Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 14.03.2011 klo 21:19

Koira pieneläinten kanssa

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

KOIRA PIENELäINTEN KANSSA - Maanantaina, 14.03.2011 klo 21:19  
+
0
Miten voisi kouluttaa koirasta pois stressaaminen ja valppaus pienten eläinten ollessa vapaana samassa tilassa? Ei ole mitenkään saalisviettinen niitä kohtaan, osaa olla nätisti jos eläimet tulevat haistelemaan, mutta on jatkuvassa "hälytystilassa" ja valpas stressaavalla tasolla.

Hyvien herkkujen kera kuuntelee toisella korvalla, mutta vinkuminen ei lopu missään vaiheessa. Olen myös yrittänyt odottaa kaikissa liikkeissä niin kauan, että koira rentoutuu ennenkuin mitään tapahtuu, mutta rentoutumista ei vain tule. Koira on paimensukuinen, joten tämäkin tietenkin vaikuttaa tuohon vikkelien jyrsijöiden kiinnostavuuteen.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: KOIRA PIENELäINTEN KANSSA - Tiistaina, 15.03.2011 klo 07:30  
+
0
Opeta ensin koiralle käsky, joka tarkoittaa, että koiran kuuluu olla rauhoittua.
Voit opettaa sitä joka tilanteessa silloin, kun koira on rauhoittumassa - koiraa menee nukkumaan tai lepäämään, hylkää kiinnostuksen kohteensa jne. Opeta käskyä muun koulutuksen ohella, kun koira on alkanut väsymään peruskoulutusjuttuihin.
Sitten voit opettaa luopumis-käskyn. Eli nami tai lelu käteen tai kun koira tulee rapsuteltavaksi, älä huomio ja kun koira luopuu näistä eli esim kääntää katseensa pois tai lähtee pois, palkkaa se.

Sitten kun koira on oppinut käskyn sanasta ja tottelee sitä, ala käyttämään sitä pikku eliöiden kanssa. Koulutusvaiheessa palkkaamiseen kannattaa panostaa, muttei käskystä saa tehdä mitään numeroa.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRA PIENELäINTEN KANSSA - Maanantaina, 21.03.2011 klo 19:34  
+
0
Mä vältän ton tilanteen sillä, että marsut ei ole vapaana samassa tilassa koiran kanssa. Kaikki on paljon rennompia silloin ja mä en koe mitään tarvetta pitää niitä samassa tilassa vapaana jos on mahdollisuus pitää koira sen aikaa eri huoneessa. Monesti olen ajatellut, että kivahan se olis kun kaikki vois rauhassa olla samassa tilassa yhtäaikaa vapaana, mutta mä en jaksa, se vaatis multa sen että oisin jatkuvasti valppaana kieltämässä, käskemässä tms, mieluummin annan marsujen juosta keskenään ja itse ei tartte huolehtia ja koiraakaan ei tartte joka välissä olla ojentamassa.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: KOIRA PIENELäINTEN KANSSA - Maanantaina, 21.03.2011 klo 22:32  
+
0

eepi78 kirjoitti:

Mä vältän ton tilanteen sillä, että marsut ei ole vapaana samassa tilassa koiran kanssa. Kaikki on paljon rennompia silloin ja mä en koe mitään tarvetta pitää niitä samassa tilassa vapaana jos on mahdollisuus pitää koira sen aikaa eri huoneessa. Monesti olen ajatellut, että kivahan se olis kun kaikki vois rauhassa olla samassa tilassa yhtäaikaa vapaana, mutta mä en jaksa, se vaatis multa sen että oisin jatkuvasti valppaana kieltämässä, käskemässä tms, mieluummin annan marsujen juosta keskenään ja itse ei tartte huolehtia ja koiraakaan ei tartte joka välissä olla ojentamassa.



Tällä hetkellä ei ole muita ovellisia huoneita erottamassa kuin pieni vessa ja sinne en viitsi koiraa pönkätä :D Mutta onneksi ollaan pian muuttamassa poikaystävän kanssa isompaan kämppään niin sitten voin pitää myös erillään vapaana noita.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28216
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 21:15)