Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 28.07.2016 klo 22:27

Ensimmäinen oma koira opiskelijalle!

StalkkeriParsa

StalkkeriParsa
Viestimäärä: 2

ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Torstaina, 28.07.2016 klo 22:27  
+
0
Hei,
Osaisiko joku kertoa mikä koirarotu saattaisi olla hyvä juuri minulle? Olen kohta täysi-ikäinen opiskelija ja olen harkitsemassa koiran hankkimista. Jos ensimmäinen asia mitä mieleesi tulee on ”Olet liian nuori ottamaan koiran ja sinulla ei ole vakaita tuloja” yms, kiitos ajastasi ja voit vaihtaa keskustelua…

- Ensimmäinen koira
- Asun kerrostalossa, joten toivon että koira ei olisi kovin iso/korkea ja tietenkin mahdollisimman hiljainen
- Olisi tärkeää, että koira on sosiaalinen, niin ihmisten kuin muiden koirien suhteen.
- Matkustan paljon, joten aikomuksena on opettaa koira matkustamaan mukanani esim. bussissa ja junassa.
- Tietenkin suuri tekijä on myös rodulle tyypilliset sairaudet/terveysriskit, esimerkiksi käsittääkseni monilla mopseilla on paljon hengitys vaikeuksia yms.
- Mieluusti pehmeä karvainen, koska läheisellä ystävälläni on astma/reagoi karkea karvaisiin(?) rotuihin.
- Haluaisin alkaa harrastamaan koiran kanssa mahdollisesti agilityä(?)

Tiedän, että vaikka tietyt piirteet olisivat ominaisia rodulle, se ei välttämättä tarkoita, että näin on tietyn yksilön kohdalla. Olen siis valmis tekemään töitä näiden asioiden eteen ja tiedostan kuinka suuri vastuu ja muutos koiran hankkiminen on. Toivon kuitenkin että ymmärrätte, että olen miettinyt tätä jo hyvän tovin, enkä todella ole hankkimassa koiraa vain siksi että haluan jonkun lemmikin. Haluna löytää oikean rodun niin minun kuin koirankin eduksi, jotta voin tarjota koiralle mahdollisimman hyvän ja turvallisen kodin!

Tiedän, etten tiedä vielä paljoakaan koirista ja niiden hoidosta, mutta olen todella innokas oppimaan. Koira on kuitenkin pitkäaikainen ystävä ja kumppani, joten haluan todella panostaa ”sen oikean” rodun löytämiseen ja koiran hoitamiseen.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Perjantaina, 29.07.2016 klo 12:38  
+
0
Suomenlapinkoira tuli ny näin äkkiseltään mieleen. Se on kiltti paimenkoira. keskikokoa vähän pienempi. Miellyttämisenhaluisia ,sosiaalisia, helppoja sopeutuvaisia karvaturreja. Jaksaa liikkua paljon ja voi harrastaa mutta ei hypi seinille jos joskus joku päivä jää vähemmälle.
Siitä en sitte kyllä osaa sanoa miten allerginen kaverisi reagoi suomenlapinkoiraan mutta noin muuten vois sulle sopia. Suomenlapinkoiralla ei ole tosin karkeaa turkkia vaan pehmeä ja puolipitkä joten on varmaan ok.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu perjantaina, 29.07.2016 klo 12:44)

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Perjantaina, 29.07.2016 klo 23:07  
+
0
Mulla tulee mieleen shetlanninlammaskoira, joita usein suositellaan ensimmäisiksi koiriksi suhteellisen helpon koulutettavuutensa sekä monipuolisten harrastusominaisuuksiensa vuoksi. Tosin ovat käsittääkseni jonkinverran haukkuherkkiä, mutta sekin on ainakin osittain koulutuksella kitkettävä ominaisuus:hymy:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Perjantaina, 29.07.2016 klo 23:08  
+
0
Mulla tulee mieleen shetlanninlammaskoira, joita usein suositellaan ensimmäisiksi koiriksi suhteellisen helpon koulutettavuutensa sekä monipuolisten harrastusominaisuuksiensa vuoksi. Tosin ovat käsittääkseni jonkinverran haukkuherkkiä, mutta sekin on ainakin osittain koulutuksella kitkettävä ominaisuus:hymy:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Lauantaina, 30.07.2016 klo 11:00  
+
0
Helpottaisi jos kertoisi enempi vaatimuksista, esim luonne ja liikunnan määrä? :hymy:

Mä ehdotan mun omaa rotua eli villakoiraa joka soveltuu hyvin ensimmäiseksi koiraksi jos vain turkin hoito kiinnostaa. Oman aikuisen isovillan trimmaan n kerran kuussa ja pidän näin kesä aikaan sen lyhyenä joka on tosi helppo hoitoinen. Talveksi kasvatellaan sen verran karvaa että tarkenee, silloin pesen vähän useammin ettei lumi tarttuis niin herkästi turkkiin. Talvisin meinaa siis toi lumen tarttuminen vähän ärsyttää ja siitä tulee lisä vaivaa, mutta haalari helpottaa huomattavasti elämää:peukku: Oma hommansa on myös tohon trimmaukseen opettelu jos ei ole sen kummempaa kokemusta, mutta kasvattajalta ja netistä oon itse hyvät ohjeet saanut. Trimmaus välineet tuo vielä lisä hintaa koiralle, mutta käytettynäkin löytyy uutta vastaavia vehkeitä suht edullisesti.

