Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 02.09.2010 klo 19:57

Miten totutan etenkin muita uroksia haukkuvan uroskäppänäni kerrostaloporraskäytääväämme kesällä muu

Sirkkeli

Sirkkeli
Viestimäärä: 1

MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Torstaina, 02.09.2010 klo 19:57  
+
0
Muutimme juuri kesämökiltä kaupunkiin ja huomasimme,että loman aikana kaksi uroskoiraa oli muuttanut rappuumme. 7-vuotias käppänäuroksemme haukkuu kovasti etenkin uroskoiria ja puolustaa reviiriään ja nyt toivoisin neuvoja, ennenkuin koirat kohtaavat, jotta yhteiselo ei heti alkuun tyssäisi? Olisiko syytä käydä kylässä uusien koirien luona ja näin tutustuttaa toisiinsa? Olen neuvoton?

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Torstaina, 02.09.2010 klo 20:09  
+
0
Meillä asuu naapurissa kaksi pohjanpystykorvaa (narttuja), satunnaisesti käyvä kultsu narttu ja uros valkoinenpaimenkoira.
Sama ongelma meilläkin., jos on juuri kulkenut koira rapussa ennenkuin mennään sinne: kierrokset, murinaa, pörhistelyä. Eli pelkkä hajukin saa aikaan suuren reaktion.
Vielä kamalampaa jos koira nähdään pihalla/talon lähellä/rappukäytävässä/ovella. Mindi haluaa eliminoida koiran joka on lähelläkään hänen reviiriään.

En vain jaksaisi tätäkään ongelmaa, näitä kun riittää, niin olen päättänyt että käytän koiran outoihin aikoihin ja mieluummin koetan välttää suoraa kontaktia.

Neuvoja kyllä otetaan vastaan tännekin!

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Torstaina, 02.09.2010 klo 23:26  
+
0
Mielestäni, jos aiotte kohdata koirat, niin puolueettomalle maaperälle. Kummallakaan koiralla ei saa olla "kotikenttäetua".
Ja koirat vapaiksi tutustumaan toisiinsa, varsinkin urosten kohdalla tuntuu hihna usein aiheuttavan lisää jännitettä koirien välille, mutta ihmisten pitää olla valmiita toimimaan, jos koirat ei tulekaan toimeen keskenään. Siis mennä väliin ja erottaa koirat toisistaan.

Nämä ovat ajatuksia joita tuli mieleen, kun olen seurannut kavereiden uroskäppänöitä.

Muutkin voisivat vielä kommentoiida..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Torstaina, 02.09.2010 klo 23:26  
+
0
Mielestäni, jos aiotte kohdata koirat, niin puolueettomalle maaperälle. Kummallakaan koiralla ei saa olla "kotikenttäetua".
Ja koirat vapaiksi tutustumaan toisiinsa, varsinkin urosten kohdalla tuntuu hihna usein aiheuttavan lisää jännitettä koirien välille, mutta ihmisten pitää olla valmiita toimimaan, jos koirat ei tulekaan toimeen keskenään. Siis mennä väliin ja erottaa koirat toisistaan.

Nämä ovat ajatuksia joita tuli mieleen, kun olen seurannut kavereiden uroskäppänöitä.

Muutkin voisivat vielä kommentoiida..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Torstaina, 02.09.2010 klo 23:49  
+
0
Mulla ei kyllä ollut aikeissa tavata naapurin koiria. Jos sattuisin sen valkkarin omistajaan tutustumaan niin voisin koirapuistossa käydä.

Mutta minusta tapaaminen ei vie reviiripuolustamista pois. Mindi nimittäin puolustaa reviiriään tutuiltakin koirilta (vain kaksi koiraa voi tulla käymään ilman puolustamista, enkä näistäkään ole enää 100% varma).

