Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Torstaina, 19.05.2011 klo 10:34

Pennun ulkoilutus

sarkku

sarkku
Viestimäärä: 4

PENNUN ULKOILUTUS - Torstaina, 19.05.2011 klo 10:34  
+
0
Kertokaa viisaammat, että minkä verran on tarpeeksi kohta puolivuotiasta sekarotuista pentua ulkoilutettaessa? Käymme sen kanssa yleensä metsässä lenkillä tai leikkimässä niin että se saa juosta vapaana omalla tahdilla, noin 45 minuuttia tai tunnin per kerta. Joskus kaksi kertaa päivässä, joskus yhden kerran niin että toinen lenkki on sitten lyhyempi illalla. Ristiriitaista kun lukee esim. eläinlääkäreiden antamia ohjeita täällä netissä jossa kerrotaan että vain noin 20 minuuttia saisi lenkittää, meidän pentu ainakin hyppisi seinille sellaisella ulkoiluttamisella. Meillä on takapihalla sille paikka missä se voi tuumailla silloinkun haluaa ulos ja oma koppi mutta liikkumatila ei ole iso, rivitalossa kun asumme. Onko tuo määrä liian paljon teidän mielestä mitä omaa koiraamme lenkitämme?

_kiba_

_kiba_
Viestimäärä: 25

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Torstaina, 19.05.2011 klo 11:11  
+
0
Meillä ainakin meidän venhemman koiran kanssa mentiin joskus jo 4 kk ikäisenä noin tunnin lenkkejä. Kuulemma hyvä lenkittää niitä että jaksaa sitten jalat kantaa eikä tule mitään vikoja. Sekin varmaan riippuu koiran koosta. Isoja koiria on ainakin hyvä hyvissä ajoin alkaa lenkittämään että jalat tulee vahvoiks ja kannattelee ruumista sitten paremmin. Meille tuli vähän aika sitten toinen koira (ikää n. 3,5 kk) ja käydään sen kaa metsässä lenkillä ja lenkit kestää noin 45 min. eikä ole vielä mitään ongelmia ollut. Samalailla tehdään kun ekankin kanssa. :) Mutta pieni kokoisista koirista en sitten tiedä miten niien jalkojen kanssa. Toivottavsti tästä oli jotain apua. :hymy:
(Viestiä on muokattu torstaina, 19.05.2011 klo 11:15)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Torstaina, 19.05.2011 klo 17:27  
+
0
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että jos koira jaksaa mennä niin saa. En lähtisi ulkoilua rajoittamaan, se on kuitenkin niin tärkeä osa kasvua ja kehitystä. Jotain rotukohtaisia rajoitteita olen kuullut jostain (jättiroduista lähinnä) mutten niiden todenperäisyyttä osaa mennä sanomaan. Mutta antakaa mennä vaan. :)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Torstaina, 19.05.2011 klo 17:39  
+
0
Tuota pelottelua on kyllä netti väärällään, monet lähteet antavat ymmärtää ettei alle puolivuosikkaan kanssa kannata lähteä lähintä pissapaikkaa pidemmälle tai muuten on jalat takuuvarmasti solmussa.

Kyllä me ollaan kävelty viisikuisen kanssa jo pitkään toista ja kolmattakin kilometriä, mutta koira on mulla aina irti ja maastona metsä, eikä tosiaan noin pitkää lenkkiä tehdä kuin sen kerran kaks kahteen viikkoon. Oon välillä stressannut että liikutan koiraa liikaa, mutta kun tuo jaksaisi vielä metsäreissun jälkeen puuhata vaikka mitä, plus että näillänäkymin jää noin 20-kiloiseksi (sekarotuinen) niin olen tyytynyt ajattelemaan että jos ne lonkat on syntyjään huonot niin sitten ne menee tein mä mitä tahansa. Eikä me todellakaan mitään ekstrapitkiä reissuja tosiaan tehdä.
Rise to reset the world.
(Viestiä on muokattu torstaina, 19.05.2011 klo 17:40)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Torstaina, 19.05.2011 klo 20:56  
+
0
Minusta kans voi nuorenkin koiran kanssa lenkkeillä huoletta. Ei kannata tuijottaa nettiä yms. vaan sitä koiraa, mikä sille sopii. :)
Mutta onhan se myös niin että jos pentuna lenkkeilee,aktivoi yms. hirveen paljon, niin koira tottuu siihen eikä aikuisena vähempi riitä ollenkaan. Että se voi olla kans syy siihen miks kehotetaan ottamaan iisisti. Ei oo sit pari vuotiaan hullun-energisen koiran kans nesteessä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Perjantaina, 20.05.2011 klo 09:28  
+
0
Kaede on kolmikuisesta mennyt samoja lenkkejä mitä Tomo, eli vähintään tunti päivässä, aika usein sai olla vapaana jos mentiin metsään, ja saa toki vieläkin.. Omaehtoista vapaata liikuntaa voi mun mielestä olla niin paljon kun pentu jaksaa liikkua.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