Noin yleisesti tosi fiksuja ja avoimia, sosiaalisia koiria joilta ei virta ihan heti lopu. Kokojakin on 4 joista valita mieluinen. Villakoirakerhon sivuilta löytyy lisää tietoa jos kiinnostus heräsi yhtään :hymy:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Leelalatte

Leelalatte
Viestimäärä: 2

VS: ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Lauantaina, 30.07.2016 klo 23:50  
+
0
^Jep olisi hyvä miettiä vähän tarkempia vaatimuksia mitä koiralta haluaa. Mutta tässä nyt vähän mitä tulee viestistäsi mieleen ja mitä itse olisin ensimmäistä koiraa hankkiessa tietää enkä kantapään kautta oppia.:wink:

Noista tuloista, muistathan säästää hätärahaston tai sopia vanhempien kanssa että auttavat jos koira vaikka murtaa jalkansa. Perinteisten eläinlääkärikulujen, ruoan ja perustarvikkeiden lisäksi kannattaa laittaa rahaa myös (hyvään) pentukurssiin ja muihin koulutuksiin. Pentukurssille kannattaa mielestäni mennä heti kun pääsee eli jos lähistön kursseille pääsee jo rokottamattoman pennun kanssa, niin mene. Pennulla on siinä vaiheessa vielä emon vasta-aineita suojaamassa.

Eiköhän melkein koira kuin koira opi julkisilla liikkumaan kun sitä sosiaalistumiskaudella ( 3-16 vkoa, eli käytännössä sinun kanssasi 8-16 vkoa) opetellaan, ellei jotenkin älyttömän arka yksilö ole. Silloin ei kyllä muukaan normi elämä helposti suju. Muista myös totuttaa pentu autolla kulkemiseen vaikkei sinulla sellaista olisi, helpompi tulevaisuudessa esim. mennä taksilla tai kimppakyydillä vaikka treeneihin tai eläinlääkäriin hätätapauksessa. Totuta tuona aikana pentu muutenkin kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, mitä se elämänsä aikana tulee kohtaamaan. Tämänkin ajan jälkeen koira voi tottua asioihin, mutta se ei enää pidä niitä ns. normaaliin elämään kuuluvana ja stressaantuu helpommin. Nimim. yksi huonosti sosiaalistettu koira, joka vielä huutaa ja stressaa autoilusta ja "uusista" paikoista kuten mökistä vielä yli kahdeksanvuotiaanakin.

Esimerkiksi oma rotuni cockerspanieli on yleensä erittäin sosiaalinen kaikkien suhteen. Nuorempi erityisesti Ra-kas-taa ihmisiä, erityisesti lapsia ja pitää olla tarkkana ettei vapaana ollessaan lähde tervehtimään jtn ohikulkijaa. Toisaalta ne ovat kotonakin varsinaisia touhottajia ja osallistuvat mielellään niin puutarhurointiin, ruoanlaittoon kuin vessassa käymiseenkin (siis jos tämän sallisin, rajansa kaikella). Mieti olisiko tämä sinusta kivaa vaiko vain rasittavaa. Myös turkin hoito pitää miettiä ihan rehellisesti, jaksatko trimmailla ja pestä koiraa kuinka usein vaiko et ollenkaan. Cockeri esim on trimmattava rotu, mutta turkinlaatu (eli kuinka helposti takkuuntuu) vaihtelee valitettavasti yksilöstä toiseen. Meillä vanhempi koira on ajettu koneella lyhyeksi melkein kokonaan, vaikkei saisi, mutta on näin helpompi hoitaa.Tassukarvat ja kynnet pitää kaikilta joka tapauksessa aina leikellä sen noin kerta viikkoon.

