Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 20.11.2010 klo 14:43

Miesviha ja vähän muutakin

monna

monna
Viestimäärä: 3958

MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Lauantaina, 20.11.2010 klo 14:43  
+
0
Otsikoksi en keksinyt parempaa mutta olkoot nyt tuo.

Elikkä meillä ollut nyt tämä rescuenarttu reilu pari viikkoa. Alusta asti se on vierastanut miehiä ja ei siinä mitään, ei sen tarviikkaan vieraiden miesten kanssa kaveerata mutta tuon saman katon alla asuvan kanssa sen olisi kyllä hyvä tulla toimeen.

Ollaan tehty alusta asti niin että mies on syöttänyt nameja ja ottaa niitä hyvin epäluuloisesti ja varovasti. Sheba on kiinnostunut miehestä, tarkkailee mitä se tekee mutta on kuitenkin koko ajan hyvin epäluuloinen. Pahin on silloin kun olen koiran kanssa samassa huoneessa, niin koira kokee että mies on uhka ja ilmeisesti suojelee minua. Kun mies tulee huoneeseen tai kulkee ohi, alkaa murina ja haukkuminen. Toiminko tuossa tilanteessa oikein kun kiellän koiraa tiukasti? Ei kai se pahenna tilannetta kun kuitenkin koira selvästi pelkää?

Namien syöttö tilanteet on myös vähän hassuja ja ei oikein tiedetä, miten pitäisi toimia. Alussa Sheba otti mieheltä nameja murisematta. Sitten alkoi sellainen että kun mies oli antamassa namia, alkoi murisemaan. Silloin tietenkin mies vetäisi aina samantien namin pois ja tarjosi hetken päästä uudelleen kun lopetti murinan, ettei tule palkittua koiraa siitä että murisee. Nyt on tilanne monesti se että Sheba ottaa namin, syö sen ja alkaa sen jälkeen murisemaan. Tämä tilanne aiheuttaa päänvaivaa. Mitä tuossa tilanteessa pitää tehdä kun koira vasta namin annon jälkeen alkaa murisemaan ja tuijottamaan miestä? :mietiskel:

Sitten seuraavaan ongelmaan. Tähän olen kyllä jo saanut neuvoja toisaalta mutta kysellään nyt vielä täältäkin jos saisi vaikka lisää vinkkejä. :hymy:

Sheballe ruoka on hirmu tärkeä asia ja tämä on alkanut näkyä hyvin selvästi. Ruokien annostelutilanteet on suurin ongelma. Pojat ovat tottuneet odottamaan keittiössä ruokaansa ja istuvat/makaavat nätisti kun laitan niille evästä kuppeihin. Sheba taas on sellainen että vouhkaa keittössä, välillä yrittää ottaa ennen aikojaan ruuat pöydältä ja tunkee päätään ruokasäkkeihin. Ruokajonossa Sheba saattaa näyttää hammasta Lexalle ja murista, tähän mennessä olen kerennyt aina väliin ja mitään ei ole tapahtunut. Kun noin on käynyt, olen vienyt Sheban portin taakse odottamaan. Minun lauman johtajana ei tarvitse sietää ruokajonossa tuollaista kukkoilua keneltäkään. Toiminko oikein? Olen myös tehnyt monesti niin että ennen ruokien laittoa vien Sheban portin taakse odottamaan, annostelen ruuat, annan ne pojille ja vien sitten Sheballe ruuan sinne portin taakse ja saa syödä omassa tilassa. Itse ruokailutilanteet ovat menneet tähän asti hyvin. Sheba pystyy syömään ruokansa samassa tilassa poikien kanssa, silloin ei ole mitään ongelmaa kun kaikki keskittyy omaan annokseensa. Tottakai vahdin vieressä ettei Sheba mene ottamaan Aapolta, se kun hitain syöjä. Olisiko kuitenkin hyvä ottaa ihan tavaksi että ennenkuin alan laittamaan koirille ruokia, menee Sheba omaan tilaan odottamaan ja saa siellä ruokansa?

