Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 09.06.2011 klo 11:53

pahoinpideltykö????

juupa_juu

juupa_juu
Viestimäärä: 4

PAHOINPIDELTYKö???? - Torstaina, 09.06.2011 klo 11:53  
+
0
eli kyseessä 9kk amstaffi-uros ollut minua ennen toisessa kodissa (ei mitään tietoa kyseisestä paikasta) koira ollut minulla noin 3kk ja aivan valloittava persoona, mutta tietty ongelma on ylenpalttinen sisälle pissaaminen. varsinkin kun innostuu jostain asiasta esim uloslähtö tai huomioiminen. joka kerta kun remmiin laittaa koira luimistelee/menee kyyryyn eli alistuu, vaikka kyseessä on iloinen asia. tykkää olla ulkona ja odottaa innolla että pääsee, mutta remmin laitto on jotenkin "huono" asia. (liekö saanut remmistä edellisessä paikassa) pissaa välillä allensa jopa kun antaa ruokaa :( välillä on päiviä jolloin ei tee yhtään mitään sisälle, vaikka joutuu olemaan pitkänkin aikaa yksin. eikä tee ilopissojakaan kun tuun takas kotiin, mutta remmin nähdessään liruttaa koko rakkonsa tyhjäksi, jopa päällensä kun on alistunut. (tietoisesti en itse alista vaan yritän rohkaista että se on hyvä juttu) on aikaisemmin ollut samankaltainen koira ja siltä olen onnistunut kitkemään kyseisen ongelman pois. rupee olee kaikki keinot käytetty jo kyseisen ongelman poistamiseksi. NEUVOJA?????? kaikenlaiset neuvot kelpaa :) ps: koira vaikuttaa muutenkin siltä, että ois saanu huonoa kohtelua aikaisemmin ja oli palautettu kasvattajalle sisäsiisteyden vuoksi????? :(

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Torstaina, 09.06.2011 klo 14:52  
+
0
Kyllähän tuo siltä kuulostaa että remmistä on koira rukka saanut.

Olis kiva kuitenkin tietä ennen mitään neuvoja antamaan lähtiessä ne keinot millä oot ite yrittäny rohkaista koiraa.

Itsellä kanssa tyttö dallu joka tuli mulle 7kk ikäisenä hakattuna jne. mitään erikoiskohtelua se ei saanut, normaaliia koiranelämää ja rajoja ja rakkautta ihan samalla tavalla. Ei saa haukkua vaikka pelotti asiat, jos kyyristeli ja juoksi karkuun (ei koskaan minua, mutta esineitä, ihmisiä jne) niin itse olin aina vain normaali. Odotin (jos koira hihnassa) että rauhoittuu eikä rimpuile ja taas eteenpäin. Rakkautta aina sitten kun koira rauhallisena.

juupa_juu

juupa_juu
Viestimäärä: 4

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Torstaina, 09.06.2011 klo 21:18  
+
0
eli siis perinteiset konstit. leikkiny sen kanssa remmillä,laittanu remmin vasta ulko-oven toisella puolen,odottanu että rauhottuu ennenku laitan remmin,laittanu toiselle koiralle ensin remmin, vaihtanu remmejä,vaihtanu pantaa,koittanu antaa makupalan sillon erittäin harvoin kun onnistuu laittaa ilman pissaamista,ollu ite innostunu, rauhallinen, en oo huomioinu ennenku laitan, käyttäny erikseen koirat ulkona ja leikkiny ulkona sen kanssa. ihmetyttää et miks pissaaminen tapahtuu aina ku edes koskee remmiin siis sillon ku se näkee sen kädessä. tulee luokse innoissaan kun kuulee remmin äänen, mutta heti ku näkee ni alistuu,ja heti ku remmi on laitettu koko koira on ihan oma itsensä ja sama juttu taas kun ottaa remmin pois. siis kyllähän tää näinkin menis jos se vaan tekis sillon ku laittaa remmin mut aina välillä kesken koirien leikin jopa yht-äkkiä alistuu/luimistelee ja pissaa ei niinkään toiselle koiralle vaan katsoo meitä???meillä (2 aikuista) täysi johtajuus laumassa ja (3lasta) jotka selvästi ylemmässä arvossa.missään vaiheessa ei ole alistettu syyttä.ja otettu koira vastaan laumaan laumanjäsenenä. vaikuttaa vaan että joitain traumoja olis jääny edellisestä paikasta,mutta kuten todettu koira on ollu vasta 3kk mulla,mutta ajattelin että jos jollakulla olis joitain hyviä konsteja millä vois alkaa selvittelee et mikä vialla. ja tosiaan itsellä ollu koiria ennestään paljon sohvaperunoista-sekopäihin ja kaikkien kanssa toiminu hommat hyvin nyt vaan rupee olee itsellä keinot vähissä :)

