Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 24.12.2010 klo 11:07

Perusasennon opettaminen

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

PERUSASENNON OPETTAMINEN - Perjantaina, 24.12.2010 klo 11:07  
+
0
Miten saisin kunnolla opetettua koiralle perusasennon (sivulla istumisen)? Ollaan harjoiteltu seinän ym esteiden vieressä, jolloin koiran pitää olla tarpeeksi lähellä jalkaani. Kuitenkaan, vaikka tätä on harjoiteltu melko paljon, ei ole ihan ymmärtänyt jujua. Jos tehdään sama avoimessa tilassa, niin tulee helposti eteeni istumaan, tai aivan liian eteen tai jopa väärälle puolelle. En tiedä itse enää yhtään mitä teen väärin tai miten olisi paras opettaa. Naksutintakin ollaan käytetty.

suskie

suskie
Viestimäärä: 412

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Lauantaina, 25.12.2010 klo 11:42  
+
0

JuF kirjoitti:

Miten saisin kunnolla opetettua koiralle perusasennon (sivulla istumisen)? Ollaan harjoiteltu seinän ym esteiden vieressä, jolloin koiran pitää olla tarpeeksi lähellä jalkaani.

Ai koira tulee sinun ja seinän väliin, miksi? Ymmärrän kyllä, että koira halutaan mahdollisimman lähelle, mutta meillä koiraa varmaan ahdistaisi seinä niin paljon, että ei tulisi sivulle ollenkaan. No toiselle toimii toinen tekniikka, toiselle toinen.

JuF kirjoitti:

Kuitenkaan, vaikka tätä on harjoiteltu melko paljon, ei ole ihan ymmärtänyt jujua. Jos tehdään sama avoimessa tilassa, niin tulee helposti eteeni istumaan, tai aivan liian eteen tai jopa väärälle puolelle. En tiedä itse enää yhtään mitä teen väärin tai miten olisi paras opettaa. Naksutintakin ollaan käytetty.

Helpota kriteerejä. Vähän jäi epäselväksi, kuinka pitkällä olette..

Ranskikselle taisin perusasennon opettaa namilla ohjaamalla ja käsky sanottiin, kun koira oli oikeassa asennossa. Joskus alussa meni vinoon, tästä houkuttelin namilla korjaamaan asennon. Joskus taas jää liian kauas tai eteen, niin sanon käskyn uudestaan, jolloin korjaa itse asennon. Tuolta harrastuspuolen toko-ketjusta, saattaa löytyä vinkkejä..

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Lauantaina, 25.12.2010 klo 14:16  
+
0
Mä joskus kokeilin opettaa sivulle tulemista seinän kanssa, mutta ei toi koira oiken koskaan älynnyt sitä.

Mun mielestä on paljon helpompaa namilla ohjaaminen etukautta. Eli vasemmassa kädessä nami ja sillä houkutellaan edessä oleva koira sivulle tekemällä pieni rinki vastapäivään. Ja kun käsi on siinä reiden sivusauman kohdalla (ja koira tietenkin oikeassa asennossa), niin koiralle nami. Aluksi pidin namikättä vähän korkealla, että koiran piti vähän tavoitella namia, jolloin tuli automaattisesti suoristaneeksi peräpäänsä oikeaan linjaan. Näin kun omalle koiralle opetin asian, niin se oppi käyttämään peräpäätään paremmin.

Pikkuhiljaa häivytettiin käsiapu pienentämällä rinkiä ja lopuksi käsi roikkuikin paikallaan siinä reiden sivusauman kohdalla. Yleensä annan palkan oikealla kädellä, jolloin koira ei opi tuijottamaan vasenta kättä, vaan ottaa oikeasti kontaktia.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Lauantaina, 25.12.2010 klo 20:21  
+
0
Meillä on juurikin paraikaa perusasennon treenaaminen menossa. Olen aloittanut kosketuskepin ja naksuttimen avulla, ensin nurkissa, sitten seinän vieressä ja nyt jo keskellä lattiaa. Mitään vihjesanaa en ole vielä liittänyt, vaan olen ollut ihan tuppisuuna treenisessiot, lopuksi kehunut ja rapsutellut. Olenkin miettinyt, koska tähän pitäisi joku sana liittää...? Nyt Luna hakeutuu sivulle istumaan kun vain seison kädet sivuilla ja kädessä naksutin. Kosketuskeppi on jo häivytetty pois, jos asento on vino tai tulee eteen, pienellä kädenliikkeellä ohjaan uudestaan asentoon, enkä enää palkkaa sinnepäin tehdystä asennosta, kun joka päivä on kuitenkin tätä treenattu jo jonkun aikaa. Namilla en houkuttele, vaan ruuat on kupissa pöydällä tai taskussa. Olen opettanut niin, että jos Luna on aloitustilanteessa mun etupuolella tms, kiertää takaa sivulle. Onko perusasennon tarkka paikka niin, että koiran etutassut on mun kantapään vai varpaiden kohdalla, vai minkä ruumiinosan mukaan se määritellään? Tahtoisin heti alusta opettaa oikein, ettei tarvi myöhemmin paikkailla väärin opeteltuja juttuja... Kuinka lähellä koiran pitää olla? Iholla vai hajurako?

