Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 15.11.2010 klo 15:47

Rähisevä perhonen

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

RäHISEVä PERHONEN - Maanantaina, 15.11.2010 klo 15:47  
+
0
Minulla on siis täysikasvuinen leikattu papillon uros, jonka kanssa luultavasti minulla on johtajuusongelma.

Se ilmenee seuraavasti:
- Kun koira nukkuu/lepää/on väsynyt, ei se yleensä siedä sitä, että sitä mennään rapsuttelemaan, joskus jopa lähelle meno on liikaa

- Koira murisee, näyttää hampaita, tai pahimmassa tapauksessa näykkäisee "hellästi", mutta aggressiivisesti jos sitä esimerkiksi siirtää sohvalta tai vaikka lattialta koskemalla. Käskyä kyllä tottelee melkein poikkeuksetta. Saattaa kuitenkin rähistä myös komennettaessa sohvalta alas.

- Joissain hoitotoimenpiteissä ilmenee murinaa, hampaiden väläyttelyä. Ei kuitenkaan läheskään joka kerta.

- Jos makaa sängyllä minun kanssa ja joku muu tulee kohti sänkyä, murisee. Joskus tätä tapahtuu myös jos koira makaa vain lattialla vieressäni.

Tarvitsisin nyt erityisesti yksinkertaisia vinkkejä ongelman/ongelmien selättämiseksi. Olen miettinyt esimerkiksi sellaista, että aina kun murisee/näyttää hampaita, suihkautetaan suihkupullosta vesisuihku naamalle. Toimiiko vai pahentaako tilannetta? Kannattaako?

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RäHISEVä PERHONEN - Maanantaina, 15.11.2010 klo 18:45  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:


- Kun koira nukkuu/lepää/on väsynyt, ei se yleensä siedä sitä, että sitä mennään rapsuttelemaan, joskus jopa lähelle meno on liikaa


Kaikki koirat eivät siedä sitä ja minusta koiralla on oikeus (tiettyn rajaan asti) puolustaa omaa lepoaan, ei sinustakaan ole kiva jos sinua väsyttää ja haluaisit nukkua niin joku tulee silittelemään..?


Riiviöhauva kirjoitti:

- Joissain hoitotoimenpiteissä ilmenee murinaa, hampaiden väläyttelyä. Ei kuitenkaan läheskään joka kerta.


Onko varmistettu ettei ole kipuja kerta tällaista käytöstä ei joka kerta esiinny?

Riiviöhauva kirjoitti:

- Jos makaa sängyllä minun kanssa ja joku muu tulee kohti sänkyä, murisee. Joskus tätä tapahtuu myös jos koira makaa vain lattialla vieressäni.


Mä olen itse pitänyt tällaista käytöstä omivana, mutta en kyllä osaa sanoa tähän tilanteeseen enempää. Mitä olet tehnyt tällaisessa tilanteessa?
Helppo ja yksinkertaisin tapa kait on että lähdet pois, näyttää koiralle ettei se saa sinun tukea sen käytökselle.

Riiviöhauva kirjoitti:

Tarvitsisin nyt erityisesti yksinkertaisia vinkkejä ongelman/ongelmien selättämiseksi. Olen miettinyt esimerkiksi sellaista, että aina kun murisee/näyttää hampaita, suihkautetaan suihkupullosta vesisuihku naamalle. Toimiiko vai pahentaako tilannetta? Kannattaako?


Riippuu mistä syystä koira murisee. Itselle tuli mieleen että sinulla epävarma ja arka koira joka ei tunne oloaan rennoksi eikä turvatuksi, siihen suihkepullo ei auta. Vaan koiran ja sinun suhteen luominen eri tavoin paremmaksi(pitäisi miettiä kauemmin ja/tai kuulla enemmän teidän suhteesta jotta voisi neuvoa paremmin keinoja).
Plus että murinasta ja hampaiden näytöstä ei saisi rangaista koska se on koiran elekieltä ja se varoittaa. Jos varoituksen kieltää koiralta joskus koira saattaakin purra varoittamatta. Eli metsään menee.

