Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 03.02.2011 klo 14:37

Hakusessa, pieni harrastuskaveri kerrostaloon toisen koiran kaveriksi

Eädji

Eädji
Viestimäärä: 3

HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Torstaina, 03.02.2011 klo 14:37  
+
0
¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Voin tarjota koiralle joka päivä ainakin yhden yli tunnin lenkin + pari lyhyempää lenkkiä. Tykkään myös esimerkiksi viikonloppuisin ulkoilla paljon. Tietysti vielä kaikki aivojumppa jutut päälle.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Kerrostalo, kaksio. Melko kaupungissa.

¤ Lapsien määrä
Ei ole, asun yksin.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Tällä hetkellä itselläni 6-vuotias lapinkoira, jonka kanssa harrastellaan agilitya ja tokoa. Perheessä ollut myös pystykorva 10 vuotta, joka kuoli pari vuotta sitten.

¤ Harrastustoiveet
Toivon koiraa agilityyn ja näyttelyihin. En ole kovinkaan kiinnostunut vakavissaan kisaamaan, enemmänkin harrastelisin omaksi iloksemme.

¤ Turkkitoivomukset
Kaikki turkkityypit käy. Mielummin kuitenkin pitkäkarvainen, mutta ei niin suurta merkitystä.

¤ Minkä kokoinen koira
Pieni tai keskikokoa pienempi

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Toivoisin koiran olevan melko miellyttämishaluinen, uskollinen ja reipas. Vahtimis- ja paimennusvietit ei haittaa, kun taas kovin suurta metsästysviettiä en haluisi koiralla olevan kovinkaan paljoa. Toivoisin myös koulutettavuuden olevan melko hyvä. Kovuutta tai pehmeyttä saa olla, mutta ei aivan ääripää, meinaan siis että ihan ylipehmeä tai ylikova.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Olen pohtinyt saksanpystykorvia, mitteliä ja kleiniä, papillonia tai phalenea ja shetlanninlammaskoiraa.
Mitteliä ja kleiniä siksi, koska ne ovat pieniä, mutta melko iloisia kavereita joilta löytyy luonnetta. Papillonia ja Phalenea vähän samoista syistä. Sheltti on vähän semmone kiikun kaakun. Pehmeä luonne vähän arveluttaa, mutta olen siksi kiinnostunut tästä, sillä shelteillä on eri hyvät harrastusmahdollisuudet (niin tosin kyllä mittelillä/kleinillä ja papillonilla/phalenella) ja ne vain jotenkin vaikuttaa niin kiinnostavilta, ja kun lisätään tähän vielä, että kaikki tapaamani sheltit ovat olleet hyvä käytöksisiä.

Olisi kiva kuitenkin, jos ehdottelisitte muitakin rotuja, mitkä voisivat sopia kriteereiheni. Tahtoisin myös vähän omiakin kokemuksia näistä mainitsemistani roduista ja ei ole pahitteeksi pieni vertailu näiden rotujen välille.

Kysyä saa toki! :)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.02.2011 klo 13:46)

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Torstaina, 03.02.2011 klo 21:00  
+
0
Omalla kokemuksella sanoisin, että ainakin sheltti sopisi vaatimuksiisi hyvin. Jos shelttiin päädyt niin suosittelisin tutustumaan pennun vanhempiin hyvin! Ovatko arkoja, haukkuvatko herkästi jne.. Lisäksi kannattaa ottaa koira ehdottomasti terveistä vanhemmista, sillä shelteillä esiintyy mm. silmäsairauksia. Lisäksi hammaspuutoksia ja ongelmia esiintyy paljon.

Sheltit ovat iloisia ja aktiivisia koiria, jotka harvoin ovat arkoja hyvin sosiaalistettuina. Oppivat varmasti olemaan hiljaa, jos tähän pentuna kiinnitetään huomiota eikä koiraa yllytetä haukkumaan. Oman käsitykseni mukaan shelttien haukkuherkkyyttä liioitellaan melkoisesti. Sheltit saattavat haukkua esim. agilityssä mutta harvemmin sisätiloissa esiintyy jatkuvaa haukkua.

Jos haluat shelteistä lisää tieto niin laita vaikka yksärillä? :)

Mielestäni kaikki pohtimasi rodut sopisivat sinun kriteereihin. ::)
(Viestiä on muokattu torstaina, 03.02.2011 klo 21:04)

Eädji

Eädji
Viestimäärä: 3

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Perjantaina, 04.02.2011 klo 10:39  
+
0

PINNI kirjoitti:

Omalla kokemuksella sanoisin, että ainakin sheltti sopisi vaatimuksiisi hyvin. Jos shelttiin päädyt niin suosittelisin tutustumaan pennun vanhempiin hyvin! Ovatko arkoja, haukkuvatko herkästi jne.. Lisäksi kannattaa ottaa koira ehdottomasti terveistä vanhemmista, sillä shelteillä esiintyy mm. silmäsairauksia. Lisäksi hammaspuutoksia ja ongelmia esiintyy paljon.

Sheltit ovat iloisia ja aktiivisia koiria, jotka harvoin ovat arkoja hyvin sosiaalistettuina. Oppivat varmasti olemaan hiljaa, jos tähän pentuna kiinnitetään huomiota eikä koiraa yllytetä haukkumaan. Oman käsitykseni mukaan shelttien haukkuherkkyyttä liioitellaan melkoisesti. Sheltit saattavat haukkua esim. agilityssä mutta harvemmin sisätiloissa esiintyy jatkuvaa haukkua.

