Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 10:21

Vihjesana ulos lähtemiselle -> kannattavuus?

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 10:21  
+
0
Eli siis kannattaako koiralle opettaa vihjesanaa siitä, että nyt hänkin pääsee mukana ulos? Olen yleensä sanonut koiralleni "mennään ulos" kun ollaan lähdössä lenkille ja koira ampaisee heti ovelle. Mutta onko tämä kannattavaa sen suhteen, että yksin jäädessään koira tuhoaa tavaroita ym. ilmeisesti eroahdistus. Olisiko siis parempi jättää sanat kokonaan pois, jolloin koira ei etukäteen tiedä otetaanko se mukaan, vai onko nimenomaan parempi että koiralle tehdään selväksi että nyt pääset ulos ja nyt et pääse?

Oli ehkä vähän sekavasti selitetty mutta toivottavasti joku jaksaa vastata :D

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 10:31  
+
0
Olen minä kuullut koirista, joille pitää sanoa lähtiessä, että "[oma nimi] menee nyt töihin/kauppaan" tai muuten koira hermostuu. Jos se auttaa, voihan sen lähtörutiiniksi ottaa, että sanoo koiralle menevänsä yksin tällä kertaa.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 12:17  
+
0
Meillä on tavallaan vihjesana yksinjäämiselle. Sanon koiralle aina "hyvä, odota siellä", kun jätän sen yksin. Tästä on ollut apua etenkin, kun koira on pitänyt jättää yksin vieraaseen paikkaan, mutta se myös selvästi rauhoittaa koiran, jos se kuvittelee pääsevänsä mukaan.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 12:54  
+
0
Minä olen sillä kantilla että koiralle pitää tehdä selväksi ettei sitä jätetty kotiin vahingossa. Vihjesanat sille, että jäät kotiin, ja sille, että tulet mukaan on hyviä siinä suhteessa että koira tietää millon ei tule mukaan eikä luule että vaan unohtui matkasta, jää odottamaan isäntäväkeä sitä hakemaan ja tuhoa taloa pitkästyksissään. Joten minusta on koiran kannalta reilumpaa kertoa miten asiat on.

Meillä aina kun joku laittaa takkia päälle ym. tuo tulee siihen toljottelemaan, mihin ollaan menossa. Jos on tulossa mukaan, sanotaan "mennään ulos" ja jos jää kotiin, ihan vaan avataan ovi, astutaan ulos ja sanotaan "ei tule" ---> koira tietää ettei ovesta saa kävellä ulos eli täytyy jäädä sisälle. Eikä koskaan ole eroahdistusta ollut.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 22:06  
+
0
Meillä on käytössä just tuo mainittu "me lähetään kauppaan/töihin, Murmu ja Aatu ei pääse mukaan". En mä tiiä, onko tolla merkitystä nyt suuntaan tai toiseen; jotkuthan on sitä mieltä, että siitä pois lähdöstä ei tartte mitään numeroa ees tehdä. Meillä kuitenkin näin, onpahan koirille lähdön tekemisestä asti selvää, että jäävät nyt yksin kotiin.

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Torstaina, 03.06.2010 klo 02:03  
+
0
Meillä on omat sanansa kotiin jäämiselle ja mukaan lähtemiselle. Kun alan tekemään lähtövalmisteluja, niin Arttu selvästi huomaa sen heti ja tarkkailee, mitä teen. Se tuntuu käytökseni perusteella kyllä lähes aina tietävän ilman sanallisia vihjeitäkin, että onko uloslähtö vai yksinjääminen edessä.

Ennen lähtöä en kiinnitä koiraan juuri lainkaan huomiota, kunnes sitten lähdön hetkellä katson koiraa silmiin ja sanon "heippa". Tästä on tullut jo tapa. Jos lähden kotoa niin, että Arttu ei ehdi valmistautua, niin huuto perässä jatkuu vaikka kuinka kauan. Tämä huutokonsertti on kuultu kahdesti: kerran eilen, kun häivyin alakerrassa käymään koiran ollessa parvekkeella (se ilmeisesti kuuli vain oven kolahduksen), ja kerran aiemmin kun tulin kotiin ja yllättäen lähdinkin kaupassa käymään kun oli vielä kengät jalassa. Sillä on selvästi Artulle merkitystä, että kerron lähteväni.