Koira ei kuulosta tosiaan luottavan sinuun jotta päästäisi sinut lähelle esim. kun se nukkuu.
Mitä teette koiran kanssa? Harrastatteko mitään? Miten se silloin käyttäytyy?

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

VS: RäHISEVä PERHONEN - Maanantaina, 15.11.2010 klo 19:29  
+
0

Myrkku kirjoitti:


Kaikki koirat eivät siedä sitä ja minusta koiralla on oikeus (tiettyn rajaan asti) puolustaa omaa lepoaan, ei sinustakaan ole kiva jos sinua väsyttää ja haluaisit nukkua niin joku tulee silittelemään..?



Ymmärrän kyllä, että koirasta ei ole mukavaa, jos sitä mennään lääppimään kun se lepää, mutta tiedän myös sen, että tuollainen reagointi ei ole "hyvä" tapa reagoida siihen. Koiralle tulisi siis opettaa toinen tapa reagoida siihen, mutta miten/mikä, se on pulmani.

Myrkku kirjoitti:


Onko varmistettu ettei ole kipuja kerta tällaista käytöstä ei joka kerta esiinny?



Kivuttomuutta en voi 100%sesti taata, mutta uskon tämän käytöksen johtuvan vain siitä, että koiraa ei huvita olla aloillaan esimerkiksi harjauksen ajan. Ongelmaa ilmenee hoidettaessa vain kuitenkin todella harvoin.

Myrkku kirjoitti:

Mä olen itse pitänyt tällaista käytöstä omivana, mutta en kyllä osaa sanoa tähän tilanteeseen enempää. Mitä olet tehnyt tällaisessa tilanteessa?
Helppo ja yksinkertaisin tapa kait on että lähdet pois, näyttää koiralle ettei se saa sinun tukea sen käytökselle.



Mustasukkaisuudelta/omimiselta tämä minunkin mielestäni vaikuttaa. Joskus myös tuntuu, että yrittää viestiä "älä nyt tuu siihen ku mulla on täs niin hyvä olla". Tällaisissa tilanteissa ensireaktioni on aina ollut toruminen ja koiran pois pyytäminen, en ole tullut ajatelleeksikaan, että se voisi vahvistaa käytöstä. Hyvä huomio! Olen kuitenkin aina tehnyt niin, että aina kun koira on kiltisti, en sitä pois pyydä. Tuntuu että tuo itse pois lähteminen vistittää koiralle että "sinä voitit"? mutta kai se voisi toimiakin..

Ja kyllä, koira on aina ollut arka ja epävarma etenkin muiden koirien lähwisyydessä. Olen ajatellut sen olevan ainakin jossain määrin koiran luonteenpiirre. Ja suihkepulloidean siis kuoppaan kokonaan, etten vaan pahenna tilannetta. Miten minun siis tulisi konkreettisesti reagoida koiran murinaan/irvistelyyn?

Emme juurikaan harrasta mitään erityistä; lenkkeilemme, leikimme paljon ulkona ja sisällä, vapaana ja hihnassa, koira rakastaa temppujen tekemistä joten myös sitä tulee tehtyä paljon. "Hörsköttäessämme" ja touhutessamme koira on pääsääntöisesti aina iloinen ja innostunut sekä säilyttää katsekontaktin melkein koko ajan (kai sekin jostain kertoo? :D)

Luottamusta välillämme mielestämme kyllä on, sillä äskenkin kun leikkasin koiran kynnet, se makasi lötkönä silmät kiinni sylissäni, vaikka vääntelin ja kääntelin sen tassuja. (no en nyt mitenkään rajusti tietty :D)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 15.11.2010 klo 19:30)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 00:40  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:



Ymmärrän kyllä, että koirasta ei ole mukavaa, jos sitä mennään lääppimään kun se lepää, mutta tiedän myös sen, että tuollainen reagointi ei ole "hyvä" tapa reagoida siihen. Koiralle tulisi siis opettaa toinen tapa reagoida siihen, mutta miten/mikä, se on pulmani.



