Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 04.10.2010 klo 02:45

apua pian! 15 pv ikäinen chihu pentu ilman äitiä

karot

karot
Viestimäärä: 1

APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Maanantaina, 04.10.2010 klo 02:45  
+
0
hei kaikille koirat.com käyttäjille. Kaipailisin kipeästi tietävien apua tässä isohkossa tragediassa. Eli: 15 päivää sitten syntyi 4 kaunista, hyvinvoivaa pentua tuttuni chihuahualle. Kaikki sujui hyvin, maito maistui välillä liiakseltaankin ja pyllyt kasvoivat. Eilen kuitenkin pennut joutuivat kohtaamaan ylitsepääsemättömän asian, heidän äitinsä jäi auton alle. Tuttuni pohti asiaaja päätyi etsimään apua keinoravitsemisessa yms. Lupauduin ottamaan yhden ja nyt etsinkin vastauksia suurimpiin kysymyksiini.

Minulla on siis roteva poikahauva joka tuhisee tällä hetkellä onnellisesti pedissään. tein omatekoisen pentulaatikon pistäen pohjalle vesipullon ja kauratyynyn lämmitettynä sekä viltin ja karvasukkiani riepoteltavaksi. Hauvalla on myös rätti edellisestä kodistaan helpottamaan muuttoa. onko hyvä näin vai onko kenties liian kuuma? laitoin hiukan pyyhettä laatikon päälle, mutta en paljoa, onko hyvä vai pitäisikö päästä lisää ilmaa pentulaatikkoon?

toisekseen, ruoka... Minulle neuvottiin äidinmaitovastiketta apteekissa ja sitä sitten annoin tänä iltana. onko hyvä idea vai pitäisikö mieluummin hakea eläinlääkäriltä jotain parempaa? onko olemassa esim ihan koirille tarkoitettuja valmisteita? kuinka usein syöttäisin tätä valmsitetta? tuttuni neuvoi 4 krt päivässä mutta ajattelin ainakin 5 kertaa olevan minimi...

ajattelin alkaa antamaan nokareen keitettyä jauhelihaa tuossa kolmen viikon kieppeillä, onko hyvä idea? mites papujen yms suhteen?

Olen kovin huolissani pikku kääröstäni, onko huoli suotta? voiko vauvahauva selvitä tällaisesta hengissä? Onko hauvaa kannattavaa jättää yksin vai olisiko parempi olla seurana vaikka ensimmäinen viikko?

kaikkia vinkkejä ja neuvoja kaipailisin, tulevaisuudessa myös koiran rokotuksiin ja madotuksiin... Olen täällä jo huolesta soikeana joten kaikki kannustavat mielipiteet ovat tarpeen! josko me tästä vielä selvitään!

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Maanantaina, 04.10.2010 klo 07:25  
+
0
Siltä varalta että tämä ei olekaan huono vitsi:
Minkä ihmeen takia tuon ikäinen pentu on luovutettu eteenpäin? Luovutusikään kasvattaminen on kasvattajan homma, ja oli todella typerä veto erottaa pentu sisaruksistaan näin pian. Kun pentu kerran on jo laitettu maailmalle, suosittelen kysymään neuvoja eläinlääkäriltä. Kasvattajalla ei vaikuta olevan hajuakaan mitä on tekemässä, joten itse hankkisin ohjeet ja arviot muualta.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 04.10.2010 klo 07:28)

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Maanantaina, 04.10.2010 klo 11:28  
+
0
Koska pentueen "kasvattaja" on tuttusi, suosittelisin pikimmiten ottamaan häneen yhteyttä ja yhdistämään pentueen taas kokoon. Voisitte sitten yhdessä hoitaa pennut eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti (mihin Vanis neuvoikin teitä ottamaan yhteyttä), kun sain kirjoituksestasi sen käsityksen, että tutullesi pentueen yksin hoitaminen on liikaa. Koska emä on kuollut, näen erittäin tärkeäksi sen, että pennut voivat luovutusikään asti kasvaa yhdessä.

Pelottaa, että pidät käsissäsi aikapommia, eikä nyt kohtaamasi ongelmat tule olemaan viimeisiä yhteisen matkanne aikana.
WeCoCaN
WeCoCaU

Carotte

Carotte
Viestimäärä: 262

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 22:58  
+
0
Ymmärsinkö nyt ihan oikein; 15 päivän ikäset pennut on erotettu toisistaan ja sitten sellaisen reppanan pitäisi pärjätä yksin (olkoonkin vaikka sen n. 22 päivän ikänen niin joka tapauksessa)...kuulosti jotenkin hullulta mun korvaan :o

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Torstaina, 07.10.2010 klo 07:38  
+
0
Ai jotenkin hullulta? Täysin järjetöntähän tuollainen on!
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Laurainen

