Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 24.01.2011 klo 17:10

Miten opettaa koiralle palvelus alkeita?

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Maanantaina, 24.01.2011 klo 17:10  
+
0
Otsikko on vähän outo,mutta haluaisin opettaa Nellalle palveluskoiran alkeita. Mutta en tiedä mistä täytyisi aloittaa ja miten kouluttaa. Ja haluaisin Nellasta sellasen palvelus koiran,joka auttais kaikissa töissä. Kuten tois jotain tavaroita käskystä ym.. Toivottavasti tajusitte.. XDD

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Tiistaina, 25.01.2011 klo 14:06  
+
0
Viimeisimmässä Koirat lehdessä (vaiko Koiramme? mulle tulee molemmat...) oli juttu avustajakoirista ja miten yksi nainen oli itse kouluttanut sellaisen itselleen ilman ulkopuolista apua.

Voisit kahlailla läpi Avustajakoirien ry:n sivut tai Opaskoiran koulutuksen sivut. Mitä olin tuon lehden artikkelista ymmärtänyt, niin varsinaista apua ei ole tarjolla oman avustajakoiran kouluttamiseen avustajakoiraa tarvitsevalle henkilölle. Vaan ne koirat koulutetaan noissa keskuksissa ja se tulee sulle aikuisena ja valmiiksi koulutettuna.

Jos haluat koiran oppivan nostamaan ja tuomaan esineitä ja avaavan ovia eikä sen kummempaa, sen voi itsekin opettaa.. youtubessa törmäsin avustajakoira videoihin ja niiden kouluttamistekniikoihin. engl. assistance dog.
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.01.2011 klo 14:08)

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Tiistaina, 25.01.2011 klo 14:11  
+
0
Niin ja et varmaan tarkoittanut palveluskoiraa sanan varsinaisessa merkityksessä ..
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Tiistaina, 25.01.2011 klo 17:01  
+
0
Kiitos kovasti! Katson nuo läpi ja mietin mitä teen. :) Joo en nyt ihan "palveluskoiraa" Nellasta halua,mutta haluaisin opettaa vähän palvelusalan alkeita. Eli en mitenkään palveluskoiraa halua vaan ns. apuria ym. :)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.01.2011 klo 17:03)

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Maanantaina, 07.02.2011 klo 16:39  
+
0
^^Varmaan ihan hyvä idea, aktiviteettia koiralle ja iloa omistajalle (jos siis koulutus tuottaa tulosta) ! :peukku:

Voisin änkeä oman kysymykseni tänne. Kaverini sai ennen joulua sijoituskoiranpennun, josta on siis isona tulossa sokeiden opaskoira. Koira on vielä pentu, eikä osaa paljon mitään ja toki sehän koulutetaan sitten siellä opaskoirapaikassa (joo en ole ottanut asiasta kovinkaan selvää:roll: ), mutta koska tässä mietin, että pitäähän tietysti perustottelevaisuus osata jokaisen koiran, mutta koska tästä koirasta on tulossa opaskoira, millä keinoilla koiraa voisi edesauttaa ''opaskoiraopinnoissa''. Koiran tullessa kerrottiin kuitenkin pieniä ohjeita mm. koiran pitää oppia istumaan nätisti ennen kun saa ottaa ruoan ja myöskin se, että koiralle ei saa heittää keppiä yms, että se ei sitten isonakaan pillaanu kun jotain lentelee jossain. Kuvittelisi nyt jos koira opastaa sokeaa ja näkee jossain pallon lentävän, muistaa lapsuuden, ja lähtee pallon perään, sokea perässään :)
ps. Joo vähän sekava teksti.. :mietiskel:
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011

Anpunen

Anpunen
Viestimäärä: 235

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Tiistaina, 08.02.2011 klo 06:41  
+
0
Meillä on ollu opaspentu kasvamassa, mutta meidän onneksemme se jäikin perheeseen.

Mitään ihmellistähän ei pennun kanssa tarvitse tehdä. Kouluttajilla näyttää olevan omat niksinsä varsinaisten työtehtävien oopettamiseen joten siihen ei kannata puuttua. Se mitä me tehtiin, innoissaaan tietenkin kun ensimmäinen koira oli kyseessä:
-mentiin kauppakeskukseen istumaan ja katselemaan
-kokeiltiin erilaisia portaita (näissä pitää toki olla varovainen ettei itse aiheuta koiralle mitään pelkoja, etenee rauhassa)
-erilaiset pinnat,kuten kauppakeskuksen liukkaat lattia, läpinäkyvät kaiteet (joista näkee alas)
- muita ihmisiä tai koiria ei moikkailla hihnassa
-hihnakäyttäytyminen muutenkin on tärkeää
-olen kuullut koirankäyttäjiltä että olisi tärkeää ja mukavaa että pentu opetettaisiin tosissaan käymään tarpeillaan heti ulos mentäessä niin oikea työ voi sitten jatkua ilman että miettii onko koiralla hätä, eikä tarpeiden tekemistä tarvitsisi odottaa ja odottaa.
-Kotona oma paikka olisi hyvä opettaa. Nukkumaan mennään omalle pedille/paikalle ja sinne tavittaessa pyydetään menemään. Ei jää sitten jalkoihin.
-Muistan myös sellaisen vinkin että suojatiet ja muut tienylitykset tehtäisiin suoraan 90asteen kulmassa, jos siis vaikka etenee suoraan ja aikoo kääntyä oikealle tien yli. Selkeät käännökset ja suojatietä suoraa yli, ei viistoon. Ja ennen suojatietä/tien ylitystä pysähdys.

