Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 27.12.2016 klo 10:10

Ensimmäinen koira ulkoilevalle ja koirista kokemusta omaavalle

Napakettusi

Napakettusi
Viestimäärä: 1

ENSIMMäINEN KOIRA ULKOILEVALLE JA KOIRISTA K... - Tiistaina, 27.12.2016 klo 10:10  
+
0
Hei! Olen harkinnut vakavasti koiran ottamista. Liityin kiinnostavien rotujen fb-ryhmään ja sain sieltä jo tukea valintaani. Täällä on kuitenkin paljon koiraihmisiä ja voisi ehkä tulla uusiakin rotuehdotuksia. Asun poikaystäväni kanssa yhdessä, mutta koira olisi kuitenkin minun. Olen 23-vuotias ja lopetan pian opiskeluni.

koiralle tarjottava liikunnan määrä
Koiraa otettaessa olisin jo työelämässä. Työaikani tulee olemaan ns virastotyöaika. Olen ajatellut, että koira saisi aamusta noin 30 mun lenkin, töistä tullessa pääsisi heti ulos lenkille noin 20-30 min, illemmalla pidempi lenkki vapaana tai muuten vain metsässä 1-2 ja illasta pissalenkki 20-30 min. Lisäksi aktivointia kotona.

asuintalon tyyppi
Kerros- tai rivitalo.

aiemmat kourakokemukset
Ensimmäinen oma koira. Olen hoitanut mm. saksanpaimenkoiria, lagottoa ja berniä. Tällä hetkellä luonani asuu viikon tai kaksi kerrallaan poikaystäväni perheen parsoni, jonka ulkoilutuksesta, ruokinnasta ja muusta aktivoinnista vastaan yksin.

harrastustoiveet
Ensisijaisesti kotikoiraksi. Haluaisin liikkua koiran kanssa metsässä muuten vain, en siis metsästä. Mahdollisesti jälkeä tai agilitya olisi kiva kokeilla.

lapsien määrä
Tällä hetkellä lähipiirissä on pieniä lapsia, omia toivottavasti koiran elinaikana.

turkin laatu
Aluksi mietin lyhytkarvaista koiraa. Nyt kuitenkin tärkeämpää on se, että koiraa ei tarvitsisi pukea kylmällä säällä. Saa olla pitkäkarvainen, kunhan turkki ei tarvitse harjausta ja pesua kummempaa hoitoa.

minkä kokoinen koira
Keskikokoinen. Ei puudelia mutta ei myöskään esim. kultsin kokoista.

koiran luonne
Iloinen ja oppivainen. Saa olla lievästi itsepäinen ja itsenäinen. Muista koirista ei tarvitse liiemmin välittää, kunhan pystyy lenkillä opettamaan käyttäytymään nätisti muita koiria kohtaan. Ei suurta metsästysviettiä, koska haluaisin pitää koiran vapaana metsässä liikkuessa. Ei puhdasta vahtikoiraa.

rotuja, joita olen jo pohtinut
Tällä hetkellä vahvimpana schipperke. Myös tanskalais-ruotsalainen pihakoira ollut syynissä, mutta kiinnostus heikkeni koiran herkän palelemisen vuoksi. Erityisesti haluaisin kokemuksia schipperken omistajilta.

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: ENSIMMäINEN KOIRA ULKOILEVALLE JA KOIRISTA K... - Torstaina, 29.12.2016 klo 15:28  
+
0
Jos olet facebookin schipperke-ryhmässä jo kysellyt, olen ehkä sinulle jotain vastaillutkin ;)

Schipperke sopii toiveisiisi hyvin. Aktiivinen, pienikokoinen, tarkkaavainen pikkukoira sopii moneen menoon, muttei välttämättä vaadi mitään harrastamista, kunhan aktivoinnista ja liikunnasta huolehditaan muuten. Schipperke on täysin koulutettavissa, muttei aina se helpoin kaveri, sillä näillä on aika voimakas oma tahto, eivätkä ole työkoiramaisen miellyttämishaluisia. Schipperken kanssa on kuitenkin aina hauska touhuta, ja mikäli innostutkin harrastamisesta, schipperke soveltuu hyvin aika lailla lajiin kuin lajiin.

Itselleni ensimmäinen schipperke tuli ekaksi omaksi koiraksi, ja olen sen kanssa pärjännyt hyvin. Itse en ole kokenut koulutusta liian haastavaksi, ilon ja leikin kautta oppivat hyvin. Toki minulla oli ennestään kokemusta hyvin erilaisistakin koirista, mutta yhtäkään en ollut alusta asti itse kouluttanut. Schipperke vaatii kuitenkin selkeät rajat ja johdonmukaisen koulutuksen. Monista muista pikkukoirista poiketen näiden kanssa voi löytää itsensä aikamoisesta pulasta, jos koulutuksessa luistaa. Schipperkellä on usein terävyyttä, varautuneisuutta ja vahva näykkimistaipumus, joten kouluttamaton schipperke voi oikeasti olla aikamoinen vaara niin itselleen kuin muillekin. Normaalilla, johdonmukaisella koulutuksella ja hyvällä sosiaalistamisella, joka jatkuu läpi koiran elämän, pärjää kyllä hyvin pitkälle, jos koira on tyypillinen rotunsa edustaja.