Tänä aamuna kun kaivoin kaapista luut koirille, Sheba odotellessa irvisti ja nappasi Lexaa kuonosta. Vein samantien Sheban portin taakse, annoin luut pojille ja sitten päästin Sheban pois ja se sai luunsa. Toiminko tässä tilanteessa oikein?
(Viestiä on muokattu lauantaina, 20.11.2010 klo 14:47)

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Lauantaina, 20.11.2010 klo 16:17  
+
0
Mulle tuli heti ensimmäiseksi mieleen se, että Sheballe pitäisi saada tuo sun miehesi hyödyllisemmäksi ja nostaa miehesi arvoa sen silmissä. Mitäs jos miehesi hoitaisi Sheban ruokinnan? Muutenkin, se että mies antaisi luut ja muut herkut, koira pikkuhiljaa huomaa, että toihan on hyvä tyyppi, tolta tippuu ruokaa!

Miten sitten miehesi antaa niitä nameja koiralle? Katteleeko se sitä silmiin vai istuuko paikallaan katsellen muualle? Aluksi voisi olla parempi, että mies istuisi lattialla, namit miehen vieressä, josta Sheba voisi oma-aloitteisesti niitä napsia. Vähän että, "lähellä miestä=ruokaa". Kädestä syöttämistä ja käden "tarjoamista" välttäisin, koska kerroit, että siitä tulee murinaa. Ja miestä ohjeistaisin, että ei edes katso koiraa, vaan antaa sen tehdä aloitteet. Ja muutenkin arjessa kehottaisin välttämään "uhkaavia" katseita, joita mies ei varmasti näe, että voisivat olla uhkaavia, mutta jos koira niin ne kokee? Onko murinalle mitään tiettyä kaavaa, jotain mikä sen selkeästi laukaisee?
WeCoCaN
WeCoCaU

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Lauantaina, 20.11.2010 klo 17:58  
+
0
^ Unohdin mainita että mies on antanut silloin tällöin ruuan. Ei joka päivä mutta se pitäisi ehdottomasti saada ihan rutiiniksi.

Mies on ollut lattialla, istunut ja seissyt kun antanut nameja. On nakellut lattialle jos Shebaa on ujostuttanut niin paljon ettei ole halunnut ottaa kädestä. Mutta kädestä useimiten kuitenkin ottaa.

Meillä oli just eilen puhetta tuosta silmiin katsomisesta. Sanoin että miehen pitäisi katsoa muualle kun tarjoaa nameja mutta väitti että sehän kertoo koiralle sen viestin, että mies on ns. luovuttaja kun ei katso silmiin. Yritin sanoa että ei tässä tilanteessa nyt tota mietitä. Mutta pitää ottaa uudelleen asia puheeksi.

Siis jos namien syöttötilanteessa tulee murinaa, niin se menee näin: mies tarjoaa namin, Sheba syö sen ja aloittaa sen jälkeen murinan. Tuota mä olen pähkäillyt että mitä tuossa tilanteessa tehdään vai tehdäänkö mitään? Kun namia ei ole mahdollista enää tosiaan vetää pois murinan alkaessa kun se on menossa jo hyvää vauhtia koiran mahaan. Tuli jo sellainen mieleen että ei kait tuo koira voi olla niin fiksu että se on tajunnut että jos hän murisee, ei tipu namia. Päättänyt tehdäkkin niin että ottaa kiltisti namin ja murisee vasta sen jälkeen. :nauru: Voiko koiralla olla tuollaista päättelykykyä?

Ai niin, unohtui ihan mainita. Shebasta huomaa selvästi että se jännittää miehen seurassa enemmän kun hän ottanut alkoholia. Mutta ei kait tässä nyt koiran takia tarvi miehen absolutistiksi alkaa? :mietiskel:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 20.11.2010 klo 18:00)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 19:53  
+
0

monna83 kirjoitti:


Meillä oli just eilen puhetta tuosta silmiin katsomisesta. Sanoin että miehen pitäisi katsoa muualle kun tarjoaa nameja mutta väitti että sehän kertoo koiralle sen viestin, että mies on ns. luovuttaja kun ei katso silmiin. Yritin sanoa että ei tässä tilanteessa nyt tota mietitä. Mutta pitää ottaa uudelleen asia puheeksi.

Siis jos namien syöttötilanteessa tulee murinaa, niin se menee näin: mies tarjoaa namin, Sheba syö sen ja aloittaa sen jälkeen murinan. Tuota mä olen pähkäillyt että mitä tuossa tilanteessa tehdään vai tehdäänkö mitään? Kun namia ei ole mahdollista enää tosiaan vetää pois murinan alkaessa kun se on menossa jo hyvää vauhtia koiran mahaan. Tuli jo sellainen mieleen että ei kait tuo koira voi olla niin fiksu että se on tajunnut että jos hän murisee, ei tipu namia. Päättänyt tehdäkkin niin että ottaa kiltisti namin ja murisee vasta sen jälkeen. :nauru: Voiko koiralla olla tuollaista päättelykykyä?