Yllä mainitut sheltit on kanssa useimmat kivoja aloittelijan koiria, kunhan löytyy sopiva yksilö. Vaihtelee ihan laidasta laitaan, saako aremman vai rohkeamman yksilön. Kaverilla on arempi sheltti, jonka molemmat vanhemmat ovat rohkeita syliintunkevia otuksia, mutta jotenkin sai toisenlaiset geenit. Toisaalta varautuneisuus näkyi jo 7 viikkoisessa pennussa, mutta halusi silti pennun koska tiesi että osaa tukea koiraa eikä kaivannut mitään yltiösosiaalista yksilöä. Toisaalta tunnen myös rohkeita shelttejä, jotka mielellään tervehtivät uusia ihmisiä ja koiria. Tosin muistathan että pennun ei tule antaa tutustua remmissä muihin koiriin, varsinkaan vieraisiin, vaan omistajan tehtävä on etsiä pennulle sopivia leikkikavereita joiden kanssa voi turvallisessa paikassa peuhata vapaana.

Yleensä paimenet ovat herkempiä lukemaan omistajiaan ja ympäristöä. Miellyttämisenhalua monesti löytyy ja ovat kevyitä ja ketterä jos ajatellaan harrastamista kuten agia. Niillä on myös hyvä kuulo ja ovat toisaalta herkkähaukuisempia. Haukkuminen vaihtelee yksilöstä ja omistajan kyvystä opettaa tätä pois. Toisaalta ovat nopeita oppimaan hyviä ja huonoja juttuja. Terrierit ovat yleensä rohkeampia ja itsenäisempiä, mutta eivät vähästä hätkähdä ja sitkeyttä löytyy. Itsepäisyys lukeutuu monesti ominaisuuksiin, mutta hurmaavat yleensä reippaudellaan ja asenteellaan. Voit löytää näistäkin hyvän harrastuskoiran agiin, kunhan onnistut motivoimaan koiraa esim saalisviettiä kautta. Metsästyskoirista löytyy itsenäisempiä kuin myös miellyttämisenhaluisia yksilöitä ja rotuja joista saa mukavavia harrastuskavereita. Esim näiden cockereiden kanssa voi harrastaa melkein mitä vaan, myös sitä agia, johon olen itsekin ihastunut. Oletko tutustunut näihin sivuihin: http://www.hankikoira.fi/ ? Sieltä pitäisi löytyä myös rotutesti ja rotuesittelujä joiden avulla voisit pohtia omaa rotuasi.

Agilityyn liittyen vielä: muistathan että laji on ihana, myös useimpien koirien mielestä mutta koiran fysiikalle hyvin raskas. Ethän hyppyytä koiraasi ennen vuoden ikää ja aloita silloinkin matalista esteistä valvovan silmän alla. Hyppytekniikka koulutus on hyvä idea jotta koira oppii hyppäämään kehoa säästävästi. Olen ymmärtänyt että ainakin keskikokoisilla koirilla viimeiset luut luutuvat ja kasvulevyt sulkeutuvat vasta 14 kk iässä, joten ennen sitä ei kannata koiraa liikaa rasittaa esim pujottelulla ja A-esteellä. Koiran tasapainoaisti kehittyy vielä 16-18 kk asti. Muista myös että kuten esim lääkäreissä ja opettajissa, löytyy agikouluttajista niin hyviä, huonoja, hyvin huonoja kuin loistaviakin, joten älä usko kaikkea mitä kouluttaja sanoo, vaan käytä myös omaa päätäsi ja etsi tietoa useista eri lähteistä. Kaikille esteille löytyy monta eri tapaa opettaa ne, ja alkeisiin kannattaa panostaan koska kaikki rakentuu niiden päälle.

Tällänen kilometriviesti:viheltel:

StalkkeriParsa

StalkkeriParsa
Viestimäärä: 2

VS: ENSIMMäINEN OMA KOIRA OPISKELIJALLE! - Sunnuntaina, 31.07.2016 klo 19:15  
+
0
Kiitos paljon kommenteista! Opin näistä teksteistä paljon ja sain paljon lisää mietittävää. Turkinhoito on yksi niistä asioista mikä mietityttää minua paljon, mutta toisaalta myös kiinnostaa. Artistan hieman turkintrimmaamista, koska lähipiirissäni on paljon koiria, jotka eivät pysyä paikallaan tai anna edes leikata kynsiä ilman 'tappelua'.

En itse asiassa edes tiennyt noista 'pentukouluista(?)', mutta ne vain lisäävät kiinnostustani pentua kohtaan. Myös nämä vaiheet ovat minulle uusia, mutta nyt kun tiedän niistä, voin tutkia niitä hieman tarkemmin~

Myös tuo liikunta mietityttää minua... En tällä hetkellä kävele hirveästi, mutta toisaalta liikun aina kun siihen on joku hyvä syy, kuten lyhyt matka, sunnuntai ja bussit kulkee huonosti yms. Joten uskon että liikkuisin koiran kanssa, niin paljon kuin tarve...

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28228
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6348
Viestejä yhteensä545766
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 05:00)