Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Torstaina, 09.09.2010 klo 10:22

Aikuisen koiran ja pennun leikit

Alfalfa

Alfalfa
Viestimäärä: 38

AIKUISEN KOIRAN JA PENNUN LEIKIT - Torstaina, 09.09.2010 klo 10:22  
+
0
Mulla on kotona 9-viikkoinen pentu ja 3-vuotias uros. Vanhempi koira tulee pennun kanssa uskomattoman hyvin juttuun, on todella kärsivällinen ja pitkäpinnainen pennun roikkuessa turkissa ja milloin missäkin, ja hoitaa pentua nuolemalla ja kirputtamalla ja on todella hellävarainen leikeissäkin, ei runno, tallo tai käytä hampaita liian kovaa. Pentu kuitenkin kiihtyy leikeissä todella paljon, kun vanhempi koirakaan ei sille ärähdä vaan usein jatkaa vain leikkiä. Missä vaiheessa te pistäisitte stopin leikille? Vai miten toimisitte? Välillä tuntuu että pentu jää vain "taistelumoodiin" eikä osaa lopettaa, vaikka vanhempi jo yrittäisikin lopetella leikkiä nousemalla ylös ja lähtemällä muualle. Olen sitten vain ottanut pennun "sylivankilaan" ja pitänyt paikoillaan niin pitkään että rauhoittuu. Miten muilla vanhemman koiran ja pennun leikit ovat sujuneet, oletteko joutuneet puuttumaan leikkeihin ja miten?

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: AIKUISEN KOIRAN JA PENNUN LEIKIT - Torstaina, 09.09.2010 klo 17:06  
+
0
Yleensähän aikuinen koira ilmoittaa pennulle kun se ei jaksa enää leikkiä juurikin lähtemällä tilanteesta tai ärähtämällä jos pentu ei muuten älyä. Itse antaisin koirien selvittää välinsä keskenään, mutta jos toinen osapuoli on niin tossu ettei "osaa" sanoa pennulle ei niin leikkiin voi puuttua vaivihkaa kiinnittämällä pennun huomio esimerkiksi johonkin leluun jota se ei voi vastustaa. Ei mene montaa sekuntia kun se jo unohtaa mitä oli tekemässä.

Meillä on kotona aikoinaan ollut koira joka juoksi aina pentuja karkuun kun ei osannut muuten kertoa ettei halua leikkiä. Ja siitähän pennut vasta riemastuikin, takaa-ajosta. Parashan olisi että koirat itse loisivat säännöt keskinäiseen vuorovaikutukseensa, mutta ei sekään ole järkevää että pentu härkkii superkärsivällistä koiraa räjähtämiseen asti. Kun leikki menee totaalisen yli niin siihen voi puuttua vaikka sitten sen lelun avulla, näin ei tule suoraan "pelastaneeksi" vanhempaa pennun kynsistä. Pikku hiljaa pentu oppii että kun toisen kanssa leikki loppuu niin jossain muualla saattaa alkaa jotain muuta kivaa.
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 16:45)