Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Torstaina, 28.10.2010 klo 00:39

Pentu tekee vain pikkupisut ulos

Hot_Rod

Hot_Rod
Viestimäärä: 8

PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 00:39  
+
0
Heip! Hankin tuossa vähän aikaa sitten sekarotuisen naku kiinanharjakoirapennun ja sen kanssa on muuten mennyt hyvin, alussa teki pissitkin vain ulos, ja oli tosi reipas poika! :) kehuin kovasti ja alkoi tuntumaan että pentu rupesi oppimaan, vinkuikin kun alkoi hätä olla.. Yöllä ei pissi ollenkaan vaan nukkuu tosi hyvin.
Nyt kuitenkin parin päivän aikana on taas ruennut sisälle tekemään minne sattuu (sanomalehtiä lattioilla on, niille ei tee) ja vaikka vinkuu kun pitää pissille päästä, ja pennun vie ulos sen herättyä, syötyä, leikittyä, niin pihalle tekee vain pikkupisut ja sen jälkeen tahtoo vain tutkia kaikkea. Ajattelin että se johtuu siitä että pentu palelee..rotu kuitenkin on palelevaa tyyppiä :roll: mutta vaikka puen niin ei suostu isompaa pisua tekemään, paitsi sisälle. Ja kuitenkin "unohtaa" palelemisen pissin jälkeen ja alkaa tutkia pihaa. Ei edes halua sisälle. Olen käyttänyt pentua vapaana ulkona kun siihen on mahdollisuus.. Pitäisikö rueta käyttämään hihnassa?

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 09:44  
+
0
Minkä ikäinen pentu on nyt? Kuinka usein se pissaa ja kuinka usein käytät sitä ulkona? Onko se jo mahdollisesti aloittanut merkkailun (nostaa jalkaa)? Jos on, niin silloin uroksilla on tapana vain tehdä pieni liru sinne tänne. Jos kyse ei ole merkkailusta, niin pennulla voi myös olla virtsatietulehdus, jonka voi todeta eläinlääkärissä virtsanäytteestä.

Pennun paleluln huomaa kyllä helposti voimaakkasta tärinästä, mutta jos pentu viihtyy hyvin ulkona niin silloin paleleminen on tuskin syynä pikkupisuihin.

Itse en ole kokenut sanomalehdistä olevan hyötyä sisäsiisteyden opettamiseksi, joten jos lattiat eivät tarvitse erityistä suojaa, niin ottaisin sanomalehdet kokonaan pois ja käyttäisin vain pentua ulkona mahdollisimman usein.

Itse suosittelen, että pentua pidetään vapaana mahdollisimman paljon, jos se vain on suinkin turvallista. Tietenkin pennulle pitää myös opettaa hihnassa kulkeminen, mutta sen voi opettaa pienissä pätkissä ja pitää pentua useinmiten vapaana.

Hot_Rod

Hot_Rod
Viestimäärä: 8

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 10:29  
+
0
Pentu ei ole kuin n.9 vk ikäinen, tuli 7vk ikäisenä. Eli merkkailusta tuskin on kyse..nostaa kyllä joskus jalkaa mutta luulen sen johtuvan lumesta :hymy:
Tietty eihän tämän ikäinen pentu osaa olla sisäsiisti, mutta se alkoi jo tehdä pissit niin hyvin ulos.. Aamulla kun heräsi, käytin ulkona niin teki ihan kunnon pisut mut päivällä ei oikeen meinaa tehä kuin pienet. Ja pissimisen jälkeen taas ryhtyy leikkimään. Kuitenkin tärisee aina kun pennun vien sisälle, eli palelee. Silti tahtois ulkona olla ja tutkia :)

Pentua käytän aina sen herättyä aamulla tai päiväunilta, syönnin jälkeen ja leikin jälkeen sekä ennen unille menoa illalla.. kuitenkaan ei ole tarvinut 5min välein käyttää. Joskus tekee pisut kesken leikin. Silloin tulee melko iso lammikko.

Ehkä mun pitää vaan olla kärsivällisempi tämän asian kanssa!

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 10:55  
+
0
Tuonikäisen pennun kanssa kärsivällisyys on varmasti se oikea lääke "ongelmaan".

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 11:31  
+
0
Kun puet koiran ja viet sen ulos niin kökit siellä niin kauan että se tekee pissat sinne, ja sitten kehua ja palkkaa naamariin. Meillä Nasu teki trimmin jälkeen sen kun sitä joutui pukemaan pakkasilla että se käytti "sisävessaa" kakalla käymiseen. Mutta kun se hoksasi ettei sisälle mennä niin ei se kauaa pidätellyt.