Paras tapa ois se, että koiralla on joku ihan ikioma paikka, johon käydä lepäämään. Älä päästä sitä lainkaan sänkyysi tai sohvalle makoilemaan, jos se myöhemmin häädetäänkin sieltä pois, tai jos sitä käydään siellä silittelemässä. Koiralla vois olla oma maja, esim. kevythäkki jossain huoneen nurkassa, portaiden alla tms. rauhallisessa paikassa.

Koiralle ei tartte opettaa mitään hyvää ja rauhallista tapaa reagoida, vaan antaa sen levätä ihan rauhassa, kun on aika levätä. Ja se oma pesä olis paikka, johon kukaan ihminen ei koskaan tule, ei edes namittelemaan tai paijaamaan.
Mutta tosiaan, jos mun koiralla olisi taipumus tuohon ärinään, että "mene pois, mä lepään nyt!", en antais sen sitten harrastaa sitä lepäilyä sohvalla tai sängyssä, vaan ne ois siltä kiellettyä aluetta. Koska eihän sitä itse voi alkaa välttelemään sohvalle menoa vaan sen takia, että koira saattaa sitten älähtää. Eikä mun mielestä sen enempää tartte sen koiran hyväksyä paijailua kesken unien. Mieluummin estää kokonaan ihmisen ja koiran kohtaamisen levon aikaan.


muoks. pieni ajatuspieru. sana peti vaihdettu sohvaksi..
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.11.2010 klo 00:41)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 10:45  
+
0
Tuohon että koirasi murisee toiselle lähelle tulevalle ihmiselle jos makaat koiran kanssa vaikka sängyllä (koira luultavasti tosiaan puolustaa sinua ja tuntee olonsa ahdistetuksi) voisin antaa vinkiksi tämän:

Victoria Stillwell on ohjelmassaan useammankin kerran tuollaiselle koiralle ottanut käytännöksi että se lähelle tuleva ihminen antaa koiralle namia. Näin koira alkaa oppimaan että täähän on ihan superjuttu kun saa herkkua kun päästää toisenkin siihen sängylle.

Toisaalta tuo kannattaa kyllä kieltää tuo sängyssä/sohvalla oleilu kuten edelliset jo sanoivat. Mutta jos koira murisee muille esim kun se on sylissä/lattialla lähelläsi niin kannattaa kokeilla tuota namin tarjoamista. Jotain todella hyvää herkkua toinen antaa aina kun tulee lähelle kun olet koirasi kanssa.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 11:09  
+
0
^ jos käyttää tota namitusta, niin nami vain rauhalliselle ja uteliaalle koiralle. Koskaan sitä ei saisi tarjota silloin kun koira on jo puolustamassa ja rähisee. Mutta jos koira vaan makailee siinä rauhassa, vieras voi antaa herkkua. Silloin palkitaan siitä rauhallisuudesta.

Ja jos se koira rähisee, laita se alas saman tien. Ei mitenkään vihaisesti tms. Lasket sen vaan sillä nanosekuntilla alas sängystä/sohvasta. Ja sitten otat iloisesti sen vieraan siihen viereesi ja koira ignoorataan täysin.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 12:08  
+
0
^ Heh, hyvä pointti, en huomannut kirjoittaa tuota edelliseen :D siis ettei murisevalla koiralle namia, vain nätisti olevalle.

Ja tuo murisevan koiran pois laittaminen on tosiaan hyvä lisä.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 13:08  
+
0

Mondial kirjoitti:

Koiralla vois olla oma maja, esim. kevythäkki jossain huoneen nurkassa, portaiden alla tms. rauhallisessa paikassa.



