Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 26.03.2015 klo 20:39

Eka koira reissaavalle parille kerrostaloon

Hemppi

Hemppi
Viestimäärä: 4

EKA KOIRA REISSAAVALLE PARILLE KERROSTALOON - Torstaina, 26.03.2015 klo 20:39  
+
0
Olemme molemmat opiskelijoita, opinnot ovat tosin kummallakin jo voiton puolella. Opiskelemme biologiaa, ja siitä johtuen kesäisin työt ovat hyvin maastopainotteisia, talvella ollaan kotona enemmän. Tarkoitus olisi, että koira kasvaisi alusta asti siihen, että kesäisin voidaan olla vaikka pari viikkoa reissussa ja kulkea metsässä ja nukkua vieraassa paikassa. Välillä sitten ollaan taas kotona ja vietetään rauhallisempaa arkea. Vaatii tietysti alkuun vähän sumplimista, ettei liian pienenä oteta liian rankoille reissuille mukaan. Pääsääntöisesti kesäisin työmme kuitenkin ovat ”autolla paikkaan x – maastossa tunti – autolla seuraavaan paikkaan” –tyyppisiä.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Arkisin varmaan n. tunnin pitempi hihnalenkki, lisäksi pari lyhyempää, ehkä puolen tunnin mittaista pyörähdystä. Mahdollisuuksien mukaan voidaan ajella autolla kaupungin laitamille metsäilemään vapaana, tai jos koirapuistoilu sujuu niin sitten sinne. Kesäisin toivottavasti enemmän vapaanaoloa ja töissä mukana kulkemista.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Reilu 50-neliöinen kerrostalo kaupungissa, ei aivan keskustassa. Naapuruston koiratiheys on melkoinen.

¤ Lapsien määrä
Nolla, suunnitelmissa sitten muutaman vuoden päästä.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Mun vanhemmilla on suomenlapinkoirauros, jonka kasvatuksesta ja ulkoilutuksesta olin itse vastuussa aika pitkälti. Ei ole kuitenkaan mikään kerrostaloyksilö, joten jäi lapsuudenkotiin. Puolisolla on ollut lapsuudenkodissa ainakin kultainennoutaja.

¤ Harrastustoiveet
Harrastusaikomuksemme eivät ole kovin kunnianhimoiset. Arkitottista yms. olen aiemman koirani kanssa harrastellut, luultavasti samansuuntaista tämänkin kanssa olisi tarkoitus. Katsotaan koiran ehdoilla, millainen tyyppi se on ja minkä tasoista aktivointia kaipaa. Lähinnä kuitenkin siis lenkkeily- ja metsäkaveriksi, tietty jotain aivopähkinöitä tarjottaisiin sekaan.

¤ Turkkitoivomukset
Toivoisin, että turkinhoidosta selviäisi esim. viikoittaisella harjailulla jne. Trimmailusta emme ole kiinnostuneita, mutta tietysti tarpeen vaatiessa voidaan koiraa siistiä.

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen (– iso). Sellainen, ettei tarvitse pelätä että astuu päälle :) Koska olen aika pieni itse, pistäisin koiran painorajan kuitenkin sinne 30 kg tietämille.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Lapinkoirani osoittautui melkoiseksi jästipääksi nuorena ja koin sen silloin ainakin melko haastavaksi, eli mielellään emme kauhean kovapäistä rotua haluaisi (toki nyt on ikää ja (toivottavasti) auktoriteettiakin enemmän, verrattuna siihen 15-vuotiaaseen silloin).

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Noutajat (kultainen ja labbis) kiinnostaisivat lähinnä miellyttämishalunsa ja sitä kautta helpon koulutettavuutensa puolesta. En etsi koiraa, jonka motivointiin täytyy käyttää kauheasti aikaa ja energiaa, ja siinä mielessä noutajat kuulostavat hyvältä. Niiden energisyys kuitenkin mietityttää, ja ilmeisesti ainakin labradorit saattavat olla jääräpäisempiä.. No, jos puoliso suostuu niin narttu olisikin toiveissa :) Kerrostalossa kun asutaan, en kauhean haukkuherkkää ottaisi (esim. toista lapinkoiraa, vaikka muuten aika hyvä vaihtoehto olisikin). Mielipiteitä näistä, ja muita ehdotuksia?