En tiedä voiko olla sellaista päättelykykyä, mutta Mindi on myös murisematta niin kauan kun selkeästi on namia tarjolla :D
Sheballa on kyllä paljon samankaltaisuuksia Mindin kanssa. Siksi jos yhtään on apua tai haluat soittaa ja saada vertaiskokemusta niin yksäriä vain :)

Ei tuijotusta. Ei se ole luovuttajan merkki vaan merkki ettei ole uhka, päällekäyvä. Mindiä ei saa uudet ihmiset katsoa silmiin ollenkaan 1-3s pidempään. Mindi paineistuu viim.3s kohdalla ja aloittaa murinen/haukun/hyökkimisen päälle päin. Sen näkee kaikkialla, sanon ihmisille että ei kosketa/katsota ja silti katsotaan ja testataan liian aikaisin rajoja kuinka pitkälle pystytään menemään, voisiko jo silittää pään päältä yms. Ei kun ei. Se ei kestä, hermostuu helposti, paineistuva. Ei. :D Paljon paremmin on vieraita kohtaan mitä neutraalimpeja he ovat, jos ignooraa koiran kokonaan niin vielä parempi.
Minulta tulee palkat kun koira lähestyy vierasta uteliaasti (ei murisemalla tmv).
Mindi katsoo vierasta->naks->palkka minulta.
Mindi koskettaa vierasta->naks->palkka minulta.
Jossain vaiheessa sitten vieras alkaa tarjota sen kun Mindi käy koskettamassa jne.

Kun murina alkaa, en kiellä, mutta käsken käskyn (istu, maahan, mene pois-käsky esim.). Murinasta ei voi kieltää, koska se on varoitus.
Mutta toisen käytösmallin voi tarjota. Murina=>komento. Ei rankaisu, vaan käsky. Harhauttaa koiraa ja palkkaa käskyn toteuttamisesta (pitää olla nopea jotta ehtii palkata käskystä ennen uutta murinaa).

Äh, olisi niiiiiin paljon sanottavaa, pitää varmaan se puh.numero muutenkin antaa, tähän ei saa kaikkea kysyttyä ja vastattua ja selitettyä, osaan paremmin puhumalla selittää. :D

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Maanantaina, 22.11.2010 klo 05:22  
+
0
^ Kiitos. Mä vastailen myöhemmin tohon sun viestiin pidemmästi kun ajatus kulkee paremmin. näin aikaisin aamulla se ei vielä kulje. :nauru:

Äsken huomattiin miehen kanssa että Sheba vahtii mieheltä vain lähinnä tiettyjä huoneita: keittiötä ja "omaa huonettaan" jossa sillä on peti ja lelut ja jossa on portin takana yöt. Mies tuli keittiöön ja Sheba alkoi murisemaan ja tarkkaili miestä hyvin tiiviisti, ihan kuin olisi ollut sillä asenteella, että :"mitä sä täällä teet, mee helvettiin siitä". Hetken päästä mies meni hakemaan vaatteita "Sheban huoneesta", jossa sillä on peti, lelut ja jossa se nukkuu yöty portin takana ja muutenkin viettää siellä paljon aikaa kun mun tietsikka on siellä. Sheba ei ollut huoneessa miehen mentyä sinne ja kun huomasi että mies oli siellä ja seisoi Sheban pedillä, alkoi jumalaton murina. Taas meni ihan aivot lukkoon siinä tilanteessa ja sanoin miehelle että pistä portti kiinni ja avaa vasta sitten kun murina loppuu. Tehtiin niin mutta en nyt tiedä, oliko siitä mitään hyötyä. :eitietoo:

