Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 17.05.2017 klo 18:55

Koiran haukkumisen pois kitkeminen

Pasa

Pasa
Viestimäärä: 6

KOIRAN HAUKKUMISEN POIS KITKEMINEN - Keskiviikkona, 17.05.2017 klo 18:55  
+
0
Hei!

Minulla on 9kk ikäinen rotikkamix narttu, joka on oppinut ystävän koiralta ärsyttävän tavan: se haukkuu kaikki äänet jota se kuulee. Kyseessä ei ole vahtihaukkumista, vaan opittu tapa jolla pitää ilmoittaa kaikki asiat mitkä koira kuulee. Ollaan yritetty torumista joka kerta kun haukahtaa ja käskeä menemään maaten, mutta se haukkuu siellä maassakin. Toinen asia mitä olen kokeillut on huomiotta jättäminen ja se on huomattavasti vähentänyt haukkumista (yleensä vaan päästää sellaisia äänettömiä vuhkasuja, ihan kuin vain ilmaa päästäis nenästä ulos). Voisiko se olla jonkin sortin huomionhakuakin? Teenkö oikein kun jätän huomioimatta?

Toinen asia on myös ulkona vastaan tulevat koirat, joista pitää aina ilmoittaa. Millä tavoin tästä pääsisi järkevin tavoin eroon? Itse olen kokeillut vaan kiinnittää koiran huomio itseeni ja nameihin koiran nähdessä ja ohitustilanteissa.

SimoHei

SimoHei
Viestimäärä: 15

VS: KOIRAN HAUKKUMISEN POIS KITKEMINEN - Keskiviikkona, 17.05.2017 klo 19:31  
+
0

Pasa kirjoitti:

Hei!

Minulla on 9kk ikäinen rotikkamix narttu, joka on oppinut ystävän koiralta ärsyttävän tavan: se haukkuu kaikki äänet jota se kuulee. Kyseessä ei ole vahtihaukkumista, vaan opittu tapa jolla pitää ilmoittaa kaikki asiat mitkä koira kuulee. Ollaan yritetty torumista joka kerta kun haukahtaa ja käskeä menemään maaten, mutta se haukkuu siellä maassakin. Toinen asia mitä olen kokeillut on huomiotta jättäminen ja se on huomattavasti vähentänyt haukkumista (yleensä vaan päästää sellaisia äänettömiä vuhkasuja, ihan kuin vain ilmaa päästäis nenästä ulos). Voisiko se olla jonkin sortin huomionhakuakin? Teenkö oikein kun jätän huomioimatta?

Toinen asia on myös ulkona vastaan tulevat koirat, joista pitää aina ilmoittaa. Millä tavoin tästä pääsisi järkevin tavoin eroon? Itse olen kokeillut vaan kiinnittää koiran huomio itseeni ja nameihin koiran nähdessä ja ohitustilanteissa.



Itse olen treenannut toisten koirakoiden kanssa kohtaamisia/näkemistä sopivalla etäisyydellä ja siitä lähentäen. Näin toisiin koiriin reagointi on vähentynyt ja kontaktiin omistajaan parantunut. Itsehillintä parantunut ja pelko hävinnyt.

https://www.youtube.com/watch?v=Jp_l9C1yT1g Yksi video haukkumisesta.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.05.2017 klo 19:32)

Mirre

Mirre
Viestimäärä: 4

VS: KOIRAN HAUKKUMISEN POIS KITKEMINEN - Lauantaina, 27.05.2017 klo 18:22  
+
0
Koirasi haukkuminen äänille voi hyvin olla huomionhakua. En suosittele torumaan koiraa, koska näin ollen koirasi saa sinulta huomiota, mitä kenties pyysikin haukkumalla. Muutenkin, jos huomioimatta jättäminen on kohdallanne toiminut, kannattaa jatkaa sillä linjalla!

Remmihaukkumisenkin osalta sanoisin, että olet tehnyt oikein. Tosin itse en herkuilla lähtisi välttämättä koiralta katsekontaktia/huomiota hakemaan itseeni, koska haluan koiran kulkevan lenkeillä ilman, että se alkaisi missään vaiheessa kerjäämään minulta herkkuja. Voit vaihtoehtoisesti esimerkiksi hakea puheella huomiota itseesi.

Tsemppiä! :)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 27.05.2017 klo 18:23)

SimoHei

SimoHei
Viestimäärä: 15

VS: KOIRAN HAUKKUMISEN POIS KITKEMINEN - Perjantaina, 02.06.2017 klo 13:14  
+
0
http://canislehti.fi/data/documents/haukkumista.pdf Hyvää luettavaa haukkumisesta!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 02:15)