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Perjantaina, 03.09.2010 klo 07:28  
+
0
Itse en lähtisi missään nimessä treffauttamaan koiria. Monta uroskoiraa yhteen, niin homma ei suinkaa välttämättä parane siitä. Ennemmin hoitaisin pakolliset ohittelut vaikka nakin avulla, tai sopisin naapurin kanssa ns. "pelisäännöt" toisten väistelystä. Eli jos toinen on vaikka tulossa porraskäytävään ja toinen näkyy olevan porraskäytävässä, niin tulija voi odottaa hetken, että toinen pääsee "alta pois".

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Perjantaina, 03.09.2010 klo 21:30  
+
0
^Nakinpalat ei kiinnosta Mindiä p*skaakaan jos vaikka pihalla satumme törmäämään koiraan. Se ei näe eikä kuule muuta kuin sen toisen koiran joka on hänen reviirillään ja pitää eliminoida.

Rappukäytävässä on hankala tietää jos toinen on jo samaanaikaan käytävässä, vaikka koskaan ei ole vielä näin käynyt. Jos toinen on tulossa ulos ja toinen sisälle, automaattisesti naapurit ja minä väistetään tilaa sille ulos tulevalle.

Mindillä kun paha remmiräyhäyskin, mutta tämä toisen koiran kohtaaminen reviirillä (talon lähistöllä/pihalla) on potenssiin viisi remmiräyhäyksestä.
Hajutkin saavat jo karvat pystyyn ja murinan ja tuhahtelun => kierrokset päälle.

Onko tällaiseen olemassakaan muuta ratkaisua kuin muuttaa omakotitaloon? :D

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 19:17  
+
0
^On. Koiran hallinta on ratkaisevaa. Oma koirani käyttäytyisi ihan samoin kuin sun, jos se sille sallittaisiin. Koiralle on opetettava ainakin ja vähintään yksi käsky ja se on opetettava sille koiralle niin hyvin, että sen noudattamista voi vaatia tilanteessa kuin tilanteessa. Meillä se on ISTU. Ja jos koiran päässä värähtää yksikin karva siihen malliin, että se alkaa ottaa kierroksia toisen koiran hajusta, saa se käskyn istu ja sen on noudatettava sitä. Ja se istuu just niin kauan, että se rauhoittuu ja ottaa kontaktia. Jos koira yrittää nousta, se palautetaan istumaan. Koiran kierroksien nostamiseen ei puututa eikä rähinää eikä muuhunkaan käytökseen. Siltä vaaditaan käskyn noudattaminen ja ainoa asia johon puututaan on se käskyn noudattamatta jättäminen.
Eli näisää tilanteissa suljetaan häiriön aiheuttaja ulos sieltä ohjaajan omasta maailmasta ja keskitytään vain ja ainoastaan siihen omaan koiraan ja koiran hallintaan eli siihen yhden yksinkertaisen käskyn noudattamiseen. Koiralle ei höpötellä turhia, sitä ei kielletä ja komenneta eikä sitä palkata vaan siltä vaaditaan tottelevaisuutta ja rauhaa. Koiralle ei saa olla vihainen eikä saa menettää hermojaan. Sille ei myöskään olla iloisia vaan rauhallisia. Rauha, hallinta, rauha, vaatiminen, rauha, siitä se lähtee

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 21:49  
+
0
^Kiitos paljon.
Eikun meditoimaan! Istu käsky onkin jo melko vahva, sitä vain sitten vielä vahvistamaan.

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Maanantaina, 06.09.2010 klo 15:12  
+
0
^Ehdottamani toimintamalli toimi meillä oikein hyvin tuolle urokselle, joka murisi karvat pystyssä puun juurella, kun haistoi siellä yläkerrassamme asuvan uroksen pissat.
Hallinnan kasvattaminen ja tottelevaisuuden vaatiminen kannattaa aloittaa kotoa ruokakupilla. Eli annat koiralle ruuan ja istutat sen paikalleen niin kauaksi aikaa, että annat sille luvan mennä kupille. Ja samaa teet kun laitat sille kaulapannan, ennen ulko-oven avaamista, porraskäytävässä jokaisella tasanteella sekä myös lenkillä tilanteissa, joissa ei tapahdu mitään. Eli vahvistat istu-käskyä ja palkkana on siis se, että koira saavuttaa jotain. Jos koira on hyvin ahne ja kiihtyy ruuasta, niin silloin sille ei kannata käyttää ruokapalkkaa tilanteissa, joissa sen halutaan pysyvän rauhallisessa olotilassa. Meillä palkaksi riitti, istu-käskyä vahvistaessa, rauhallinen kehuminen. Ei siis hihkuntaa ja kimeällä äänellä kehua vaan rauhallista kiitosta oikeasta toiminnasta.

