Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 03.11.2014 klo 09:52

Pentu kerrostaloon

Alire

Alire
Viestimäärä: 1

PENTU KERROSTALOON - Maanantaina, 03.11.2014 klo 09:52  
+
0
Tästä aiheesta saattaa olla jo keskusteluja mutta äkkiä katsottuna ei osunut yhtäkään silmiin.
Itselläni jo ennestään 4v koira ja nyt lähi kuukausina olen ostamassa pentua, muutin kerrostaloon pari kuukautta sitten, ennen olen asunut omakotitalossa. Lähinnä mietityttää se että kuinka paljon teillä pennut on itkenyt teidän perään ja kuinka yleensäkin on onnistunut pennun kanssa kerrostalossa asuminen?
Ja pitääkö vuokranantajalta kysyä lupa toiseen koiraan? Vuokrasopimuksessa ei mainita lemmikeistä mitään mutta silloin vuokra ilmoituksessa lemmikit oli sallittuja.

Elmia

Elmia
Viestimäärä: 38

VS: PENTU KERROSTALOON - Maanantaina, 03.11.2014 klo 12:24  
+
0
Itse otin tässä pari viikkoa sitten pennun kerrostaloon. Hyvin on mennyt, vähän pentu itkeskeli perään, mutta pyrin pitämään nämä yksinolot silloin, kun sääntöjen mukaisesti hiljaisuus ei ole voimassa. :) Nyt pentu on jo tottunut eikä juurikaan itkeskele ainakaan silloin kun lähden ja tulen, joten kaitpa se pääsääntöisesti ihan rauhassa on. Sisäsiisteysopetuksessa toki huomaa että itselle iskee laiskuus, vaikka ensimmäisessä kerroksessa asunkin. En usko, että vuokranantajalle on välttämätöntä ilmoittaa koiran ottamisesta, mikäli lemmikit ovat sallittuja ja aiempikin koira löytyy. Toki vuokranantaja varmasti arvostaa, jos kerrot asiasta.

Naapurisopua voit lisätä pistämällä yleiselle ilmoitustaululle ilmoituksen, että pentu on muuttamassa taloon ajankohtana x, jonka vuoksi saattaa kuulua alkuun normaalia enemmän elämisen ääniä.

Tsemppiä :)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENTU KERROSTALOON - Maanantaina, 03.11.2014 klo 16:21  
+
0
Täälläkin asustelee pentu kerrostaloasunnossa. Pientä ininää on ollut yksinolojen aikana, joita ollaan videoitu, mutta sellainen pentuininä ei kyllä varmasti kuulu toisiin asuntoihin. Haukkuminen ja ulvominen on sitten asia erikseen. Kannattaa videoida tai nauhoittaa pennun yksinoloja niin saa tietää, mitä pentu tekee ja pitääkö ääntä. Meillä tuo inisee yleensä alussa jonkin verran ja joskus aina herätessään, mutta max 2min. Sitten jos jossain kohtaa tuo alkaisi haukkua niin asialle pitäisi tehdä jotain, mutta toistaiseksi voi itse olla levollisin mielin kun tietää, että pentu on rauhassa kotona.

Katsele vähän etukäteen hyviä paikkoja jonne voit viedä pentua pissalle, mutta muista että usein kerrostalojen omilla pihoilla on koirien pissatus kielletty. Että ei ehkä siihen edustusnurmikolle, mutta minä olen ainakin vienyt meidän talon taakse, jossa enemmän sellaista pusikkoa. Sieltä sitten pikkuhiljaa teiden varsille jne.. Tosin meidän pentu ei kyllä uskalla oikein isompaa hätäänsä tehdä muualle kuin tutulle ja rauhalliselle paikalle...

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: PENTU KERROSTALOON - Maanantaina, 03.11.2014 klo 19:00  
+
0
Olen useamman pennun kasvattanut kerrostalossa eikä ongelmia ole ollut. Olen kuskannut pentua ulkona jopa 10 kertaa päivässä ja hyvin on mennyt. Tietenkin pentu piti alussa kantaa vähän kauemmas, kun tosiaan ei ole sallittua pissattaa pentua ihan siinä pihassa. Onhan siinä tietenkin vähän enemmän työtä kun pitää aamulla kiireessä pukea jotain vaatetta ja yrittää ehtiä viedä pentu ulos ennen kuin ehtii pissata sisälle. Helpompaa on jos voi vain päästää pihalle. Minulla on nyt vasta ensimmäinen koira, joka saattaa ulvoa yksin ollessaan, tosin ihan pikkupentuna oli hiljaa. Todennäköisempää on että saa pennun, joka oppii nopeasti olemaan yksin kuin että saa pennun joka ei opi :hymy:

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: PENTU KERROSTALOON - Maanantaina, 03.11.2014 klo 20:57  
+
0
Täällä on keskikokoinen nuori mies, corgi Maxim, joka on kasvanut ihan kerrostalossa. Ei ole ollut mitään ongelmia, ainoastaan sisäsiisteyttä oli hieman haasteellista opettaa. Oli jotenkin tosi vaikeaa lähteä kuudennesta kerroksesta kymmenen kertaa päivässä ulos, varsinkin kun piti juurikin kantaa pentu pihan poikki kun ei siinä viitsinyt pissittää. Sitten kun opeteltiin itse kävelemään ulos, niin piti juosta aina pihan poikki ettei vaan pissi tullut siihen heti :nauru:

Muuta ongelmaa ei ole tullut, Maxim on yksinollessaan hiljainen kaveri, riehaantuessaan kyllä saattaa hieman haukkua, mutta ei ole kuulemma naapureille kuulunut. Olen jutellut seinänaapureiden kanssa aina tavatessamme, että eihän meiltä ole kuulunut meteliä tai noista ole ollut muuta vaivaa. Pentukarvan lähtiessä rappukäytävään eksyi hieman karvoja, mutta ne lähti lakaisemalla.
Vuokrasopimuksessamme oli sallittuja lemmikit, olihan meillä kissa jo muuttaessamme.
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

pecc

pecc
Viestimäärä: 15

VS: PENTU KERROSTALOON - Tiistaina, 09.12.2014 klo 18:01  
+
0
Tännekin on tulossa pentu kerrostaloon.