Olen tällaista rauhallista lepopaikkaa miettinyt ja varmasti sitä tulen ainakin nyt kokeilemaankin. Ongelmaksi saattaa kuitenkin aiheutua se, että koira useinmiten hakeutuu lepäämään ihmisten läheisyyteen, jotta voi välillä seurata imisten puuhia. Koira on myös todella nirso nukkumapaikoistaan, joten myös se saattaa olla ongelmana, mutta kokeillaan!

Mondia kirjoitti:

Mutta tosiaan, jos mun koiralla olisi taipumus tuohon ärinään, että "mene pois, mä lepään nyt!", en antais sen sitten harrastaa sitä lepäilyä sohvalla tai sängyssä, vaan ne ois siltä kiellettyä aluetta. Koska eihän sitä itse voi alkaa välttelemään sohvalle menoa vaan sen takia, että koira saattaa sitten älähtää. Eikä mun mielestä sen enempää tartte sen koiran hyväksyä paijailua kesken unien. Mieluummin estää kokonaan ihmisen ja koiran kohtaamisen levon aikaan.



Täytyy varmaan nyt alkaa opettamaan koiraa pois sohvalta ja sängyltä. Uskon että se onnistuukin hyvin, taitaa suurin ongelma tässä olla minä itse, sillä on niin mukava välillä kun koissu makoilee sylissä. Nyt vaan täytyy ottaa itseään niskasta kiinni. Olen pyrkinytkin aina välttämään kyseisiä rähinätilanteita ja niihin ajautumista, mutta se, että tiedän ongelman olevan olemassa, on kuitenkin mietityttänyt. Mutta teidän mielestännekö tällainen oman levon puolustaminen on siis jossain määrin hyväksyttävää eikä rangaistavaa? Täytyy sitten mennä "pesäostoksille" :)!

Heini kirjoitti:

Victoria Stillwell on ohjelmassaan useammankin kerran tuollaiselle koiralle ottanut käytännöksi että se lähelle tuleva ihminen antaa koiralle namia.



Tätä täytyy kokeilla, kuulostaa hyvältä idealta! Toivottavasti saadaan murina loppumaan, niin on avokinkin mukavampi tulla nukkumaan :)

Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille!Lisää saa laittaa jos jotain tulee mieleen! :)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 13:52  
+
0
Minusta olisi tärkeää ettei tuollaista käytöstä voisi sallia (siis murinaa/näykkimistä/yms kun koira lepää). Jos joskus lapsi lähestyy (lapset kerkeää yllättävän hyvin paikkoihin jonne ei saisi mennä) niin entäs sitten? Vaikka lasta kieltäisikin menemästä lähelle, se ei ole takuu etteikö se mene lähelle. Toki tässä on kaikki omistajan vastuut siitä että koira ei pääse puremaan, mutta vahinkoja sattuu ja inhimillisiä erehdyksiä. Tämä tällaisena pohtimis ajatuksena.

Riiviöhauva kirjoitti:

Toivottavasti saadaan murina loppumaan, niin on avokinkin mukavampi tulla nukkumaan :)


Siis eikä! Eikö teillä tosiaan pääse avo nukkumaan koska koira murisee sängystä sinun vierestä hänelle?
Tuohon minä en käyttäisi mitään namitusta, vaan yksinkertaisesti sen että koira poistetaan tosiaan sängystä heti kun mitään murinaa tulee. Nostat tyynesti mutta nopeasti pois hus sängystä koiran. Mieluiten vielä niin ettei se enää tosiaan tulisi sänkyyn nukkumaan ollenkaan! Kyllä se koira nukkuu siellä pedissään yhtä hyvin ;) se on vain tottunut etuuksiin.

