Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Torstaina, 10.09.2015 klo 13:30

Pentu kotiin vasta viikolla 12-13?

allimansikka

allimansikka
Viestimäärä: 1

PENTU KOTIIN VASTA VIIKOLLA 12-13? - Torstaina, 10.09.2015 klo 13:30  
+
0
Hei,
Olen ottamassa koiranpentua sukulaisen perheestä. (Astutus ym. asiat yhteistyössä kasvattajan kanssa ja ”viralliset” asiat pentujutussa on kaikki tiedossani ja hoidossa). Koira on minulle ensimmäinen. Nyt sitten juoksut olivatkin tulleet luultua aikaisemmin ja myös mahdolliset pennut syntyisi odotettua 4-5 viikkoa aikaisemmin. Työ- ja muuttoaikatauluistani johtuen en pysty ottamaan pentua vielä 7-8viikkoisena, vaan kotiuttaminen venyisi viikolle 12 tai 13 alkuun. Onko se ihan liian myöhään? Minulla olisi mahdollista ottaa koira kotiin 7 viikkoisena, mutta se pitäisi antaa omien menojeni takia hoitoon (kasvattajaperheelle esim) viikoiksi 9-12 pakollisten estävien menojen takia. Onkos siinä mitään järkeä? Menojen peruminen ei ole valitettavasti mitenkään mahdollista.

Minua pelottaa, jos pentu oppii perheessä huonoja tapoja niiden venyneiden viikkojen aikana (perheen koirat esimerkiksi ovat todella pahoja haukkumaan/räkyttämään sisätiloissa, eikä perhe ole tehnyt asialle mitään). Pelottaa myös, jos sosialistaminen jää perheessä vähän puolitiehen ja ”peli on jo menetetty” kun saan pennun kotiin.

Ystävällisiä neuvoja kiitos, asia oikeasti vaivaa ja surettaa minua tosi paljon. :''(

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: PENTU KOTIIN VASTA VIIKOLLA 12-13? - Perjantaina, 11.09.2015 klo 19:28  
+
0
Ei ole liian myöhäistä ja pentu oppinee äkkiä talon tavoille. Sosiaalistamisestakaan en stressaisi. Jos pentu on normaali, hyväluontoinen, reipas yksilö, niin ei se mitään erityishuomiota välttämättä tarvitse kunhan nyt näkee ja kuulee ihmiselämää ja pääsee asianukaisesti ulos.

Saattaa olla (tai ei), että pentu oppii käyttämään ääntään eri tavalla aikuisten koirien mallista, mutta sanoisin, ettei silläkään ole väliä.. (Se oppisi haukkumisen anyway myöhemmin (jos on kovin haukkuherkkä rotu) ja/tai sitten saat opetettua sen teidän talon tavoille äänenkäytönkin suhteen.)
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PENTU KOTIIN VASTA VIIKOLLA 12-13? - Lauantaina, 12.09.2015 klo 13:50  
+
0
Mulle tuli 16-viikkoinen collie suoraan laumasta taajaman ulkopuolelta kerrostalokaksioon, eikä mulla ollut sen kanssa mitään ongelmia. Ei siitä heti samalla tavalla mun koiraa tullut henkisesti kuin noista jotka on tulleet luovutusikäisinä, mutta se korjaantui ensimmäisen vuoden aikana. Itseäni huoletti lähinnä se että osaako pentu olla yksin kotona kun se on noinkin pitkään tottunut että joku on aina seurana, mutta eipä ollut mitään merkillistä siinäkään. Monet ottavat vähän vanhemman pennun eri syistä, mm. tuontikoiraa joutuu nykysäädöksillä odottamaan melkein viisikuiseksi.
Rise to reset the world.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 08:45)