Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 20.07.2010 klo 00:39

Tavaroitteni vartija

Ankkanen

Ankkanen
Viestimäärä: 2

TAVAROITTENI VARTIJA - Tiistaina, 20.07.2010 klo 00:39  
+
0
Hei!
Omistan kääpiövillakoira uroksen 2,5 vuotiaan. Koira on tottelevainen ja kiltti luonteeltaan. Ainoa paha tapa on minun tavaroideni liiallinen vartioiminen (vaatteet, laukut jne.) Jos olen jättänyt vaikka housut penkille, koira juoksee heti vartioimaan niitä jonkun ihmisen lähestyessä housujani. Tai käsilaukkuni ollessa lattialla koira menee istumaan laukun viereen ja pälyilee ympärilleen. Koira myös ravaa levottamana pitkin taloa esim. keittiöön katsomaan minua ja äkkiä makuuhuoneeseen katsomaan vaatteitani, jos joku on makuuhuoneessa. Koira ei kuitenkaan pure, mutta saattaa näykkäistä. Pelkäänpä, että vartiointi muuttuu aggressiivisemmaksi.

Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia tai neuvoja miten saisin tämän liiallisen vartioinnin loppumaan? Tämä vartiointi stressaa varmasti paljon koiraa itseäänkin sekä perheen muitakin jäseniä.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TAVAROITTENI VARTIJA - Tiistaina, 20.07.2010 klo 14:54  
+
0
Asutko yksin koirasi kanssa vai onko asunnossa muitakin ihmisiä?

Minulla on samanlainen ongelma, tosin harvoin ihmisiltä vartioi, toisilta koirilta kyllä. Ihan tutuimmilta ei vartioi, mutta kuka tahansa vieraampi niin tavaroitani pitää vahtia. Mindi menee väliin ja ryhtyy murisemaan, useimmiten kaikki ovat tähän mennessä väistäneet ja Mindi on asettunut maahan vierelle vartioon.

Miun ainoa keino tähän on välttää niin paljon kuin mahdollista tilanteita. Jos kiellän Mindiä siitä, se jotenkin laukaisee hyökkäyksen ja Mindi käy päälle. Joten annan murista, poistun kuitenkin tilasta. Joskus kutsun luokse, muuta ajateltavaa. Riippuen tilanteen kireydestä.
Eli nostan kaikki tavarani aina suurinpiirtein kaapin päälle, ettei Mindi itsekään pääse niihin.

Ankkanen

Ankkanen
Viestimäärä: 2

VS: TAVAROITTENI VARTIJA - Tiistaina, 20.07.2010 klo 17:23  
+
0
Kiitos vastauksestasi myrkku!

Opiskelupaikkakunnallani asun pelkästään koirani kanssa, mutta viikonloppuisin käyn toisella paikkakunnalla perheeni luona. Nyt olemme koiran kanssa ollu koko kesän täällä perheeni luona.
Koirani Miska vartioi tavaroita siis läheisimmiltäkin ihmisiltä paitsi ei tietenkään minulta. Joskus jos vieras ottaa omaa takkiaan naulakosta Miska menee siihenkin vartioimaan ettei vaan vahingossakaan joku koske minun takkiin.

Tuo voikin olla hyvä keino, että ei yksinkertaisesti reagoi siihen vartiointiin, vaan poistuu tilanteesta. Ehkä pitäisi alkaa kokeilemaan keinoa, että nostaa kaikki tavarat pois koiran ulottuvilta.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28193
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545699
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 00:30)