Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Torstaina, 22.09.2016 klo 08:47

Paljon kysymyksiä pennun ottamisesta

Tititaff

Tititaff
Viestimäärä: 10

PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Torstaina, 22.09.2016 klo 08:47  
+
0
Hei, yksi tollo koirasta haaveileva kyselee tyhmiä. Toivottavasti vastaukset ovat asiallisia... ;)

Olen siis 34vuotias nainen ja kokemukseni koirista on hyvin vähäinen, lähes olematon. Olen ollut jonkin verran koirien kanssa tekemisissä, minulla on ollut koiria hoidossa ym, mutta lähinnä ne ovat olleet aikuisia ja koulutettuja koiria. Olen kasvattanut hevosia ja kissoja, joten eläinten kanssa on toki tullut paljon toimittua ja maalaisjärki toimii monessa asiassa.
Nyt olemme perheen kanssa miettineet omaa koiraa ja vaikka olen innolla mukana suunnitelmissa, niin pentuaika pelottaa. Minulla ei ole mitään hajua pennuista. Ihan kaikkia tyhmiä kysymyksiä en kehtaa kasvattajalta kysyä, joten kyselen täältä. :D Saattaa olla, että osa kysymyksistä kuuluisi eri osioihin, mutta laitan silti kaikki tänne samaan... Ovat siten helpommin löydettävissä.

1. Mitä pennut syö? Kuinka paljon, kuinka usein? Meillä kissat syö raakaruokaa (+vitamiinit), onko koiran barffaus sen monimutkaisempaa. Sopiiko raakaruokinta pennulle ja miten vitamiinit vai onko helpompaa syöttää esim 50/50 raakaa ja teollista. Jos teollista, niin mitkä ruuat on hyviä ja mitkä asiat vaikuttaa koirilla teollisen ruuan laadukkuuteen.

2. Rokotukset ja terveys. Tuleeko pentu yleensä kasvattajalta rokotettuna ja sirutettuna? Jos ei, niin kuka maksaa ja mitä nämä yleensä maksaa? Milloin pentua rokotetaan? Kuinka usein tehosteet? Miten muu terveydenhoito? Tarvitaanko jotain säännöllisiä juttuja? Kuinka usein kynsien leikkuu, korvien puhdistukset, tms?

3. Koiran totuttaminen muihin. Paljon puhutaan sosiaalistamisesta, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Missä vaiheessa pennun sosiaalistaminen tapahtuu? Miten totutan koiran muihin koiraystäviin? Rotu, jota olemme hankkimassa, on ilmeisen vahvaluontoinen ja paljon puhutaan, ettei niistä ole koirapuistokoiriksi. Itse en kuitenkaan suostu tällaisiin uskomaan, vaan haluan uskoa asian olevan riippuvainen narun toisesta päästä ja koulutuksesta. Olenko kovinkin pahasti hakoteillä? :D

4. Kotiutuminen. Olen itse tällä hetkellä lomautettuna, joten minulla on aikaa ja olemme miehen kanssa sopineet, että koirasta päävastuu on minulla. Meillä on kotona kaksi lasta, 9v&12v, jotka ovat joka toinen viikko isällään. Sotkeeko tällainen pennun päätä? Entä kotona olevat kissat? Ne tuskin tykkäävät tulokkaasta, mutta mikä olisi paras keino totuttaa eläimet toisiinsa?

5. Muut asiat, joita huomioida. Varmasti on paljon juttuja, joiita koiranostaja ei osaa kuvitellakaan ja jotka tulee yllätyksinä. Mitkä ovat suurimmat yllätykset, jotka pitäisi tietää ja joihin olisi hyvä varautua? Hyvässä ja pahassa. :)

Huh... Jospa siinä olisi jo riittämiin kysymyksiä. :) Jos joku jaksaa vastata, niin olen erittäin kiitollinen.

