Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Tiistaina, 08.03.2011 klo 22:16

Sijoituskoiran terveystarkastukset

EA90

EA90
Viestimäärä: 16

SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 08.03.2011 klo 22:16  
+
0
Olen harkinnut ottavani sijoitusnartun, mutta eräs asia vielä jäi mietityttämään eli terveystarkastukset, kuka ne kustantaa?

Jos esim. lonkkakuvaukset suositellaan tehtävän vuoden ikäisenä, mutta pennut saa kasvattaja teettää vasta silloin kun narttu on kaksi vuotias niin luetaanko lonkkakuvaukset kuitenkin jalostuskäytöön aiheutuviksi kuluiksi?

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 00:03  
+
0

Kennelliiton sijoitussopimus kirjoitti:

8. Kulujen jako. Luovuttaja vastaa koiran jalostuskäytön aiheuttamista kuluista (mm. rodunomaisten terveystarkastusten aiheuttamat kulut, astutusmaksut ja nartun lisäruokinta odotus- ja imetysaikana). Luovuttaja vastaa myös näyttely-, koe- ja kilpailukuluista (mm. ilmoittautumismaksut, matka- ja trimmauskulut), jos hän on pidättänyt itsellään nämä oikeudet. Vastaanottaja vastaa koiran tavanomaisesta hoidosta aiheutuneista kuluista (mm. ruokinta sekä tavanomaiset rokotus- ja sairauskulut) sekä koiraverosta. Muista sairaudenhoitokuluista osapuolet vastaavat puoliksi omistusoikeuden siirtymiseen asti, ellei osapuolten kesken ole toisin sovittu.



Eli. Kasvattaja maksaa kaikki pennutuksen aiheuttamat kulut ja arvatenkin sopimusta tehdessä te sovitte muista kustannuksista ja siitä, kuka ne maksaa. Kennelliiton sopimusta voi täydentää omilla ehdoilla. Katso, ettei sinua pissitä silmään, mutta ole myös reilu kasvattajaa kohtaan. Tuttu kasvattaja maksaa lonkka- ja kyynärkuvat sijoituskoirille, niin sen varmaan kuuluu ollakin? Korjatkoon joku viisaampi jos oon hakoteillä.

Jos sinua kiinnostaa pelkästään kulujen puolittaminen kasvattajan kanssa, niin väärin perustein mietit sijoituskoiraa (imo). Mitä muita asioita olet miettinyt kuin se, että koiran saa halvemmalla ja joku muu maksaa terveystarkastukset ja kuvaukset? Pakko kysyä.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 07:41  
+
0

neruda kirjoitti:

Tuttu kasvattaja maksaa lonkka- ja kyynärkuvat sijoituskoirille, niin sen varmaan kuuluu ollakin? Korjatkoon joku viisaampi jos oon hakoteillä.


Kyllä, kasvattajan pitää maksaa vaadittavat pevisa-tarkit, sillä ne vaaditaan pentujen rekisteröintiin. (Ja kasvattaja ei voi vaatia sijoituskoiranottajaa tarkkaamaan omaan laskuun ei-pevisaan kuuluvia tarkkeja.)

EA90 kirjoitti:

Jos esim. lonkkakuvaukset suositellaan tehtävän vuoden ikäisenä, mutta pennut saa kasvattaja teettää vasta silloin kun narttu on kaksi vuotias niin luetaanko lonkkakuvaukset kuitenkin jalostuskäytöön aiheutuviksi kuluiksi?



Lonkkakuvia ei "suosittella tekemään vuoden ikäisenä", vaan ne pitää tehdä vähintään yli vuoden ikäisenä (osalla roduista muistaakseni vähintään yli 18kk ikäisenä??), jotta ne ovat viralliset. Eli ne tarkit voi kasvattaja myös päättää tehdä vaikka vasta kolme vuotiaana ennen kuin koiraa käyttää jalostukseen.

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.03.2011 klo 07:43)

EA90

EA90
Viestimäärä: 16

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 07:47  
+
0
Neruda, no sitähän tässä kysyinkin, että kuinka se kuuluu olla ja et itsekkään ole varma kuinka se on niin mitä sitten vastaat?