anskupansku

anskupansku
Viestimäärä: 17

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Perjantaina, 20.05.2011 klo 12:28  
+
0
Samoilla linjoilla muitten kanssa et niin paljon liikuntaa kun koira itse haluaa. Vapaana aina pennulle paras että väsymisen huomaa ajoissa. Mun veikkaus on noihin eläinlääkäreiden ja muitten suosituksiin et koskee lähinnä taukoomatonta hihnassa hölkkäämistä.
Meidän vanhemman koiran kanssa mentiin kyl puoli vuotiaana välillä jo parin tunnin lenkkejä, mutta meidän "lenkkeily" oli mun raskausajan selkä ja liitos ongelmien takia hidasta köpöttelyä eteenpäin ja lähinnä raittiin ilman haistelua vapaana metsässä olisko matkaa kertynyt yhteensä edes kilometriä.
Nyt käydään ton 11 viikkosen kanssa 9-10 kertaa ulkona päivässä(oon siis kotona) joista noin 3 kertaa ollaan ulkona noin 1h, loput nopeempia pissatuksia 5min-20min. Ei meille matkaa kerry mut ulkona riehutaan vapaana metsässä, haistellaan, istuskellaan, ihmetellään ja leikitään. Kerrostalossa kun asutaan niin ei meillä sisällä mahdu riehumaan, mut ei mun mielestä toi ulkoilu määrä oo mitenkään liikaa kun pentu on sisälläkin energinen ja hakis vanhempaa koiraa ja kissaa leikkiin :wink:

Turha olla mun mielestä huolissaan jos ei narun perässä raahaa väsynyttä koiraa joka sitten on sisällä aina tosi väsynyt eikä edes halua enään lähteä ulos

anskupansku

anskupansku
Viestimäärä: 17

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Perjantaina, 20.05.2011 klo 12:28  
+
0
Samoilla linjoilla muitten kanssa et niin paljon liikuntaa kun koira itse haluaa. Vapaana aina pennulle paras että väsymisen huomaa ajoissa. Mun veikkaus on noihin eläinlääkäreiden ja muitten suosituksiin et koskee lähinnä taukoomatonta hihnassa hölkkäämistä.
Meidän vanhemman koiran kanssa mentiin kyl puoli vuotiaana välillä jo parin tunnin lenkkejä, mutta meidän "lenkkeily" oli mun raskausajan selkä ja liitos ongelmien takia hidasta köpöttelyä eteenpäin ja lähinnä raittiin ilman haistelua vapaana metsässä olisko matkaa kertynyt yhteensä edes kilometriä.
Nyt käydään ton 11 viikkosen kanssa 9-10 kertaa ulkona päivässä(oon siis kotona) joista noin 3 kertaa ollaan ulkona noin 1h, loput nopeempia pissatuksia 5min-20min. Ei meille matkaa kerry mut ulkona riehutaan vapaana metsässä, haistellaan, istuskellaan, ihmetellään ja leikitään. Kerrostalossa kun asutaan niin ei meillä sisällä mahdu riehumaan, mut ei mun mielestä toi ulkoilu määrä oo mitenkään liikaa kun pentu on sisälläkin energinen ja hakis vanhempaa koiraa ja kissaa leikkiin :wink:

Turha olla mun mielestä huolissaan jos ei narun perässä raahaa väsynyttä koiraa joka sitten on sisällä aina tosi väsynyt eikä edes halua enään lähteä ulos

sarkku

sarkku
Viestimäärä: 4

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Maanantaina, 23.05.2011 klo 21:30  
+
0
Kiitos vastauksista, jatkamme siis samoilla lenkitysmenetelmillä :)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Tiistaina, 24.05.2011 klo 10:48  
+
0
Kyllä mäkin tein puoli vuotiaan kanssa ihan reiluja lenkkejä, kyseessä oli erittäin energinen pentu ja seinille se ois hyppinyt jostain pihalla norkoilusta. Käytiin ihan pitkillä remmilenkeillä, koiran ehdoilla. Jos väsyi niin sit levättiin ja jos jaksoi niin käveltiin. Lisäksi sai peuhata vapaana koirapuistossa tai muualla muiden koirien kanssa ja sitäkin jopa pari tuntia kerrallaan ja virtaa riitti hyvin. Jalat ei oo solmussa eikä mikään muukaan paikka. Tietysti pennun ehdoilla tosiaan on mentävä, mutta muuten en alkais rajottamaan.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Maanantaina, 15.08.2011 klo 23:23  
+
0
Lisäänpä kysymyksen tähän (voisi mennä myös terveyspalstalle). Pohdin tässä juoksulenkkeilyn aloittamista. Päähän on iskostunut sääntö, että isohkolla rodulla ei tasavauhtisia hihnajuoksulenkkejä saisi tehdä ainakaan suuressa määrin ennen vuoden ikää. Itse kovasti haluaisin jo juoksemaan...