Peppi93

Peppi93
Viestimäärä: 62

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Torstaina, 22.09.2016 klo 09:49  
+
0
Vastaan nyt omasta puolestani. Aina löytyy joku viisaampi jolla parempi tietotaito ja vastaukset asioihin :)

1. Mitä pennut syö? Kuinka paljon, kuinka usein? T
- Meillä pentu söi (ja syö edelleen) pääravintona nappulaa, johon sitten sekoitellaan kaikkea mitä nyt käteen sattuu. Tällä hetkellä nappulana Hauhau champion kana-riisi aikuisille koirille, pentuna sama nappula pienemmässä koossa. Tähän kylkeen saa päivittäin raakaa, lähinnä kanaa (Mush annospullia), mutta myös sika-nautaa ja kalkkunaa. Saatan myös heittää joukkoon meiltä jäänyttä riisiä, perunaa, tms vähän makua antamaan.

Pikkupentuna syötiin 4 kertaa (klo n. 8, 12-13, 17-18, 21-22), joskus 4kk tiputettii 3 kertaan (aamulla, päivällä ja illalla). Joskus puolen vuoden iässä siirryttiin 2 kertaan. Määrät tietty pennun koon ja tulevan aikuiskoon mukaan :)

2. Rokotukset ja terveys. Tuleeko pentu yleensä kasvattajalta rokotettuna ja sirutettuna? Jos ei, niin kuka maksaa ja mitä nämä yleensä maksaa? Milloin pentua rokotetaan? Kuinka usein tehosteet? Miten muu terveydenhoito? Tarvitaanko jotain säännöllisiä juttuja? Kuinka usein kynsien leikkuu, korvien puhdistukset, tms?

- Sirutettuna tulee, rokotettuna ei (jos ei vanhempi pentu). Ensimmäinen rokotus 12vk, seuraava 16vk. Sitä ennen varoen muiden koirien seurassa, rokotetut ok :) Omistaja tietenkin maksaa, luonnollisesti. Hinnoissa alueellisia eroja, meillä Seinäjoella rokotusten hinnat 50-60€ kerta. Seuraava rokotus n. 1v ikäisenä, vaikka 16vk annettu rokote onkin voimassa vuoden antopäivästä. Kynsienleikkuu aina tarpeen vaatiessa, toisilla kynnet kuluu ulkoilessa enemmän kun toisilla. En nyt tiedä oikein onko olemassa mitään säännöllisiä juttuja, näihin pätee vaan maalaisjärki :D

3. Koiran totuttaminen muihin. Paljon puhutaan sosiaalistamisesta, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Missä vaiheessa pennun sosiaalistaminen tapahtuu? Miten totutan koiran muihin koiraystäviin?

- On kyllä olemassa KOIRIA, jotka eivät tule toimeen toisten kanssa, rodusta riippumatta. Koirat on aina yksilöitä. Meillä sosiaalistettiin pentua ennen rokotuksia jo hihnassa, kysyttiin lenkillä joltain sopivan näköiseltä onko rokotukset ok, saako haistella jne. Koirapuistoon ei ennen rokotuksia! Meillä päin Musti&Mirri järjestää pentutreffejä, ne on 15vk eteenpäin ja oikein hyviä pennun sosiaalistamistilanteita.

4. Kotiutuminen. Olen itse tällä hetkellä lomautettuna, joten minulla on aikaa ja olemme miehen kanssa sopineet, että koirasta päävastuu on minulla. Meillä on kotona kaksi lasta, 9v&12v, jotka ovat joka toinen viikko isällään. Sotkeeko tällainen pennun päätä? Entä kotona olevat kissat? Ne tuskin tykkäävät tulokkaasta, mutta mikä olisi paras keino totuttaa eläimet toisiinsa?

- Ei sotke, pennut on hyvin sopeutuvaisia. Vaikka olet itse lomautettuna, ei koiran kanssa kannata olla koko päivää kotona vaan siksi kun se on raukka ja pieni. Muutama päivä ok olla "koko ajan", mutta sitten jo ehdottomasti opettelemaan yksin oloa! Kissoihin vaan totuttamaan heti ekasta päivästä, pentu itsellä vaikka sylissä ja antaa kissojen tulla tutkimaan. Kyllä ne oppivat toistensa kanssa elämään :) Kissat toki voi alkuun olla kovin kiukkuisia raisusta pennusta, mä en tiedä kun en kissaihminen ole.

