mummolla myös paljon kremppaa ja sairauksia. Nyt Mori on ruvennut vahtaamaan mummoa aina välillä, seuraa mummoa kuono kiinni jalassa, siis todella intiimisti kuin haastaen ja välillä mummon istuessa se saattaa mennä nuolemaan kättä tosi rajusti tai näykkimällä mummon polvea. Mummo ei itse suostu komentamaan koiraa, tai jos komentaa niin sanoo niin voimattomasti ettei Mori ole kuulevinaankaan lopetuskäskyä. Oon siis itse komentanut koiran aina pois ja uskoo kyllä kerrasta, mutta saattaa mennä hetken päästä uudelleen näykkimään.
Viime yönä Mori yritti myös mennä mummon luokse (en tiedä yrittikö mennä sinne nukkumaan vai härkkimään) kun nukutaan samassa tilassa. Taas uskoi kun komensin, mutta hetken päästä yritti taas uudelleen mennä mummon luokse.

Voisiko olla juuri kyse siitä että Mori kokee mummon alempiarvoiseksi, kun mummo ei komenna eikä välitä jos Mori törttöilee? Vai jostain koiran aistimuksesta että kyseessä on vanha ja elämän ehtoopuolella oleva ihminen ja sitä pitää "vahdata" ja huolehtia? Vinkkejä, miten tuon saisi kitkettyä pois (pahoittamatta herkän mummon mieltä) jotta voisimme olla mökillä ilman huolta mummon turvallisuudesta? :neutral:
Shiba, Mori ♂
Blogi

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 17:45)