Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Lauantaina, 25.09.2010 klo 19:13

Kummasta paikasta pennun ottaisin?

koirameille

koirameille
Viestimäärä: 11

KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Lauantaina, 25.09.2010 klo 19:13  
+
0
Meillä on ensimmäisen koiran hankinta edessä ja pentu olisi mahdollisuus saada kahdesta eri paikasta. Oma perheemme on lapsiperhe, jossa kolme kouluikäistä lasta.

Ensimmäisen pennun koti on kennel. Iäkkääpi nainen, jolla iso lauma koiria (yli 10) vanhassa omakotitalossa. Pennun voisimme ottaa vasta kun se on n. 11 viikkoinen (lokakuun loppupuolella). Ymmärtääkseni hieman myöhäisempi luovutusikä on uusimpien tutkimusten mukaan koiran kannalta parempikin, mutta mietittää se, miten koira sosiaalistuu, kun elää isossa koiralaumassa. Emo nähtiin, mutta se ei halunnut tulla lähelle, murisi vain hieman.

Toinen pentu asuu lapsiperheessä (kouluikäiset lapset) ja kasvattajan vakuuttelun mukaan sekä emä että isä ovat tosi mukavia ja ihmisystävällisiä. Pennun voisimme ottaa, kun se on 8 vk. Luovutusaika marraskuun alkupuolella.

Onko suurta merkitystä millaisessa ympäristössä pentu on varttunut? Mistä voin päätellä kumpi on parempi pentu meille? Jälkimmäisessä vain yksi narttu. Ensimmäisessä kolme, joista yksi sijoitukseen ja toinen meille varauksessa.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Lauantaina, 25.09.2010 klo 19:40  
+
0
Mulle ainakin tuli heti tunne,etten itse ottaisi siitä ensimmäisestä paikasta,koska emä oli epäluuloinen luonne ja murisi. On paljonkin todennäköistä,että pentu omaksuu samanlaisen käytöksen. Ja miten kummassa siellä niin paljon niitä koiria oli? Onko kasvattajalla aikaa käsitellä pentuja yksilöllisesti ja antaa niille laatuaikaa?

Millainen emä toisessa paikassa oli? Avoin,iloinen vai samanlainen?

Itse arvostan paljon emokoiran luonnetta ja otan pennun mieluummin paikasta,jossa pentuja käsitellään paljon jo ihan pienenä ennen kuin silmät ja korvatkaan on avautunut. Tottuvat ja leimautuvat ihmiseen heti synnyttyään. Saavat paljon yksilöllistä huomiota ja hellyyttä.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Lauantaina, 25.09.2010 klo 21:00  
+
0
Pennun iällä ei ole väliä, mutta ota pentu siltä emältä kummasta pidät. Emän "perintö" on suurempi kuin isän juuri sen takia, että geenien mukana emä siirtää mallioppimisella käyttäytymistä pennulle.

kaskimaan

kaskimaan
Viestimäärä: 2

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 18:53  
+
0
Itse neuvoisin myös ottamaan koiran tästä toisesta pentueesta, jos emän luonne on miellyttävämpi. Koiramäärä ei välttämättä ole huono asia, jos koirat ovat oikein hoidettuja ja sosiaalisia, mutta kuulosti etteivät olleet ?

Jos törmää epämääräiseen kenneliin, jonka koirien olot eivät ole mielestäsi sopivat, pitäisi siitä tehdä ilmoitus paikkakunnan elänsuojeluvalvojalle. Kenneli ei välttämättä ole huono paikka pennun kasvaa, useimmat kasvattajat omistavat kennelin, mutta koirat voivat siitä huolimatta hyvin.

Oletko käynyt paikanpäällä tässä toisessakin paikassa ? Miltä siellä emä vaikutti, ei kannata luottaa puheisiin vaan tarkasta asia itse.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 26.09.2010 klo 18:55)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:06  
+
0

Sarahia kirjoitti:

Pennun iällä ei ole väliä, mutta ota pentu siltä emältä kummasta pidät. Emän "perintö" on suurempi kuin isän juuri sen takia, että geenien mukana emä siirtää mallioppimisella käyttäytymistä pennulle.