"Ulos"-sana on melko merkityksetön, kun se toiveikas hymy nousee koiran kasvoille jo paljon ennen tuota sanaa, mutta sitä on mielestäni ihana käyttää kun näkee koiran riemun. Joskus aloitan koko uloslähdön käyttämällä tuota sanaa, ja Arttu saattaa pompata makuuasennosta suoraan ilmaan innostuksesta :nauru: Siinä on jo syytä ulos-sanan osaamiselle.

Ulos-sana muuten kuului mitä ilmeisimmin sen sanavarastoon jo meille muuttaessaan, se oli luultavasti nimen lisäksi ainoa sana jonka se tunnisti. Ekalla kerralla luulin, ettei sillä ole aavistustakaan mitä sille sanon kun kysyin "lähdetäänkö ulos" kun se reagoinut mitenkään, mutta minuutin päästä huomasin, että se arka otus oli hiipinyt hiljaa eteiseen oven viereen istumaan...:wink:
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

ressukka82

ressukka82
Viestimäärä: 148

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Torstaina, 03.06.2010 klo 08:34  
+
0
Meillä koira tietää jo siitäkin, että pääseekö mukaan vai ei, että millaiset vaatteet laitan päälleni ja että otanko käsilaukun ja autonavaimet vai pelkät autonavaimet. Koulutusnamien haku jääkaapilta on viimeinen tikki, siinä vaiheessa se ainakin tietää pääsevänsä mukaan :nauru:
Ei mun ole erikseen tarvinnu sille mitään sanoja opettaa. Jos se käsittää mun viestit väärin niin sitten sanon vain, että "ei tule" mikä pätee sitten muuallakin...

Edesmenneen eroahdistuskoirani kanssa en puhunu mitään ja tein lähdöstä muutenkin aika simppelin...jos lähdin kiireellä ja hössötyksellä niin sitten oli koirakin hermompi. En vaan kyllä osaa sanoa kumpi keino eroahdistuskoiralle olisi sitten parempi...
Pointtini kai oli vain se, että koira kyllä oppii muutenkin huomaamaan milloin pääsee mukaan ja millon ei... :hymy:

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Torstaina, 03.06.2010 klo 10:12  
+
0
Mäkin olen huomannut, että koirat on levottomia jos mäkin lähden kiireellä. Mutta kun itse ehdin rauhassa valmistautua ja tehdä lähtöjärjestelyt niin sitten jää koiratkin ihan rauhassa. Junnu yrittää kyllä mukaan aina, vanhempi tietää jo milloin on turha edes yrittää. Ainut poikkeus junnun mukaan lähtö yrityksiin on se kun lähden aamulla töihin, kai aamurutiinit sit on vaan niin vakiot että tietää ettei aamulenkin jälkeen uudestaan enää ulos pääse ennen kuin mä tulen taas takasin.

nippi

nippi
Viestimäärä: 37

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Perjantaina, 04.06.2010 klo 17:44  
+
0
Vähän ehkä OT, mutta opetin koiralleni sen ollessa pentu että "mennään pissalle" -> ulos.
Sisäsiisteysopetukseen se jotenki liitty..
No, se oppi sen niin hyvin- ja muistaa edelleen vaikka ei oliskaan enää tarvetta- että jos ihmiset juttelevat, ja keskustelussa mainitaan vaikka "kissa" tai "pizzalle", koira valpastuu heti :ttou:

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Tiistaina, 15.06.2010 klo 12:33  
+
0
Mulla on eroahdistuksesta kärsivä koira, joka on nyt jo hiukan "parantumaan" päin...

Ite en sano sille mitään kun lähdetään lenkille, koska yleensä kaikki koirat on jo siinä vaiheessa kintuissa pyörimässä kun ite vetää lenkkikuteita niskaan...
Jos ne nyt jostain kumman syystä ei ole siinä, niin huutelen et lähdetääs ulos...

Mutta aina kun en ota koiria mukaani sanon tälle eroahdistukselle "Viivi ei tule".
Silloin se häipyy mun jaloistani ja menee omalle pedilleen katsomaan mun lähtöä.
Tää on selkeesti rauhoittanut sitä kotoa poistumis-tilannetta.
Suurin syy varmaan miks aloin käyttää tätä oli se, että koira yritti koko ajan tunkea väkisin oven välistä mun mukaan ym...
Nyt se tosiaan tietää jäävänsä kotiin, kun sanon sille nuo sanat.