Mulla on siis vajaa puolivuotias flatti. Kevytrakenteinen poika. Suurin osa liikunnasta on ollut vapaana, metsässä myös on päässyt juoksentelemaan. Liikuntaa on ollut keskmäärin pari viimekuukautta 45 min aamulenkki+lyhyt iltapäiväpissatuslenkki+1 h iltalenkki. Aamulla yleensä menee samaa tahtia, kuin minä (toki hieman juoksentelee omaakin lenkkiä), mutta iltalenkin viuhtoo menemään pitkin maita ja mantuja.

Tänään nyt tein niin, että iltalenkillä (vapaana) juoksin rauhallisesti aina 10 min ja kävelin 10 min (yhteensä juoksua 30 min ja kävelyä 20 min). Osittain mentiin metsäpolulla. Mun silmän mukaan ei näyttänyt liian suurelta rasitukselta, koska silloinkin kuin juoksin, niin usein pentu juoksi jonkun matkaa edelle ja jäi haistelemaan tai odottamaan. Vika 10 min oli perinteistä iltahepulia pitkin rantaniittyjä.

Teenkö mä nyt väärin, jos alan juoksemaan tuon kanssa? Millaisella "harjoitusohjelmalla" on turvallista mennä, jotta se on kasvun ja kehityksen kannalta ok? Kuinka usein voisin tehdä tuon tyyppisiä lenkkeä nyt alkuun viikossa? Onko vaarana, että kunto kasvaa koiralla niin kovaksi, ettei mikään liikunta ole tarpeeksi ja kotona hyppii sitten seinille? Noutajakokeet, mejä, toko ja/tai agility ovat harrastuslistalla liikunnan lisäksi.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Tiistaina, 16.08.2011 klo 09:48  
+
0
^Kyllä meillä ainakin juoksennellaan parikin kertaa päivässä (riippuen ilmasta), neiti on hihnassa ja juoksee edessä/rinnalla. Juoksua tulee kokonaisuudessaan jotain 20min kerrallaan ihan hölkkää, välillä kävellään. Hyvin ainakin tuo pentu jaksaa (ikää kohta 5kk).
Minun mielestä voi juoksennellakkin, kunhan seuraa pennun jaksamista.
Ollaan tehty tällaista juoksentelua 2x pv (yleensä vkl ei juoksuja, paitsi vapaana) kolmen viikon ajan ja eipä tuo hypi seinille sisällä, vaikka joku pv jää vähälle liikunnat.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Peppi93

Peppi93
Viestimäärä: 62

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Tiistaina, 29.12.2015 klo 00:22  
+
0
Eka pentu tulossa n. puolessa välissä tammikuuta! Edellinen koira tuli meille 8kk iässä, eli koko pikkupentuaika on ihan uutta ja ihmeellistä. Netistä imenyt kaiken mahdollisen tiedon ja pelottelun :D

Miten paljon pennun kanssa ulkoillaan? Sisäsiisteysopetuksen aikana pissalla toki usein, mutta ns. lenkillä. Vapaana mahdollisuus touhuta metsässä ja lenkkipoluilla.
tiibetinspanieli "Viljo"
welsh corgi cardigan "Enni"

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Tiistaina, 29.12.2015 klo 23:19  
+
0
Pennun jaksamisen mukaan. Liikunta vahvistaa luustoa, lihaksia ja niveliä muttei tietenkään koko aikaa pidä eikä tarvitsekaan liikkua. Kunhan pitää huolen ettei pentu kovin kompuroi ja satuta itseään esim kivikkoisessa maastossa tai portaissa. Liikkumisella tai ruokinnalla ei saa yhtään koiraa kasvamaan kieroon.
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PENNUN ULKOILUTUS - Lauantaina, 02.01.2016 klo 19:58  
+
0
^^Riippuu pennusta ja sen jaksamisesta. Mä veisin mieluumin sinne metsään pennun juoksemaan vapaana ja purkamaan energiansa, mutten kuitenkaan unohtaisi ihan kylän pinnassa pyörimistä ja remmissä kävelyä :) Tietysti pakkasilla ei voi pitkiä aikoja ulkona olla, mutta tilanteen mukaan.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 03:30)