Laurainen
Viestimäärä: 10

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Perjantaina, 08.10.2010 klo 08:50  
+
0
Mihin aloittaja soittaisi jos ihmislapsella olisi hätä? Tuskin ainakaan millään palstalla odottelisit vastauksia. Ja samaa mieltä, pentu takaisin pentueeseen, ei mitään järkeä/hyötyä tuossa erottamisessa. Tarina kyllä kuulostaa höpönlöpöltä kieltämättä.
Bono 24.2.11 (valkkari - nöffi/samojedi/berni)
Tisha 4.12.10 (saksanpaimenkoira - ?)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.10.2010 klo 09:07)

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Perjantaina, 08.10.2010 klo 10:09  
+
0
Ei tämmöistä voi oikeesti tapahtua? Eihän? Jos ei ihan kakaroista (?) ole kyse, niin en ymmärrä miten aikuisilla ihmisillä voi tulla mieleen erottaa melkein vastasyntyneet pennut.
Eikö olisi ollut helpompi etsiä keinoemo?

karot kirjoitti:

Olen kovin huolissani pikku kääröstäni, onko huoli suotta? voiko vauvahauva selvitä tällaisesta hengissä? Onko hauvaa kannattavaa jättää yksin vai olisiko parempi olla seurana vaikka ensimmäinen viikko?


Jos olet oikeesti huolissasi pennun hyvinvoinnista, niin viet takaisin sen "kasvattajalle" - hän etsiköön koko pentueelle keinoemon. Ja ei. Ei todellakaan ole kannattavaa jättää tuon ikäistä pentua yksin.

karot kirjoitti:

kaikkia vinkkejä ja neuvoja kaipailisin, tulevaisuudessa myös koiran rokotuksiin ja madotuksiin... Olen täällä jo huolesta soikeana joten kaikki kannustavat mielipiteet ovat tarpeen! josko me tästä vielä selvitään!


Rokotuksista ja madotuksista voit lukea ainakin terveyspalstalta.
Mä en kyllä osaa mitään kannustavaa sanoa tähän, muuta kuin että voi pentu parka. Toivottavasti selviää...
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 00:22  
+
0
Itselläni ei ole koiraa, mutta olen samaa mieltä muidenkin vastaajien kanssa. Pentu takaisin pentueeseen ja korvike-emoa kehiin. Sen verran tiedän kuitenkin koirista, että pennut ottavat kasvuiässä elintärkeää mallia emostaan. Miten joku 15 päiväinen pentu voi saada tietoa mitenkään elämästä, jos ei ole sisaruksia, joiden kanssa hoitaa sosiaalisia taitoja, eikä emoa, jolta ottaa oppia. Huolestuttava tilanne.. :neutral:
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011

Zarina

Zarina
Viestimäärä: 118

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 08:49  
+
0
voi apua! pommini pennut hoisin vähän aikaa sitten itse ruokkimalla kun emolta ei tullut maitoa mutta etsin silti keinoemon! ei siitä rumbasta selviä muuten... nyt äkkiä pentu takaisin pentueeseen ja keinoemo etsintää! pentua pitää ruokkia 2-4 tunnin välein kun se on ihan pieni!!! enkä uskaltaisi jättää edes kiinteään ruokaan tottunutta orpoa pentua ihan yksin!!!
Pommi tytöt Luna -07 & Cara -08
Siperianhusky Elvis -10

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 13:52  
+
0
Tässä keississä ilmeisesti menneet käsitteet keinoemo ja sijaisemo ihan mukkelis makkelis. Keinoemo on lämmittävä kapine, jossa voi olla imetysjärjestelmä. Sijaisemo taas oman emon korvaava, maitoa erittävä ja hoivavietin omaava elävä olento, joka on samaa tai eri eläinlajia.

Saaga

Saaga
Viestimäärä: 154

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Torstaina, 04.11.2010 klo 09:53  
+
0
Kyllä täytyy itsekin liittyä joukon jatkoksi ja kauhistella, että miten ihmeessä 15 päiväinen vauva on erotettu pentueesta... Muiden sisarushauvojen läsnäolo tuossa iässä on ehdottoman tärkeää, eikä tuon ikäistä pentua missään nimessä jätetä yksin. Nyt vain pentu takaisin pentueeseen ja yhteys eläinlääkäriin. Uskon, että pennuilla on hyvä mahdollisuus selvitä, mutta en usko mahdollisuuksien olevan niin hyvät jos pentu nyt jo erotetaan muista.
Seropiuros Roope 11/2010

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: APUA PIAN! 15 PV IKäINEN CHIHU PENTU ILMAN Ã... - Torstaina, 04.11.2010 klo 09:58  
+
0
Pennuthan olisi nyt n. 6vkon ikäisiä. Mahtaneeko aloittaja uskaltaa tulla kertomaan mitä pennuille nyt kuuluu. Mua ainakin kiinnostaisi miten tilanne sit hoidettiin..? :viheltel:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 13:15)