Noi tilanteet tulee jotenkin niin puun takaa kun aikaisemmin näitä tapahtumia Sheba oli nuuskutellut miestä olkkarissa ja mies rapsutteli sitä siellä. Eikä ollut edes nameja houkutuksena vaan Sheba haki itse kontaktia mieheen, ilmeisesti siksi kun mies teki nyt niin kuin käskin: älä katso koiraa silmiin.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Maanantaina, 22.11.2010 klo 17:37  
+
0
Ainakin ton keittiön kohdalla itse olisin varmaan vienyt koiran keittiöstä ulos. Muutenkin koiralle olisi ehkä hyvä yrittää viestiä, että sun miehesi saa mennä mihin tahansa huoneeseen teidän talossa ilman murinoita, jos koiraa ahdistaa niin hän voi poistua tilanteesta. Mutta että ei keittiö eikä Sheban oma huone ole hänen vahdittavanaan oman perheen jäseneltä.

muoks. Lisätään nyt vielä, että minä erittäin harvoin komennan Pessiä "ei"llä, vaan se saa jonkun muun käskyn tai sitten kaikessa hiljaisuudessa koiraa edes katsomatta vien sen pois tilanteesta tai kokonaan arestiin.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.11.2010 klo 17:39)

Pakastemelba

Pakastemelba
Viestimäärä: 9

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Torstaina, 25.11.2010 klo 21:00  
+
0
Meillä esiinty myöskin aloitusviestissä kuvailtua käytöstä. Devin murisee ja haukkuu, yrittää jopa selkeästi käydä kimppuun. Tämä kohdistuu erityisesti miehiin. Koira on selkeästi epävarma ja peloissaan, häntä menee usein koipien väliin. Tuntuu vahtivan erityisesti minua. Tätä tapahtuu niin vieraiden ihmisten tullessa kotiin tai vaikkapa bussipysäkillä jonkun tuntemattoman tullessa esimerkikiksi pummimaan tupakkaa.

Vieraan ihmisen tullessa ovesta sisään, alkaa haukku ja murina, sekä usein myös kimppuunhyökkäilyt. Hetken aikaa koira vaikuttaa olevan ihan ok, saattaa tulla pusuttelemaan vierasta ja antaa rapsuttaakin. Yhtäkkiä saattaa kuitenkin alkaa rähistä taas.

Olen kokeillut käskeä koiraa esim. istumaan tai vienyt sanomatta mitään toiseen huoneeseen jäähylle hetkeksi. Ei vain tunnu auttavan mikään. Miten tulisi menetellä? :neutral:
~Rusinat ovat nöyryytettyjä viinirypäleitä~
(Viestiä on muokattu torstaina, 25.11.2010 klo 21:01)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Lauantaina, 27.11.2010 klo 13:35  
+
0

innna kirjoitti:

muoks. Lisätään nyt vielä, että minä erittäin harvoin komennan Pessiä "ei"llä, vaan se saa jonkun muun käskyn tai sitten kaikessa hiljaisuudessa koiraa edes katsomatta vien sen pois tilanteesta tai kokonaan arestiin.


Tuo hyvä vinkki. Mä alan tästä lähtien tekemään niin että jos murinat tai haukkumiset alkaa miehen tullessa samaan tilaan Sheban kanssa, kiikutan sen samantien portin taakse "arestiin". mietin että kauan tollasen arestin on sitten hyvä kestää? Riittääkö muutama minuutti?

On se vaan uskottava että Sheban epäluuloisuus miestä kohtaan vahvistuu ja on suurimmillaan silloin, kun mies ottanut alkoholia. Nameja ottaa hienosti jo ilman murinoita kun mies ei haise kaljalta mutta esim. taas eilen oli hyvin epäluuloinen ja ei hakenut itse kontaktia kun mies otti olutta. Muutenhan Sheba jo hakee mieheltä itse huomiota häntä heiluen kun mies katsoo esim. telkkaria. Menee nuuskuttelemaan ja antoi jopa pusun yksi päivä poskelle kun mies makasi sohvalla. :hymy:

Musta myös tuntuu että Sheba harrastaa välillä sellaista turhan päiväistä murinaa koska välillä murina on sellaista mouruamisen ja murinen sekoitusta ja häntä heiluu samalla. Me ollaan alettu tekemään nyt sitä että mies tekee asunnossa mitä haluaa ja missä vain, eikä välitetä vaikka Sheba välillä pörisee. Tässä tavoin mies viestittää Sheballe että sen murinat ei auta, miehellä on oikeus vaikka siirtää Sheba pediltä tarvittaessa. Esim. mies meni yksi päivä vaatekaapin edessä olevalle pedille kun Sheba makasi siinä ja tökkäsi Shebaa jalalla että siirryppäs siitä. Itse en ollut näkemässä tilannetta mutta ei tullut murinoita, niinkuin ei muissakaan vastaavissa tilanteissa kun minä en ole paikalla.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 27.11.2010 klo 13:35)

