Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 23:52

Ongelmat kasaantuu

Moona

Moona
Viestimäärä: 2

ONGELMAT KASAANTUU - Keskiviikkona, 07.07.2010 klo 23:52  
+
0
Otsikko on varmastikin huono, korjailkaa toki! :) Mutta siis asiaan.

Meillä on n. vuoden ikäinen sekarotuinen narttukoira. Rotuina labbis- kult.noutaja- pohjanpystykorva. Koira tuli meille n.7-8kk ikäisenä. Edellisessä kodissa tuhosi paikkoja omistajan ollessa töissä.

Ongelma 1. Usein, kun lähdemme jonnekin ja pyydän koiraa luokseni (se hoksaa, että lähdemme ilman sitä) jotta laitan sen sisälle, se pissaa alleen ja tulee häntä koipien välissä luokseni. Jos tulee, nimittäin usein se ei tule, vaan se pitää itse hakea. Koira on siis tässä tilanteessa pitkässä narussa pihalla kiinni. Pyydän iloisella äänensävyllä. Tiedän, että se ei halua jäädä yksin kotiin, mutta miten sen oloa helpottaisi, että sen ei tarvitsisi aina pissata alleen ja peläten tulla sisälle?

Ongelma 2. Asumme omakotitalossa keskustan alueella. Vierestä menee katu, jossa jonkin verran jalankulkijoita. Koira haukkuu niitä. Tuo pystykorva varmastikin geeneissä aiheuttaa tämän, mutta miten saisin tuota haukkumista vähennettyä?

Ongelma 3. Ollessamme pihalla koira alkaa haukkua, jos se ei nää minua tai muuta perheenjäsentä koko ajan, tai jos olen sen mielestä liian kaukana. Se on pihalla ollessaan jommassa kummassa kahdesta juoksunarusta. Koiraa ei voi pitää pihalla irti, koska se karkaa heti. Ja tästä saisikin ongelma 4:n. Se ei nimittäin anna kiinni, vaan juoksee aivan mieletöntä vauhtia aivan vierestä, muttei varmastikaan anna kiinni. On houkuteltu leluilla, herkuilla jne. En rankaise, enkä toru sitä, kun lopulta saan sen kiinni eli sen ei pitäisi pelätä kiinniantautumista.

Ongelma 4. ADHD. Peruskäskyjen opetus on tälle tosi vaikeaa, koska se ei keskity kuuntelemaan. Näissä koulutustilanteissa se alkaa myös haukkua ja riekkua.

Eli siis lyhyesti: minulla on mitään osaamaton, paljon haukkuva, alleen pissaava koira, mitä teen, että saan siitä hiljaisemman perustottelevan kotikoiran?


Kiitos neuvoista jo etukäteen! :)

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Torstaina, 08.07.2010 klo 13:45  
+
0
kohta yksi: älä kutsu koiraa luokse silloin kun jotain koiran mielestä epämiellyttävää tapahtuu vaan noudat itse koiran vaikka leikinyhteydessä otat kiinni. Käytä koira pienellä lenkillä ennen kuin viet koiran sisälle jolloin se jää yksin. Oletteko jättäneet koiralle yksin ollessaan mitään mielenkiintoista tekemistä? Onko koira aina ulkona kuin olette kotona? Ottakaa koira myös huvikseen sisälle vaikka ette lähtisikään minnekään.
kohta kaksi: jos kieltäisitte koiraanne haukkumasta? jos ei pelaa niin vuokratkaa tai ostakaa sitruunapanta tai joku vastaava?
kohta kolme: koira selvästi haluasi leikkiä ja koiralle tuo läheltä juokseminen on leikkiä. Leikkikää koiranne kanssa paljon. Koiranne pelkää selvästi kun ette ole sen lähellä ja haukkuu teitä luokseen kokoaa siis laumaansa. Reenatkaa pikkuhiljaa tuotaa kauempana olemista ja aina kun koira on nätisti käytte palkaamassa käytöksen siirrytte pikkuhiljaa aina vaan kauemmaksi.
kohta neljä: kuluttakaa suurin energia määrä ennen kuin koulutatte koiraanne käytte vaikka kunnon lenkillä ja leikitte yms.