5. Muut asiat, joita huomioida. Varmasti on paljon juttuja, joiita koiranostaja ei osaa kuvitellakaan ja jotka tulee yllätyksinä. Mitkä ovat suurimmat yllätykset, jotka pitäisi tietää ja joihin olisi hyvä varautua? Hyvässä ja pahassa. :)

- Se kusen ja paskan määrä on älytön. Varaudu juoksemaan pihalla KOKO AJAN :D Käytöskoulutus heti, varsinkin jos rotuna joku hankalampi. Tuhoja tulee, pennut pureskelee ja kokeilee rajojaan.

Netistä löytyy aivan älyttömästi sivuja, joissa paljon lisää aiheesta Pentu tulee kotiin! Myös kirjastossa on valtavia määriä hyviä opuksia, joita kannattaa selailla ennen pentua :)
tiibetinspanieli "Viljo"
welsh corgi cardigan "Enni"

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Torstaina, 22.09.2016 klo 11:02  
+
0
1. Riippuu koiran koosta. Meillä keskikokoiset pennut ovat syöneet luovutusikäisenä 3-4krt/päivä. Jos pelkällä nappulalla niin noin desin kerrallaan. Yleensä hyvin nopeaan tiputettu kolmeen kertaan, jos ovat kasvattajalta tullessa vielä syöneet neljästi päivässä, koska kolme kertaa on kätevämpi jaottaa päivään. Meillä ei ole tarkkoja ruoka-aikoja (ihan tarkoituksella, ettei kuppia pidä olla antamassa aina tiettyyn aikaan). Karkeasti aamulla-päivällä-illalla. Joskin pikkupentu saa osin päiväruokansa koulutushetkistä, pitkälti kädestä, nurmikolta nenänkäyttöharjoitteina jne. Välillä ei kupista ollenkaan. Kahteen kertaan tiputan itse ruokailut n. 4-6kk iässä. Yhteen kertaan 7-9kk iässä. Näiden päälle sitten koulutussessioista kädestä tulevaa evästä. Aikuiset koirat meillä syö kerran päivässä, iltaisin.

2. Rekisteröidyt pennut tulevat sirutettuna, koska pennut on pakko siruttaa ennenkuin ne saa rekisteriin. Rokotukset tosiaan 12-vkoa ja 16-vkoa. Sen jälkeen seuraava rokotus välillä 1v-1v 16vkoa (eli aikaisintaan vuosikkaana ja viimeistään ennen kuin vuosi on kulunut edellisestä). Sen jälkeen rabiesta lukuunottamatta rokotukset ovat yleensä voimassa 3v, mutta eläinlääkärin pitää kirjoittaa rokottaessa rokotteen voimassaoloaika rokotuskorttiin.

Kynsiä leikkaan kun tarvii ja kun satun muistamaan. Leikkuutarve riippuu pitkälti millaisella alustalla lenkkeilee. Korvia en liene puhdistanut keltään ikinä, näillä ei ole ollut sille tarvis.

3. Meillä treffataan pienestä tuttuja kaverikoiria sovitusti irti lenkillä. Hihnanpäässä lenkinvarrella ei tavata ketään ja koirapuistoissa emme käy ikinä.

Olet jonkinverran hakoteillä tuossa. Kaikki koirarodut eivät ole kovin koirasosiaalisia aikuisena, vaikka mitä tekisi. Ja toisaalta moni koira ei tarvitse koirapuistoja tms vieraan lauman koiria "kaveriksi". Jos kotona ei ole enempää koiria, niin on hyvä, jos löytyy tuttavapiiristä muutamia koiria keiden kanssa voi käydä vaikka lenkillä leikkimässä. Jatkuvaa vieraiden treffailua monet koirat eivät tarvi. Esim. koirapuistot voivat monelle koiralle olla lähinnä stressaavia, koska ne eivät tarvi lauman ulkopuolisia kontakteja.

4. Ei sotke pentua. Kissoihin kannattaa alkaa tutustelemaan heti valvotusti. Koiralle todennäköisesti kissat ovat heti ok, mutta jos kissat eivät ole tottuneet koiriin kannattaa huolehtia, että ne eivät satuta pentua. Yksinollessa rajaa eläimet eritiloihin.