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Lauantaina, 27.11.2010 klo 15:11  
+
0
^:nauru: tuohan kuulostaa aikalailla meidän vanhemmalta koiralta. En tiedä jos muistat/luit silloin keväällä topicia, jossa kerroin meidän koiran purreen pyöräilijää kun oli hoidossa, ja muutenkin tästä meidän hermokimpusta.
Meilläkin esiintyy paljon tuota "tyhjänpäiväistä" mouruamista, eli jos koira on innoissaan, venyttelee, on tylsää, sanon sanan "ruoka" ja niin edelleen, kuluu sellaista murinansekaista muoruamista. Itse olen ottanut tämän juttelun kannalta, koska koira on selvästi rento ja hyväntahtoinen.
Me ollaan edetty meidän miesvihan ja muutenkin pelottavien asioiden kanssa suht samaan tyyliin kuin Myrkku tuolla kertoi, eli palkkaaminen tulee aina minulta ja koiraa ei koskaan paineisteta tuomalla vierasta sitä kohti. Ja tärkeintähän on se ennakointi ja itse maltin säilyttäminen!
Teillä tuntuu menevän vaan permpaan suuntaan, hyvä niin :) luulen että etenkin rescueiden kanssa on vaan ajasta kiinni, eli mitä enemmän aikaa antaa koiralle sopeutua niin sitä parempi. Kun taustoista ei voi olla varma, on vaan reagoitava koiran reaktioiden mukaa ja koettava luoda sille niin turvallinen ympäristö kuin mahdollista.
Tuosta arestista: itse pitäisin koiran portin takana niin kauan, kunnes on rentoutunut täysin. Meillä on esim. sellainen käytäntö, että vieraiden tullessa meidän luokse käsken koiran omalle paikalleen makkariin. Sieltä ei tulla ilman lupaa, ja vierailla ei ole oikeutta mennä häiritsemään koiraa. Kun vieraat ovat asettuneet taloksi, päästän koiran tervehtimään, eli saa tulla nuuskuttamaan, vieraat eivät ota kontaktia ja minä palkaan aina kun koira ottaa kontaktin vieraaseen. Jos tässä vaiheessa alkaa murina/koira on muuten jänittynyt, käsken, tai vien, tilanteesta riippuen takaisin omalle paikalleen, ja hetken kuluttua yritetään uudestaan, ja uudestaan, kunnes koira on rento. Tässä siis yksi esimerkki "arestista" tai jäähystä, paitsi että meillä ei ole porttia vaan koira on käskyn alaisena. Itse käyttäisin samaa tekniikkaa myös mieheen kohdistuvissa murinoissa.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Maanantaina, 06.12.2010 klo 07:24  
+
0

monna83 kirjoitti:

Tuo hyvä vinkki. Mä alan tästä lähtien tekemään niin että jos murinat tai haukkumiset alkaa miehen tullessa samaan tilaan Sheban kanssa, kiikutan sen samantien portin taakse "arestiin". mietin että kauan tollasen arestin on sitten hyvä kestää? Riittääkö muutama minuutti?



Yhdessä isännän ja koiran käytöskoulussa käytettiin arestimenetelmää, ja siinä vissiin oli aika 2-5min. Samaa aikaa olen käyttänyt oman koiran kohdalla, kun se ei välillä osaa millään pysyä omalla paikalla vaan tulee kerjäämään pöydän ääreen. Hyvin on ajat tepsinyt ja totellut ku enkeli sen jälkeen :nauru:

Itse kans kannattaisin että miehesi ottaisi täyden vastuun Sheban ruokkimisesta, niin Sheballekkin alkaisi painumaan kalloon että kuka tuo ruoan pöytään :D Ja ne on aina kivoja jotka tuo ruokaa ;) Mutta muuten en osaa kyllä auttaa ongelmaan :/

Verttikin on tosiaan rescue, mutta Pietarista. Nyt viime aikoina on lenkillä tullut ongelmaksi, että se haukkuu tummiin pukeutuineille miehille :mietiskel: Kesällä tai syksyllä ei välittänyt mitään, mutta nyt talvella hirveetä murinaa ja haukkumista. Ei voi ymmärtää. Ja ainoastaan pimeän aikaan. Lie johtuuko siitä, että se ei näy kunnolla että kuka sieltä tulee.
Kiva sitten ku joskus 2 aikaan yöllä käy lenkillä ja koira vetää konsertin pystyyn kerrostalojen keskellä -.- Ei ees hävetä