Tässä olis mun vinkkejä jota mä ainakin koittaisin tuommoisessa tilanteessa tehdä..
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Torstaina, 08.07.2010 klo 13:50  
+
0
Kannattaa opetaa koiralle myös rauhoittumista/luopumista, niin koulutus on helpompaa. Lyhyesti esim. niin, että näyttää koiralle namia ja laittaa sen nyrkkiin. Oletettavasti koira yrittää kaikkensa, jotta saisi namin. Kuitenkin, vasta kun se lakkaa yrittämästä, se saa sen.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Moona

Moona
Viestimäärä: 2

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Torstaina, 08.07.2010 klo 16:18  
+
0

eeelisa kirjoitti:

kohta yksi: Oletteko jättäneet koiralle yksin ollessaan mitään mielenkiintoista tekemistä? Onko koira aina ulkona kuin olette kotona? Ottakaa koira myös huvikseen sisälle vaikka ette lähtisikään minnekään.


On jätetty leluja, purkkeja, joista saa ravistelemalla tms. nameja jne. Mutta se ei koskekaan niihin poissaollessamme, koska ovat aina siinä mihin ne on laitettukin. Kotiin palatessamme koira venyttelee raukeana, eli luultavasti kuitenkin vain nukkuu yksin ollessaan. Koira on sisällä myöskin silloin, kun emme ole lähdössä minnekään. Sen on päivästä yleensä muutaman tunnin ulkona, paitsi nyt kesällä se on viihtynyt siellä aamusta iltaan.

eeelisa kirjoitti:

kohta kaksi: jos kieltäisitte koiraanne haukkumasta? jos ei pelaa niin vuokratkaa tai ostakaa sitruunapanta tai joku vastaava?


Kielletty on, ja ne meneekin perille niin kauan kun seisot itse vieressä. Täytyykin varmaan hankkia tuo sitruunapanta. Kiitos vinkistä! :)

Kinoko, täytynee myöskin treenata tuota luopumista! Kiitos neuvosta!

Lisää vinkkejä otetaan edelleen vastaan! :)

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Torstaina, 08.07.2010 klo 19:20  
+
0
Luokse tuloa kannattaa harjoitella näin: Laita koira hihnaa (mieluusti hyvin pitkään hihnaan) Kävele koiran kanssa, pysähdy yhtäkkiä ja huuda koiran nimeä.(Sano koiran nimi vain kerran,koska muuten koira luulee että sen nimi on esim. Turre,turre,turre.) Ja jos koira tulee luo,palkitse! =)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Torstaina, 08.07.2010 klo 20:54  
+
0
^ Luoksetulokäskynä ei kannata käyttää koiran nimeä, koska koiran nimeä käytetään niin monessa muussakin tilanteessa. Kannattaa valita joku ihan muu sana, joka merkkaa vaan luoksetuloa.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Perjantaina, 09.07.2010 klo 17:43  
+
0
Kinoko, onko noin? Noo onneksi Nella uskoo oman nimensä lisäksi: Tänne sanaa , taputusta reiteen ja vihellystä... Mutta periaatteessa Nella ei ole koirani nimi vaan Nella-Bella.. =)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Perjantaina, 09.07.2010 klo 19:07  
+
0
Juu, näin on. Kyllä Tomokin tulee (joskus) luokse, jos huudan sitä nimeltä, mutta hätätilanteita varten meillä on ihan oma luoksetulokäsky, joka on 99% varma, ja sitä ei käytetä "turhaan". Tietysti jokainen tekee kuten itse kokee parhaaksi, mutta mun mielestä on hyvä, jos koiran nimi tarkoittaa koiralle sitä, että omistajalla on jotain mielenkiintoista asiaa koiralla, ja kannattaa olla kuulolla. Koiralle kuitenkin monet vieraat ihmiset lässyttävät kaikkea, ja usein hokevat koiran nimeä. Ja joka kerta, kun sitä sanaa hoetaan turhaan, vaatimatta koiralta mitään, se menettää tehoaan. Toivottavasti selitin ymmärrettävästi :)
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: ONGELMAT KASAANTUU - Perjantaina, 09.07.2010 klo 20:24  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Juu, näin on. Kyllä Tomokin tulee (joskus) luokse, jos huudan sitä nimeltä, mutta hätätilanteita varten meillä on ihan oma luoksetulokäsky, joka on 99% varma, ja sitä ei käytetä "turhaan". Tietysti jokainen tekee kuten itse kokee parhaaksi, mutta mun mielestä on hyvä, jos koiran nimi tarkoittaa koiralle sitä, että omistajalla on jotain mielenkiintoista asiaa koiralla, ja kannattaa olla kuulolla. Koiralle kuitenkin monet vieraat ihmiset lässyttävät kaikkea, ja usein hokevat koiran nimeä. Ja joka kerta, kun sitä sanaa hoetaan turhaan, vaatimatta koiralta mitään, se menettää tehoaan. Toivottavasti selitin ymmärrettävästi :)

Joo kyllä ymmärsin.. Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan.. =)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 03:00)