Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 28.08.2015 klo 11:26

Pentu 7kk väistää kättä

napp1

napp1
Viestimäärä: 5

PENTU 7KK VäISTää KäTTä - Perjantaina, 28.08.2015 klo 11:26  
+
0
Kaipaisin pikaisesta koulutusapua, ennenkuin ongelma pahenee. Eli, pentuni saa olla paljon vapaana tallilla, mutta sielä en enää ihan joka hetki vahdi sitä. Kulkee tallin kahden koiran kanssa yhdessä pihassa, välillä hakevat rapsutuksia ihmisiltä ja välillä leikkivät keskenään. Ongelmaksi on muodostunut se, että liian moni ulkopuolinen ihminen on yrittänyt ottaa söpöä pentua väkisin syliin pihassa, ja sen vuoksi koira on oppinut väistämään kumartuvaa ihmistä ja/tai lähestyviä käsiä. Jos koira tulee itse luo, sitä saa rapsuttaa ja se tykkää olla ihmisen lähellä. Mutta jos se ei halua tulla itse, niin se kyllä väistelee ihmistä maailman tappiin. Jos näen tilanteita niin totta kai kiellän ihmisiä yrittämästä koskea siihen, missään nimessä ottamasta syliin, ja ohjeistan uusia ihmisiä antamaan koiran tulla itse luo. Olen myös antanut vieraille nameja koiralle annettavaksi.

Nyt kun koiralla on murrosikä alkanut puskemaan kunnolla päälle, se on alkanut väistämään myös mun käsiä. Se ei enää ole ollenkaan ok. Aikasemmin se on aina antanut mun koskea, koska en väkisin tunge sen tilaan. Yleensä esim kiinniottamistilanteet hoidan niin, että kutsun koiran luo (ennen murrosikää aina on tullut itse mielellään, nykyään testailee onko pakko) ja käsken istumaan. Sitten kun koira istuu, se saa namin ja se antaa nostaa itsensä syliin/laittaa hihnan ilman mitään ongelmaa. Toimii myös ilman nameja. Mutta tosiaan nykyään ei välttämättä enä halua tulla heti luo, eikä välttämättä heti istu (viiveellä, saattaa yrittää lähteä uudestaan pois luotani, mutta tulee käskystä nopeasti takaisin).
Nykyään myös sisällä kotona kahdestaan ollessa koira alkanut väistelemään silittävää kättä ja oikeastaan kaikkea kosketusta jos mulla ei ole nameja/ruokaa :( Tai niitä kosketuksia se ei väistä, kun se tulee itse mun luo kerjäämään huomiota (jota se ei aina automaattisesti edes saa, vaikka tulisikin).

Kaipaankin siis vinkkejä millä siedättää koiraa kosketukseen, sekä omaani että vieraiden. Ja onko mahdollista edes siedättää vieraisiin niin, ettei se jokaisesta väkisin lähestyvästä taas alkaisi väistämään uudestaan? Koira on luonteeltaan vähän pidättyväinen vieraita kohtaan, minulle miellyttämisenhaluinen, ei mikään erityisen itsepäinen tapaus. Eikä ole myöskään arka, ei pelkää (niitä vieraitakaan ihmisiä). Tähän mennessä oon yrittäny siedättää siihen kosketukseen niin, että koira saa nameja lähestyvästä kädestä jos se ei väistä. Mutta ei ole tuottanut tulosta ainakaan vielä, enkä voi herkästi lihovaa yksilöä määräänsä enempää päivässä namittaa..

napp1

napp1
Viestimäärä: 5

VS: PENTU 7KK VäISTää KäTTä - Perjantaina, 28.08.2015 klo 11:54  
+
0
Lisään vielä, että yritän aina lopettaa "onnistuneen" kosketuksen niin, että koira ei ehdi väistämään ensin. Enkä yritä silittää/koskea silloin, kun näen että koira todennäköisesti tulee väistämään. Että se väistäminen ei vahvistuisi. Eli mieluummin olen koskematta kokonaan, kuin ojennan käteni ja tulen väistetyksi.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 05:00)