Millä perusteella pennun iällä ei ole väliä? Ei se vähimmäis luovutusikä 7 vk ole ihan tuulesta temmattu ja tosiaan, kuten aloittajakin oli kuullut, niin myöhäisemmästä luovutusiästä on pennulle paljonkin hyötyä, jos kasvattaja panostaa pentujen sosiaalistamiseen myös muualla kuin kotona.

Sen suhteen olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että pentu kannattaa ottaa vain sellaisesta emästä jonka luonteesta itse pitää. Joe et pääse näkemään sekä emää että kasvattajaa ja kasvatusolosuhteita ennen pentuvalinnan tekemistä, niin älä ota pentua lainkaan. Paras tilanne olisi, jos pääsisi näkemään sekä emän että isän ja kasvattajan että myös pennut. Ennen valinnan tekemistä.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:26  
+
0
Itse ottaisin EHDOTTOMASTI!!!! jälkimmäisestä pentueesta!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:46  
+
0
No tuskinpa Sarahia tarkoitti, että pennun voisi ennen 7 viikkoa luovuttaa! Vaan sitä että eihän sillä suurtakaan merkitystä ole onko pentu 8 vai 11 viikkoinen.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:51  
+
0

Joo, minähän nyt toki puhuin alle luovutusikäisistä. Hiukan asiayhteyttä mukaan. Kerttuliini tuossa suomensikin jo.

(Viestiä on muokattu maanantaina, 27.09.2010 klo 19:51)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Maanantaina, 27.09.2010 klo 23:29  
+
0
No ehkä tuo huomautus 7 vk minimi-iästä oli vähän turha, mutta silti kiinnostaa miksi olet sitä mieltä, ettei luovutusiällä ole merkitystä? Verrataan nyt vaikka 7 vikkoisena luovutettua pentua ja 10 viikkoisena luovutettua pentua.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Maanantaina, 27.09.2010 klo 23:52  
+
0
Mä ainakin ymmärsin Sarahian kommentin niin, että tässä yhteydessä luovutusiällä ei ole väliä - ottaako myöhemmin luovutettu pentu "huonomman" oloisesta paikasta, vai aikaisemmin luovutettu "paremmasta" paikasta.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Tiistaina, 28.09.2010 klo 07:20  
+
0
^^Kyllä, tässä yhteydessä, eli aloittajan kysymyksessä, johon vastasin ei iällä ole pentujen suhteen väliä (eli niillä 8vkolla ja 11vkolla), eli en pitäisi sitä missään määrin kriteerinä pennunotolle, vaan kriteerit valinnassa olisi aivan muissa asioissa. Itselleni on tullut pentuja 7vkosesta 10vkoiseen, enkä ole kokenut iällä olevan väliä pennun kehitykseen.

Ja lisätään nyt vielä, että itsellä pennun hakemisen ikään vaikuttaa oma aikataulu (milloin pentu on hyvä hakea) sekä paikka/olosuhtet missä pentu elää, sekä toki kasvattajan toiveet ja aikataulut. Jos pentu elää samantyyppisissä oloissa kuin minun luonani ja sillä on myös pentukavereita pitempään, niin voi minun puolestani sekin olla pitempään. Sen sijaan jos pennun elinpaikka on hyvin erityyppinen kuin tuleva omani ja/tai pentusisarukset lähtevät jo aikaa sitten pois, näen järkempänä hakea myös omani aiemmin. Ja erityyppisellä elinpaikalla näiden omien rotujen kohdalla puhun yleisestiottaen "sisä/ulkokoiruudesta", mahdollisesti myös kasvattajan lauman koosta/kokoonpanosta.