Muoks, tuosta seinästä piti vielä sanoa. Kun aloin kokeilla, hoksaisiko Luna tulla perusasentoon avoimessakin tilassa, se meni ensin pari kertaa sinne seinän viereen istumaan ja tapitti sieltä innoissaan. No, eipä mun kauaa tarvinnut siinä keskellä eteistä seisoa kun tuo kokeili, jos sittenkin kannattaisi tulla äiten jalan eikä seinän viereen... :hymy:
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007
(Viestiä on muokattu lauantaina, 25.12.2010 klo 20:24)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Lauantaina, 25.12.2010 klo 21:50  
+
0
Mun mielestä helpoimmat tavat on joko houkuttelu "namittaminen" tai sitten naksuttimella sheippaaminen. Tavasta riippumatta harjoitukset kannattaa tehdä aluksi mahdollisimman helpoiksi siten, että onnistumistodennäköisyys on hyvin suuri. Alkutilanteessa kannattaa kääntyä selkä koiraan päin siten, että koiralla on suora linja tulla sivulle suoraan takaa eli mahdollisimman helppoa. Namittaessa uuden toiston saa aikaan ottamalla vain askeleen eteenpäin. Naksutinta/kehusanaa apuna käyttäessä voi uuden toiston aikaansaamiseksi joko ottaa askeleen eteenpäin tai heittää koiralle "välinamin" taakse, siten että koiralla on taas mahdollisimman helppo tulla uudestaan sivulle.

Kannattaa myös muistaa tarkastelaa vain yhtä kriteeriä kerrallaan ja kun harjoitusta vaikeutetaan jollain tavalla, niin kriteereitä helpotetaan. Itse asennon kriteereitä on ainakin suoruus, etäisyys sivusuunnassa ja etäisyys eteen-taakse suunnassa, katsekontakti ja istuminen. Harjoituksiin tulee sitten aina lisävaikeutta kun otetaan uusia lähestymiskulmia, etäisyyttä, erilaisi ympäritöjä erilaisin häiriöin jne.

Aivan ensimmäisissä harjoituksissa sivulle hakeutuminen tehdään mahdollismman helpoksi, eli koira tulee ohjaajan takaa ja ainoana kriteerinä on että koira on sivulla. Etäisyyttä, suoruutta jne jne. en aluksi katso lainkaan, vaan uusia vaatimuksia lisätään pikkuhiljaa edistymisen mukaan. Palkka tulee kuitenkin aina siihen paikkaan, missä haluan koiran kuonon loppujen lopuksi olevan.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Lauantaina, 25.12.2010 klo 22:47  
+
0

Onko perusasennon tarkka paikka niin, että koiran etutassut on mun kantapään vai varpaiden kohdalla, vai minkä ruumiinosan mukaan se määritellään? Tahtoisin heti alusta opettaa oikein, ettei tarvi myöhemmin paikkailla väärin opeteltuja juttuja... Kuinka lähellä koiran pitää olla? Iholla vai hajurako?



Perusasennossa koiran varpaat on samalla viivalla sun omien varpaiden kanssa. Asennon pitää olla tiivis, mutta koira ei sais koskea suhun, joten sopiva etäisyys on mun ymmärtääkseni ihan muutama sentti.

(Muokkasin lainaukseen kuuluvat hakaset..)
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu lauantaina, 25.12.2010 klo 22:48)

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Tiistaina, 28.12.2010 klo 18:25  
+
0
Kiitos kaikille vastauksista. Olen ehkä vaatinut liian täydellistä heti alussa ja siksi homma ei oikein etene. Nyt varmaan aloitan sitten "aivan alusta", eli helpotan kriitereitä huomattavasti. Eiköhän se siitä ^^

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 02:03  
+
0

Riisis kirjoitti:

Mun mielestä on paljon helpompaa namilla ohjaaminen etukautta. Eli vasemmassa kädessä nami ja sillä houkutellaan edessä oleva koira sivulle tekemällä pieni rinki vastapäivään. Ja kun käsi on siinä reiden sivusauman kohdalla (ja koira tietenkin oikeassa asennossa), niin koiralle nami. Aluksi pidin namikättä vähän korkealla, että koiran piti vähän tavoitella namia, jolloin tuli automaattisesti suoristaneeksi peräpäänsä oikeaan linjaan. Näin kun omalle koiralle opetin asian, niin se oppi käyttämään peräpäätään paremmin.