Tilanteessa että istut sohvalla, koira vierellä ja vieras haluaa tulla istumaan myös, niin ensimmäiseksi käyttäisin sitä että poistetaan koira pois sohvalta jos se murisee.
Lisäyksenä Mondialin ja Heinin namitukseen vielä se että kun tämä koira vaikuttaa enemmän aralta ja epävarmalta, että vieraat ovat mahdollisiman neutraaleja antaessaan namia (kun koira on rauhallinen). Eli poispäin kääntyneitä, matalalla, ei tuijotuksia, ei käden ojentamisia. Jos koira murisee=> alas sohvalta/pois huoneesta. Koira siis, ei ihmiset :D

Mietin että tässä tapauksessa pieni koira, mutta jos olisi kyse jo yli 20kg hurtasta niin ongelma otettaisiin aivan eri tavalla. Siksi minusta tähän pitää suhtautua kuin se olisi iso koira, jotta ongelman suuruus oikeasti nähdään.

Nimim. omistan ison aran/epävarman/puolustus/pelkoaggressiivisen koiran. Skaala jolla ongelmia ratkaistaan ja siedätystä tehdään on aivan eri (koiralla on mm. kuonokoppa).

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 15:12  
+
0

Myrkku kirjoitti:

Siis eikä! Eikö teillä tosiaan pääse avo nukkumaan koska koira murisee sängystä sinun vierestä hänelle?



Siis kyllä pääsee ja koira häippää sängyltä kun käsketään, toki yleensä murinan kera tässä vaiheessa. Ongelma ilmenee vain silloin tällöin, jos minä olen jo nukkumassa koiran kanssa ja avo tulee myöhemmin ja pyytää esim. koiraa siirtymään. Tilanne ei ole vielä mahdoton, mutta jotta se ei pahentuisi, niin olisi tämä käytös saatava loppumaan. Ajattelisin kuitenkin että namitus olisi hyvä vaihtoehto? Vai olenko väärässä?

Ja kerrotaan nyt vielä sekin, että koira asuu pääsääntöisesti vanhempieni luona, jossa käyn itsekin melko usein, avo harvemmin. Kotonakin koira ns. omii minua sieläkin samoissa tilanteissa. Koira ei siis ole koskaan asunut kuin silloin tällöin noin viikon kerrallaan meidän luona, joten mustasukkaisuus saattaa johtua myös tästä tottumattomuudesta/ei niin vahvasta luottamuksesta avoon/ mustasukkaisuudesta.

Ostin juuri hauvalle 60x40x40 nylonisen, rautakehikkoisen "pesäkolon", josta olisi siis tarkoitus tulla koiran "yksityisalue". Onko vinkkejä siihen, miten saa koiran ottamaan "kopin" omakseen??

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 17:10  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:

Ja kerrotaan nyt vielä sekin, että koira asuu pääsääntöisesti vanhempieni luona, jossa käyn itsekin melko usein, avo harvemmin


Tämä on asialle aika iso tekijä. Käyttäytyykö koira sitten mitenkä vanhempiesi kanssa? Omiiko heitä mitenkään? Esiintyykö heille/heidän luota murinaa vieraille?

Riiviöhauva kirjoitti:

Tilanne ei ole vielä mahdoton, mutta jotta se ei pahentuisi, niin olisi tämä käytös saatava loppumaan. Ajattelisin kuitenkin että namitus olisi hyvä vaihtoehto? Vai olenko väärässä?


Hyvä että ajattelet noin, mieluummin ajoissa kuin liian myöhään.
Riippuu missä vaiheessa koira murisee. Jos se murisee jo kun avo tulee huoneeseen niin siinä vaiheessa on turha heittää namia ovelta.
Jos vasta kun sängynpeittoa nostetaan niin kannattaa edetä pikkuhiljaa. Avo tulee sängyn viereen antaa namin, istuu sängylle->nami jne. Ja sitten jos koira murahtaa, niin nosto pois sängyltä.

Riiviöhauva kirjoitti:


Ostin juuri hauvalle 60x40x40 nylonisen, rautakehikkoisen "pesäkolon", josta olisi siis tarkoitus tulla koiran "yksityisalue". Onko vinkkejä siihen, miten saa koiran ottamaan "kopin" omakseen??



