Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 23.12.2011 klo 23:34

Pentu ja ensimmäinen uusivuosi

Siirry sivulle: 1 2 3

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Perjantaina, 23.12.2011 klo 23:34  
+
0
En löytänyt tästä topicia, mutta linkatkaa jos sellainen on jo olemassa.

Eli itselläni on nyt 10 kuukautta vanha collieuros, jonka ensimmäinen uusi vuosi lähenee. Haluaisin ettei tämä menisi pilalle, vaan haluaisin todella panostaa siihen, ettei tämä alkaisi pelätä raketteja ja tulevatkin uudet vuodet sujuisivat mallikkaasti. Koirani on reipas ja innokas, ei ole pelokas ja ukkosellakin on aika rauhallinen, ei korviaan loksauta. Raketit ovat kuitenkin vähän eri juttu, koska ne ovat kovempiäänisiä ja kestäähän tuo paukuttelu kuitenkin aika kauan. Ja siihen päälle vielä kirkkaat välähdykset.

Millä metodeilla te olette kouluttaneet koirianne ensimmäisenä uv:na ja miten kannattaisi menetellä tämmöisen koiran kanssa? Kyseessä EI ole arka koira tai hermoheikko.
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Lauantaina, 24.12.2011 klo 01:24  
+
0
Mulla ei ole asiasta kokemusta nimeksikään. Omalla kohdalla kävi sellanen tuuri, että oltiin lenkillä kun ensimmäiset aloittivat jo. Ekoja se vähän säikähti, mutta kun huomas ettei ne tuu sitä kohti niin rentoutu ja oli ihan normaalisti. Vein koiran sisälle ja tuttavaporukan kanssa ruvettiin raketteja paukuttelemaan. Olohuoneen ikkunoista sitten tuo haikeana katseli ja haettiin se sitten ulos. Auton vieressä yritti auton alle, joten vein sen sisälle. Se halusi olla meidän kanssa, mutta se oli arvelevainen raketteja kohtaan. Seuraavana uutenavuotena otin sitten koiran terassille aidan taakse ja tähän oli sekin tyytyväinen. Aina vähänaikaa kerrallaan paukuteltiin ja sitten mentiin sisälle rauhoittumaan. Meille tämä sopii hyvin, mutta en suosittele ensimmäiseksi kokeilemaan.

Sinulle suosittelisin erilaisten rauhoittavien keinojen varaamista, mutta älä käytä niitä jos ei ole pakko. Koirasi kuulostaa siltä, että ei se varmaan kamalasti panikoi. Hyvä ensialun vinkki olisi sellainen, että pysy rauhallisena ja ajattele kaiken menevän hyvin niin koirasi rauhoittuu. Erityisesti uusissa tilanteissa koira heijastaa herkästi omistajan tunteet.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

taavvvi

taavvvi
Viestimäärä: 18

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Sunnuntaina, 25.12.2011 klo 18:43  
+
0
Sanoisin, että ainakin varatoimenpiteenä varaa koko uusivuosi niin, että voit olla kotona. Yksin pelko voi yllättäenkin tulla. Kannattaa myös lenkkeilyttää koira aamulla ja iltapäivällä hyvin, jotta illalla riittää nopea käyttäminen ulkona. Äänet kun siellä ulkona kuuluvat paljon voimakkaammin. Kannattaa huomioida, että innokkaimmat aloittelevat jo neljän jälkeen ampumisen.

Muuten vain yritä itse pysyä koko ajan rauhallisena äläkä tee raketeista isoa numeroa (esim. ryntää katsomaan heti ikkunasta kuultuasi pamauksen). Jos koira näyttää aristelevan kovia ääniä, yritä keksiä sille muuta tekemistä ja siten ohjata huomio muualle.