Pikkuhiljaa häivytettiin käsiapu pienentämällä rinkiä ja lopuksi käsi roikkuikin paikallaan siinä reiden sivusauman kohdalla. Yleensä annan palkan oikealla kädellä, jolloin koira ei opi tuijottamaan vasenta kättä, vaan ottaa oikeasti kontaktia.


Samallai opetettu täällä myös perusasento. Paitsi että yhtä koiraa 6v suoristaneena (poikitus seuratessa), en palkkaa enää mitään koiraa oikealla kädellä.. :D

Olen kyllä tätä nykyistä pentua (nyt 9kk) alusta asti, siis heti luovutusikäisestä, palkannut vain täysin korrektista asennosta. Suoruus, paikka ja etäisyys pitäneet olla kunnossa. Mutta olen siis vain namilla vetänyt sika-ahnetta pentua oikeaan paikkaan ja sitten antanut sen namin kädestä, kun asento hyvä. Sitten aika nopeaa tein niin, että namikäsi menikin hetkeksi ilmaan minun mahaa vasten tai koiran pään taakse, ja katsekontaktista käsi tuli takaisin antamaan palkan. Sitten vaikeutin niin, että käsi ei enää tehnytkään sitä kiekkaa mukana, vaan oli jo valmiiksi siinä asennossa, missä se normaalistikin mulla on, kun koiran käsken perusasentoon.

Pentu 3,5kk ja häiriönä jo henkilöryhmä.
Minun mielestä kaikkia häiriöitä kannattaa treenata jo imutustottisten aikana, tottuupa niihinkin.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 08:47  
+
0
Itse opetin vanhemman koiran pelkästään naksuttelemalla (namittaminen) että sheippaamista. Itse palkkaa ehdottomasti vasemmalla kädellä ainakin niin kauan, kunnes sivulle tulo oikeaan asentoon on varmaa. Tämä siksi, että tällöin koiralla ei varmastikaan ole mitään tarvetta yrittää tavoitella palkkaa muualta kuin siitä vasemman jalan vierestä, kun palkka ilmestyy aina sen näkyville vasemmalta ylhäältä. Käden tuijottamisesta pääsee ihan sillä, että palkka tulee silmiin/ylös katsomisesta, ei käden tuijottelusta. Naksutin tai kehusana auttavat huomattavasti oikeista asioista palkkaamisen ajoituksessa!

Houkuttelun etu tässä tapauksessa on minusta, että oikean liikeradan ja halutun paikan voi mallintaa nopeasti, mutta sheippaamisen ehdoton etu on, että pentu oppii nopeasti kiinnittämään huomiota omaan vartalonkäyttöönsä kun huomio ei ole keskittynyt vain kädessä olevaan namiin. Samasta syystä pyrin pääsemään houkuttelusta eroon mahdollisimman nopeasti, koska koirat jäävät siihen helposti kiinni ja kiinnittävät suurimman huomion käden liikkeeseen sen sijaan, että keskittyisivät siihen, mitä ovat oikeasti tekemässä tai millaista ääni-informaatiota ohjaajalta tulee.

Namittaessa häiriöt on todella helppo ottaa mukaan jo alkuvaihessa, etenkin jos motivaatio on suuri. Sheipatessa häiriöitä kannattaa ottaa mukaan nopeasti. Jos homma ei tällöin onnistu, niin vika on useinmiten liian alhaisessa vahvistetiheydessä (joka namittamista käytettäessä on lähes 100 %) ja/tai liian korkeassa kriteerissä.

