Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 28.12.2014 klo 22:39

Väärä aika ottaa pentu?

riinapa

riinapa
Viestimäärä: 3

VääRä AIKA OTTAA PENTU? - Sunnuntaina, 28.12.2014 klo 22:39  
+
0
Olen harkinnut ottavani saksanpaimenkoiran pennun itselleni tammikuun lopussa. Olisin pennun kotiin tulon jälkeen hänen kanssaan viisi päivää (ei koulua tai töitä).
Kuitenkin kuudentena päivänä pennun tulisi olla yksin kotona 6-8 tuntia, minun ollessa töissä. Koiran kuitenkin tulisi oppia tähän rytmiin, olen koulussa tai töissä 3-5 päivää viikossa sen 6-8 tuntia. Eniten mietityttää se, että asun kerrostalossa, enkä halua tehdä koirastani eroahdistuksesta kärsivää, kasvaahan hänestä kuitenkin aika iso kokoinen.
Muut asiat pennun hankintaan olen miettinyt ja suunnitellut. Yksinolo on kuitenkin tämä suurin MUTTA.
JA miten minun tässä tilanteessa kannattaisi opettaa pentua sisäsiistiksi.
Sosiaalistaminen onnistuisi paremmin kuin hyvin, koira pääsee mukaani monenlaiseen paikkaan, mutta saa rauhoittua myös kotona.
Hihna käyttäytyminen, ruuat, ulkoilut, päivärytmi on jo hyvällä ajatuspohjalla mielestäni.
Kertokaa mielipiteitänne!

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: VääRä AIKA OTTAA PENTU? - Maanantaina, 29.12.2014 klo 08:28  
+
0
Ei tuossa minusta mitään mahdotonta pitäisi olla. Kunhan pieninä pätkinä kerrassaan alat jo silloin niiden kuuden vapaapäiväsi aikana opettaa pennulle sitä yksinkin olemista. Sisäsiisteys nyt ei välttämättä vielä ole ihan niin nopea juttu ja sotkuja varmaan tulee sinä aikana kun olet sitten koulu- tai työpäivinäsi useampia tunteja poissa, mutta laita pennulle joku rajattu tila (koiraportein, tai pentuaitauksen muodossa tms) niin niitä pissejä ja kakkoja ei ole ainakaan sitten ihan ympäri kämppää. Jos se rauhoittumaan oppii itsekseen, niin se luultavasti nukkuu paljon siitä ajasta kun olet pois, mutta ei varmaan kaikkia vahinkoja voi estää millään.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: VääRä AIKA OTTAA PENTU? - Maanantaina, 29.12.2014 klo 10:35  
+
0
En minäkään näe mitään suurempaa ongelmaa tuossa. Harvemmalla on mahdollisuuksia olla kotona pennun kanssa viikkokausia, itselläkin on tullut kaksi kolmesta koirasta niin että olen ollut 3-5 päivää kotona pennun kanssa ja sitten palannut töihin normaalisti.
Kannattaa tosiaan totuttaa pentu pikkuhiljaa yksinoloon noiden vapaapäivien aikana. Rajaa alue pienemmäksi yksinoloa varten, tee sille turvallinen pesä ja väsytä pentu hyvin ennen yksinjäämistä. Jätä radio päälle taustahälyä tuomaan. Pennulle voi myös jättää leluja (esim. herkuilla täytetty kongi) mutta tässä on aina riskinsä että koira ei opi rauhoittumaan omistajan lähtiessä. Itse olen suosinut tuota väsyttämismenetelmää, eikä omilla koirilla ole ollut ongelmia yksinolossa tähän asti. Varmaan olisi kohteliasta tiedottaa naapureille uudesta pennusta ja mahdollisista äänistä, ja voit pyytää heitä ilmoittamaan jos pentu elämöi poissaollessasi.

Muoks. Niin eihän se kerrostaloasuminen altista koiraa mitenkään erikoisesti eroahdistukselle, samalla tavalla on yksinolo opetettava asui omakotitalossa maalla tai keskustassa kerrostalossa. Sakun kanssa joutuu kyllä pienestä pitäen puuttua vahtimiseen, jotta oppii sen että jokaiselle äänelle ei saa haukkua.
Sisäsiisteys kehittyy aikanaan, luovutusikäinen pentu ei pysty fyysisesti pidättämään niin pitkiä aikoja, joten pissapaperi tulee kyllä alussa tarpeeseen. Meillä on koirat oppineet sisäsiistiksi vaihtelevasti 5-9kk iässä, samalla tavalla opetettu kaikkia. Aikalailla yksilökysymys. Mutta jos panostaa siihen että kotona ollessa ei tule vahinkoja sisälle ja että pentu väsytetään ulkona ennen yksinjäämistä, tajuaa se aika nopeasti että ulos tehdään tarpeet.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away
(Viestiä on muokattu maanantaina, 29.12.2014 klo 16:10)

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: VääRä AIKA OTTAA PENTU? - Maanantaina, 29.12.2014 klo 11:00  
+
0
Niin ja ottaahan nuo ihmiset ihan tavallista viikonloppuakin vasten koiranpennun ja selviää siitä ihan hyvin. Ei se niin mahdottoman paljon kuitenkaan totuttelua tarvitse. Pari päivää riittää ihan hyvin jo kotiutumiseen, kun asian vain suunnittelee hyvin etukäteen ja hankkii kaiken tarpeellisen pennun tuloa varten valmiiksi.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 19:00)