Luultavasti jännität uutta vuotta ihan turhaa, kyllä se varmaan menee ihan hyvin! :)
Kukaan ei pidä juttujasi yhtä nerokkaina kuin koirasi

Suomenlapinkoira Taavi (s. 3.5.2009)

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Sunnuntaina, 25.12.2011 klo 23:00  
+
0
Jeps. Olen just miettinyt tämän uv:n että pystyisin olemaan kotona ja mietin, että voisin pelata ihan varman päälle ja olla koko uv:n kotona koiran kanssa, koska porukoihin en luota jos ne tekevät esim. tietämättömyyttään asioita jotka ei ole suotavia. Colliethan kun voivat olla paukkuarkoja ja tätä ominaisuuttani en omaan koiraani toivoisi, tuttavapiirissä nimittäin uv+ukkos -arka koira, jonka joutuu rauhoittamaan joka onkin sitten todella ikävää.

Mietin juuri tätä, että pitäisi olla todella itse hyvin rauhallinen ja rentoutunut ja olla ottamatta asiasta turhaa stressiä. Koska kaikki heijastuu niin hirveästi tuohon koiraan. Mietin vain noita ensimmäisiä totutuksia ja millä tavoin ne kannattaisi parhaiten toteuttaa. Onneksi on vielä päiviä aikaa miettiä :-)
skcu Pongo

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Maanantaina, 26.12.2011 klo 11:45  
+
0
Mä vietin viime uuden vuoden vanhempieni luona omakotitalossa, uusi vuosi oli siis koiran ensimmäinen. Olin varautunut olemaan koko uuden vuoden kotona koiran kanssa. Lenkitin sen hyvin päivällä ja illalla laitoin kotona verhot kiinni ja telkkaria ja radiota päälle, jottei pauke kuulu. Sitten oltiin vaan ihan normaalisti sisällä stressaamatta, jottei koirakaan hermostu. Kaikki meni tosi hyvin. Illemmalla käytiin vielä ulkona joskus 10 aikaan, eikä koira ollut moksiskaan vaikka raketteja paukkui jossain vähän kauempana (ehkä kilometrin päässä). Eli tärkeintä on varmaan ettei itse stressaa tai mieti asiaa liikaa. :)

func

func
Viestimäärä: 37

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Tiistaina, 27.12.2011 klo 09:23  
+
0
Älä tee mitään.

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Tiistaina, 27.12.2011 klo 18:33  
+
0
Komppaan funcin neuvoa. Älä tee mitään, älä itse reagoi mitenkään niin tuskin koirakaan reagoi. Näin ainakin meillä on toimittu oikeidenkin laukausten kanssa.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Tiistaina, 27.12.2011 klo 22:39  
+
0
Tekemättä jättäminen on huono juttu. Varautua kannattaa, sellaset perusjutut kuten kotona pysyminen, rauhallisuus, äänien ja valojen peittäminen kannattaa. Näin ensimmäisenä uutenavuotena en reagoisi kovin yliampuvasti esim. rauhoittavien valmisteiden kanssa, koska koira voi oppia myös paukkuarkuutta. Jos koira ei reagoi sen kummemmin niin älä itsekkään pakota sitä mihinkään rauhoittaviin puuhiin.

Jos koira ottaa kamalan stressin nyt ekana uutena vuotena tietää ainakin miten toimia seuraavina.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

func

func
Viestimäärä: 37

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Tiistaina, 27.12.2011 klo 23:32  
+
0
Usein vaan taitaa ihmiset ottaa enemmän stressiä kuin koira näistä...

Koiraa kannattaa kans totuttaa kaikenlaisiin ääniin ja tapahtumiin, kotona se käy helposti ja usein ihan vahingossa. :D Vaikka paiskelis kamoja pitkin lattioita ja seiniä. :D
Ei tuo oma ainakaan hirveesti reagoi vaikka kattilat lentelis pitkin parkettia. =)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Keskiviikkona, 28.12.2011 klo 11:03  
+
0
Ei, en sitä tarkoittanut, että koiralle pitää olla kaikki valmiina. Sanoinhan, että koira voi myös oppia paukkuarkuutta. Lisäksi useimmat ongelmat johtuvat ihmsestä.