Iso peili on erittäin kätevä apuväline, sillä silloin oma vartalo on varmasti suorassa ja voi kuitenkin samalla nähdä koiran asennon.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 17:04  
+
0
^ Miksei mulle oo ikinä tullu mieleenkään käyttää apuna peiliä :ttou: Paljon oon treenannu nimenomaan eteisessä, missä on iso peili.. :nolo: Vaikka kuinka asian tiedostaa, silti välillä on niin vaikea olla kaatumatta sinne koiran päälle. Kyllähän sen koiran sieltä silmäkulmastakin näkee, mutta varsinkin alkuvaiheessa peili vois olla ihan hyvä apuväline. Kaikkea sitä oppii :peukku:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 17:45  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Itse palkkaa ehdottomasti vasemmalla kädellä ainakin niin kauan, kunnes sivulle tulo oikeaan asentoon on varmaa. Tämä siksi, että tällöin koiralla ei varmastikaan ole mitään tarvetta yrittää tavoitella palkkaa muualta kuin siitä vasemman jalan vierestä, kun palkka ilmestyy aina sen näkyville vasemmalta ylhäältä. Käden tuijottamisesta pääsee ihan sillä, että palkka tulee silmiin/ylös katsomisesta, ei käden tuijottelusta. Naksutin tai kehusana auttavat huomattavasti oikeista asioista palkkaamisen ajoituksessa!
- -
Namittaessa häiriöt on todella helppo ottaa mukaan jo alkuvaihessa, etenkin jos motivaatio on suuri. - -



Juu siis samallai kans täällä tehty, sie selitit tuon vaan paremmin. Mie aika nopeaa jätin ton kädellä ohjaamisen pois. Ja itse asiassa sen imuttamisella sivulle vetämisen tein oikealla kädellä, mutta kun koira oli hetken sivulla, palkkasin vielä vasemmalla.. Näin oppi heti alusta asti siihen, että vasen käsi pysyy paikallaan.

Edit. ja namista luopumista harjoiteltiin myös pikkupennusta asti koko ajan kaikissa muissakin tilanteissa. Ruokakupille pääsi kun katsoi minua, eikä kuppia, namin sai kädestä, kun katsoi silmiin, eikä namia jne.. Helpotti myös seuruun treenaamista, kun siirryttiin imutuksesta katsekontaktiin.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 29.12.2010 klo 17:48)

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 19:32  
+
0
Kiitos hyödyllisitä tiedoista. Itse olen sen virheen tehnyt, että olen antanut palkan oikealla kädellä ja pitänyt naksutinta vasemmassa. Ja koira siis syöksyy sitä kohden naksun kuullessaan (oli tilanne tämä tai joku muu), mikä tietysti sinänsä on ok, koska naksaus myös vapauttaa, eikä sen jälkeen enää tarvitse olla oikeassa asennossa palkan saadakseen. Ja nappulat on taskussa tai kupissa pöydällä, ja nappaan ne sieltä käteen naksun jälkeen tai sen aikana jo. Joskus saattaa olla valmiiksi kädessäkin, mutta silti olen aina vaatinut katsekontaktia, vaikka olisi mitä perustemppuja tehty. Ehkä silti olisi hyvä vaihtaa "namikättä" ainakin perusasennon opettelussa ja myöhemmin seuraamisessa... Peili oliskin hyvä muuten, kiitti siitäkin vinkistä.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Tiistaina, 19.04.2011 klo 20:51  
+
0
Täälläkin kaivataan neuvoja perusasennon opettamiseen. Koira on kohta 11 kk, eikä ikinä olla tätä treenattu, vaan meillä katsekontakti ollut tärkeimmässä asemassa. Nyt rally-toko aloiteltu, eikä se kontaktin hakeminen samalla tavalla enää olekaan se juttu.

Perusasentoon istuminen on vaikeaa. (Oikeita sanoja en näille vielä osaa, kun ei ole tarvinut käyttää, mutta > ) Sanni istuu vinoon. Seuraa vieressä, mutta pyllyn laittaa maahan kääntäen, että saa katsekontaktin samalla. Samoin liikkeestä maahanmeno on vino. Katsekontaktia hakee samalla. Käytännössä Sannin naamasuunta on oikealle, kun sen pitäisi olla eteenpäin. Eli 90´ heittoa.

Yhdessä ohjaajan kanssa mietittiin, miten liikeet saisi suoristettua. Apuun otetaan kosketuskeppi, kun se saadaan treenattua toimivaksi (vielä tässä vaiheessa heti keppiä liikuttaessa koiralla on kuvitelma, että se pitää syödä). Ja suhteessa koiraan saan nyt itse liikkua oikeaan asentoon.

Mitäs te fiksummat osaisitte neuvoa? Kuulostaisiko nuo em. keinot toimivilta, vai olisiko tarjota jotain parempaa lähestymistapaa?
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

Avim

Avim
Viestimäärä: 6

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Perjantaina, 22.04.2011 klo 10:45  
+
0
Ilmeisesti ongelmanne ydin on se, ettei koira osaa tehdä näitä liikkeitä (istu, makaa, seiso) oikein (=ne eivät ole vahvasti lihasmuistissa). Tämä on suht. yleinen ongelma tokokentillä, kuten myös seuraaminen oikeaoppisesti ja tarkasti.