Ruoki kopissa koira ;) Omalle koiralle kevythäkin hankittuani laitoin sinne sen tutut pedit, minun vaatteenkin ja annoin sinne ruuan. Nukkui ensimmäisenä iltana monta tuntia siellä. Kaikki luut sinne, herkut yms.

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 17:26  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:

Olen tällaista rauhallista lepopaikkaa miettinyt ja varmasti sitä tulen ainakin nyt kokeilemaankin. Ongelmaksi saattaa kuitenkin aiheutua se, että koira useinmiten hakeutuu lepäämään ihmisten läheisyyteen, jotta voi välillä seurata imisten puuhia. Koira on myös todella nirso nukkumapaikoistaan, joten myös se saattaa olla ongelmana, mutta kokeillaan!



Vai on koira nirso nukkumapaikoistaan..
Kyllä mä uskon että koira kun koira alkaa nukkumaan/makoilemaan jossain muualla jossei sitä sänkyyn tai sohvalle päästetä.
Omilla koirilla on lupa tulla mun sänkyyn,muttei sohvalle. Hyvin on oppineet sen missä saa maata ja missä ei. Lisäksi niillä on olohuoneessa oma nojatuoli jossa saavat makoilla ja se onkin niiden lempipaikka. Tuoli on vielä ikkunan edessä joten koirat rakastavat katsella siitä naapureiden touhuja.
Kyllä jonkinasteiselta luottamuspulalta myös kuulostaa tuo lepäillessä rähinä. Omilla ei oo kyllä koskaan ollut mitään ongelmaa jos tulen niiden lähelle kun nukkuvat.
Itsekkin olen sitä mieltä että koiran tulisi antaa olla rauhassa kun se nukkuu, mutten silti sietäisi koiralta rähinää siinä tilanteessa.
Olishan se nyt aikamoista kun tuo bernikin rähinän paukauttais pystyyn kun kulkis ohi, se nyt täyttää puolen eteistä kun leviänänsä nukkuu :nauru:

Kun avokkis tulee sänkyyn ja koira rupee rähisemään ni koira alas ja avokki kainaloon! Koiralle ei mitään huomiota.

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 20:49  
+
0

Myrkku kirjoitti:

Käyttäytyykö koira sitten mitenkä vanhempiesi kanssa? Omiiko heitä mitenkään? Esiintyykö heille/heidän luota murinaa vieraille?



Samanlainen käytös toistuu jokapaikassa missä koira on, eli myös vanhempieni luona. "Omimista" tapahtuu joskus myös silloin, kun koira on kenen vaan sylissä tms. Murina kohdistuu myös kaikkiin jotka sattuvat koiraa jollain hetkellä ""pännimään"".

Myrkku kirjoitti:

Riippuu missä vaiheessa koira murisee. Jos se murisee jo kun avo tulee huoneeseen niin siinä vaiheessa on turha heittää namia ovelta.



Ennen murinaa oli vaan kun avo oli selvästi aikeissa "häiritä koiran unta" esimerkiksi pyytämällä siirtymään, viimeaikoina tätä on kuitenkin tapahtunut myös silloin, kun avo astuu ovesta sisään. Miten tässä tilanteessa siis tulisi toimia? Voisimme varmaan harjoitella tätä, etenkin namituksen kanssa myös päiväsaikaan, jolloin koira on virkeä eikä murise ko. tilanteessa ainakaan heti huoneeseen astuttaessa.

Petuunia kirjoitti:

Vai on koira nirso nukkumapaikoistaan..
Kyllä mä uskon että koira kun koira alkaa nukkumaan/makoilemaan jossain muualla jossei sitä sänkyyn tai sohvalle päästetä.



Kyllä, koira on "nirso" nukkumapaikoistaan, tai ehkä paremminkin tarkka; Ei yleensä nuku ns. ahtaissa paikoissa, kuten kopissa. Ostin kuitenkin sen kokoisen kopin, että luulen että tämä onnistuu. Tykkää myöskin nukkua ihmisten läheisyydessä, sohvalla vieressä, matolla sohvan vieressä, sängyn vieressä... Tämä ei varmasti ole ylitsepääsemätön ongelma koppiin totuttamisessa, mutta mainitsin sen nyt kuitenkin.

