Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 09.12.2010 klo 14:34

Harrastuskoira yksiöön?

Jatta1

Jatta1
Viestimäärä: 11

HARRASTUSKOIRA YKSIööN? - Torstaina, 09.12.2010 klo 14:34  
+
0
Täytän ensi vuonna 18 ja olen pian muuttamassa omaan kotiin pois äidin nurkista, joten mulle avautuu vihdoin mahdollisuus hankkia oma koira, jeeeee! Mutta rodusta en ole vielä ihan perillä..

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Aamuisin ennen kouluun lähtöä pieni pissalenkki, ja sitten koulusta palattua pidempi (1-1,5h) lenkki. Illalla vielä n. 0,5-1h lenkki. Tuleva koti on ihan melkein metsän laidassa, ja lähellä on myös meri joten paljon hyviä ja erilaisia lenkkeilypaikkoja on tarjolla.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Tulen asumaan lähiössä kerrostalossa. Vielä on epäselvää et kuinka monta neliöö tulevassa kodissa on, mutta siis yksiöön tai kaksioon olen muuttamassa.

¤ Lapsien määrä
0 tällä hetkellä enkä usko että niitä tulee koiran elinaikana muutenkaan olemaan.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Siskon chihuja ja naapurin edesmennyttä seefferi/labbis mixiä olen hoitanut hyvinkin paljon, mutta omaa koiraa ei ole vielä ollut.

¤ Harrastustoiveet
Hirveästi kiinnostais suojelu, mutta se taitaa olla aika vaativa laji varsinkin minulle jolla ei hirveästi kokemusta koirista tai pk-lajeista ole ollut. TOKO, etsintä ja pelastus kiinnostaa myös ja ne ei varmasti ole minullekkaan mahdottomia, joten tulevan koiran kanssa varmasti niitä harrastettaisiin.

¤ Turkkitoivomukset
Ei mitään erikoista, kunhan ei tarvitse mitenkään erityisesti trimmata.

¤ Minkä kokoinen koira
Olen mieltynyt erityisesti isoihin koiriin mutta kovin isoa koiraa tuskin voin ottaa yksiöön. En kuitenkaan ole hirveesti kiinnostunut pienistä koirista, mutta en sulje sitäkään mahdollisuutta kokonaan pois. Isojen koirien jälkeen eniten kiinnostaa siis keskikokoiset, niinkuin voi päätellä.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Kun kyseessä on kumminkin vasta ensimäinen koira, toivon että se ei olisi hirveen vaativa. Eli koira sais olla vähän pehmeä ja aika helposti motivoitavissa ja miellyttämisenhaluinen. Mua itteeni miellyttää koirissa kans niiden vahtimisvietti ja omistajaan kiintyminen, mutta nuo ominaisuudet ei ole välttämättömiä.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Belgianpaimenkoira tervueren/malinois (joo nuo voi kyllä ihan suosiolla unohtaa :D) Bordercollie, Lapinkoira, Sheltti, Hovawart (vaikka hoffi ei kanskaan ihan ehkä täytä kriteerejä, niin ois kiva kuulla niistä lisää omistajilta!) Leonberginkoira (tänkin voi unohtaa :D)

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: HARRASTUSKOIRA YKSIööN? - Torstaina, 09.12.2010 klo 17:59  
+
0
Moi!:heiluti:
Täällä kirjoittaa shelttin omistaja:hymy:
Rotu ehdotuksissa mainittiin sheltti ja nyt kerron sinulle millainen meidän sheltti poika on:)
Eli tämä koira on meidän ensimmäinen koiramme. Sheltillä on pitkä turkki, mutta helppohoitoinen. Tarvitsee pestä vain kun on likainen, eikä ole trimmattava rotu.

Miellytyshaluinen koira sheltti on:) Mielestäni oikein hyvä valinta ensi koiraksi, niinkuin meidänkin koiramme on. Sheltti on helppo kouluttaa ja motivoida. Meidän sheltti osaa olla myös hyvin tramaattinen;) Kiintyy kovasti perheeseensä. Sheltti on aika pehmeä luonteinen. Meidän sheltti pojalle on tullut "teini-ikä" ja aina välillä menee käskyt ohi korvien:eek: Muuten on hienosti oppinut ja kuunnellut:) Sheltistä ei taida kumminkaan olla vahtikoiraksi.

Tokoon tämä koira sopii enkä sano että etsintä ja pelastuskaan ovat mitään mahdottomia lajeja. Minulla ei ole kokemusta noista lajeista ja miten sheltti niihin sopii, joten annan jonkun kokeneen vastata siihen;) Suojeluun sheltti ei sovi (ainakaan minun mielestäni).

Koiran koko on n. 37-40 cm, urokset ovat hieman suurempia, kuin naaraat.