(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 07:28)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Tiistaina, 28.09.2010 klo 10:09  
+
0
Koira kannattaa ottaa sellaisesta paikasta, jossa omasta mielestä pennun on hyvä kasvaa. Jos ei koe paikkaa hyväksi, jättää sitten pennun ottamatta. Sen sijaan antamiesi tietojen perusteella ei pysty sanomaan kumpi paikka on parempi. Ihan senkin vuoksi, että annetut kuvaukset eivät välttämättä kerro koko totutta.

koirameille kirjoitti:

Emo nähtiin, mutta se ei halunnut tulla lähelle, murisi vain hieman.

Emällä on melko nuoret pennut ja olet vieras ihminen. Voi olla, että emä on arka tai epäsosiaalinen tai voi olla, että se ei vaan halua päästää ventovierasta pentujensa lähelle.

koirameille kirjoitti:

kasvattajan vakuuttelun mukaan sekä emä että isä ovat tosi mukavia ja ihmisystävällisiä.

Pelkkään kasvattajan vakuutteluun ei valitettavasti voi luottaa. Kaikki kasvattajat eivät valitettavasti ole rehellisiä ja jokainen kasvattaja on puolueellinen puhumaan omista koiristaan, vaikka yrittäisikin olla objektiivinen. Paras olisi, jos emään ja isään pääsisi tutustumaan hyvissä ajoin ennen, kun pennut ovat syntyneet ja kaikista paras olisi, jos niistä olisi jokin puolueeton arvio, kuten luonnetesti tai luonnekuvaus. Tässä tapauksessa etukäteen (=ennen astutusta) ei enää ehdi tutustumaan eikä luonnekuvauskaan järjesty, joten täytyy vain itse mennä tutustumaan emään ja tietty mieluusti isäänkin.

Mä näkisin myös, että luovutusiällä ei tässä yhteydessä ole niin suurta merkitystä kuin muilla tekijöillä, joiden perusteella valinta kannattaa tehdä.

koirameille

koirameille
Viestimäärä: 11

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Tiistaina, 28.09.2010 klo 16:04  
+
0
Kävimme sunnuntaina katsomassa pentuja uudestaan ja tuli vahvasti tunne, että meille varattu pentu ei ole meille sopiva. Koko pentueesta tämä oli mielestäni vähiten ihmisistä kiinnostunut. Omistajalta vielä kyselin emon luonteesta ja kertoikin nyt tämän olevan vähän arka. Se on viimeinen juttu, jota toivon seurakoiralta, jonka luonnekuvauksen mukaan ei pitäisi arka olla lainkaan. Emoa ei kasvattaja pienestä vihjailusta huolimatta tuonut näytille lainkaan.

Varaan pennun toisesta pentueesta, joka kasvaa samantyyppisessä perheessä kuin meillä on. Välimatkaa on sen verran ,että en pääse itse pentuja katsomaan, mutta ajattelin lähettää asialle ammattitaitoisen pentutestaajan. Pennut ovat sijaisemon kanssa ja pyydän myös kasvattajalta sijaisperheen numeron ja soitan kysyäkseni emon luonteesta.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:41  
+
0
jep. itse ihmettelen kun varsinkin noilla aroilla pikku rotukoirilla teetetään pentuja,koska se arkuus tosiaankin periintyy ja sitten vielä pyydetään "hyvässä lykyssä" 1000e ellei enemmänkin =D. en nyt meinaan oikein usko että kukaan haluaa arkaa koiraa ? Mun mielestä sellaset arat pikku koirat on aika säälittäviä.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Tiistaina, 28.09.2010 klo 19:26  
+
0
^ Aloittaja ei ole maininnut tulevan koiran koosta mitään. Ja mitä tulee "aroilla pienillä rotukoirilla" teetettyihin pentueisiin, niin niistä jatkuu keskustelu toisessa ketjussa.
Ylläpitäjä

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KUMMASTA PAIKASTA PENNUN OTTAISIN? - Tiistaina, 28.09.2010 klo 21:46  
+
0
Oho,eipäs olekkaan maininnut. Jostain sain sellaisen käsityksen että se on pieni tai jotain =S
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 15:15)