Petuunia kirjoitti:

Itsekkin olen sitä mieltä että koiran tulisi antaa olla rauhassa kun se nukkuu, mutten silti sietäisi koiralta rähinää siinä tilanteessa.



Olen aivan samaa mieltä, olenkin peräänkuuluttanut keinoja, miten tähän tulisi reagoida, jos suora kieltäminen/komentaminen ei ole hyvä tapa. Siksipä ostin kopin.

Petuunia kirjoitti:

Olishan se nyt aikamoista kun tuo bernikin rähinän paukauttais pystyyn kun kulkis ohi, se nyt täyttää puolen eteistä kun leviänänsä nukkuu



Ei koirani tätä tee esim makoillessaan yksin lattialla, kyllä sen ohi saa kulkea iman rähinää kuka vaan. Niinkuin olen sanonutkin edellä, ongelmia syntyy, jos koira makaa esim. minun vieressä sängyllä/sohvalla tai sylissä tai yksin sohvalla/sängyssä.

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: RäHISEVä PERHONEN - Tiistaina, 16.11.2010 klo 23:07  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:


Olen aivan samaa mieltä, olenkin peräänkuuluttanut keinoja, miten tähän tulisi reagoida, jos suora kieltäminen/komentaminen ei ole hyvä tapa. Siksipä ostin kopin.



Koira alas ilman mitään käskyjä ja mutinoita.
Ja kyllä se oppii nukkumaan muualla, kun ei ole enää sohville ja sängyille tulemista.
Varmasti oppii tykkäämään kopistakin, jos siihen yhdistyy kivat asiat, kuten ruoka. Koskaan ei kannata koiraa sitten käskeä sinne koppiin "häpeämään" tai vihaisena käskeä koiraa koppiinsa.

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

VS: RäHISEVä PERHONEN - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 10:18  
+
0

Mondial kirjoitti:

Koira alas ilman mitään käskyjä ja mutinoita.



Tämä ei taida ainakaan tässä vaiheessa vielä onnistua, kun yksi ongelmistamme oli, että koira ei siedä, että siihen kosketaan, kun se halutaan siirtymään. Vielä ei ole ketään purrut, mutta jos rupean sitä nostelemaan vasten koiran tahtoa alas ilman varoitusta, niin saattaa olla että ainakin melkoinen show siitä tulee.

Kamalaa kun kirjottelee vaan näitä negatiivisia juttuja, ni tuntuu että koira on täys sekopää, osaa se olla kiltti ja ihanakin! Ja kerjää myös paljon rapsutuksia ja huomiota, ei se mikään jääpalikka ole :)

Nyt on ensimmäinen päivä/yö kopin kanssa takana. Laitoin koppiin pehmusteeksi koiran oman viltin, sekä oman paitani, että olisi turvallista. Leikittiin naminpiilotusta siten, että piilottelin nameja kopin pehmusteen alle, koira etsi innoissaan. Annoin myös iltaruuan koppiin. Yöksi otin kaikki nukkumapaikaksi kelpaavat koiran ulottuvilta pois ja jätin vain pienen maton ja kopin. Illalla yritti sänkyyn, mutta kielsin heti kun näin sen aikeet. Alkuyön nukkui matolla, mitä ei ikinä tee yöllä, aina hakeutuu johonkin pehmeämpään nukkumapaikkaan yöunille. Hetken aikaa myös vinkui ja ihmetteli muutosta. Oli kuitenkin koko ajan selvästi kiinnostunut koppiin menemisestä, koska katseli ja haisteli sitä. Oli kuitenkin matolla vielä kun heräsin yöllä. Pyysin sitten koiraa menemään koppiin ja sinnehän se meni ja pisti heti maata tyytyväisenä. Loppuyö menikin sikeästi nukkuen kopissa, vieläkin nukkuu kopissa lattialla avon kuorsatessa tyytyväisenä vieressä!
Taisi vain tarvita hieman rohkaisua.