Kerrostaloonkin voisi mielestäni sopia vaikkei ole kerrostalo asumisesta kokemusta. Oltiin kaverillani yökylässä ja he asuvat kerrostalossa, hienosti meni:nauru: Haukkuminen voi olla kylläkin ongelma, mutta sekin on aikalailla koulutus ja yksilö asia:hymy:

Kerrottavaa olis vaikka kuinka:jjei:
Minulta voit kysyä lisää shelteistä:hymy:
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.12.2010 klo 18:00)

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: HARRASTUSKOIRA YKSIööN? - Torstaina, 09.12.2010 klo 22:10  
+
0
Hovawartin osalta voisin vastata jotain (itselläni ei ole, mutta lähipiiristä löytyy 3).

Ihana rotu, mutta en ehkä ottaisi ensimmäiseksi koiraksi. Tämän takia en itsekään valinnut rotua nyt ekaksi omaksi koiraksi, mutta ehkä tulevaisuudessa joskus. Eri luonteisia varmasti löytyy, mutta vaatii johdonmukaisen koulutuksen ja kovuutta voi löytyä. Sinäänsä pieni asunto ei ole este, jos oikeasti harrastaa liikkuu ja aktivoi koiraa paljon (pätee moneen muuhunkin rotuun). Lähipiirin hoffeista se, joka oli pennusta asti yksiössä (muutti kyllä myöhemmin omakotitaloon) sopeutui oikein hyvin sinne. Eikä vahtimisviettikään haitannut siellä. Oli harrastuskoira ja muutenkin paljon omistajan mukana. Toinen koira, joka taas on tottunut omakotitaloelämään, ei viihdy ollenkaan omistajansa kaksiossa, jossa ei ole parvekettakaan. On tottunut jo viettämään aikaa pihalla, tarkkailemaan pihan ympäristöä ja hätiselemään myyriä ja oravia pois tiluksiltaan. Tämä koira jäikin sitten tytön vanhemmille yhteistuumin.

Sen kanssa voi harrastaa noita pk-lajeja ja on omimmillaan työ/harrastuskoirana. Hakua, jälkeä, tokoa tms. Kolme hoffia tunnen lähemmin, ja paljon on eroja luonteissa, mutta yhteistä on hyvä työmotivaatio.

Jatta1

Jatta1
Viestimäärä: 11

VS: HARRASTUSKOIRA YKSIööN? - Perjantaina, 10.12.2010 klo 23:31  
+
0
kiitos teille vastauksista!

Punnitsin ite tässä kans näitä rotuvaihtoehtoja ja shelttien rotuyhdistyksen sivujen läpikahlaamisen jälkeen tulin kans tulokseen että sheltti varmaan noista yllämainituista sopis mulle parhaiten, ja vaikka se ei aluks ehkä kaikkein eniten kiinnostanut niin nyt on jo kyl sellanen fiilis et tekis mieli alkaa katella pentuilmotuksia :D Aikaa pennun hankintaan kyllä on vielä jonkinverran että mulla on viel aikaa tutustua ja pohtia. Mutta kiitos tosiaan vielä vastauksista :)

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: HARRASTUSKOIRA YKSIööN? - Lauantaina, 11.12.2010 klo 17:37  
+
0
Sheltti on hyvä valinta:hymy:
Alussa en minäkään ollut mikään hirveän innostunut sheltistä, mutta kun mennimme ensimmäistä kertaa katsomaan karvapalloamme mieli muuttui heti:love:
Nyt vaan pentua etsimään:peukku:

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: HARRASTUSKOIRA YKSIööN? - Tiistaina, 14.12.2010 klo 02:39  
+
0

Jatta1 kirjoitti:

¤ Minkä kokoinen koira
Olen mieltynyt erityisesti isoihin koiriin mutta kovin isoa koiraa tuskin voin ottaa yksiöön. En kuitenkaan ole hirveesti kiinnostunut pienistä koirista, mutta en sulje sitäkään mahdollisuutta kokonaan pois. Isojen koirien jälkeen eniten kiinnostaa siis keskikokoiset, niinkuin voi päätellä.


Vaikka tämä nyt ei mihinkään liitykään, niin pitää kommentoida. Itse asuin toista vuotta 28m2 yksiössä dobermannin ja kääpiöpinserin kanssa. Ja kaverin dobberi oli hoidossa aina juoksuaikansa ja minun kääkkä hänellä, eli asuin parhaillaan kahden dobermannin kanssa tuossa yksiössä.. Eipä nuo sisällä muuta tee kuin nuku, niin sinällään ihan sama, kuinka iso se tila on. Kunhan huolehtii liikunnasta muuten. Nykyään 40m2 kaksio ja koiralaumaan tullut toinen dobberi lisää, eli edelleenkin meillä on ~10m2/asukas. ;)
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28211
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 07:15)