5. Tuhoja tosiaan voi tulla ja niihin kannattaa varautua jo etukäteen esim. rajaamalla yksinoloalueita ja pitämällä pentua silmällä. Meillä on pennut aina yksinolot ja nukkuma-ajat rajatussa tilassa ja opettelevat samalla rauhoittumisen sinne. Kun pentu vaikuttaa väsyneeltä vien sen omaan tilaansa, silittelen sinne nukkumaan ja lähden pois. Kun pentu herää haen sen heti pois (ennen kuin se huutaa) ja vien pissalle pihalle. Näin meillä on pennut oppineet tosi kivasti rauhoittumaan omalle alueelleen. Kompostiaidat on pop alueiden rajaamiseen ja niitä saa halvalla bauhauseista yms.

Edellisen kommenttiin en ole itse kokenut "kusen ja paskan määrää älyttömäksi". Meillä on pentuja kuskattu pihalle aika herkästi ja usein, joten pennut ovat olleet aika pienenä jo sisäsiistejä. Esim. 9vkoinen pentu on helposti voinut olla meillä päivisin tekemättä ollenkaan tarpeitaan sisälle. Aika pian ovat olleet myös yösiistejä. Toisaalta minulla on monen pennun kokemus ja "silmää" sille, milloin viedä pentua ulos. Siihen oppii :hymy:

Ala heti kouluttamaan perusasioita. Kontaktia, mukana pysymistä, luoksetuloa, talonne perussääntöjä. Leikkimistä, palkkaamista ja luopumista. Pidä pentua mahdollisimman paljon irti! Käy pennun kanssa monenlaisissa paikoissa heti alkuun. Harjoittele noissa paikoissa myös sinun huomioimista vaikka ärsykkeitä on.

(Viestiä on muokattu torstaina, 22.09.2016 klo 11:04)

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Torstaina, 22.09.2016 klo 12:16  
+
0
1. Mitä pennut syö? Kuinka paljon, kuinka usein?
Ensimmäiset viikot kannattaa varmaan mennä kasvattajan ohjeistuksen mukaan, ja syöttää sitä ruokaa ja niin usein kuin pentu on kasvattajallaan syönyt. Meillä se tarkoitti Eukanubaa 3krt päivässä, muistaakseni n. 1dl kerrallaan. Kahteen ruokintakertaan siirryttiin joskus puolen vuoden tietämillä. Vieläkin kakara saa kaksi ruokaa päivässä, vaikka pärjäisi varmasti yhdelläkin. Nyt ruokana on Canagan, jonka joukkoon saa epäsäännöllisen säännöllisesti jotain lihaa.

50/50 on varmaankin kasvavalla pennulla ihan toimiva, kun pentu saa nappulasta tarvitsemansa ravintoaineet, vitamiinit yms. Täysbarffauksessa pitää käsittääkseni osata jo vähän laskeskellakin, että koira saa riittävästi rakennuspalikoita. Tuolla Ruokinta -puolella on hyvää keskustelua ja vinkkejä liittyen niin eri ruokintatyyleihin kuin ruokamerkkeihin. Ruokapakkausten tuoteselosteita kannattaa tutkia, jos aineosaluettelo alkaa jollain muulla kuin eläinperäisellä tuotteella, niin jättäisin pussin hyllyyn.

2. Rokotukset ja terveys.

Rokotuksiin liittyen onkin tullut jo aikalailla kaikki olennainen sanottua yllä. Hinta taitaa pyöriä siinä +50e paikkeilla.

Muun hoidon kannalta merkittävä seikka on koira rotu; millainen sen turkki on, millaiset korvat, silmät jne. Itse leikkaan kynnet kerran viikossa, harjaan silloin tällöin (karvanlähtöaikaan luonnollisesti useammin ja säännöllisemmin), korvia en ole putsannut ikinä. Pientä pentua sen sijaan harjasin huomattavasti useammin, leikkasin kynsiä ja kopeloin korvia, tassuja, hampaita, häntää yms. muutenkin enemmän kuin nykyään.