Hyvä on varautua, mutta ottaa rauhallisesti. Kaikki ylireagointi (rauhoittavat suihkeet ja muut teollisesti valmistetut rauhoittavat tuotteet) on turhaa. Sellainen varautuminen, minkä pystyy toteuttamaan jokakodin tavaroilla (kuten ikkunoiden peittäminen ja kotona olo) luovat pennulle turvallisuudentunnetta, jolloin se ei tulevaisuudessa pelkää uuttavuotta. Jos koira jätetään yksin kotiin kaikkien äänien ja valojen keskelle se todennäköisesti säikähtää joka kerta kun ääni kuuluu ja valo välähtää ja yhdistää tämän yksinoloon, jolloin syntyy eroahdistus. Ja kun taas uutenavuotena raketit paukkuvat se pelkää jäävänsä yksin kaikkien outojen ilmiöiden keskelle ja ahdistuu. (ainakin minun järjelläni asia menisi kutakuinkin näin)
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Keskiviikkona, 28.12.2011 klo 11:23  
+
0
Youtubesta tai muualta netistä löytyvät ilotulitusvideot ovat näppärä keino totuttaa koira paukkuihin. Videoita voi ensin soittaa ihan hiljaisella ja pikkuhiljaa kovempaa ja kovempaa ja samalla hengaillaan ihan normaalisti. Jos koira alkaa kuulostelemaan ääntä, niin volume pidetään samassa niin kauan, että koira ei enää pidä ääntä minään.

Itse tein viime uutena vuotena edellä mainitulla tavalla puolivuotiaan bortsun kanssa. Ensimmäisenä uutena vuotena kannattaa itse pysytellä kotona, jotta voi seurailla koiran rektioita, mutta vaikka koira pelkäisikin, niin sitä ei kannata alkaa lällyttelemään, vaan itse omalla esimerkillään näyttää, ettei paukuista kannata välittää. Ulkoilut kannattaa ajoittaa pois pahimmasta paukuttelusta ja verhot laittaa kiinni, ettei välähdykset näy. Myös radion voi laittaa päälle,jotta paukahdukset sekoittuvat osaksi musiikkiin.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Keskiviikkona, 28.12.2011 klo 11:59  
+
0
Kiitos hyvistä vinkeistä, etenkin tuo Youtube -vinkki, voisin ihan testailla jo ennen itse uutta vuotta. Tosiaan tärkein vinkkihän on varmasti olla itse rauhallinen ja rentoutunut!
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Keskiviikkona, 28.12.2011 klo 12:57  
+
0
Vuorisumu osasi selittää kantani hyvin. Tälläinen varautuminen on hyvää. Kiitos, Vuorisumu
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Torstaina, 29.12.2011 klo 07:09  
+
0
Eilen tosiaan ulkoillessamme tuli muutamakin raketin pamaus, mutta ei noteerannut niitä mitenkään. Mukana oli myös toinen koira, joka oli rauhassa joten ehkä sekin helpotti asiaa. :) Ehkä selvitäänkin ilman sen suurempia ongelmia, toivottavasti.
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Torstaina, 29.12.2011 klo 22:35  
+
0
Mitä? Näin aikaisin? (Tosin täällä joku hullu paukutteli uudesta vuodesta säästämiään raketteja juhannuksena).

Kuitenkin, hyvä että pääsit testaamaan. Sinulle tuon kirjoittamasi perusteella suosittelisin kotona pysymistä ja rauhallista ja rentoa toimintaa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Perjantaina, 30.12.2011 klo 00:13  
+
0
Niimpä. :) Ja tämmöistä on suunnitelmissa, katselen tilannetta uskaltaako koiran kanssa käydä sitten ulkona katselemassakin. En viitti jos on ihan p:t housussa, mutta jos vaikuttaa ihan normaalilta niin sitten. :D Oon vaan tämmönen etukäteen hirvee panikoija, mutta ompahan sitten toimintasuunnitelma varalle.
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Perjantaina, 30.12.2011 klo 00:37  
+
0
^Just näin kun munkin tyyli.

