Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 11.10.2010 klo 18:41

Yli-innokas, yli-sosiaalinen ja yli-kaikesta kiinnostunut koira ulkona- millä saada huomio itseeni?

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

YLI-INNOKAS, YLI-SOSIAALINEN JA YLI-KAIKESTA ... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 18:41  
+
0
1v 4kk bichonini on aivan sekaisin aina kun pääsee ulos. Kaikki on niin ihanaa; hajut, ihmiset, koirat, linnut, pusikot, roskat...! Koira tottelee hienosti minua sisällä kun ei ole muita kiinnostavia ärsykkeitä, osaa käskyt istu, maahan, paikka, tassu jne. Mutta kun ulos mennään... ei mitään toivoa! Kiskotaan narun päässä ensimmäisen kiinnostavan asian luo ja haukutaan ihmisille ja koirille ja muille ötököille kun ollaan niin innoissaan ja pitäis päästä tekemään heti tuttavuutta.. Miten tämän ylisuuren innon saisi kitkettyä ja onko kenelläkään mitään hyvää keinoa jolla koiran huomion saisi itseeni kaikista hirmu kiinnostavista ärsykkeistä ja asioista ulkona?
Bichon Frisé Luna 6/2009

Minnamiina

Minnamiina
Viestimäärä: 41

VS: YLI-INNOKAS, YLI-SOSIAALINEN JA YLI-KAIKESTA ... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 20:14  
+
0
Kun istuminen tai muun tempun tekeminen on ehtona kaikelle kivalle ulkona, kuten kauemmas tienpientareelta haistelemaan pääsylle tai toisten koirien moikkaamiselle, remmistä irti pääsylle ym. niin se lisää koiran motivaatiota kummasti. Pysäytä siis eteneminen ja kaikki tekeminen, kun koira kiskoo ja anna koiralle käsky, sano vaikka sen aluksi vain sen nimi saadaksesi sen ottamaan kontaktia. Sitten vain odotat, kunnes se katsoo sinua. Tässä voi mennä hetki, mutta älä välitä siitä - pidä vain huolta, että koirasi ei pääse tutustumaan mihinkään kiinnostavaan. Remmi siis suht. lyhyenä ja paikassa, jossa se kiinnostava kohde on vähän kauempana, koiran ulottumattomissa. Kun koirasi lopulta katsoo sinua kenties ihmeissään ja turhautuneena -> kehu ja anna lupa mennä eteenpäin, minne se haluaakaan. Aloita paikoista, joissa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä ja mielellään sellaisten kohteiden kanssa, jotka eivät liiku ja joiden luokse pääsyä voit siis itse hallita. Vähitellen voit antaa koiralle katsekontaktin lisäksi muun käskyn esim. istu, maahan tms. ja lisätä vaatimustasoa sekä alkaa käyttää käskyjä entistä häiriöalttiimmissa paikoissa. Tärkeää on, että koira ei saa kiskomalla ja riekkumalla mitään haluamaansa, mutta tottelemalla sillä on mahdollisuus saada se, mitä se sillä hetkellä eniten haluaa. Namipalkka ei ole kovin tehokas, jos koira kaikkein kiihkeimmin haluaa vaikka päästä haistelemaan tiettyä puunrunkoa. Kyseisen kohdan haistelu on silloin paras palkka. Ja sen saa vasta, kun tekee jotain mitä omistaja on päättänyt vaatia. (Kuitenkin jotain, minkä koira jo osaa hyvin sisällä).

Toisten koirien kohdalla tässä on se ongelma, että on vaikeampi hallita muiden koiranomistajien käytöstä. Olen itse kuitenkin opetellut sanomaan napakasti, että tämä (oma koirani) ei saa tulla tutustumaan ennen kuin on istunut ja ottanut kontaktin. Sitten saa mennä luvan kanssa haistelemaan. Jos ei toisen koiran omistaja usko, vaan tunkee iholle oman mustinsa kanssa, niin vaihdetaan vain kylmästi suuntaa - olennaista on, että oma koirani ei saa palkkaa (= pääse tutustumaan) kiskomisesta. Monet toimivat niin, että koira ei koskaan saa tutustua vastaantuleviin koiriin taluttimessa ollessaan, jolloin opetellaan vain ohittamista, mutta itse olen kokenut toimivammaksi tämän luvan pyytämisen opettamisen.