Ja sisäsiisteyteen ylipäätään niin mä kans lähtisin siitä että ei papereita vaan koiraa vaan ulos tiheään tahtiin ja kovasti kehuja kun sinne asiansa tekee. Ja syömisen jälkeen niin kauan ulkona että kakka tulee tehtyä. Monelle tulee ongelma että niitä papereita raahataan ulos kun ei se suostu muuten ulos tekemään. Mutta kun koiran päävessa on alusta lähtien ulkona niin siitä se sitten lähtee.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Hot_Rod

Hot_Rod
Viestimäärä: 8

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 20:40  
+
0
Kiitos vastauksista! Eka pentu talossa niin jännät paikat ollu nyt pari viikkoa!

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 28.10.2010 klo 22:02  
+
0
OT: Millainen on sekarotuisen naku kiinanharjakoirapentu?

Hot_Rod

Hot_Rod
Viestimäärä: 8

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 04.11.2010 klo 11:08  
+
0
Isä puhdas kiinanharjakoira ja emä kiinanharjakoira/pinseri

heidikoo

heidikoo
Viestimäärä: 169

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Torstaina, 04.11.2010 klo 14:02  
+
0
Papereista "vastalausetta" :wink:sen verran, että itse en ole niiden käytöstä haittaa löytänyt. Kerrostalossa asuessa (aiemmin 8.krs ja jos hissi varattu, ei ulos kovin äkkiä mennä) ovat minusta kätevä apu. Myös jos koiran joutuu viemään hoitoon pentuaikana, en haluaisi vaatia hoitajaa käyttämään pentua pihalla kymmentä kertaa päivässä enkä itsekään siihen ralliin haluaisi lähteä. Kun pentu on sen ikäinen, että sillä on jonkinlainen pidätyskyky ja se pärjää n. 5 kerralla päivässä, olen ottanut paperit pois ja hyvin on mennyt idea koirille jakeluun.

Olen tehnyt niin, että kun pentu on oivaltanut papereille tekemisen idean, olen pikkuhiljaa vähentänyt kehuskelua noista sisäpissoista ja sitä vastoin kehunut villinä kun tarpeet on tehty ulos. Ulkoilut on tietysti ajoitettu ruokailuiden / nukkumisen jälkeen, jotta on varmistettu, että tulosta myös syntyy. Tällä tyylillä pennut ovat oppineet äkkiä tekemään tarpeensa pihalle aina kun sinne on menty. Mitään ongelmaa ei ole ollut sen suhteen, etteivätkö koirat olisi pian ymmärtäneet että pihalle asiointi on se suotavin vaihtoehto eikä mihinkään paperinkanniskeluun ole tarvinnut ryhtyä. Isompi ongelma aikanaan oli lumen tulo - koira vieroksui uutta "alustaa" jokusen päivän ja etsiskeli maasta paljaita paikkoja :nauru: .

Tämänhetkisten koirien kanssa on mennyt niin, että isommalta otin paperit pois vajaan 5 kk.n ikäisenä eikä tuo tehnyt sittemmin asioitaan sisälle kertaakaan. Pentu on jo puolivuotias mutta olimme viime kuussa matkalla (hoitajilta en vaadi yli kolmea ulkoilutusta per päivä) & pentu joutui myös leikkaukseen (ulkoilu on hankalaa), minkä vuoksi pitkitin nyt papereiden pitoa vielä vähän vaikka ne oli tarkoitus ottaa pois heti reissumme jälkeen. Ensi viikolla paperit saavat lähteä:paapatus: ja uskon, että pärjätään suunnilleen 4-5 pihakeikalla per päivä. Näin on homma toiminut meillä kerrostaloissa.

Aloittajan koira on kummikin niin nuori että ei kannata stressata, harjoitus tekee mestarin:hymy: .
Tipsut Rollo 09/07 ja Metku 04/10

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: PENTU TEKEE VAIN PIKKUPISUT ULOS - Tiistaina, 23.11.2010 klo 11:40  
+
0
Yksi syy voi olla se, että siitä pissaamisesta tehdään niin suuri numero (vieressä kyttääminen ja ylenpalttinen kiittely), että koira katsoo paremmaksi hoitaa se rauhalllisemmassa ympäristössä, siis sisällä.

Olen monia koiria sisäsiistiksi opettanut, sekä omia että kotiin kuukausiksikin jääneitä kasvattejani. Kaikki ovat sisäsiisteiksi hyvissä ajoin oppineet, mutta yhtäkään en ole näistä ruumiin toiminnoista kiitellyt. Ja miksi pitäisi? Parasta olisi jos pentu voisi hoitaa asiansa vapaana, jos suinkin mahdollista. Jos tämä ei ole mahdollista, homma hoidetaan siten, että käännytään selin tai sivuttain niin, että syrjäsilmällä voi seurata mitä tapahtuu. Tärkeintä on, että kaikki draama ja hössötys pois!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 03:45)