Muoks. Tajusin äsken, et Rollehan nukkuu uudetvuodet ihan normaalisti ulkona.

Ja äsken (klo. 02.01) oli jollakin kalenteri päivän etuajassa. Ensimmäinen uudenvuodenraketti paukautettiin jonkun idiootin toimesta.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.12.2011 klo 02:06)

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Perjantaina, 30.12.2011 klo 09:18  
+
0
Näitähän on aina ketkä viskovat niitä raketteja ennen aikojaan. Onneksi oma koira ei ole vielä niistä paljoa välittänyt. Pelottaa ainoastaan se, että kun se on etupihalla aitauksessaan, että joku viskaisee sinne jonkun papattimaton ja sitten se on elämänsä paukkuarka. En tietenkään uutenavuotena jätä sitä yksin sinne aitaukseen, mutta esimerkiksi näinä päivinä kun uusivuosi lähenee tai on mennyt jo ohi.
skcu Pongo

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Perjantaina, 30.12.2011 klo 12:08  
+
0
Tulen tähän samaan ketjuun. Meillä on kans pennun ensimmäinen uusivuosi, paukkuarka tuo ei ole etten usko siitä tulevan ongelmaa. Mutta meidän vanhempi koira on paukkuarka. Ei ollut 2 vuotiaaksi asti mutta sen jälkeen alkoi. Ukkonen tai ilotulitus, koira kiertää asuntoa, läähättää ja haukkuu pamauksille. Olen soittanut ääniä mutta ne eivät vaikuta mitenkään. Oikeat pamauksethan myös tuntee. ei ainoastaan kuule. Miten kannattaisi toimia ettei vanhempi tartuta pelkoaan myös pentuun? Musiikkia meillä soitetaan ja verhot on edessä, mutta sekään ei täysin auta.

HMD

HMD
Viestimäärä: 79

VS: PENTU JA ENSIMMäINEN UUSIVUOSI - Lauantaina, 31.12.2011 klo 10:11  
+
0

Remux kirjoitti:

Mutta meidän vanhempi koira on paukkuarka. Ei ollut 2 vuotiaaksi asti mutta sen jälkeen alkoi. Ukkonen tai ilotulitus, koira kiertää asuntoa, läähättää ja haukkuu pamauksille. Olen soittanut ääniä mutta ne eivät vaikuta mitenkään. Oikeat pamauksethan myös tuntee. ei ainoastaan kuule. Miten kannattaisi toimia ettei vanhempi tartuta pelkoaan myös pentuun? Musiikkia meillä soitetaan ja verhot on edessä, mutta sekään ei täysin auta.



Meillä myös kaksi koiraa, vanhempi koirista on saanut pentuna raketin kylkeensä, joten se pelkää raketteja.
Huolimatta vanhemman koiran rakettipelosta, nuoreen se ei tarttunut ollenkaan. Nuori ei korvaansa lotkauta pamahduksille.

Tein vuosi sitten testin vanhemmalle koiralle.
Vanhempi koira on mäyräkoira, joten pelkästään rodun perusteella, sillä pitääkin olla toimintakykyä, muuten se on vain tavallinen luffe.
Niin, se minun testi.

Kun klo: 18.00 alkoi raketit paukkumaan, kaivoin jääkaapista nakkeja ja aloin teettämään temppuja. Istumista, maahanmenoa, tassun antoa, kierimistä, haukkumista... mitä mieleen ikinä juolahtikin.
Teetin temppuja lyhyissä pätkissä, aina joku 5 - 10min. kerrallaan ja sitten lepoa.
Mäyrä rentoutui tehtävistä niin paljon, että se kovimman paukuttelun aikaan makasi sohvalla koivat kohti kattoa ja kuorsasi.
Testi onnistui ja samalla tulee pidettyä vanhakin koira virkeänä.
Tänään taas aletaan temppuilemaan, kun paukuttelu alkaa.
Jos vetää herneen nenään, niin tulee poski kipeäksi: Tytär 4 vuotiaana

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 15:30)