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Maanantaina, 06.12.2010 klo 10:23  
+
0
Enää ei ole niin paljon ongelmia miehen ja Sheban välillä. Tänäänkin kun heräsin, päästin Sheban pois portin takaa ja mies oli katsomassa telkkaria sohvalla. Sheba juoksi ihan tohkeissaan nuolemaan miehen naaman märäksi. :nauru: Perjantaina mies oli taas pikkujouluissa ja tuli melkoisessa tuiskeessa kotiin. Sheba räjähti ihan totaalisesti sille, haukkui ja murisi ja rauhottu vasta sitten kun mies meni nukkumaan.

Edelleenkin olen sitä mieltä että alkoholin haju tekee tuon koiran pelokkaaksi. Lauantaina meillä oli kylässä yksi neljän Espanjalaisen rescuen omistaja ja hänkin oli sitä mieltä että mitä ilmeisimmin joskus joku humalainen on Shebaa lyönyt tai tehnyt jotain muuta. Ja muutenkin monesti rescuekoirat pelkää juurikin miehiä koska esim. Espanjassakin miehet tuppaavat olemaan sellaisia kiihkeämmän puoleisia ja varmasti monet "kouluttavat" koiraa siellä väkivallalla.

Jos murinoita ilmenee sitten noin muuten, kiikutan tosiaan Sheban samantien sitten portin taakse. Saman teen jos ruokia annostellessa Sheba murisee muille koirille, siitä seuraa myös eristäminen.

Noin muuten arkitottelevaisuuden kanssa ei ole ongelmia. Oppii nopeasti asioita, kunhan palkkana on vain jotain syötävää. Huomaa kyllä että ei Sheballa miellyttämishalua sillä tavalla ole että tekisi juttuja ihan tekemisen ilosta (vrt. esim. labbis), mutta kun näkee että saa namia, niin kiipeää vaikka perse edellä puuhun. :nauru:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 06.12.2010 klo 10:23)

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Maanantaina, 06.12.2010 klo 11:28  
+
0
No se on hyvä että tilanne on helpottanu. :jjei: Verttikään ei pahemmin arvosta humalaisia ihmisiä. Mutta niin ei kyllä aikaisempi tervukkikaan, vaikka ei huonoja kokemuksia humalaisista ollut. Se viina vaan varmasti haisee niin pahalta niiden nokkaan :D
Tuntuis ainakin käytöksen perusteella, että ei tosiaankaan oo mitään hyviä kokemuksia humalaisista. Ja tuosta kiihkeydestä olet aivan oikeassa. Olin viikon verran espanjassa elokuussa, ja sain sen verran kuunnella satunnaisia säksätyksiä siellä. Olisin mieluummin jättänyt kuulematta :nauru: Ja muutenkin ne on niin kuumaverisiä juurikin espanjassa ja italiassa -.-

Se on noilla rescuekoirilla hyvä motivaatio nameihin :DD Munki Vertti seisoo vaikka päällään, kuhan sais sen makkaranpalasen :) Mutta jokainen koira on oma tapauksensa. Ei Verttikään nyt sinällään jaksa kovin paljoa miellyttää ihmisiä, mutta kyllä se kuitenkin tekee kun käskee :D Se kun niin rakastaa ihmisiä. Koirista se ei pahemmin välitä, enkä yhtään ihmettelekkään asiaa sen puremajälkien perusteella. Siltä löytyy kolmesta kohtaa isot purema-arvet, ja naamavärkissä pari pientä arpea. :mad: Sen takia ei tykkää pahemmin uroksista, varsinkaan sitä isommista. Koirien kanssa sillä on 10x enemmän ongelmia mitä ihmisten kanssa, ja sen takia saakin olla aina tarkkana ettei erehdy koirapuistoon väärien koirien kans. 90% kanssa tulee toimeen, mutta sitten on se 10% joiden kanssa tulis tappelu :/

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Tiistaina, 07.12.2010 klo 23:23  
+
0
Oletko lukenut Turid Rugaasin kirjan Rauhoittavat signaalit. (Tässä joku linkki siitä tehtyyn arvosteluun) Siinä oli muistaakseni jotain aiheeseen liittyvää.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 07.12.2010 klo 23:24)