Schipperke on pääsääntöisesti melko terve koirarotu. Kuten jokaisella rodulla, myös näillä on kuitenkin omat mörkönsä. Yksi näistä on epilepsia, jota valitettavasti myös piilotellaan. Osalla kasvattajista on tapana sanoa, ettei suvussa esiinny epilepsiaa, jos sukutaulun koirilla ei ole epiä, eivätkä joko ymmärrä tai halua ymmärtää, että myös esim emän ja isän sisaruksilla tai koiran aikaisemmalla jälkeläisnäytöllä on merkitystä. Epilepsiasta voi siis olla hankala saada tietoa, jos ei ole vielä "sisäpiiriläinen". Luustokuvissa schipperkeillä esiintyy jonkinverran LTV-muutoksia, mutta en tunne yhtäkään koiraa (omani mukaanlukien), jolla LTV-muutos oireilisi. Kuvattuja koiria on vielä aika vähän, joten yhdistelmiä, joissa molemmat vanhemmat olisi tutkittu, on vielä vähemmän. Terveyden lisäksi kannattaa kiinnittää erityishuomiota luonteeseen, siellä piilevät rodun ehkä suurimmat ongelmat. Seurakoiramaistuminen on tuonut valitettavasti rotuun myös hyvin epätyypillisiä, jopa arkoja koiria. Sellaisia toiset käyttävät myös jalostukseen, joten sikäli kannattaa olla tarkkana pentua valitessa. Toistaiseksi tämmöiset koirat ovat vähemmistöä, mutta silmät kannattaa silti pitää auki.

Ulkoisesti schipperke on juuri sopivan kokoinen (yleensä 4-9kg) ja oikeanlainen turkki on laadultaan sellainen, ettei siihen tartu juuri mikään. Omani on voinut jopa syksyn tallireissujen jälkeen laskea sisään valkoiselle sohvalle pelkän tassujen ja mahan pyyhkimisen jälkeen siinä missä kaverin mittelin karvoja saa olla huuhtomassa jo ihan normaalin lenkin jäljiltä. Harjausta ei vaadi kuin maksimissaan karvanvaihdon yhteydessä, ja pesuakin vain koiran sattuessa kontaktiin sontaläjän kanssa (mun toisella ällö tapa pyöriä paskassa...). Talvella eivät juuri vaatetusta kaipaa, kunhan liikkeessä pysyvät eikä satu karvanvaihto niin onnettomaan aikaan, kuin omalle vanhemmalle nartulleni (pudottaa karvan ennen juoksuja tammi-helmikuussa...). Itse tykkään joskus sadekeleillä pukea, ja etenkin ennen treeniä ihan lihastenkin takia, mutta ei kai se välttämättömyys meilläkään olisi. Vaikka schipperke on pieni koira, se jaksaa siinä missä isokin, eli lenkkeillä saat kyllä ihan just niin paljon kuin omat jalkasi jaksavat.

Onko jotain muuta, mitä schipperkeistä haluaisit tietää? Halutessasi voit laittaa minulle myös yksityisviestin tai jos tunnistat, voit myös facebookin kautta olla yhteydessä :)



schippn 08/2012
schippn 08/2014

Koiratyttö99

Koiratyttö99
Viestimäärä: 8

VS: ENSIMMäINEN KOIRA ULKOILEVALLE JA KOIRISTA K... - Lauantaina, 31.12.2016 klo 22:51  
+
0
Schipperke voi hyvinkin sopia sinulle, mutta suosittelen tutustumaan welsh corgi cardigan nimiseen rotuun, koska tuntuu vastaavan toiveitasi, mikäli olen ne oikein ymmärtänyt. Voit myös tehdä rottutestin hankikoira.fi sivustolla:jjei:
Keskikokoinen villakoiratyttö Helmi

lottamaria

lottamaria
Viestimäärä: 5

VS: ENSIMMäINEN KOIRA ULKOILEVALLE JA KOIRISTA K... - Lauantaina, 18.03.2017 klo 21:31  
+
0
Kääpiösnautseri? Monipuolinen harrastuskoira, turkki nypittävä 2-3 krt vuodessa, nykyään käyttötarkoitukseltaan seurakoira. Haukkuherkkä, mutta sekin on koulutettavissa pois. Kannattaa tutustua rotuun:)

lottamaria

lottamaria
Viestimäärä: 5

VS: ENSIMMäINEN KOIRA ULKOILEVALLE JA KOIRISTA K... - Lauantaina, 18.03.2017 klo 21:32  
+
0
Kääpiösnautseri? Monipuolinen harrastuskoira, turkki nypittävä 2-3 krt vuodessa, nykyään käyttötarkoitukseltaan seurakoira. Haukkuherkkä, mutta sekin on koulutettavissa pois. Kannattaa tutustua rotuun:)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 17:00)