3. Koiran totuttaminen muihin.
Usko pois vaan, on olemassa koirarotuja, jotka eivät sovellu koirapuistokoiriksi. Tai ainakin on olemassa koirarotuja, joiden yksilöt ovat huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kykeneviä koirapuistoilemaan. Itse en koirapuistoista juuri välitä. Koska koirapuistoon saa tulla kuka vaan, et pysty kontrolloimaan sitä, millaisten koirien kanssa omasi tutustuu. Turvallisempi vaihtoehto on valita muutama tuttu koirakko, joiden kanssa pentu pääsee leikkimään ja oppimaan koirakieltä. Jos lähipiirissä ei ole tuttuja koiria, kannattaa olla aktiivinen esimerkiksi oman alueen koira-aiheisissa facebook-ryhmissä.

Koiran sosiaalistaminen on toki muutakin, kuin muiden koirien kohtaamista. Se on tutustumista koko ympäröivään maailmaan; erilaisiin ihmisiin, liikennevälineisiin, alustoihin, eläimiin, ääniin, tilanteisiin... Sosiaalistumisen herkkyyskausi jatkuu n. 3kk ikäiseksi ja se aika kannattaa käyttää ehdottomasti hyväkseen. Tästä hyvänä esimerkkinä oma kakara, jonka kanssa käytiin tuolloin alle 3kk iässä pari kertaa Jyväskylän keskustassa, sen jälkeen ei olla käyty kertaakaan. Mutta niin vain opittu oli muistissa, eikä kesällä tuottanut vaikeuksia reissata Helsingissä bussilla, lautalla, paikallisjunalla tai kuljeksia keskustassa.

4. Kotiutuminen.
Koirat on sopeutuvaisia eläimiä, joten pentu tottuu varmasti järjestelyyn. Kissoihin tutustumaan vaan heti kotiuduttua, ensiksi vaikkapa juuri sylissä, jos ei ole varmuutta miten kissat reagoi.

5. Muut asiat, joita huomioida.
Hmm. Näin lällysti sanoen, suurin yllätys taisi olla se, miten rakkaaksi tuo elukka mulle tuli. Sitä on tämän vajaan vuoden aikana oppinut myös itestään ihan hirveesti. Eipä mulle juuri muita suuria yllätyksiä ole tullut, toki en ole mitään asiaa juurikaan kiveen hakannut.

Sarahian viimeinen(kin) kappale on täyttä asiaa! Tärkeintä on ruveta jo alusta asti rakentamaan turvallista ja hyvää suhdetta pennun kanssa, ja se tapahtuu juurikin touhuamalla sen koiran kanssa kaikkea mahdollista, kuljettamalla sitä eri paikkoihin ja näyttämällä sille, että sulla on homma hanskassa tilanteesss kuin tilanteessa.

Iituks

Iituks
Viestimäärä: 71

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Lauantaina, 24.09.2016 klo 23:39  
+
0
1. Mitä pennut syö? Kuinka paljon, kuinka usein? Meillä kissat syö raakaruokaa (+vitamiinit), onko koiran barffaus sen monimutkaisempaa. Sopiiko raakaruokinta pennulle ja miten vitamiinit vai onko helpompaa syöttää esim 50/50 raakaa ja teollista. Jos teollista, niin mitkä ruuat on hyviä ja mitkä asiat vaikuttaa koirilla teollisen ruuan laadukkuuteen.

Ruuan määrä riippuu koiran aikuiskoosta. 30kiloiseksi kasvava pentu syö n. 330-400g nappulaa.
4krt päivässä 3kk ikään asti
3krt päivässä 6kk ikään asti.
Tai heti luovutuksen jälkeen 3kk päivässä.

Turvallisin tapa on laadukas nappula.
Barffi ja raakaruokinta on eriasia. Barffi kannattaa unohtaa heti.
Laadukas nappula sisältää mahdollisimman paljon (kuivaa) lihaa ja vähän kasvikunnan tuotteita. Tuoteselosteen tulisi olla melko simppeli.

2. Rokotukset ja terveys. Tuleeko pentu yleensä kasvattajalta rokotettuna ja sirutettuna? Jos ei, niin kuka maksaa ja mitä nämä yleensä maksaa? Milloin pentua rokotetaan? Kuinka usein tehosteet? Miten muu terveydenhoito? Tarvitaanko jotain säännöllisiä juttuja? Kuinka usein kynsien leikkuu, korvien puhdistukset, tms?