Älä sinä huolehdi minun raha-asioistani. Ennestään kyllä omistan koiria ja tiedän mitä koiran omistaminen tarkoittaa ja millaisia velvollisuuksia ja kuluja siinä on.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.03.2011 klo 07:51)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 08:10  
+
0
^ Älä hermostu. Valitettavan usein vain tapaa ihmisiä (niin palstoilla kuin oikeassakin elämässä) joiden ainoa motiivi sijoituskoiralle on se, että saavat puhdasrotuisen koiran puolet halvemmalla. Eli ei ymmärretä sitä, että halvan hinnan vastineeksi tuleekin sitten enempi velvollisuuksia ja vastuuta. Tästä syystä Neruda ilmeisestikin halusi varmistaa, että sinulla on oikea käsitys sijoituskoiran ottamisesta.
Ylläpitäjä

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Torstaina, 10.03.2011 klo 17:02  
+
0
Juurikin siksi, kun postaus käsitteli pelkkää rahaa. En huolehtinut aloittajan raha-asioista vaan siitä, että varmasti on tiedossa se, että sijoituskoiran ottaminen ei tarkoita sitä, että kaikki vastuu raha-asioista on kasvattajan. Kuten todettu, moni haluaa sijoituskoiran vain siksi, että se on halvempi eikä asioita ajatella ihan välttämättä loppuun asti.

Tämä on keskustelupalsta, ja keskustelupalstalla saa esittää myös käsityksensä siitä miten asiat ovat, ja parempi mielestäni on vastata sen pohjalta mitä tietää, mutta kaikki eivät välttämättä silti toimi sillä tavalla (eivätkä kaikki valitettavasti edes käytä tuota kennelliton sopimuspohjaa mihin nuo asiat on kirjattu). Varmasti on sijoitussopimuksia missä kasvattaja sälyttää monenlaisia kustannuksia sille, jolle koira sijoitukseen menee. Eli jos asian kuuluu mennä jollain tavalla, se ei välttämättä kuitenkaan mene niin. Itse en esitä asioita faktoina ellen ole 101% varma siitä miten niiden kuuluu olla, ja usein heitän perään lauseen korjatkoon joku jos paremmin tietää. Voin olla 99% varma jostain, mutta jätän silti tilan sille, että joku viisastelija tai varma tulee korjaamaan. Tämä palsta ei myöskään ole koiratiedon faktatuutti, etkä tiedä kuka sinulle vastaa ja millaisella kokemuksella.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Maanantaina, 14.03.2011 klo 16:46  
+
0
Minusta palstan aloittajan kysymys oli asiallinen ja asiaan kuuluva, joten mielestäni Nerudan löylytys oli tarpeeton. Jo sijoitussopimusta tehtäessä on syytä selvittää, mikä kuuluu kasvattajan ja mikä sijoituskodin vastuisiin. Ongelma nähdäkseni on se, että näitä asioita ei selvitetä ajoissa ja yksityiskohtaisesti. Useimmiten kasvattajalla on näissä asioissa enemmän asiantuntemusta kuin sijoituskoiraa haluavalla. Tämän kaltaisissa tilanteissa piilee aina hyväksikäytön mahdollisuus.

Olisihan kysyjä toki voinut tiedustella asiaa myös suoraan kasvattajalta. Mahdollista kuitenkin on, että suhtautuminen olisi ollut samankaltainen kuin Nerudalla. Tällä foorumilla kysellään monenlaisia asioita, ja tulisi voida kysyä vastakin. Ilman että joutuu aiheetta ryöpytyksen kohteeksi.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 14.03.2011 klo 16:47)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 15.03.2011 klo 09:20  
+
0
Minkä rotuista koiraa olet ajatellut ottaa sijoitukseen?
Tämä vaikuttaa hiukan asioihin..

Esim. kääpiösnautserin sijoitus, josta itse tiedän jo aika paljon, niin tällä rodulla kasvattajan vastuulla on silmätarkastus, trimmaus sekä näyttelymaksut, tehdessä sopimusta on sovittava kuka ottaa koiralle vakuutuksen ja kuka sen maksaa.

Meillä vakuutuksen maksaa kasvattaja.

Myöskin hyvä kasvattaja maksaa jotain bensakorvauksia, jos koira tuodaan näyttelyyn, jonnekin kauemmas.

Sitten taas esim. bordercollie, joka on palveluskoirarotu ja jolla pitää olla lonkka, kyynär ja silmä tulokset jalostusta varten, on kasvattaja velvollinen kustantamaan nämä...

Tässä nyt muutamia asioita mitä itse tiedän.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 15.03.2011 klo 09:34  
+
0
^Niin, eli suora lainaus tuolta kennelliiton sijoitussopparipaperista: "Luovuttaja vastaa koiran jalostuskäytön aiheuttamista kuluista (mm. rodunomaisten terveystarkastusten aiheuttamat kulut". Toki eriroduilla on eri vaateet, mutta koska aloittaja kuvausksista puhui, niin tod.näk hänen rotunsa kuvauksia vaatii ja silloin ne on sijoittajan maksettava. Kääpiösautsereilla ei taida PEVISAA olla ollenkaan, mutta useilla roduilla PEVISA määrää ne vähimmäistarkit sijoittajalle.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 15.03.2011 klo 12:07  
+
0
Monet kasvattajat haluaa myös teettää tietyille roduille geenitestit (käppänillä Myotonia congenita) ja eihän nekään ilmaisia ole. Mitä tarkempaan sopimuksessa määritellään mitä kukin maksaa sitä helpommaksi asioiden hoito tulee koiran kanssa olemaan.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 15.03.2011 klo 14:57  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:

Minkä rotuista koiraa olet ajatellut ottaa sijoitukseen?
Tämä vaikuttaa hiukan asioihin..