Jos haluat shelteistä lisää tieto niin laita vaikka yksärillä? :)

Mielestäni kaikki pohtimasi rodut sopisivat sinun kriteereihin. ::)



Kiitos vastauksesta ja pienestä valaisusta :) Tuota haukkuherkkyyttä oon minäki välillä ihmetelly, kun ei ainakaan minun tapaavani sheltit ole ollee kovinkaa haukkuherkkiä. Tietysti koulutuksesta ja yksilöstä kiinni.

Laittelinkin sulle vielä yksityisviestiä.

riie

riie
Viestimäärä: 3

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Perjantaina, 04.02.2011 klo 17:13  
+
0
Miten olisi japaninpystykorva? Melko samankokoinen ja oloinen kuin mittelspitz. Valkoista väriä ei kannate säikähtää, koska turkki on liikaahylkivä. Itse pesen japsini ennen näyttelyitä, mutta muulloin riittää pelkkä harjaus n. kerran viikossa tai kahdessa viikossa..

Näyttelyiden lisäksi harrastetaan agilityä ja voin sanoa että koira nauttii radalla olemisesta ja suht nopeasti oppi esteet :)

Minun mielestä japsi sopisi hyvin nuihin sinun kriteereihin, mutten nyt tässä viestissä jaksa sen ihmeemmin alkaa kaikkia kohtia erittelee ja kertomaan japsista, joten jos haluat tietää jotain lisää ni laita yksäriä :)

Nirppu

Nirppu
Viestimäärä: 150

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Perjantaina, 04.02.2011 klo 20:53  
+
0
Moikka!

Täällä miltei kymmenkuinen mittelipoju, on kyllä semmonen rakkauspakkaus :love: Todellakin suuri koira pienessä koossa. Energiaa riittää mutta ei levottomuutta. Oppimiskyky on todella ihailtavaa..
Mittelinhän on sanottu olevan hieman varautunut vieraita kohtaan, mutta tämä kyllä tervehtisi koko kylän lenkillä ja koirapuistossa menee kaikkien luo rapsuteltavaksi :nauru:
Rölli on valpas ja mielellään kyllä "pysyy kärryillä" rappukäytävästä tulevista äänistä eli haukkuu jonkin verran, nyt ollaan saatu sitä onneksi kitkettyä. Luulen että sillä alkoi 7-8 kuukauden iässä tulla esiin vahtikoiran tavat :hymy: Mitteli on myös kooltaan passeli, helppo matkakumppani.
Turkki on ollut helppo, sulalla lumikelillä jää lumipalloja kiinni, harjattu ollaan noin kerran viikossa. "Aikuisturkkia" odotellessa :cool:
Mittelspitz Rölli 04/2010
Mittelspitz Hugo 04/2012
Maatiaiskisut Kusti, Tito ja Dana

Eädji

Eädji
Viestimäärä: 3

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Lauantaina, 05.02.2011 klo 14:40  
+
0
riie, en ole tullut ajatelleeksi japsia, laittelin sulle vielä yksää :)

Nirppu, kuulostaa kyllä niin täydelliseltä minun korvaani ;) Miten tuota haukkumista muuten kannattaa kitkeä? Tai mikä on tehokkain keino? Sillä itsehän asun kerrostalossa niin jos haukkuherkän rodun otan, niin pakko varmaan edes vähän kitkeä sitä haukkumista. Oma lapinkoira taas kun ei hauku juuri koskaan, niin siihen ei ole tarvinut ikinää puuttua.

Muoks. voi iha rohkeesti ehdotella muitaki rotuja, kun näitä mistä itse tällä hetkellä olen kiinnostunut. Rotuja on paljon eikä välttämättä kaikkia ole itse tullut hokanneeksi, että hei, tuohan vois olla yks mahdollinen. Niin jos huomaa jonkun muun rodun sopivan kriteereihini niin heti "nykäskää hihasta" :)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.02.2011 klo 14:47)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Keskiviikkona, 09.02.2011 klo 02:35  
+
0
Meillä on kääpiösnautseri ja haukkumiseen kun puuttu heti sen ilmestyessä, niin eiköhän saa kitkettyä pois.

Meillä yritti pentuna ruveta yöllä haukkumaan kun lehti tuli, mutta muutaman kieltämiskerran jälkeen ei ole enää reagoinut postin tuloon, eikä kyllä muutenkaan reagoi meidän kerrostalon ääniin. Muualla olessamme (kylässä siis) saattaa yrittää reagoida uusiin ääniin, mutta kyllä totteleekin.

Me treenataan aktiivisesti agilitya ja tokoa vireen mukaan. Temppuja harjoitellaan aina välillä. Metsässä lenkkeillään välillä.

Mutta siis tämä oli kommentti tuohon haukkuherkkyyteen.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: HAKUSESSA, PIENI HARRASTUSKAVERI KERROSTALOON... - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 21:13  
+
0
Mulle tuli heti mieleeen että olisko Perhoskoira sullle hyvä, ihan kumpi vaan muunnos.:)Olet siis harkinnut perhoskoiraa, mun mielestä perhoskoira sopisi jut sulle mutta mieti nyt ensin. Perhoskoira on mielestäni luonteellaan juuri toivomasi.Mutta enempää en osaa kertoa itse omistan luppakorva muunnoksen ja on aiva ihana, hyvin miellyttämisen haluinenjne.:)Kannattaa käydä rotuyhdistyksen sivuilla jos nappasi!;))Tai jos olet lukenut jo kaikki mahdolliset jutut niiin voit myös kysyä kysymyksiä multa Yksärillä(kun sellaisen ites omistan)!:)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 01:00)