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Keskiviikkona, 08.12.2010 klo 14:02  
+
0
Tuosta alkoholi-asiasta sen verran, että monet koirat tuntuu olevan epäluuloisia sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka ovat alkoholia ottaneet. Ei tarvitse montaa ottaa eikä olla edes humalassa, mutta ihmisen reagointi hidastuu ja muutenkin käytöksen muutos on pieniäkin eleitä havaitsevan koira silmissä suuri.
Itse jos sattuu joskus juomaan alkoholia ja humaltumaan, niin pyrin olemaan "häiritsemättä" koiria, eli en annan käskyjä tms. Tuskin koirakaan suuremmin luottaa omistajaan, jonka puhe sammaltaa ja käytös on kummaa. Tottelevaiset koiratkin tuntuu monesti "unohtavan" yksinkertaisimmatkin käskyt, kuten istu, kun omistaja on alkoholin vaikutuksen alainen ja alkaa koiraa käskyttämään.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Keskiviikkona, 08.12.2010 klo 14:30  
+
0
^ Mä en olen kyllä huomannut että Sheba tai muutkaan koirat välttelisi mua jos otan alkoholia. Ihan samaan tapaan makaavat jaloissa. Se mua vähän ihmetyttääkin että kun mies ottaa alkoholia, Sheban käytös muuttuu heti sitä kohtaan hyvin pelokkaaksi ja kun minä otan, koiraa ei voisi vähempää kiinnostaa. Makaa tosiaan jaloissa kuin ennenkin. :hymy:

SpiralCulture kirjoitti:

Koirista se ei pahemmin välitä, enkä yhtään ihmettelekkään asiaa sen puremajälkien perusteella. Siltä löytyy kolmesta kohtaa isot purema-arvet, ja naamavärkissä pari pientä arpea. :mad: Sen takia ei tykkää pahemmin uroksista, varsinkaan sitä isommista. Koirien kanssa sillä on 10x enemmän ongelmia mitä ihmisten kanssa, ja sen takia saakin olla aina tarkkana ettei erehdy koirapuistoon väärien koirien kans. 90% kanssa tulee toimeen, mutta sitten on se 10% joiden kanssa tulis tappelu :/



Meilläkin Sheballa kunnon vekki kuonossa ja näyttäisi että päässäkin on ollut reikiä jossain vaiheessa. Mutta kyllä tuo vaan tykkää kaikista koirista sukupuoleen katsomatta. Kaikkien kanssa pitää leikkiä. :hymy: Saa nähdä, että tuleeko vanhenmiten sitten esim. narttuvihaa kun ikää tulee lisää ja tulee isoksi tytöksi. Ja musta tuo niin ihana kun sillä ei ole mitään remmirähinän oireita joten mä sain käytännössä valmiin koiran hihnakäytöksen suhteen. Ei vedä hihnassa ja ohittaa vieraat koirat nätisti. :hymy:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 08.12.2010 klo 14:37)

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: MIESVIHA JA VäHäN MUUTAKIN - Keskiviikkona, 08.12.2010 klo 17:32  
+
0
Ei minunkaan mielestä Vertti arastele mua jos oon ottanu vähän tai vähän enemmänkin, mutta itsekkin vältän kuitenkin komentamasta sitä mitenkään muuten, kuin menemään vain omalle paikalleen :D Joku oma neuroosi siinä on takana, miks en tykkää komentaa humalassa koiraa.

Verttikin on lenkillä kuin unelma, vähän vetää hihnassa mutta en oo vaan jaksanu kouluttaa sitä vielä pois. Laiska minä :D Eikä oo remmirähinää, eikä välitä juuri ollenkaan muista jalankulkijoista tai koirista jnejne. Joskus harvoin joku haisee hassulle ja sitä pitää yrittää mennä nuuskimaan.
Sinällään harmi että Vertti ei pahemmin välitä muista koirista, mutta ei tuohon nyt maailmakaan kaadu. Kun ei se tahdo oikein leikkiäkkään kenenkään kanssa, kepit on paljon mukavampia ja kivaa jos minä leikin sen kanssa sillä :) Melko tosikko. Ehkä se sitten tykkäis muista hurtista enemmän, jos tuolle laittais kaverin jossain vaiheessa.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545694
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265844
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 08:00)