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Torstaina, 09.06.2011 klo 21:45  
+
0
Pakko näin aluksi kysyä että mitä tarkoitat konkreetisesti tuolla, ei olla alistettu ilman syytä?
Tähän kun vatsaan niin löytyy monia neuvoja/ohjeita ja niksejä. Mieluiten ottaisin sen vastauksen ensin.

juupa_juu

juupa_juu
Viestimäärä: 4

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Perjantaina, 10.06.2011 klo 21:58  
+
0
ei alistettu ilman syytä. eli siis ainoa todellinen alistus tapahtunut meidän perheessä laumajärjestystä luotaessa koska kyseinen koira luuli olevansa ylempi arvoinen kuin me tai toinen koiramme joka myös on osoittanut oman paikkansa laumassamme. eli toisin sanoen ei ole rankaistu turhista pienistä jutuista jota useimmat ikävä kyllä harrastavat jopa pentukoiran kohdalla.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Lauantaina, 11.06.2011 klo 00:25  
+
0
Miten olette alistaneet?
Kysyn koska omasta mielestäni yhtään koiraa ei tarvitse alistaa, ei edes amstaffia. Amstaffi muutenkin rotuna on "paikkansa" tietävä, toisaaltaan uudet koirat löytävät paikkansa, ja kosa koirat eivät tee arvojärjestystä ellei niiden mielestä ole pulaa, ja jos siltä osin kaikki kunnossa ei koirien kärhämiin tarvitse puuttua. Kaverihan on aivan kakara vielä ja varmasti kokeilee kaikkien pinnaa ja rajoja, mutta niissäkin tapauksissa alistaminen on turhaa.

Amstaffi harvoin hyökkää omistajansa kimppuun mutta alistamalla ette ainakaan välejänne kuntoon saa. Koiran käytös osoittaa ettei se luota teihin, jolloin luottamuspula koiran puolelta on syy todennäköisesti kaikkeen ja jos alistatte sitä niin se todennäköisesti pahenee. Hyvä johtaja ansaitsee kunnioituksen oikeudenmukaisuudella, järjestelmällisyydellä, luottamuksella ja suojelijana, toki pitää olla myös järejstyksellinen.

Koira oppii perheen tavat ajan kanssa ja kun kohtelette sitä reilusti ja kiltisti se oppii myös luottamaan teihin ja näin ongelmat poistuvat pikkuhiljaa, toki joitan asioita varmasti jää, esim; alleen löaskeminen jos sille karjasee ja tuoijottaa silmiin. Näitä kaikki akannatta vältää koska tuossa iässä niistäe i pakosti huomaa olevan haittaa mutta aikuisena voi tulla monia pahempia ongelmai jotka juontavat juurensa näistä asioista.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Sunnuntaina, 12.06.2011 klo 17:35  
+
0
Zirppa puhuu asiaa. Alistamisella ei hyvä tule - miksi käyttää sellaista tekniikkaa, joka on jo erittäin huonoksi todettu?
Minä vaihtaisin lenkkeilyvarusteet ihan uusiksi eli koiralle vaikkapa valjaat ja eri värinen talutin ja erilaista materiaalia, josta koiralla ei pitäisi olla mitään huonoja kokemuksia. Se toisinaan auttaa jo yksistään. Ennen lenkille lähtöä esittele koiralle hihnaa ja valjaita jo pidemmän matkan päästä - koira on olohuoneessa, sinä eteisessä, esimerkiksi. Kantele talutinta ja valjaita mukana ennenkuin lähdet lenkkeilyttämään koiraa. Näin koira saa selkeän viestin, eikä sen "kimppuun hyökätä yhtäkkiä taluttiman kanssa". Valjaita laittaessa pujota käsi valjaista läpi ja pidä makupalaa kädessä, jotta koira itse työntää pääntä valjaisiin. Ennenkuin avaat oven, odota että koko sakki on rauhoittunut. Älä anna vetää hihnassa tai pakikoida.
Myrkku tuossa jo sanoikin, että rauhallisuus ja normaali elämä on paras lääke. Ei kannata tehdä sellaisista asioista teatteria, joista se selkeästi on tehty. Jos koira pissaa alleen, mitä sitten? Se siivotaan pois ja aloitetaan toimenpide uudelleen. Jos itse kiihtyy tai turhautuu, tai riemastuu, mitä vain, koirassa tapahtuu sama muutos. Itse pitää pysyä hyvin seesteisenä ja rauhallisena, joka asian suhteen.
Ruokaillessa sama juttu - jos koira innostuu, laita kuppi takaisin pöydälle ja odota, että koira rauhoittuu, sitten tarjoat uudestaan. Laita kuppi niin monta kertaa takaisin pöydälle, että koira pystyy rauhallisena vaikka nostaisit kupin lattialle. Jos siinä menee puoli tuntia, siinä menee puoli tuntia, sama lenkille lähdössä. Ei kannata hätiköidä ja kiirehtiä, hiljaa hyvä tulee.