Kaipailisin mielipiteitä/kokemuksia etenkin tuosta koiran kanssa reissaamisesta: alkaako koira helposti stressata ns. arkirytmin heilahtelua esim. kesän aikana? Matkat on siis Suomen sisällä, eli ei lentokoneilla lentelyä tms. Takapuolilihakset siinä kuitenkin kuluvat niin ihmisillä kuin koirallakin:)

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: EKA KOIRA REISSAAVALLE PARILLE KERROSTALOON - Torstaina, 26.03.2015 klo 22:45  
+
0
En nyt rotuja kommentoi muuta kuin siltä osin, että varmaan kultainennoutaja istuu tarkoituksiinne ihan hyvin. Tuosta reissaamisesta sanoisin, että tervepäinen koira kyllä kestää reissaamiset ilman suurempaa stressiä. Koira tykkää olla siellä, missä sen omistajatkin ovat, ja jos tarpeista muuten huolehditaan, ei tuossa suhteessa pitäisi olla mitään ongelmaa. Tietysti rodun ja kasvattajan selkiydyttyä, kasvattajalle on hyvä kertoa tuosta toiveesta, jotta hän osaa sitten katsoa teille mahdollisimman toimivan yhdistelmän.
Mukana menossa snu Napo

Nelth

Nelth
Viestimäärä: 62

VS: EKA KOIRA REISSAAVALLE PARILLE KERROSTALOON - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 19:34  
+
0
Olkaa tarkkana terveysasioissa ja miettikää sekin vaihtoehto läpi, että teille osuu sairas yksilö.

Hieman samanlaisia ajatuksia oli mullakin koiraa etsiessä (biologian opiskelija minäkin) ja päädyin labbikseen, mutta valitettavasti kohdalle osui sitten luustovikainen yksilö. Se kestää tällä hetkellä kotikoiran elämää eli päiviä, joihin sisältyy 3-4 lenkkiä, aktivointia ja lepoa. Mun kokemuksen mukaan maastotöissä päivät voi olla huomattavan raskaita enkä usko, että koirani kestäisi kentällä pitkät päivät ja viikot oireettomana.

Luustoviat eivät ole ainoa ongelma. Noutajilla esimerkiksi erilaiset iho-ongelmat ja tulehdukset ovat tavallisia. Mitä jos koiralle iskee reissussa hotspot, furunkuloosi tai korvatulehdus? Mitä jos se on erityisen herkkä saamaan iho-oireita? Joudutte liikkumaan märässäkin maastossa ja huolellinen kuivaaminen (+ muu hoito) voi olla reissussa hankalaa. Mitä jos koira tarvitsee lääkitystä tai erikoisruokavaliota, jotta oireet pysyvät kurissa?

Eli miettikää mitä teette siinä tilanteessa, jos koiran ottaminen reissuun on erittäin hankalaa tai jopa mahdotonta sen terveyden vuoksi, mutta koira pärjäisi "tavallisena perhe-/kotikoirana". Oletteko kohtuuttoman paljon reissussa? Löytyykö hoitopaikka? Onko parempi myydä eteenpäin? Meneekö monttuun?
lbn 12/2012-04/2018 & essn 12/2015
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 01.04.2015 klo 19:57)

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: EKA KOIRA REISSAAVALLE PARILLE KERROSTALOON - Sunnuntaina, 05.04.2015 klo 13:53  
+
0
Mites lyhytkarvainen collie sopisi kuvioon? Ovat innokkaita ja iloisia, rakastavat touhottamista ja vapaana oloa. Ei juurikaan metsästyviettiä, mitä nyt juoksua eläinten perässä ihan vaan juoksun vuoksi.
Punkit löytyis nopeasti. Helppo koulutettava, mielyttämis haluinen ja laumassa viihtyvä. Kevyt rakenteinen ja maastossa hyvin pärjäävä.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Hemppi

Hemppi
Viestimäärä: 4

VS: EKA KOIRA REISSAAVALLE PARILLE KERROSTALOON - Maanantaina, 06.04.2015 klo 11:50  
+
0
Kiitos vastauksista. Miettimisen arvoisia juttuja etenkin terveyspuoli. Jos näyttää siltä, että koirasta ei ole maastokaveriksi, täytyy tehdä järjestelyitä. Tarpeen vaatiessa koiralle löytyisi pidempiaikaisempi paikka esim. mun vanhemmilta vanhemman koiran seurana. Tietty toivotaan että tähän ei tarvitse mennä.

Collieta oon miettinyt, mutta mies ei lämmennyt rodulle. Tällä hetkellä vahvin taitaa edelleen olla toi kultsu :)

Hemppi

Hemppi
Viestimäärä: 4

VS: EKA KOIRA REISSAAVALLE PARILLE KERROSTALOON - Maanantaina, 06.04.2015 klo 11:50  
+
0
Kiitos vastauksista. Miettimisen arvoisia juttuja etenkin terveyspuoli. Jos näyttää siltä, että koirasta ei ole maastokaveriksi, täytyy tehdä järjestelyitä. Tarpeen vaatiessa koiralle löytyisi pidempiaikaisempi paikka esim. mun vanhemmilta vanhemman koiran seurana. Tietty toivotaan että tähän ei tarvitse mennä.

Collieta oon miettinyt, mutta mies ei lämmennyt rodulle. Tällä hetkellä vahvin taitaa edelleen olla toi kultsu :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 00:15)