Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 28.12.2022 klo 18:52

Ylikiintynyt koira, apua?

iiita

iiita
Viestimäärä: 1

YLIKIINTYNYT KOIRA, APUA? - Keskiviikkona, 28.12.2022 klo 18:52  
+
0
Meillä on noin puolen vuoden ajan ollut sekarotuinen narttu koira, joka on tällä hetkellä 10kk ikäinen. Ongelmana on ylikiintymys.

Koira on todella kiintynyt minuun ja seuraa minua joka paikkaan asunnossa. Minun ollessa pois pysyttelee omissa oloissaan. On aktiivinen ja käyttäytyy "normaalisti" vain minun ollessa paikalla. Mieheni ei saa edes vietyä koiraa ulos itsekseen, ulkona vetää koko ajan eteenpäin eikä edes haistele mitään, ei ole kiinnostunut mistään vaan haluaa vain suoraan kotiin. Koira pysyy toisessa huoneessa jos käsken sen pois, mutta muuten on koko ajan samassa tilassa.

Alkaa jo itseä ahdistamaan koiran hermostuneisuus ja stressaaminen kun on selkeästi koko ajan valppaana ja katsoo missä menen ja minne liikun. Esim minun siivotessa seuraa koko ajan eikä osaa rauhoittua omiin oloihinsa. Luun kanssa toisinaan pystyy olemaan pidempään omissa oloissaan vaikka pyörisin pitkin asuntoa.

Koira on muuten terve. Ei ole vielä leikattu, kun ei ole tullut ensimmäisiä juoksuja.
Ajattelin ensin, että rohkeus kasvaa kun kotiutuu ja koirakin kasvaa, mutta tähän ei ole tullut minkäänlaista muutosta ja alkaa huolestuttamaan.

Olemme harjoitelleet koiran kanssa yksin jäämistä, eikä koira tuhoa paikkoja tai tee tarpeita sisälle ellei vatsa ole sekaisin. Minun ollessa paikalla mieheni pystyy normaalisti leikkimään koiran kanssa ja antamaan herkkuja ja rapsuttelemaan. Koiralla on luita mitä voi järsiä ja oma paikka mihin rentoutua. Meillä on kaksi kissaa myös, mutta ne eivät koiraan reagoi ellei koira itse mene kissojen lähelle. Meillä on myös pieni lapsi, mutta lapsen ja koiran välillä ei ole ollut mitään ongelmaa, koira osaa olla rauhassa lapsen lähellä, eikä seuraa / vahdi lasta mitenkään.

Mieheni ja koiran välillä ei ole tapahtunut mitään mikä aiheuttaisi pelkotiloja. Enemmän ongelmana tuntuu olevan se kun itse lähden pois koiran luota.

Ainoa mitä itse keksin on jatkaa yksinolo harjoituksia vaikka koira ei varsinaisesti reagoi yksinoloon. Minun ollessa pois koira makoilee omassa rauhassa riippumatta mitä ympärillä tapahtuu.

Onko vinkkejä mitä tehdä? Mikä olisi hyvä koulutus tähän?

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28204
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 00:00)