Kasvattajan tulee siruttaa pentu.
Omistaja rokotuttaa pennun 12vk ja 16vk iässä, 1v iässä. Ja sitten 3vuoden välein.
Omistaja maksaa _kaikki_ pennun kulut luovutuksen jälkeen. Yksi rokotuskäynti maksaa n. 65e
Kasvattajan tulisi antaa madotukseen ohjeet. Netissäkin on hieman vaihtelivia ohjeita, mutta pääasia on madottaa pientä pentua tiheämmin ja sitten vähän harventaa, kunnes vuotiaana siirrytään 2krt/vuosi tai tutkittuun madotustarpeeseen.
Periaatteessa madotus aina 2viikkoa ennen rokotusta, ja sitten 2kk välein.

Kynsien leikkuu on pienellä pennulla useimmiten viikottaista. Kynsien leikkuun tarve on yksilöllistä, vähintään kerran kuussa.
Korvia tai silmiä ei kannata putsata jos niissä ei ole mitään vikaa.

3. Koiran totuttaminen muihin. Paljon puhutaan sosiaalistamisesta, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Missä vaiheessa pennun sosiaalistaminen tapahtuu? Miten totutan koiran muihin koiraystäviin? Rotu, jota olemme hankkimassa, on ilmeisen vahvaluontoinen ja paljon puhutaan, ettei niistä ole koirapuistokoiriksi. Itse en kuitenkaan suostu tällaisiin uskomaan, vaan haluan uskoa asian olevan riippuvainen narun toisesta päästä ja koulutuksesta. Olenko kovinkin pahasti hakoteillä? :D

Tuttujen turvallisten koirien kanssa pentu voi olla heti. Vieraampiin tai paljon reissaaviin koiriin kannattaa tutustua vasta rokotusten jälkeen.

Ja kyllä olet hakoteillä. Kaikista ei ole koirapuisto koiriksi, juurikin rodun ja perimänsä vuoksi. Voi olla että ensimmäiset pari vuotta menee ok, mutta kun 2-3vuotiaana aikuistuu.
Paljon asioita riippuu narun toisesta päästä, mutta narun pään on ymmärrettävä ja hyväksyttävä myös koiransa luonto.

4. Kotiutuminen. Olen itse tällä hetkellä lomautettuna, joten minulla on aikaa ja olemme miehen kanssa sopineet, että koirasta päävastuu on minulla. Meillä on kotona kaksi lasta, 9v&12v, jotka ovat joka toinen viikko isällään. Sotkeeko tällainen pennun päätä? Entä kotona olevat kissat? Ne tuskin tykkäävät tulokkaasta, mutta mikä olisi paras keino totuttaa eläimet toisiinsa?

Kyllä se pentu tuohon lapsi kuvioon varmaankin tottuu. Kissoille ja pennulle on annettava aikaa, ja vahdittava. Järjestää kissoille mahdollisuus päästä turvaan ja rauhallisiin paikkoihin lepäämään.

5. Muut asiat, joita huomioida. Varmasti on paljon juttuja, joiita koiranostaja ei osaa kuvitellakaan ja jotka tulee yllätyksinä. Mitkä ovat suurimmat yllätykset, jotka pitäisi tietää ja joihin olisi hyvä varautua? Hyvässä ja pahassa. :)

Ensimmäisen kuukauden pihalla ramppaamisen määrä.
Mitä enemmän vahdit pentua, sen vähemmän ehtii tihu töihin.
Jos on ensimmäinen pentu, niin kannattaa todella harkita kuinka vahvaluontoisen tai vilkkaan rodun valitsee

jakiem

jakiem
Viestimäärä: 74

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Maanantaina, 26.09.2016 klo 10:03  
+
0
Koska noihin kysymyksiin on tullut jo useita vastauksia, niin mie vaan täydententelen paria kohtaa omilla kokemuksilla :D

1. Ruokinta
Barffausta en miekään suosittelis, jos ei nappulaa halua syöttää niin sitten raakaruokinta. Tosin siinä(kin) pääsee laskeskelemaan kuinka paljon mitäkin lisäravinnetta koira tarvitsee ja pennun kanssa se on vielä tarkempaa. Miulla nuo vanhemmat koirat on raakaruokinnalla ja pentu syö 50/50, tai suunnilleen 50/50. Virna on nyt 12 viikkoa ja painaa viitisen kiloa, odotettu aikuispaino siinä 15 kilon tietämillä. Nappulapussin kyljessä lukee että 110g nappulaa pitäisi mennä, mutta tuo popsii nappulaa sen 100g ja lihaa 150-200g päivässä eikä ole mitenkään päin lihava, enemmänkin hoikka ja ruoka määrä olis nyt tarkotus kasvattaa nappulan osalta.

