Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 18:07

Lattiapelko koiralla

Jani82

Jani82
Viestimäärä: 1

LATTIAPELKO KOIRALLA - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 18:07  
+
0
Terve,

En nyt osaa sanoa tuliko oikean aihealueen alle, mutta toivottavasti täältä saisin neuvoja tai jos joku koirapsykologi vois tulla opettamaan meidän koiraa tässä ongelmassa. :)

Otsikko saattaa kuulostaa oudolta, mutta näin todellakin on meidän perheessä.
Meillä on hieman yli 6-vuotias Chihuahua, joka pelkää paljasta lattiapintaa kuollakseen.
Hyppii matolta toiselle, jos mattojen välissä ei ole liikaa paljastapintaa. Jos etäisyys on suurempi niin kävelee todella varovaisesti raajat äärimmilleen jännitettyinä ja kynnet esillä paljaan lattiakohdan peruuttaen, kyllä takaperin. Loppuvaiheessa ottaa vielä spurtin jolloin sutiminen älytöntä ja liukastelee sekä kaatuilee miten sattuu. Asumme kahdessa kerroksessa, jolloin koira joutuu menemään puisia rappusia pitkin, joissa alku menee aina ihan ongelmitta mutta viimeisessä askelmassa ylöspäin mentäessä ottaa perinteisen spurtin ja liukastelee, kompuroi ja kaatuilee yläpäässä.

Tämä ongelma on vaan pahentunut ajan myötä ja koira on suoranaisessa paniikissa jos joutuu lattialle menemään mm. tärisee.
Tässä nyt on huoli alkanut itsellekin tulemaan, koska aristelee (nostelee ilmaan) jo takajalkojaan valmiiksi näissä siirtymissä, että kohta loukkaa itsensä isommin ja on varmasti välillä jo lievemmin loukannutkin (itse epäilemme venähdyksiä lihaksissa).

Tuntuu, että meidän koiran psykologia pitäis saada kääntymään näissä lattiatilanteissa. Eli hänet pitäisi saada rauhassa kulkemaan paljaat lattia-alueet, eikä jäykistää koko kroppaa ja ottaa kynsiä esille jolloin liukas pinta on vielä liukkaampi. Itsellä ei vaan taitoa löydy opettamaan/kääntämään hänen psykologiaa.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, ennenkuin koira loukkaa itsensä pahemmin. Kokolattiamattoja emme kyllä lähde asuntoon tämän takia laittamaan ja vaikka onkin sylikoira niin kantamaankaan paikasta A paikkaan B emme haluaisi alkaa.

Asumme Turun alueella, jos apuja joku mahdollisesti haluaa tarjota tai osaa neuvoa henkilöä.
Muutkin neuvot tervetulleita.

Jani

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: LATTIAPELKO KOIRALLA - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 18:20  
+
0
En osaa neuvoa kuin että mitä itse tekisin. Eli ottaisin kaikki matot pois ja antaisin tottua lattiaan. Leikkaisin kynnet niin usein kuin mahdollista jotta niiden päällä käveleminen olisi mahdotonta. Antura pitää kyllä, niitä voi vaikka vähän jopa "vahailla" jotta ne saisivat enemmän pitoa.
Oma koira oli hämillään kun tuli minulle laminaattilattian takia. Se oli asunut sitä ennen muovilattialla jossa pito on erilaista. Sen koordinaatiokykykin oli olematon ja se näin ollen törmäili seiniin eikä päässyt hyppäämään sängylle liukkaalta lattialta. Mutta otin yhden ison mattoni pois ja annoin tottua. Nyt ei suurempaa ongelmaa.
Ei saa itsekään hätääntyä jos koira hätääntyy. Perus "koirapsykologiaa".

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: LATTIAPELKO KOIRALLA - Perjantaina, 03.12.2010 klo 17:31  
+
0
Mun koiralla on sama juttu kuin aloittajalla.
Liukkailla lattiolla pelkää kävellä ja jos se on aikeissa ylittää lattian ja ajattelee sitä, se sössii koko homman -sutii.
Joskus taas kävelee kuin ei mitään, silloin sillä on mielestäni muuta mielessä eikä panikoi sitä lattiaa.
Luulen pelon johtuvan liukastumisista -kipua. Lisäksi koirallani on lievä vesipää ja koordinaatiokyky ajoittain huono. Kuin se ei luottaisi itseensä. (jos näin voi sanoa)

Siihen en osaa sanoa mitään voiko pelon vielä kouluttaa pois ja miten.
Meillä on paljon mattoja.

Muok. koiralleni tehtiin viime vuonna väärä diagnoosi; nivelrikko selässä. Silloin ajattelin pelon johtuvan nivelrikon aiheuttamasta liukastumis pelosta, kivusta.
Myöhemmin löydettiin lievä vesipää ja neurologin mukaan se voi aiheuttaa esim. jalkojen heikkoutta ja huonoa hallittavuutta.
Pikkukoirilla kun on yleistä esim. patellaluksaatio, joka voi aiheuttaa pelkoa tietyssä liikkumisessa
-kivun välttely. Silloin en usko koulutuksella olevan kovin suurta merkitystä, jos koiralla on terveydessä vikaa.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 03.12.2010 klo 17:38)

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: LATTIAPELKO KOIRALLA - Lauantaina, 04.12.2010 klo 10:44  
+
0
Mä tekisin samoin ku myrkku. Eli matot pois ja olla niinkuin ei huomaiskaan koko koiraa ja sen pelkoa. Ja mä estäisin esim juuri tuossa rappukäytävässä noita spurtteja siis pysähtyisin ja odottaisin että koira rauhottuu. Ja sitten vasta matka jatkuu. Tai jos tuntuu hirveeltä antaa koira räpiköidä liukkaalla lattialla niin aloittaisin sen rauhottumisen jo ennen kun tilanne on päällä. Että ei päästä koiraa siiihen spurtti vaiheeseen. Käytössä esim extra mahtava lelu tai tosi hyviä nameja. Ja etenimene hitaasti. :)
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545697
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265844
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 12:45)