Esim. kääpiösnautserin sijoitus, josta itse tiedän jo aika paljon, niin tällä rodulla kasvattajan vastuulla on silmätarkastus, trimmaus sekä näyttelymaksut, tehdessä sopimusta on sovittava kuka ottaa koiralle vakuutuksen ja kuka sen maksaa.

Meillä vakuutuksen maksaa kasvattaja.

Myöskin hyvä kasvattaja maksaa jotain bensakorvauksia, jos koira tuodaan näyttelyyn, jonnekin kauemmas.

Sitten taas esim. bordercollie, joka on palveluskoirarotu ja jolla pitää olla lonkka, kyynär ja silmä tulokset jalostusta varten, on kasvattaja velvollinen kustantamaan nämä...

Tässä nyt muutamia asioita mitä itse tiedän.



Rotu ei todellakaan vaikuta siihen mitkä sijoituskoiran kustannukset lankeavat kasvattajan ja mitkä sijoituskodin maksettaviksi. Kaikki jalostuskäyttöön ja näyttelyttämiseen liittyvät kulut kuuluvat kasvattajan maksettaviksi. Kaikki Pevisan jalostuskäytöltä edellyttävät tutkimukset maksaa kasvattaja. Myös kaikki muut tutkimukset, joita kasvattaja haluaa tehtäviksi, lankeavat kasvattajan kontolle. Jos kasvattaja haluaa vakuuttaa koiran, hän myös maksaa vakuutuksen.

"Hyvä kasvattaja maksaa jotain bensakorvauksia, jos koira tuodaan näyttelyyn jonnekin kauemmas". Ei näin. Kasvattaja maksaa, totta kai, kaikki ne kulut jotka aiheutuvat siitä, että hän on itse ilmoittanut oman koiransa näyttelyyn.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 15.03.2011 klo 16:10  
+
0

Aberkios kirjoitti:


Rotu ei todellakaan vaikuta siihen mitkä sijoituskoiran kustannukset lankeavat kasvattajan ja mitkä sijoituskodin maksettaviksi. Kaikki jalostuskäyttöön ja näyttelyttämiseen liittyvät kulut kuuluvat kasvattajan maksettaviksi. Kaikki Pevisan jalostuskäytöltä edellyttävät tutkimukset maksaa kasvattaja. Myös kaikki muut tutkimukset, joita kasvattaja haluaa tehtäviksi, lankeavat kasvattajan kontolle. Jos kasvattaja haluaa vakuuttaa koiran, hän myös maksaa vakuutuksen.

"Hyvä kasvattaja maksaa jotain bensakorvauksia, jos koira tuodaan näyttelyyn jonnekin kauemmas". Ei näin. Kasvattaja maksaa, totta kai, kaikki ne kulut jotka aiheutuvat siitä, että hän on itse ilmoittanut oman koiransa näyttelyyn.



Niin siis jos se koiran kasvattaja ei vakuutusta vaadi koiralle ja koiran sijoitukseen ottanut sellaisen haluaa esim. eläinlääkärikulujen varalle niin itsehän se on silloin maksettava. Ihan kuin jos koira sairastuu niin silloinkin koiran "haltija" maksaa viulut omasta pussistaan, tai jos koira aiheuttaa karatessaan liikenne onnetomuuden. Jolloin se vakuutus kannattaa ottaa ihan jo oman mielenrauhan vuoksi ellei kasvattaja sellaista ole hankkinut.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 16.03.2011 klo 11:21  
+
0
Käppänät on jo PEVISA:ssa tai ainakin just menossa.

Mutta tarkoitinkin, että esim. käppänille ei kuvauksiia tarvitse tehdä jalostusta varten, joten niitä kasvattaja ei maksa, mutta bordercolliella esim. kuvaukset ja silmätutkimukset on pakollisia, joten ne kasvattaja maksaa.
Tätä tarkoitan sillä, että rotu vaikuttaa..

Itse ajattelin kuvauttaa koiran, koska harrastamme agilitya ja itse maksan koko kuvauksen.

Mutta ei asioista tarvitse suuttua.. Olen tästä lähtien hiljaa.

Aberkios; sinä varmaan olet asiantuntija tässä asiassa, en varmaan tiedä mitään.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 16.03.2011 klo 13:09  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:

Käppänät on jo PEVISA:ssa tai ainakin just menossa.