3. Koiran totuttaminen muihin koiriin.
Ihan niinkuin kaikki ihmiset ei ole sosiaalisia eikä tule kaikkien kanssa toimeen niin ei koirastakaan välttämättä tule "koirapuisto koiraa" vaikka mitä tekisi. Mie ite vierastan koirapuistossa käyntiä kun siellä on tuntemattomia koiria ja lähden sieltä jos joku koira jota en tunne tulee sinne. Omalla tutulla porukalla sitten monesti vietetään siellä aikaa.

4. Kotiutuminen
Vaikka tällä hetkellä oletkin lomautettuna, kannattaa pitää huoli että pentu tottuu olemaan myös yksin. Näin omana esimerkkinä tuo nuorempi puudeli aikanaan tuli niin, että äidillä alkoi loma ja Ennin yksinolon opettaminen vähän venähti ja se kanssa joudun edelleen välillä tekemään töitä. Vastaavasti viikko siitä kun tuo nuorimmainen koira tuli, miulla jatkui opiskelu joten yksinoloa jouduttiin alkaa opettelemaan heti pari päivää pennun tulon jälkeen.

5. Muut asiat.
Puppy blues. Pennun tuleminen ja sen kanssa eläminen voi olla henkisesti rankkaa, vaikka kuinka olisi suunnitellut, asiat menee kuin oppikirjassa ja pentu on ihana. Saatikka jos se elämä pennun kanssa ei ole aina yhtä ruusuilla tanssimista. Jos niitä negatiivisia tuntemuksia tulee, ne vaan kuuluu siihen "prosessiin" eikä niiden takia kannata potea huonoa omatuntoa :)

Toiset koiranulkoiluttajat. Jostain syystä monet koiran ulkoiluttajat kokee, että heidän tehtävänään on sosiaalistaa sitä pentua ja päästää oma koiransa pentua moikkaamaan. Ilman luvan kysymistä. Kuuluu vaan "oi Sesse, kato kuinka söpö pikkuinen. Meeppä moikkaamaan" ja yht'äkkiä siinä jaloissa pyöriikin joku tuiki tuntematon koira. Jos näen jo kauempaa että toinen ulkoiluttaja on tulossa suoraan kohti sen näköisenä ettei mene tien toiseen reunaan (menen pennun kanssa 99% lenkeistä pururadalla joten tien toiselle puolelle vaihtaminen ei aina onnistu) niin huikkaan "me harjotellaan ohittamista, älä jooko päästä koiraasi moikaamaan". Joskus toimii, joskus ei. Jos ei toimi niin olen vaan ottanu pennun lähemmäs ja blokannu omalla keholla sen toisen koiran. Joskus sen tarkoittaa sitä että joudun samaan aikaan toisella jalalla estämään vieraan koiran pääsemistä pennun luokse, hypin toisella jalalla eteenpäin ja samalla naksuttelen Virnalle kontaktinpitämisestä. Miun putkiaivoille tuossa on tekemistä :D Jotkut koiranulkoiluttajat ottavat nokkiinsa siitä ettei se Sesse pääse pentua moikkaamaan ja huutelevat perään, mutta se nyt on heidän ongelmansa.
Luulen että jonkin verran noiden muiden koiranulkoiluttajien lähentymisyrityksiä vähentää se, että me selvästi treenataan sitä ohittamista. Tosin on sellainenkin tapaus löytynyt, joka kyllä koirilleen puhui että "mennään nyt ohi, pentu harjottelee. Ei mennä häiritsee", mutta eiköhän toinen koira tule flexi pitkällä ihan meidän viereen niin että joudun sitä omalla jalalla estämään pääsemästä Virnan luokse eikä ulkoiluttaja tee elettäkään että yrittäisi saada koiraa pois meidän luota muuta kuin toistelemalla "mennään ohi, ei häiritä".
Mut on niitäkin ulkoiluttajia jotka ei sitä koiraansa päästä hihna pitkällä pentua moikkaamaan vaan menee ohi tai kysyy luvan eikä ota itteensä kun todetaan että me harjotellaan eikä moikata vieraita koiria. Suuri kiitos heille.
Kääviln Nella (4/2002)
Toyviln Enni (6/2005)
Buhund Virna (7/2016)