marmelad

marmelad
Viestimäärä: 7

VS: YLI-INNOKAS, YLI-SOSIAALINEN JA YLI-KAIKESTA ... - Maanantaina, 08.11.2010 klo 10:47  
+
0
Vähän myöhään tulee mun vastaukseni. Mulla on ollut saman tyyppisiä juttuja koirani kanssa, aikalailla samanikäinen. Meille tokokentältä tuli oiva neuvo. Oiva keino saada kontakti koiraan, on leikkiä sen kanssa. Sinä olet niin kiva, ettei mikään muu kiinnosta. Tee lenkillä juttuja sun ehdoilla, kuitenkin niin että se koirasta äly kivaa. Esimerkiksi opeta se hyppäämään kiville käskystä, hyppäämään esteiden yli. Lenkeillä kannattaa myös noita istumisia sun muita treenailla. Palkaksi kunnon leikit. Tavallaan nuo käskyt juttuihinkin tulee leikin keskellä. Juokse, hypi, riehu, puhu innostavasti, millainen tapa teillä onkaan leikkiä, niin että varmasti koira huomaa sinut. Joskus saattaa näyttää aika pölhöltäkin:) Huomion itseesi saat myös pitämällä mukana lelua, joka on koirasi mielestä paras. Minun piti kertakaikkisesti opetella leikkimään koirani kanssa. Meillä leikki toimi, joskus koira oli kiinnosti ympäristö niin paljon, että ihan sama oliko napua vai ei. Mutta kun läksin juoksemaan koiran kanssa ja heiluttelin lelua nenän edessä, ei edes vastaan tulevat koirat häirinneet. Pikkuhiljaa koira alkaa ymmärtämään, että sä olet tosi kiva, ja esimerkiksi kiitos katseesta on kiva leikki. Kokeile, toisella toimii yksi ja toisella toinen!

DoRonja

DoRonja
Viestimäärä: 2

VS: YLI-INNOKAS, YLI-SOSIAALINEN JA YLI-KAIKESTA ... - Sunnuntaina, 14.11.2010 klo 15:49  
+
0
Kiitos teille vinkeistä munkin puolestani :)
Sama yli-innokkuus nimittäin mun noutajamixillä ulkona:(
se on nyt 1,8v ja ekat juoksut oli hiljakkoin joten oisko jonkinlainen murrosikäkin menossa kun on varsinkin koiria nähdessään ihan mahdoton: kiskoo ja haukkuu ja lähelle pitäs päästä jonka jälkeen yleensä tilanne laukeaa. Ja tää tapahtuu siis vain kiinni hihnassa ollessaan:(
Jos joku ihminen pysähtyy juttelemaan niin se heti yrittää päästä nenää nuolaseen kun 'minähän olen niin ihana' mutta pystyy usein myös istuun rauhallisesti vieressä.
Joskus myös ihan yht'äkkiä ryntää ohikulkijan luokse pelästyttäen sekä hänet että minut nopeilla liikkeillään.
Mulla on kaksi koiraa ja mielelläni niitä yhdessä lenkitän vaikka opin kannalta kai pitäsikin erikseen viedä.
Olen ajatellut remmirähinäryhmään viedä kunhan elämäntilanne itsellä selkiytyy tulevan muuton myötä

Tiiazuka

Tiiazuka
Viestimäärä: 41

VS: YLI-INNOKAS, YLI-SOSIAALINEN JA YLI-KAIKESTA ... - Sunnuntaina, 26.12.2010 klo 17:24  
+
0
en jaksanu lukea noit vastauksia mutta jos tää on jo vastattu niin ok.
eli tuli mieleeni sellainen että ehtona pihalle pääsyllä olis katsekontakti. sitten vasta aukee ovi ja sinä menet ensin. heti ku hajut rupiaa kiinnostamaan ja ad/hd taso nousta--> sisälle. ja katse kontaktia ennen ku pihalle. tämä niin monta kertaa alusta että se oppii sen että tietystä sanasta tulee luokse ja ottaa kontaktin. :)
Valkoisenpaimenkoiran ja Saksanpaimenkoiran elämää lapsiperheessä: biveranatro.blogspot.fi

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28215
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 11:45)