Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Keskiviikkona, 19.01.2011 klo 21:44

Vanhempi koira ärisee muille pennun tultua

luca2

luca2
Viestimäärä: 1

VANHEMPI KOIRA äRISEE MUILLE PENNUN TULTUA - Keskiviikkona, 19.01.2011 klo 21:44  
+
0
Eli ongelma on se, että ensimmäisen koiran ollessa hieman vajaa 2-vuotias, taloon tuli toinen koira. Kaikki sujui hyvin ensimmäisten iltojen mustasukkaisuuskohtauksia lukuunottamatta ja koirista tuli ylimmät ystävykset.

Nyt ongelmaksi on kuitenkin noussut vanhemmat koiran käyttäytyminen muita koiria kohtaan. Ennen vanhempi koira rakasti toisia koiria, halusi moikata kaikkia, leikki kaikkien kanssa ja tuli kaikkien kanssa toimeen. Pennun tultua rähisee muille, on alkanut jopa koirapuistossa rähistä siinä määrin, etten uskalla sielä käydä. Eli pentu menee leikkimään toisten koirien kanssa, jolloin vanhempi koira menee nopeasti väliin ja ärisee muille; ei siis anna pennun leikkiä muiden kanssa.

Esimerkki: Tänään pihalla vastaan tuli pieni koira (meidän koiramme suurikokoisia). Pentu, nyt puolivuotias, aloitti haukkumisen pienelle koiralle (pennulla koulutus kesken, haukkuu kaikille ja kaikelle), jolloin vanhempi koira selätti vastaan tulleen pikkukoiran ja ärisi ja murisi. Normaali tilanteessa en tietysti päästä koiria vastaantulevan luokse, mutta nyt satuin kaatumaan :neutral: Selätin vanhemman koiran maahan ja toruin.

Olisiko neuvoja? Ennen niin iloisesta ja kiltistä koirasta on tullut remmirähisijä, joka rähisee muille koirille! Pentu ottaa kaikki vastaan iloisesti, tosin haukkuu ja ulisee innostuessaan.

Tiedän, että teen nykyisin virheen siinä, että lenkillä ulkopuolisen koiran tullessa vastaan kiristän vanhemman koiran hihnan kireälle, joka lähes poikkeuksetta provosoi sen ylikierroksille. En kuitenkaan kertakaikkiaan saa itseäni rauhoittumaan tilanteessa. Lenkeistä on mennyt kaikki nautinto, kun keskityn kiertämään kaikki muut koiranomistajat kaukaa :(

gaselli

gaselli
Viestimäärä: 735

VS: VANHEMPI KOIRA äRISEE MUILLE PENNUN TULTUA - Keskiviikkona, 19.01.2011 klo 22:42  
+
0
meillä oli sama tilanne aikoinaan (vuonna -99) kun meille tuli sheltinpentu ja meillä oli ennestään labbis. Labbis oli aina ollut tosi kiltti kaikille koirille, mutta kun pentu tuli, labbis selvästi puolusti pentua muilta koirilta. Alkoi remmirähinä. Tästä on niin kauan aikaa että en nyt tarkkaan muista kaikkea. Mutta shelttikin oppi sitten aikuisena haukkumaan vastaantuleville koirille, kun matki vanhempaa koiraa. Sain sitä hiukan hillittyä kun opetin koirille että ne saavat namin kun tulee koira vastaan.

Tein näin: koira tulee vastaan > sanoin "koira tulee" ja annoin namit mun koirille. Sit kehuja ja päästiin yleensä nätisti ohi. Toki välillä haisteltiin muita koiria myös, päästin jos tiesin että vastaantulevat on kilttejä tai jos vastaantuleva koira oli vaalea :) Nimittäin pahimmat oli mun labbikselle isot ja mustat koirat. Tutut ja kiltit koirat oli kivoja, niitten kanssa tultiin toimeen, mut kun huomasin että tulee vieras koira, harjoittelin tota "koira tulee" ja namit suuhun. Pikkuhiljaa mun koirat oppi sen ja alkoivat itse katsoa mua kun tuli koira vastaan, ne ajatteli että "no tuolta tulee koira, anna nami".

Mä tein muista koirista positiivisen asian.

Toki joskus sit kävi niin että nameista ja kehuista huolimatta alkoi haukkuseremonia...

Oikeastaan koko ikänsä mun labbis vähän puolusti shelttiä.

Nyt kun mulla on collien pentu, vanha shelttini ei juurikaan sitä puolusta, onneks. Collie on rohkea, mutta jos se sattuu jotain epäröimään, sheltin pitää sanoa "hau hau" eli sen on pakko "muka varoittaa" pentua että "älä mene sinne jos pelkäät", mä lopetan sen heti alkuunsa ja rohkaisen pentua että tule vaan. Kyllä aikuinen koira tarkkaan seuraa pennun eleitä.


En tiedä auttoiko tämä nyt yhtään.
Collie "Ronja" 5/2010

Sheltti "Sani" 6/99 - 10/2011

Labbis "Vilma" 4/95 - 3/2010

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 04:45)