Apua apua :I

Taloyhtiön säännöt tietenkin kieltävät koirien pitämisen irrallaan. Kannanko pennun piha-alueen ulkopuolelle pissille ennen kuin pantakäytös sujuu, vai mitä ihmettä? Mitenkä uskallan valita pissipaikan kun nurkkamme ovat erittäin suosittuja koiralenkkireittejä? Pissa-alustoja en haluaisi käyttää.

Sufa

Sufa
Viestimäärä: 394

VS: PENTU KERROSTALOON - Tiistaina, 09.12.2014 klo 18:58  
+
0
^Mä en ainakaan uskaltanut pitää tota pentua tuossa meidän pihassa vapaana, vaan ihan ekasta päivästä lähtien ollaan lenkkeilty hihnassa. Ei tota oo mitenkään pitänyt opettaa hihnassa kulkemiseen. :eitietoo:

pecc

pecc
Viestimäärä: 15

VS: PENTU KERROSTALOON - Tiistaina, 09.12.2014 klo 20:41  
+
0

Sufa kirjoitti:

^Mä en ainakaan uskaltanut pitää tota pentua tuossa meidän pihassa vapaana, vaan ihan ekasta päivästä lähtien ollaan lenkkeilty hihnassa. Ei tota oo mitenkään pitänyt opettaa hihnassa kulkemiseen. :eitietoo:



No babby on keskivillis joten eiköhän sieltä älyä löydy ja hihnahommat luonnistu kohtuuhelposti... huoliskelen vaan että jos ja jos ja mitä jos pentu on rasavilli tai itse mokaan opetuksen jne. Minä ja huoliskeluni :I

Elmia

Elmia
Viestimäärä: 38

VS: PENTU KERROSTALOON - Torstaina, 11.12.2014 klo 01:02  
+
0
pecc, hienosti se sujuu! :) Itse en siitä hihnattelusta tehnyt sen suurempaa numeroa, ja hyvin tuo kulkee ja tekee tarpeensa hihnassa. Irtikulkeminen meidän kerrostalon pihalla päättyi siihen, kun Alpo juoksi iloisesti yhden kaverin luokse, joka otti sitten pennun syliin tuodakseen sen luokseni. No Alpo tyypilliseen tapaansa riehaantui siitä syliin ottamisesta (pyrkii naamalle, nuolee, heiluttaa häntää, "hyppii") jolloin meinasi käydä köpelösti... Sen jälkeen vain hihnassa ulkona...

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENTU KERROSTALOON - Torstaina, 11.12.2014 klo 09:35  
+
0
Niinpä, älä stressaa.:) Ovat muutkin koiransa kaupungissa kasvattaneet ja hyviä niistä on tullut. Ja mä suosittelen alkuun valjaita: ovat turvallisemmat ja mukavammat koiralle jos tulee alkuun nykäyksiä. Meillä ainakin pentu on aina ollut niin innokas ryntäämään muiden ulkona olevien luokse, että jos en huomaa niitä ajoissa, tulee melkoisia hihnanykäyksiä, mutta kun on hyvät valjaat, ne ei ole niin pahoja. Meille eläinkaupassa vannotettiin että ensin ostetaan panta, sitten vasta valjaat kun osaa olla, mutta minusta se on toisin päin. Ei ne varusteet opeta koiraa kulkemaan omistajan mukana, vetämättä hihnassa. :) Toisaalta meillä on pieni koira, joten valjaat muutenkin helpommat kun hihna kiinnittyy selkään, eikä roiku jalkojen välissä.

Älä huoli niistä taudeista, ulkoile vaan mahdollisimman paljon! Ei se pentu mitään tartuntoja saa, kunhan et anna sen koluta ojanpohjia tai syödä muiden jätöksiä, ettekä mene koirapuistoihin. Ja tuttuja, terveitä koiria saa moikata, ja muiden pikkupentujen kanssa saa päästää leikkimään, mutta mielellään turvallisella paikalla irti hihnasta, niin tulee paremmat leikit. :) Katsopa jos löydät jonkun koirakoulun läheltäsi. Johonkin pentukurssille osallistuminen vähentää huomattavasti stressiä koulutuksesta, kun on joku ammattilainen mukana. Me käytiin jo 10 viikkoisen pennun kanssa sellaisilla pikkupentu sosiaalistuu tunneilla, joissa tapasi muita koiria ja sai leikkiä valvotusti. Siellä sai kans jutella muiden pennun omistajien kanssa asioista, jotka mietitytti. Kohta jatketaan samassa paikassa perus tottelevaisuus kurssilla. :)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: PENTU KERROSTALOON - Torstaina, 11.12.2014 klo 19:41  
+
0
Pentua kannattaa toki pitää mahdollisimman paljon vapaana, ja yksi vaihtoehto turvalliseen "vapaanapitoon" pikkupennulle on liina. Joku tosi kevyt ja pitkä naru vaan koiran perään, kannattaa tosiaan olla valjaissa kiinni niin äkkinykäisyt eivät ole niin ikäviä :) Siinä on hyvä harjoitella luoksetuloa ja muuta, ja koira saa kuitenkin purkaa energiaansa paremmin säntäilemällä ympäriinsä.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 12:15)