Nyt kannattaa aloittaa myös vapauttavan sanan merkityksen opettaminen, ellei sitä vielä olla opetettu. Eli istu-käsky on päällä niin kauan, että koira saa uuden käskyn tai se vapautetaan käskystä. Meillä käytössä sana vapaa, mutta se voi ihan hyvin olla jotain muutakin. Ja käskystä vapautus ei siis tarkoita sitä, että koiraa saa alkaa hyppiä ja hillua vaan sitä, että nyt voit nousta istumasta ja jatkaa lenkkiä, ottaa ruuan jne.

Silloin kun koirasi ehtii jo aloittaa toiselle koiralle rähinän, niin silloin sille ei kannata alkaa jankata istu istu istu, jos se koira ei ota mitään vastaan, niin istu käskyä ei kannata kuluttaa loppuun. Eli nyt alussa käytä sitä käskyä vain tilanteissa joissa tiedät, että pystyt saamaan koiran sellaiselle taaajuudelle, että se ottaa käskyn vastaan.
Jos on mahdollista niin hanki harjoituskoira tai pari, jotka tulee sinne teidän pihalle ja koiran reviirille, mutta pysyvät riittävän kaukana jotta voit hakea koirasi kanssa sen etäisyyden, jossa se ei vielä kiihdy liikaa.

Jos myrkku haluat niin voin lähettää sulle yksärinä puhelinnumeroni, puhelimitse on kuitenkin helpompi neuvoa ja muutenkin kartoittaa tilannetta koirasi kanssa.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Maanantaina, 06.09.2010 klo 16:33  
+
0
^Lähetä vain, sinulta voisin saada myös muitakin vinkkejä (salaa olen lueskellut täällä kirjoituksiasi ja ollut monesti samaa mieltä metodeista).

Ruokakupin kanssa tehty tuota niin kauan kuin koira tuli minulle, samoin ovella, muttei sitten enää ulko-ovella rappukäytävässä (johtuen omasta "pelosta" että joku kerkeää tulla vielä siinä tilanteessa yllättämään minut ja koiran käytävästä/ulkoa, eli minulla on ollut kiire ulos ja nopeasti lenkille. Nyt kun mietin tätä niin sehän ei ole ollenkaan hyvä juttu, virheen tässä tehnyt olen).

Vapaa-käskyäkin olen tehnyt nyt parin kuukauden ajan enemmän. Sitä ennen se oli vain niissä tilanteissa että pääsi mm. koirapuistoon riehumaan täysillä. Nyt olen tehnyt sitä toko liikkeitten välissä ja siinä että jos Mindi vetää jotain hajua kohti, sen pitää ensin joko katsoa minua tai istua ja sitten "vapaa" ja pääsee haistelemaan.

Ja olen myös samaa mieltä tuosta käskyn toistamisesta, ei tuo kuule mitään jos koira on liian lähellä jo, mutta esim. lenkillä räyhäyksen kanssa olen istuttanut Mindin maahan kun koira on vaikkapa 10m-50m päässä ja silloin toimii. Olen kuitenkin palkinnut ruualla, pitää siirtyä ilmeisesti vain kiittämiseen.

Kiitos vielä hirveästi, tosiaan lähettele yksärillä puh.numeroa jos haluat, mielelläni kuulen tarkemmin näistä :)

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: MITEN TOTUTAN ETENKIN MUITA UROKSIA HAUKKUVAN... - Maanantaina, 06.09.2010 klo 16:59  
+
0

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28193
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545703
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 15:45)