Unesta piirretty, hiilistä hiottu - Kolmen koiran kopla ja se kaksijalkainen.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Maanantaina, 26.09.2016 klo 14:29  
+
0
Tuossa saa tosiaan olla tarkkana, ettei pentu saa huonoja kokemuksia vieraista koirista. Kun ei monetkaan ihmiset ymmärrä ettei voi päästää koiraansa jokaisen söpön pennun luo. Ja elämä on paljon helpompaa sellaisen koiran kanssa, joka ei koskaan ole lenkillä saanut tervehtiä muita koiria. Silloin se ei edes ole menossakaan kenenkään luo ja lenkkeily on sujuvampaa. Tuttujen kaverikoirien kanssa kannattaa viettää paljon aikaa kuitenkin.

"Paras" oli eräs mies cottoninsa kanssa. Treenasin chihuni kanssa ohituksia, ei olisi selvemmin voinut vastaantulijalle viestittää ettei pysähdytä. Cottonin omistaja pysähtyi kohdalle ja kysyi "koulutaksää sitä". Ja jäi siihen palloilemaan, fleksi pitkänä :ttou: Näitähän riittää, valitettavasti. Joskus pitää vain olla tyly, jos ei halua pysähtyä.

Samoilla linjoilla olen muidenkin kanssa noissa vastauksissa :hymy:

Iituks

Iituks
Viestimäärä: 71

VS: PALJON KYSYMYKSIä PENNUN OTTAMISESTA - Keskiviikkona, 28.09.2016 klo 01:09  
+
0

jakiem kirjoitti:

Nappulapussin kyljessä lukee että 110g nappulaa pitäisi mennä, mutta tuo popsii nappulaa sen 100g ja lihaa 150-200g päivässä eikä ole mitenkään päin lihava, enemmänkin hoikka ja ruoka määrä olis nyt tarkotus kasvattaa nappulan osalta.



Useimmitenhan nappulasäkin suositukset on todella alakantiin.


jakiem kirjoitti:

Luulen että jonkin verran noiden muiden koiranulkoiluttajien lähentymisyrityksiä vähentää se, että me selvästi treenataan sitä ohittamista. Tosin on sellainenkin tapaus löytynyt, joka kyllä koirilleen puhui että "mennään nyt ohi, pentu harjottelee. Ei mennä häiritsee", mutta eiköhän toinen koira tule flexi pitkällä ihan meidän viereen niin että joudun sitä omalla jalalla estämään pääsemästä Virnan luokse eikä ulkoiluttaja tee elettäkään että yrittäisi saada koiraa pois meidän luota muuta kuin toistelemalla "mennään ohi, ei häiritä".
Mut on niitäkin ulkoiluttajia jotka ei sitä koiraansa päästä hihna pitkällä pentua moikkaamaan vaan menee ohi tai kysyy luvan eikä ota itteensä kun todetaan että me harjotellaan eikä moikata vieraita koiria. Suuri kiitos heille.



Tänään olin omani kanssa lenkillä, ja yleensä mua vähän jopa hävettää kun pitkänä ihmisenä lähes kaksin kerroin runkoni taivuttaneena hiihdän eteenpäin ja yritän pitää pennun mielenkiintoa namissa. Vastaantulijalla oli tosi pieni, varmaan alle 7kilon koira, joille ei juuri tapoja aina opeteta. Niin tämä nainen ohitti meidät aivan samoin kaksinkerroin namia koiran nenän edessä heiluttaen. En olekkaan ainoa joka näyttää pöhelöltä :jjei:

(Ja ei en tarkoita pahalla ettei pikkukoiria opeteta, mutta kuten tiedätte usein pieniltä ei vaadita yhtälailla kuin isoilta.)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 00:15)