Kaikkein tärkein asia olisi saada liikkeet ensin koiralle lihasmuistiin, jolloin ne tulevat aina oikealla tavalla ja 100% varmuudella.
Käskyjen kohdalla saat sen harjoittelemalla niitä mielellään joka päivä useita kertoja, kunnes koira osaa ne. Siinä ei pitäisi mennä oikein tehtynä muutamaa koulutussessiota kauempaa.
Liikuta namia/lelua/muuta palkkaa koiran edessä niin että saat koiran istumaan, makaamaan ja seisomaan siten, ettei sen takajalat liiku missään tilanteessa. Jos koiran takajalat liikkuvat, omistaja tekee jotain väärin - koita joko muuttaa vähän houkuttimen suuntaa tai hidastaa nopeutta. Kun koira onnistuu, sano käsky ja palkkaa koira vain oikeasta toiminnasta. Hyvin tärkeää on, että koira tekee oikein ja tismalleen samalla tavalla mahdollisimman usein, sillä onnistumisista koira oppii kaikkein nopeiten ja varmiten, kun taas epäonnistumiset lannistavat koiran halukkuutta osallistua koulutukseen.

Heti kun koira on äkännyt seurata kättäsi jossa on esimerkiksi nami, häivytä se jottet tarvitsisi koirasi kanssa aina palkintoa. Teeskentele pitäväsi namia / lelua kun sanot käskyn, ja ala antamaan palkintoa toisesta kädestäsi. Vähitellen palkintojen saanti satunnaistuu.
Sitten muistat vain vapauttaa koira aina koulutusten jälkeen! Sano vapautussana, ja jos koira ei liiku houkuttele sitä liikahtamaan paikastaan. Vain tällä tavoin varmistat ettei koira nouse ylös ikinä ilman vapautussanaa. ;)

Oikeaoppisen perusasennon saat vaivattomasti vaikeimmankin koiran kohdalla käyttämällä vaikka kirjaa apunasi, johon koiran molemmat etujalat mahtuvat juuri ja juuri. Taas tarkoituksena olisi saada koiran lihasmuistin avulla muistamaan oikea paikka, liikerata käännöksissä, sekä katsekontakti. Näistä kaikista palkitaan.
Mutta jotta viestistä ei tulisi yltiöpitkää mutta silti ymmärtäisit mitä haen takaa, demonstroin tätä videolla. Naksutinta et välttämättä tarvitse, kehu oikeassa kohdassa juuri ennen palkinnon antamista riittää. :)

Onnea koulutukseen, ja kerro miten alkaa sujumaan :)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Perjantaina, 22.04.2011 klo 18:52  
+
0
^ Mulla loppui mielenkiinto videoon kun näin otsikot "lure" ja "fading the lure", sillä noi harjoitteet pystyy sheippaamaan naksuttimella ihan helposti. Näin koira joutuu oikeesti ajattelemaan ja olemaan aktiivinen, eikä seuraamaan aivottomana nakkipalaa. Naksuteltaessa oikein ei tarvita houkuttelua eikä näin ollen myöskään houkuttelun häivytystä (täysin turha koulutusvaihe).

Mutta hyviä harjoitteita ja ihan oikea idea opettaa koira hahmottamaan kroppansa.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Zara

Zara
Viestimäärä: 242

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Perjantaina, 22.04.2011 klo 21:37  
+
0
Olen varmasti maailman huonoin selittäjä, varsinkin kun ei voi neuvoa kasvotusten, mutta siksi annan videon puhua puolestaan. Videossa on aika sama idea kuin avim:n videossa, mutta tässä käytetään sheippausta. En tiedä auttaako tämä yhtään mutta kuitenkin, itse sain ainankin apua. :) tässä siis video



Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Maanantaina, 02.05.2011 klo 14:38  
+
0
Suuri kiitos vastauksista! :kumarrus: Istumista perusasentoon on jo saatu paremmaksi, maahanmeno edelleen hukassa. Tyyrää itseään katsekontaktiin väkisin. Mutta jatketaan treenejä! Ja seuraavan koiran kanssa sitten osaa hihnan tämä pää opettaa alusta asti oikealla tavalla :wink: Palaan kertomaan jatkotuloksia, ja mitä luultavimmin myös kyselemään lisäneuvoja. Kiitos!
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

lambie

lambie
Viestimäärä: 1

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 20:53  
+
0
Mites kun meillä koira osaa täydellisesti homman, mutta oikealle puolelle:D miten sen saisi käännettyä vasemmalle kaikista helpoiten :D

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PERUSASENNON OPETTAMINEN - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 22:07  
+
0
^Opettamalla alusta uudestaan, mutta vain eri puolelle.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 15:00)