Mutta tarkoitinkin, että esim. käppänille ei kuvauksiia tarvitse tehdä jalostusta varten, joten niitä kasvattaja ei maksa, mutta bordercolliella esim. kuvaukset ja silmätutkimukset on pakollisia, joten ne kasvattaja maksaa.
Tätä tarkoitan sillä, että rotu vaikuttaa..

Itse ajattelin kuvauttaa koiran, koska harrastamme agilitya ja itse maksan koko kuvauksen.

Mutta ei asioista tarvitse suuttua.. Olen tästä lähtien hiljaa.

Aberkios; sinä varmaan olet asiantuntija tässä asiassa, en varmaan tiedä mitään.



Tämäkään ei ole mikään kiveen kirjoitettu totuus. Jos kasvattaja haluaa että koira kuvautetaan niin silloin se myös maksaa kuvautuksen. Oli rodun PEVISAssa se pakollinen tai ei.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Keskiviikkona, 16.03.2011 klo 13:51  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:

Käppänät on jo PEVISA:ssa tai ainakin just menossa.

Mutta tarkoitinkin, että esim. käppänille ei kuvauksiia tarvitse tehdä jalostusta varten, joten niitä kasvattaja ei maksa, mutta bordercolliella esim. kuvaukset ja silmätutkimukset on pakollisia, joten ne kasvattaja maksaa.


Lapinporokoirilla PEVISA ei vaadi kahteen ensimmäiseen pentueeseen mitään kuvauksia ja kolmenteenkin vasta pelkät silmätarkit. Silti suuri osa kasvattajista kuvauttaa koirat (juu, ne sijoituskoirat) sekä tarkastaa silmät. Ja kyllä, se sijoittaja ne tarkit maksaa mikäli tarkit haluaa. Sitten taas mikäli kasvattaja näkee olevan ihan ok olla tarkkaamatta jalostukseen käyttämiään narttuja (minkä terveystarkkit riippuvat kasvattajasta itsestään) kannattaa miettiä tarkkaan haluaako sellaiselta kasvattajalta ottaa pentua.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 22.03.2011 klo 12:37  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:

Käppänät on jo PEVISA:ssa tai ainakin just menossa.

Mutta tarkoitinkin, että esim. käppänille ei kuvauksiia tarvitse tehdä jalostusta varten, joten niitä kasvattaja ei maksa, mutta bordercolliella esim. kuvaukset ja silmätutkimukset on pakollisia, joten ne kasvattaja maksaa.
Tätä tarkoitan sillä, että rotu vaikuttaa..

Itse ajattelin kuvauttaa koiran, koska harrastamme agilitya ja itse maksan koko kuvauksen.

Mutta ei asioista tarvitse suuttua.. Olen tästä lähtien hiljaa.

Aberkios; sinä varmaan olet asiantuntija tässä asiassa, en varmaan tiedä mitään.



eetla kirjoitti:

Tämäkään ei ole mikään kiveen kirjoitettu totuus. Jos kasvattaja haluaa että koira kuvautetaan niin silloin se myös maksaa kuvautuksen. Oli rodun PEVISAssa se pakollinen tai ei.



SIIS tässä tarkoitin, että itse haluan kuvauttaa koiran, koska aiomme harrastaa agilitya tavoitteellisesti. Silloin kasvattajan ei tarvitse maksaa mitään.

Mutta siis jos kasvattaja haluaa tarkastuksia, niin hän maksaa.
Jos taas sijoituskoti haluaa jotain tarkistaa, niin silloin maksaa itse tai tiedustelee haluaako kasvattaja tutkituttaa koira ja maksaa kulut puoliksi.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.03.2011 klo 12:38)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SIJOITUSKOIRAN TERVEYSTARKASTUKSET - Tiistaina, 22.03.2011 klo 13:23  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:


SIIS tässä tarkoitin, että itse haluan kuvauttaa koiran, koska aiomme harrastaa agilitya tavoitteellisesti. Silloin kasvattajan ei tarvitse maksaa mitään.

Mutta siis jos kasvattaja haluaa tarkastuksia, niin hän maksaa.
Jos taas sijoituskoti haluaa jotain tarkistaa, niin silloin maksaa itse tai tiedustelee haluaako kasvattaja tutkituttaa koira ja maksaa kulut puoliksi.



Kun kyseessä on rotu joka on sydäntä lähellä niin vähän se mieltä pahentaa että jotkut kasvattajat menee sieltä missä aita on matalin. Itse ajattelisin että nuo kuvautukset on melko oleelliset myös meidän rodussa ihan jo siitä syystä että ko. rodun kanssa harrastetaan nimenomaan sitä agilityä missä luusto on oleellisessa osassa ja silloin myös kasvattajan vaatimat ja maksamat.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 05:15)