En tiedä onko sillä mitään merkitystä eroahdistukseen, mutta nyt se ei ainakaan yritä väkisin tunkea mun mukaani.

doggdogg

doggdogg
Viestimäärä: 52

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 30.06.2010 klo 13:43  
+
0
Mun mielestä on hyvinkin kannattavaa opettaa vihjesanat omien kokemusteni mukaan. Meillä nimittäin koira on hyvin innoissaan mukana aina päivän touhuissa ja haluaisi seurata joka paikkaan mukaani.. Kun olen lähdössä pois kotoa pidemmäksi aikaa (esim töihin, kylään jonkin luokse ym..) laitan koiran pedin tiettyyn paikkaan ja sanon "tulen kohta", ja koira rauhoittuu heti omalle pedilleen. Muuten se jäisi vauhkona pomppimaan ja vahtimaan, milloin tulen. Näin tapahtuu jos menen jonnekin lähistölle, esim hakemaan postin ja en ole sanonut koiralle "tulen kohta".
Kun taas koira pääsee mukaan, sanon "ulos". Oikeastaan nämä sanat ovat tulleet ihan vahingossa jo koiran ollessa pieni pentu, mutta koira on tottunut niihin ja siten ne on jääneet käyttöön.
"Ei ole olemassa mitään sen märempää kuin märkä koira"

Hooveri

Hooveri
Viestimäärä: 1828

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Keskiviikkona, 30.06.2010 klo 13:51  
+
0
Meilläkin on käytössä toi, että aina kun joku lähtee sanotaan koiralle, että "... menee nyt kauppaan heihei". Silloin Aku ei pyri edes ovelle vaan jää istua nököttämään kiltisti kun tietää, ettei pääse nyt mukaan. Joskus kun se oli pienempi, sanottiin sille aina kun oltiin lähdössä ulos "mennäänkö ulos" ja koira ampas heti ovelle ja odotti remmin laittamista. Aku kuitenkin kiihty siitä hirveesti, joten jätettiin toi kokonaan pois.
Keskikokoinen villakoira
♥ Celesterling Just Surprise Me "Aku" 291109

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Torstaina, 22.07.2010 klo 09:46  
+
0
Meillä ei kyllä ollenkaan aikoinaan mietitty koko asiaa, mutta "ulos/pihalle" sana on kyllä opittu. Joskus aiheuttaa hilpeyttä kun normaalisti keskustellessa jonkun kanssa esim. puhelimessa, avainärsyke (tässä tapauksessa "ulos/pihalle") laukaisee koirissa hillittömän riemun vaikka olis just pihalta tultu, molemmat laukkaa hetken omalta sohvaltaan ylös ja alas, sen jälkeen juoksee eteiseen istumaan ja tuijottamaan seinällä roikkuvia hihnoja :heiluti:
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.07.2010 klo 09:47)

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Torstaina, 22.07.2010 klo 10:55  
+
0
Me mietittiin tota ulos lähtemisen sanaa, mutta todettiin että ei, koska meiän vanha koira osas tän ja missään lauseessa ei voinu sanoo "ulos" kosk silloin koira ryntäs ovelle. Että silleen.
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

piupau

piupau
Viestimäärä: 22

VS: VIHJESANA ULOS LäHTEMISELLE -> KANNATTAVUUS? - Torstaina, 22.07.2010 klo 11:26  
+
0
Kun koira tuli, siedätin sitä lyhyisiin poissaoloihin taikasanalla "hei hei" tai "heippa", ovi kiinni ja heti takaisin (aikuinen koira siis). Ei ole kova ulos änkeäjä, mutta varmuuden vuoksi hämään antamalla jonkun pureksittavan ennen kuin lähden töihin, jonka se vie kiireesti makuupaikkaansa eikä sitten paljon kiinnitä huomiota ulkomaailmaan. Kun lähdetään ulos niin otan pannan ja vähän koiran fiiliksestä riippuen innostan sitä pomppaamaan -> joko ei pomppaa, pomppaa kerran tai pomppaa kaksi kertaa. Äiti kielsi kun jos koiralla on pissahätä niin ei tunnu kivalta hyppyyttäminen, ajattelin että jos saa luvalla pomppia niin ei ainakaan kaada mua tai juokse peilikaappia päin innoissaan.
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.07.2010 klo 11:27)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28193
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545699
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 04:30)