Toisaalta hyviksi oppaiksi on tulleet myös ne koirat jotka ovat eläneet keskellä ei mitään, perheen parissa eivätkä ole käyneet sen kummemmin maailmaan tutustumassa. Sen verran on hyvähermoista sakkia nämä koirat. Eli ei siitä mitään paineita tarvitse ottaa. Jos on aikaa ja halua niin eikun tutustumaan uusiin juttuihin.

Huh huh tulipas tästä romaani. Olin itse niin innoissani kun pennun kanssa rupesin puuhailemaan.
Espanjanvinttikoira vm.-04
Labradori vm.-08
Kääpiöpinseri vm.-10
sekä hihnan päässä Anpunen
Pientä blogitusta

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Tiistaina, 08.02.2011 klo 21:07  
+
0
Nella on oppinut avaamaan/sulkemaan oven. Toki vielä täytyy harjoitella paljon lisää. Sitten olen opettanut sitä nostamaan tavaran. Se siis nostaa jonkun esineen jos se tippuu minulta. Sitten olen opettanut sen hakemaan viltin jos vaikka on esim. kuumeessa ja menee sohvalle makaamaan ja viltti onkin toisessa sohvassa ei tarvitse mennä itse hakemaan sitä vaan voi pyytää koiraa hakemaan viltin. :))

Tiiazuka

Tiiazuka
Viestimäärä: 41

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Torstaina, 10.02.2011 klo 21:11  
+
0
hei olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan millä tavalla opetit nellalle nämä asiat? ja muutenki jotakin vinkkejä jos vaikka itse innostuisin kanssa :D
Valkoisenpaimenkoiran ja Saksanpaimenkoiran elämää lapsiperheessä: biveranatro.blogspot.fi

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Sunnuntaina, 13.02.2011 klo 12:04  
+
0
Tavaran nostamisen opetin niin,että menin koiran kanssa lattialle ja otin jonkun esineen esim.liimapuikon sitten opetin sen ottamaan sen suuhun. Eli kun koira otti esineen suuhunsa sanoi samalla sanan "ota".Sitä teimme jonkin aikaa kunnes laitoin koiran eteen esineen ja sanoin "ota" ja koira otti esineen ja antoi minulle. Kun tuota harjoitteli tarpeeksi siirryttiin kolmanteen vaiheeseen: Vietiin esine n. metrin päähän koirasta ja sanottiin koiralle "ota" ja näytettiin kädellä merkkiä missä päin se oli. Sitten siirryttiin nelos vaiheeseen: Mentiin istumaan sohvalle. Otettiin esine käteen ja tutkittiin esinettä. Ja yhtäkkiä tiputetaan esine maahan ja sanotaan koiralle "ota" ,jolloin koira ottaa esineen ja antaa sen käteen.
Toivottavasti ymmärsit. -.- Mutta kerron toisella kertaa oven sulkemisen/avaamisen. ;)

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Sunnuntaina, 13.02.2011 klo 14:08  
+
0
Meillä on kanssa koirat apuna joissain tilanteissa.
Kuistin kaiteelta putosi kerran pyyhe märkään maahan eikä mulla ollu kenkiä niin pyysin koiran noutamaan pyyhkeen.
Opetin myös edesmenneen belgin noutamaan kännykän kun se soi.Siihen se kyllä oli liiankin virkaintoinen niin jouduin lopettamaan tämän aputoiminnon.:nauru:
Toinen koira taas oli apurina mökillä kun asensin painavaa hyllyä. Pidin toisella kädellä hyllyä sopivalla paikalla,mutta vasara olikin jäänyt uloittumattomiin. Koira "ojensi" vasaran kun pyysin.
Myös noutavat tölkkejä pyydettäessä hangesta kun en itse viitsi rämpiä niitä hakemaan.

Tekevät näitä askareita mielellään ja oppivat nopeasti mitä vaan keksin niille opettaa.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE PALVELUS ALKEITA? - Sunnuntaina, 13.02.2011 klo 18:20  
+
0
Ai niin, aina kun tulen koulusta ja jos minulla on paljon tavaraa sylissäni esim. reppu,pihahousut ja hanskat pyydän Nellan viemään jonkun tavaran sisälle. :)) Ja sit kaupasta tullaan annan Nellalle laukkuni ja se vie sen sisälle. :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545740
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 08:15)