Muutakin edistystä on tapahtunut; avo tuli töistä aamulla 6 aikaan ja koira ei korvaansa kopissa lotkauttanut kun avo asteli makkariin! :)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.11.2010 klo 10:22)

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: RäHISEVä PERHONEN - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 10:59  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:

Kamalaa kun kirjottelee vaan näitä negatiivisia juttuja, ni tuntuu että koira on täys sekopää, osaa se olla kiltti ja ihanakin! Ja kerjää myös paljon rapsutuksia ja huomiota, ei se mikään jääpalikka ole :)



Niin, se koira komentaa teitä tottelemaan sitä muillakin tavoin kuin pelkällä murinalla. Vaikuttaa vähän, että se koira vie teitä 6-0?

Voisitte kokeilla myös onko sillä vaikutusta, jos kaikki aloitteet koiran leikkimiseen, rapsuttamiseen ym. hellimiseen tulee teiltä. Silloin kun koira sitä huomiota kerjää, sitä ei sille anneta. Piste. Sitten kun koira selkeästi luvouttaa, sen voi kutsua viereen paijattavaksi ja sitten rapsutushetken loputtua lähteä joko itse tilanteesta pois omiin puuhiin tai käskeä koiran muualle.
WeCoCaN
WeCoCaU

Riiviöhauva

Riiviöhauva
Viestimäärä: 7

VS: RäHISEVä PERHONEN - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 11:25  
+
0

Kondo kirjoitti:

Niin, se koira komentaa teitä tottelemaan sitä muillakin tavoin kuin pelkällä murinalla. Vaikuttaa vähän, että se koira vie teitä 6-0?



Aina en todellakaan sitä rapsuttele ja huomio kun se tätä pyytää, sen olen itsekin honannut, että sehän on koiran "sääntöjen" mukaan menemistä. Rapsuttelu tms. hetkiä on plajon myös minun/jonkun muun aloitteesta, eikä koira ole siitä moksiskaan jos aina ei saa rapsutuksia kun sitä haluaa. Se "kerjäämisesimerkki" nyt vaan kuvasti koiran ns. "toista puolta". Kai jokainen koira hakeutuu joskus ihmisen läheisyyteen saadakseen huomiota/rapsutuksia? Olen tavannut monta tasapainoista koiraa, jotka tulevat pökkimään kuonalla kättä rapsutuksen toivossa :)

Hauskaa muuten huomata, että tämä "koira vie 6-0" taitaa olla nyt joku muotilausahdus koiraongelmissa, jokapaikassa jonne olen ongelmastani tarinoinut, on tämä lausahdus tullut vatsaan. :D Tottahan se varmasti on, en sitä kiellä!
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.11.2010 klo 11:35)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RäHISEVä PERHONEN - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 13:56  
+
0

Riiviöhauva kirjoitti:


Tämä ei taida ainakaan tässä vaiheessa vielä onnistua, kun yksi ongelmistamme oli, että koira ei siedä, että siihen kosketaan, kun se halutaan siirtymään. Vielä ei ole ketään purrut, mutta jos rupean sitä nostelemaan vasten koiran tahtoa alas ilman varoitusta, niin saattaa olla että ainakin melkoinen show siitä tulee.


Tottakai koiralta tulee show kun tehdään jotain mitä se ei halua tehtävän :D silloin jatketaan huomioimatta koiran showta. Sama juttu jos leikataan koiran kynsiä ja koira vastustelee kuin sekopää, sitä toimenpidettä vain jatketaan eikä anneta periksi.
Varoittaa täytyy koiraa kun se nukkuu, muristessaan se ei nuku.

Hyvä että koiralla on muuten edistystä noin nopeasti, siitä se lähtee :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545697
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265844
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 11:45)