heikkiprkl

heikkiprkl
Viestimäärä: 20

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Tiistaina, 14.06.2011 klo 11:54  
+
0
Olen tavannut nuorissa amstaffeissa ja piteissäkin tuota "ilopissaa" ja yleensä sisällä kuseksimista useammalla mitä ei ole kyllä pieksetty tai muutenkaan kaltoin kohdeltu. en muista mikä oli ratkaisu mutta minäpäs kysäsen omistajilta ku tai jos muistan.. muisti on mitä on
Better to reign in Hell than serve in Heaven

MortemCaput

juupa_juu

juupa_juu
Viestimäärä: 4

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Sunnuntaina, 19.06.2011 klo 09:22  
+
0
vihdoin ja viimein edes yksi järkevä vastaus muitten (pätemisten ja arvostelujen) jälkeen. KIITOS!!! ja vielä kun vaan muistaisit et mikä oli se keino :) ei oo oikeen jaksanu vastailla ku tääl on näköjään sen verran synnynnäisesti päteviä ihmisiä jotka ei ees ite huomaa kommentoivansa muihin viesteihin toisella tavalla kuin esim tähän mun viestiin.menee eräiden kohdalla aikalailla ristiin nää jutut. ilmeisesti tästä mun alkuperäisestä kysymyksestä tulee julki etten osaa/ansaitse pitää koiraa kun olen sen kerran tai kaksi joutunut selättää/alistaa. tai ainaki mulle tulee sellanen tunne :(

DobberGirl

DobberGirl
Viestimäärä: 89

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Sunnuntaina, 19.06.2011 klo 15:13  
+
0
Foorumeiden yleisin ongelma on juuri se että ihmiset kirjoittavat sen mitä mieleen juolahtaa ja mikä fiilis lukemistaan viesteistä tulee.. Erityisesti jos kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi mitä on tehyt,kukaan ei ymmärrä. Tarvis selittää koko tilanne kun olet "kohdellut kaltoin" koiraa.
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu

In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Maanantaina, 20.06.2011 klo 00:16  
+
0
^ja tässä juuri syy miksi en millään foorumeilla koiran/lapsen tai ees huonekasvin kasvattamisesta itse tykkää kirjoittaa kun ei voi kuin vajavaisilla tiedoilla ihmisiä ja tilanteita tuntematta lähtee arvaileen... kavereita ja tuttuja autan mielelläni kykyjeni mukaan jos pyytävät koska ne tunnen niin ihmiset kuin koiratkin. kaikista paras neuvo mun mielestä on ottaa yhteyttä ammattilaiskouluttajaan ja lähtee siitä purkamaan tilannetta

muoks. kirjotusvihreitä :-)
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu
(Viestiä on muokattu maanantaina, 20.06.2011 klo 00:19)

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PAHOINPIDELTYKö???? - Maanantaina, 20.06.2011 klo 01:30  
+
0
^^^ Ilopissahan on aivan eri juttu! kirjoituksestasi sai käsityksen että pissaa kun näkee remmin ja samalla alistuu, eli onko näin vai ei? Jos kirjoituksellasi tarkoitit minua, ei tarkoitukseni ollut tarkoittaa ettet ansaitsisi koiraa tai ettei sinulla sellaista saisi olla! Vaan ihan yleisiä neuvoja koko tuohon tilanteeseen. Onhan tuohon ilopissailuun keinoja, jos se sitä nyt on, voisitko sen verran selventää?

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 15:15)